G4Media.ro

Ce se întâmplă cu PNRR: care sunt domeniile în care Comisia Europeană…

Ce se întâmplă cu PNRR: care sunt domeniile în care Comisia Europeană a respins proiectele propuse de România și calendarul negocierii cu UE

Dan Barna, copreședintele USR PLUS, a deschis dezbaterea despre noul Plan Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR) elaborat sub coordonarea ministrului Cristian Ghinea, spunând că Bruxelles-ul a respins unele proiecte propuse de România, precum irigațiile. Potrivit informațiilor Economedia.ro, Comisia Europeană ar fi obiectat puternic în discuții și față de Fondul de reziliență pentru localități, una dintre componentele PNRR dedicate primarilor, dar și față de alte proiecte considerate nepotrivite cu acest mecanism de redresare.

Comisia Europeană a motivat respingerea celor două componente prin faptul că ele nu sunt însoțite de reforme, așa cum cere cadrul legal european ce guvernează Mecanismul de Redresare și Reziliență (MRR), noul instrument financiar creat de UE pentru revenirea economică post-pandemie.

UE a condiționat aprobarea proiectelor din PNRR de realizarea unor reforme în respectivele domenii. Or, în cazul irigațiilor, Comisia Europeană a constatat că proiectele se bazează pe o tehnologie depășită, bazată pe un consum intensiv de energie. Comisia a avut aceeași obiecție și față de Fondul de reziliență, un program de 4 miliarde de euro, prin care guvernul voia să pună fonduri la dispoziția primarilor de orașe și comune pentru reducerea disparităților teritoriale, tranziția verde și digitalizare.

Și pe subiectul marilor proiecte de infrastructură rutieră există diferențe de poziție, după cum a declarat ministrul Cristian Ghinea. „Am declarat chiar de la preluarea mandatului că România este o ţară care propune o alocare excepţional de mare pentru transporturi şi mai ales pentru rutier. Nu există nicio altă ţară care propune la asemenea nivel. Comisia crede că este o alocare prea mare. Noi ne menţinem punctul de vedere că este o alocare necesară, chiar dacă este foarte mare, necesară pentru români, pentru a încheia inelul de autostrăzi, pentru a demara A7 către Moldova şi, posibil, şi A8, legătura între Moldova şi Transilvania. Aici este un moment de negociere”, a spus Ghinea la Digi 24.

Comisia Europeană a evaluat negativ și în iarnă mai multe proiecte din prima versiune de PNRR propusă de România în mandatul guvernului Orban, arătând și atunci că lipsesc reformele.

Important de notat că executivul european nu a respins PNRR, ci a dat un prim răspuns în negocierile tehnice. România nu a trimis la Comisia Europeană versiunea finală a PNRR, dat fiind că termenul-limită pentru trimiterea documentului este 30 aprilie. De altfel, până astăzi o singură țară a trimis propriul program, e vorba de Portugalia. Până la 30 aprilie, statele pot transmite Comisiei Europene proiecte intermediare, pe baza cărora au loc discuții la nivel tehnic.

După 1 mai, Comisia Europeană va începe evaluarea propriu-zisă a planurilor trimise de statele membre. Până la finalul lunii iunie, Comisia Europeană discută formal cu statele membre fiecare plan în parte. Ulterior, Comisia va propune Consiliului UE o recomandare de aprobare sau de respingere a planurilor individuale ale țărilor membre UE. Consiliul UE, format din reprezentanții statelor membre, va vota apoi prin majoritate calificată fiecare plan în parte, procesul urmând a se va finaliza cel mai devreme în septembrie 2021, potrivit calendarului propus de Comisia Europeană.

România este unul dintre cei mai mari beneficiari ai acestui mecanism de redresare de la nivelul UE, primind o alocare granturi nerambursabile și împrumuturi în valoare totală de 29,2 miliarde euro. Banii pot fi obținuți doar dacă proiectele acceptate de Comisia Europeană sunt terminate până la finalul anului 2026. PNRR este gestionat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, care a strâns contribuții de la toate ministerele, dar și de la administrația locală.

