G4Media.ro

Ce experiențe au avut doi foști miniștri cu publicarea informațiilor / Pîslaru…

Sursa: Colaj foto

Ce experiențe au avut doi foști miniștri cu publicarea informațiilor / Pîslaru (PLUS): Opoziție puternică de la instituțiile de forță pentru personalul cu statut special / Alexandru (PNL): Fiecare statistică despre întârzierile caselor de pensii în calcularea dosarelor făcea valuri în sistem

Doi foști miniștri ai Muncii, Violeta Alexandru (PNL) și Dragoș Pîslaru (PLUS), povestesc experiențele lor atunci când au încercat să trasparentizeze diferite activități și informații din instituții, subliniind că există o tactică a sistemului public, mai ales cel militarizat, de a se opune oricărei măsuri de reformă, inclusiv în ce privește oferirea unor informații publice.

Violeta Alexandru și Dragoș Pîslaru reacționează astfel în disputa actuală declanșată de decizia ministrului Sănătății Vlad Voiculescu de a publica datele complete despre procesul de vaccinare și testare pentru COVID-19, care a scos la iveală diferențe între centrele disponibile pe platforma oficială și cele funcționale cu adevărat.

„Transparența înseamnă să vrei să vezi unde greșești și să cauți să îndrepți. Asta nu înțelege sistemul public. Cine are puterea să vadă acest lucru, face reforme. Ce s-a întâmplat cu cele 37 de centre de vaccinare din 48, cui se adresau ele și ce capacitate aveau, aceste aspecte vor fi lămurite. Asta este o altă discuție. Foarte importantă. Aici da, trebuie verificat, corp de control sau ce trebuie”, a scris Violeta Alexandru, fost ministru al Muncii în Guvernul Orban, într-o postare pe Facebook.

Violeta Alexandru susține că „nu este nicio problemă cu publicarea datelor statistice despre vaccinare” și povestește că, în 2016, când se ocupa de transparență și consultare publică, „pentru fiecare set de date deschise publicat – inclusiv informații despre întâlnirile miniștrilor și ale secretarilor de stat cu grupurile interesate să influențeze decizia publică în legătură cu care nu m-am lăsat până nu au fost publice – se ridica un munte de obstacole din sistem”.

„În 2020, fiecare statistică despre întârzierile caselor de pensii în calcularea sau recalcularea dosarelor făcea valuri în sistem. Cine rezistă acestor presiuni, vizibile și invizibile, face reforme. Adevărul este că un Ministru nu trebuie să se rezume la transparență, trebuie să lase schimbări și rezultate pentru oameni. Dacă se rezumă la transparență, riscă să ajungă dependent de like-uri pe facebook”, a mai spus Alexandru.

Dragoș Pîslaru, fost ministru al Muncii în Guvernul Cioloș, susține că transparența în activitatea autorităților statului este crucială și sunt mulți cei care nu doresc ca populația să știe „în spatele ușilor închise din instituții”.
Pîslaru povestește cum a încercat să creeze, în 2016, un registru comun public-privat de evidență a tututor salariaților din România – REVISAL.

„Și în luna decembrie 2016 aveam pentru prima dată în istoria post-decembristă, prin formularul M500 colectat de Ministerul de Finanțe, toate datele cerute, permițând nu doar să vedem suma plătită, ci toate sporurile / sumele defalcate din aceste sume. Inclusiv să vedem dacă există cumul de sume din mai multe poziții publice”, a scris Dragoș Pîslaru pe Facebook.

Fostul ministru precizează că, după 2016, PSD a desființat procedura, care ar fi condus la transparență, „s-ar fi văzut cum 100-200 de oameni cumulează venituri de peste 30.000 de RON pe lună de la stat”.

