G4Media.ro

Ce prevăd noile ghiduri ale Comisiei Europene pentru ajutoare de stat în…

Ce prevăd noile ghiduri ale Comisiei Europene pentru ajutoare de stat în domeniile climei, protecției mediului și energiei/ Precizări importante despre gazele naturale

Noile ghiduri privind acordarea de ajutoare de stat în domeniile climei, protecției mediului și energiei ( „The Guidelines on State aid for climate, environmental protection and energy”) intră în vigoare în această lună, la nivelul UE.  Scopul lor este să ofere autorităților publice un cadru necesar în acordarea de ajutoare de stat în contextul obiectivelor pentru Pactul verde european, într-un mod eficient și cu denaturări minime ale concurenței.

Comisia a publicat o listă de răspunsuri și documente despre ce aduc nou aceste reguli.

Spre exemplu:

  • extind categoriile de investiții și tehnologii pe care statele membre le pot sprijini pentru a viza noi domenii (de exemplu, infrastructura de mobilitate curată, utilizarea eficientă a resurselor, biodiversitatea) și toate tehnologiile care pot pune în aplicare Pactul verde (de exemplu, hidrogenul produs din surse regenerabile de energie, stocarea energiei electrice și răspunsul părții de consum, decarbonizarea proceselor de producție). Normele revizuite permit, în general, un cuantum al ajutorului de până la 100 % din deficitul de finanțare, în cazul în care ajutorul este acordat pe baza unei proceduri de ofertare concurențiale, și introduc noi instrumente de ajutor, cum ar fi contractele pentru diferență;
  • mai bună flexibilitate; eliminarea cerinței privind notificările individuale pentru proiectele ecologice de mari dimensiuni din cadrul unor scheme de ajutor care au fost deja aprobate de Comisie;
  • introduc garanții, cum ar fi o cerință de consultare publică în cazul în care sunt depășite anumite praguri, pentru a se asigura că ajutorul este direcționat în mod eficace atunci când este necesar pentru îmbunătățirea protecției climei și a mediului, se limitează la ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivelor de mediu și nu denaturează în mod nejustificat concurența sau integritatea pieței unice;
  • asigură coerența cu legislația și politicile relevante ale UE în domeniile mediului și energiei, printre altele prin eliminarea treptată a subvențiilor pentru combustibilii fosili.

Precizări importante pe subiectul gazelor naturale: 

În secțiunea de întrebări și răspunsuri mai sunt incluse următoarele precizări:

„În ceea ce priveşte gazele naturale, Comisia recunoaşte rolul acestora în perioada de tranziţie. Ajutoarele de stat pentru proiectele care implică gaze naturale fac obiectul unor garanţii importante pentru a se asigura compatibilitatea cu obiectivele climatice ale UE pentru 2030 şi 2050. În acest context, este important ca sprijinul pentru gazele naturale să nu conducă la efecte de creare de dependenţă. De exemplu, este puţin probabil ca investiţiile semnificative de capital într-o anumită tehnologie poluantă să stimuleze operatorul să treacă la o tehnologie mai puţin poluantă pe termen scurt. Prin urmare, este puţin probabil ca măsurile care implică noi investiţii în gazele naturale să fie evaluate pozitiv în temeiul normelor privind ajutoarele de stat, cu excepţia cazului în care se poate demonstra în mod clar că investiţiile sunt compatibile cu obiectivele climatice ale Uniunii pentru 2030 şi 2050, se artă în comunicat.

Această cerinţă este adaptată în funcţie de tipurile de investiţii. De exemplu, pentru infrastructura de gaze naturale, investiţiile vor trebui să fie „adecvate pentru hidrogen” şi pentru gazele din surse regenerabile. În ceea ce priveşte producţia de energie, pot fi necesare angajamente suplimentare.”

Clarificări despre ajutoarele pentru producția de produse care contribuie la tranziția verde (de exemplu, vehicule cu emisii zero, electrolizoare etc.)

Ghidurile Comisiei nu vizează ajutoarele pentru fabricarea de produse, utilaje sau mijloace de transport ecologice, se arată în document, însă „prin crearea unor condiții propice corespunzătoare pentru sprijin, este probabil ca OACME (Ghidurile, n.r.) să stimuleze indirect cererea de produse mai verzi. De exemplu, este probabil ca sprijinul pentru achiziționarea de vehicule electrice și/sau introducerea infrastructurii de reîncărcare pentru vehiculele electrice să mărească cererea de astfel de vehicule pe piață”

Pot contribui aceste norme la soluționarea problemei prețurilor ridicate la energie?

Răspunsul din pagina dedicată arată că normele ce intră în vigoare nu contribuie în mod direct la soluționarea problemei însă „cuprind măsuri de sprijin menite să ajute întreprinderile să se adapteze rapid și să participe pe deplin la tranziția energetică. Acestea includ, de exemplu, sprijinul pentru măsurile de decarbonizare sau creșterea eficienței energetice, reducând impactul creșterii prețurilor la energie electrică sau la gaze pentru întreprinderi.”

Foto: Pexels.com

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

1 comentariu

  1. Ar fi de folos daca exista materiale informative ce ar putea ajuta propritarii de imobile cu terase pretabile a gazduimpanouri fotovoltaice.
    “Impanarea” teraselor cu panoru fotovoltaice, cel,putin la nivel de Bucuresti, ar echilibra costurile escaladate ale facturiolor lunare.
    Nu ma astept ca Tanczos Barna sau Ciuca, sau alti “specialisti” de la P$D sa gandeasca asa ceva, e cam treaba noastra sa le cerem noi sa creeze legislatie secundara pentru asa ceva.