Sursa: economedia.ro

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

17 comentarii

  1. FIX cum am spus: au MINTIT grosolan si Barna si Ghinea, altfel nu se explica secretomania in jurul PNRR, intors cu coada-ntre picioare de la Brusels!!!
    Transparenta??!!

  2. Cel mai potrivit proiect pt PNRR si care poate fi realizat pana in 2o26 este A13 Brasov -Bacau. Astfel se poate lega Moldova de Ardeal.

  3. Foarte bine că le-a respins. Proiecte de căi ferate moderne de ce nu aveți?

    • Cum sa nu aiba, metrou la Cluj ;-)! Tichie de mărgăritar- de banii ăia faci ceva sute de km de cale ferată, da aia nu-s atât de green cică!

  4. S-au dus fatalaii cu cateva fituici si au zis ca nu se prind aia de combinatii.

  5. Deci digitalizare nu, autostrăzi nu

  6. Deci digitalizare nu, autostrăzi nu. Asta înseamnă că în campania electorală băieții noștri s-au crezut mai șmecheri decât UE. Cât despre irigații rămânem la găleți că alea nu consumă energie. Am văzut pe Digi un realizator de emisiuni economice care i-a făcut specialiști doar în hoție pe toți politicienii români. Repet, pe toți. Dacă Digi spune asta înseamnă că ” băieții mari ” încep să se enerveze. Dacă băieții mici nu le livrează niște fonduri UE, mă tem că primii vor organiza niște ” revolte populare ” de nu mai rămâne piatră pe piatră din guvern iar Iohannis va pleca de la Cotroceni cu o etichetă urâtă rău.
    Ghinea zice că el le-a spus că nu cer bine ce cer. Deci vinovați sunt liberalii și uite așa o luăm de la capăt.

  7. NUMAI CEI DIN CASTE ISI UMPLU CONTURILE SI SE IMPROPRIETARESC UNII PE ALTII.

    POPULATIA GENERALA CE PRIMESTE ? BLA, BLA, BLA !

  8. S-au făcut praf zecile de miliarde de Euro cu care se lăuda domnul Iohannis.

  9. Din cauza incompetenților, care nu știu după atâția ani sa facă proiecte care să corespunda cerințelor și condițiilor prestabilite, rămânem din nou repetenți la atragerea fondurilor UE.
    V-am avertizat că bugetul Min. Transporturilor va fi diminuat drastic la rectificarea bugetară! Ăsta va fi unul din motive: lipsa fondurilor UE.
    Dar am o nedumerire: ce o fi înțelegând Ghinea prin „inelul de autostrăzi”?!!!!
    Individul ăsta se dă superior, dar e prost de bubuie!

    • Uitati-va cum aburesc toti, in frunte cu Johannis, Citu Zombie, Barna, Ghinea!!
      PNRR arata clar ca nici USR PLUS nu are Expertii si oamenii competenti de care Romania are nevoie!
      Cand in 19 Martie Premierul Florin Citu a anuntat ca PNRR e in dezbatere publica iar Documentul de 154 de pagini a fost pus pe Site-ul Minsiterului Fondurilor europene(MFE) condus de Ghinea, am spus clar: POVESTI, nu are nici o sansa!
      Culmea e ca la MFE angajatii aia, care NU sunt in stare sa faca NIMIC ca sa aducem in Tara Banii europeni ALOCATI Romaniei din 2007 incoace, au Sporuri uriase de 40%, PENTRU CE?!
      Ghinea si Barna au demonstrat ca e prea mare palaria pentru ei: ei nu sunt mai mult de simpli evaluatori care au lucrat pe Proiecte europene, asta e experienta lor, ei NU au manageriat Miliarde de Euro la viata lor, iar subordonatii din MFE si-au aratat incompetenta de cand Romania a aderat la UE: ultima la Absorbtia fondurilor UE!