Este interesant că una dintre cele mai puternice opoziții a venit în acea perioadă de la instituțiile de forță în ceea ce privește personalul angajat cu statut special. Argumentul a fost că identitatea / numărul acestora este secret, cum este cazul persoanelor sub acoperire / al persoanelor cu identitate protejată / al martorilor protejați. Aici sunt de acord, există norme legale clare în această privință. Am spus însă că nu se poate să secretizezi 260.000 de oameni, adică tot personalul MAI/MAPN/servicii din această cauză. Opoziția a fost atât de mare, încât compromisul a fost că REVISALUL public pentru funcționarii cu statut special este gestionat de către instituțiile de forță, dar informațiile anonimizate sunt puse la dispoziție. Adică nu știam cine sunt toți șefii de serviciu, dar știam cât câștigă șeful 1, șeful 2, șeful 3. Pentru mine era o soluție de compromis, pentru că permitea mai apoi să verificăm dacă legislația de salarizare era aplicată corespunzător sau nu”, a povestit Dragoș Pîslaru.

Dragoș Pîslaru susține că ce se întâmplă la Ministerul Sănătății, „când un gest absolut normal de transparentizare provoacă reacții adverse virulente”, îi „indică” faptul că Vlad Voiculescu își face treaba.

Iarăși apare presiunea de stat în stat din partea funcționarilor cu statut special – pasămite există risc de deconspirare și trebuie verificat ce date sunt oferite transparent. Evident că niciun nume nu a fost făcut public, dar simplul fapt că se află câtă lume este „specială” și cum se desfășoară procesul de vaccinare în afara platformei clasice de programare deranjează!”, a mai spus Pîslaru.

Citește și:

Scandalul datelor publicate de Ministerul Sănătății: Lucian Bode spune că au ajuns în online locații ale instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și ale serviciilor / Ministrul de Interne recunoaște că angajații MAI s-au vaccinat fără a se programa în platformă

Voiculescu: Premierul a fost interpelat pentru publicarea datelor privind pandemia de o instituție a statului și a solicitat, procedural, Corpului de Control să verifice. Nu cunosc sursa sesizării, dar, în spiritul transparenței, aștept să aflu și eu pe cine am supărat și, mai ales, de ce

Cîțu, precizări despre „ipoteticul control” la Ministerul Sănătății: Susțin transparentizarea informațiilor furnizate corect, legal și cu avizele necesare. E normal să fac verificări în legătură cu sesizările primite

Mai multe ONG-uri fac apel la premierul Cîțu să asigure o transparență totală a modului în care este gestionată pandemia și să garanteze dreptul constituțional al cetățenilor de acces la informații, după anunțul privind controlul la Ministerul Sănătății și stoparea publicării datelor

Sursa: Colaj foto

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. Tara unde specialii de la stat capuseaza sistemul privat
    La multi ani !!!

  2. Pe modelul institutiilor de forta functioneaza practic majoritatea institutiilor Statului, atat fata de exterior, cat mai ales in interiorul lor. Cum sa faci digitalizarea acestor institutii, cum sa democratizezi informatiile in aceste conditii? Este aproape imposibil. Se implementeaza sisteme integrate, ajung sa lucreze in acestea un numar mare de angajati, asa cum este normal, si, deodata, apare un sef care isi pune probleme false de securitate, ca prea multi au acces la date, ca una, ca alta, si tot efortul de implementare de ani de zile se duce pe apa sambetei. Are Romania sanse sa devina o societate digitala precum Estonia? Probabil ca nu, cel putin nu in viitorul apropiat. Avem probleme grave de mentalitate, secretomania, proprietatea opaca asupra datelor, caracteristica societatilor totalitare, este principalul atuu in spatele caruia se ascunde un stat nereformat.

    • Nu este deloc imposibil, din contra – tocmai digitalizarea va rezolva din start aceste dileme. Pasii astia intermediari sunt necesari pentru a nu face prostii. Dar dupa ce acoperi unele riscuri prin legislatie lipsa si prin modul cum faci specificatiile, digitalizezi, centralizezi informatiile statistice si le faci publice tot digitalizat si nu se vor mai putea asunde in spatele autorizatiilor si altor aberatii.