      Uite articolul pe G4media din 19.03.2021 cand PNRR a fost lansat public: POVESTI!!
      https://www.g4media.ro/video-citu-lansam-pnrr-in-dezbatere-publica-a-fost-al-doilea-test-al-coalitiei-ghinea-un-regret-e-ca-ne-am-concentrat-mai-mult-pe-continut-si-mai-putin-pe-ambalaj-poate-vom-gasi-un-titlu-care-sa.html

      Din 2007 de cand Romania a aderat la UE, in TOATE Rapoartele referitoare la Absorbtia fondurilor de la UE, in cazul Romaniei Comisia Europeana scrie: CAUZA principala a SLABEI Absorbtii e SLABA capacitate admisnitrativa a Romaniei, adica functionari slab pregatiti, FARA Pregatirea SPECIFICA necesara!
      Si asta e peste tot, atat la nivel centarl, in Ministere, cat si la nivel Local, in Admisnitratiile locale!
      Ce nu spune Comisia Europeana, dar se subintelege: e CONSECINTA politizarii excesive cu clientela politica INCOMPETENTA a tututor Institutiilor Statului, in special a celor banoase, cum e Minsitrul Fondurilor europene, unde Sporurile uriase au adus clientela pe masura!
      Clientela slab pregatita, fara sa aiba in clin sau in mance cu ceea ce TREBUIE sa faca: Proiecte complexe pentru REFORMAREA si Modernizarea Romaniei!
      Proiect inseamna CONCEPTIE, asa cum e in Proiectare intr-o fabrica, un Proiect la care lucreaza un Inginer proiectant e o Conceptie a lui sau a unei Echipe, concept in urma caruia CEVA va FUNCTIONA, va Imbunatati!!
      Ce vedem noi la PNRR: povesti care nu pot fi masurate, evaluate, adica ajung RESPINSE!

  10. S-au prins fraierii de la BXL de metodele de sifonat banii in Romania si nu mai inghit chiar orice .
    Unde sunt vremurile de altadata cind pentru orice proiect oricit de gogonat se gaseau fraierii europeni sa dea banul gros : parcuri, borduri, formare profesinala, sensuri giratorii.

  11. Românii să se bucure de cei pe care i-au votat. Acum au cu adevarat schimbare.

  12. Referitor la acest Ministerul fondurilor europene(MFE), angajatii de acolo primesc Sporuri uriase, indiferent de performanta!
    Desi, Romania are cea mai SLABA Absorbtie a fondurilor UE!
    Pentru CE primesc ei acele Sporuri?!
    Degeaba!
    Mai mult, Minsitrul Ghinea a uitat COMPLET ce spunea pe subiect in 2020 cand era europarlamentar, in opozitie, nu la guvernare:
    BURSA: „CRISTIAN GHINEA, DEPUTAT EUROPEAN: „Sporuri salariale la Ministerul Fondurilor Europene, din banii de asistenţă tehnică şi autostrăzi”
    08 septembrie 2020.
    160 milioane euro, adică JUMATATE din totalul Programului Operaţional Asistenţă Tehnică (330 milioane euro) destinat României se duce OFICIAL pe Cheltuieli cu Sporul la salarii de 75% „pentru personalul care gestionează fonduri europene”, susţine europarlamentarul Cristian Ghinea (USRPLUS/Renew Europe), care citează un studiu realizat de platforma „O Ţară ca Afară”.
    Conform documentului citat de către deputatul european, acest Spor salarial este încasat de toţi funcţionarii din sistem şi NU în funcţie de performanţă, reală, individuală. El arată că, recent, Guvernul PNL a decis să transfere spre acest program 80 milioane de euro de la Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM).
    „Au luat bani de la fondul pentru autostrăzi şi mediu(unde nu avem proiecte) ca să se suplimenteze banii din fondul consumat pe sporul funcţionarilor Ministerului Fondurilor Europene, care e folosit la asta în loc să fie folosit la dezvoltarea de proiecte. Frumoasă ironie. Fix în anul în care guvernul se laudă că dă drumul la autostrăzi”, susţine Cristian Ghinea, în cadrul unui comunicat de presă remis Redacţiei.
    Deputatul european precizează că beneficiarii care derulează efectiv proiecte (primării, consilii judeţene, companii private), au avut acces la o parte foarte mică din acest program de asistenţă tehnică. Din păcate, per ansamblu, 91% din banii acestui program merg la proiecte derulate de MFE sau de instituţiile satelit ale ministerului de resort, inclusiv la cele care ar trebui să controleze instituţia respectivă susţine europarlamentarul din partea USRPLUS/Renew Europe. Astfel, printre cei care primesc sporul salarial de 75% se numără şi funcţionarii Autorităţii de Audit (din cadrul Curţii de Conturi) şi cei din cadrul Departamentului de Luptă Antifraudă (DLAF). Aceştia ar trebui practic să verifice proiectele şi întregul proces de alocare a fondurilor prin POAT, ceea ce ne arată că avem un CONFLICT de interese în cazul funcţionarilor respectivi, susţine Cristian Ghinea.
    „Mai rău este că MFE se pregăteşte să repete toate greşelile. Am consultat viitorul Program Operaţional pentru Asistenţă Tehnică – versiunea publicată până acum de minister – şi constatăm că pentru următorii şapte ani este gândit în acelaşi mod: permite ca banii să fie consumaţi ineficient. Axele şi priorităţile de finanţare sunt formulate aproape identic”, arată şi Vlad Botoş, eurodeputat USR PLUS/ Renew Europe.
    Din proiectul programului publicat de minister reiese că suma alocată va fi de aproape 600 milioane euro, aproape dublu faţă de exerciţiu financiar multianula 2014-2020.
    Deputaţii europeni susţin că actual sistem trebuie resetat, iar SPORUL salarial de 75% să fie încasat în funcţie de SUMELE Rambursate de Comisia Europeană.”

    De cand e Ministru al Fondurilor europene, NU l-am auzit pe Ghinea ca VA SCHIMBA ceva, NU il mai deranjeaza deloc, functionarimea care „lucreaza” cu fonduri europene isi ia bine mersi Sporurile URIASE, indiferent de performanta|!
    Mai bine zis, in ciuda LIPSEI evidente de performanta!
    Bravo, Ghinea, continua tot asa!!
    Despre ce vorbim?!!!

  13. Ghinea, esti varza!
    In 19.03.2021 Premierul a anunta lansarea in dezbatere publica a PNRR, documentul pus pe Site-ul MFE avea 154 de pagini, l-am pus eu pe Site-ul G4media, poate fi gsait si acum la articolul din 19.03.2021 pe subiect!
    Azi, ma uit pe Site-ul MFE, deja vad altceva: un PNRR care are 142 de Pagini!
    Uite-l:
    https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2021/04/ffdbdf26d6fc01f009a8059cfd94b0dd.pdf
    Cand s-a modificat, Ghinea?!

    In plus, ieri la Digi 24 telefonic, Ministrul Ghinea a declarat:
    ”PNRR-ul României nu a fost trimis oficial. Abia după această depunere oficială începe perioada de negociere, care durează două luni, și atunci va fi vorba de aprobare, respingere – Doamne Ferește!”, a declarat ministrul Ghinea într-o intervenție telefonică la Digi24. Acesta a precizat că termenul recomandat statelor europene pentru depunerea planurilor oficiale este de 30 aprilie.
    ”Am trimis de la minister 1.000 de PAGINI de PROPUNERI, pe care Comisia se uită și, după observațiile lor, aducem modificări, negociem. Toate țările fac așa.
    România este o țară care propune o alocare foarte mare pentru transportul rutier. Comisia crede că este o alocare prea mare. Noi ne menținem punctul de vedere că este o alocare necesară, pentru a demara autostrada spre Moldova, părți din autostrada Transilvania, aici suntem într-un moment de negociere. Este un element de diferență în legătură cu impactul asupra mediului. Facem o analiză.
    În prima variantă a planului era o alocare mai mare pentru irigații. Dar discuțiile continuă și pe acest subiect. Nimic nu este oficial și nu sunt singurele domenii pe care Comisia a avut observații.
    Nu vă mai pot spune pe ce, pentru că suntem într-o negociere”, a spus Cristian Ghinea.

    Ghinea, unde naiba sunt cele peste 1000 de PAGINI de PROPUNERI, ca OFICIAL PNRRul tau a avut initial 154 de Pagini(la lansarea in dezbatere publica din 19.03.2021!), iar acum pe Site-ul MFE vad ca are 142 de Pagini!
    Ce naiba e bulibaseala asta?!
    UNDE sunt cele 1000 de PAGINI cu propuneri, stie careva?!!!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.