      Trebuie intr-adevar evitate divulgarea de informatii ce tin de siguranta nationala. Si din statistici defalcate se pot intelege multe aspecte care pot fi ulterior exploatate de un potential inamic (nu zic neaparat Rusia, dar nu prea exista alt actor interesat). Dar publicul n-are nevoie de informatii detaliate, nivelurile medii sunt suficiente cata vreme informatia este verificata si confirmata ca fiind reala in mod regulat de comisiile de specialitate din Parlament. Contorlul asupra informatiilor respective se poate face reprezentativ, sub conditia pastrarii secretului de stat. Dar asta reprezinta un procent infim din tot ce face statul roman, pentru restul institutiilor nu exista scuze si nici motive justificabile rational sau legal.

  3. FIX asa am scris de fiecare data dupa ce Violeta Alexandru ne-a prostit in fataanul trecut cand era Minsitru al Muncii: „Nu cunoastem Numarul total al angajatilor care primesc Salarii de la Stat, NU l-am cunoscut niciodata”, ne aburea ea!
    „NU VRETI sa-l CUNOASTETI si sa fie PUBLIC pe un Document la Ministerul muncii, NU Vreti!”, am scris mereu!
    Daca ati vrea, ati PUTEA, e simplu: Analizati in Martie 2021 CE Suma de BANI si pentru CATI Angajati a PLATIT Statul Roman TOTAL Cheltuieli Salaraile(astea le STITI la Finante!) pe Luna Ianuarie 2021, de exemplu!
    Foarte simplu!
    Apoi, iesiti si spuneti: In Ianuarie 2021 Statul roman a platit in TOTAL Suma de X lei pentru un Numar de Y angajati!
    Numai ca NU vreti sa VEDEM adevaratul DEZMAT cu BANII publici, despre care amaratilor li se spune: „NU sunt BANI”, cand cer Pensii mai mari, in timp ce VOI, in Sistemul public ASCUNDETI dezmatul bailor publici pentru PRIVILEGIATII societatii, cum ii numea chiar actualul Premeir Vasilica Catu in Iulie 2019 cand era insa Senator PNL, in OPOZITIE, si dadea bine in ochii viitorilor votanti sa spuna astfel de mizerii!
    Azi, Vaslica Catu tace chitic pe subiect!
    Rusine sa va fie, ati STIUT mereu, dar ati TACUT!!
    Ispravita asta de Violeta Alexandru a fost Minsitru al Muncii timp de 1 AN de zile si NU a fost in stare sa ne spuna: CATI angajati sunt in TOTAL in Sistemul public?!
    Evident ca NU a vrut, acum i s-a dezlegat limba!!!
    Cata ipocrizie!!

  4. Securistii lor (rai) si securistii nostri (buni)!

  5. Eu și mulți alții ca mine am fost „încântați” de „transparența” pe care a folosit-o în blocarea în anul 2020 a aplicării Legii 127/2019 a Pensiilor Publice! Ho, nu săriți de cur în sus, că nu mă refer la partea cu creșterea cu 40% a pensiilor, ci la partea din lege referitoare la recalcularea pensiilor în scopul eliminării inechitatile din sistem!
    Pentru asta, V. A. nu a făcut absolut nimic, nici măcar nu a catadicsit să pregătească procesul de recalculare prin elaborarea Normelor cerute de lege, nu mai zic de pregătirea softului cel nou și a personalului necesar!!
    Dar, azi vine tuta cealaltă, oaia Turcan, să se plângă la televizor, pentru proști, că s-a întârziat nepermis de mult începerea „evaluării” dosarelor (dracu știe ce înseamnă asta, dar cred ca vrea să spună compatibilizarea datelor din diversele lor baze de date) și că la un moment dat, când ii va da PM startul, adică peste vreo 2 ani, va face și recalcularea propriu-zisă!
    Nu v-ați saturat de atâtea și atâtea minciuni, oameni buni?!