G4Media.ro

Cannes 2021: Lungmetrajul „Titane”, de Julia Ducournau, premiat cu trofeul Palme d’Or…

sursa foto: Pexels

Cannes 2021: Lungmetrajul „Titane”, de Julia Ducournau, premiat cu trofeul Palme d’Or / Lista completă a câştigătorilor

Lungmegtrajul „Titane”, regizat de Julia Ducournau, a fost recompensat sâmbătă seară cu trofeul Palme d’Or, la finalul celei de-a 74-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes, care a fost marcată de măsuri de siguranţă în contextul sanitar, dar şi de strălucirea şi prezenţa vedetelor, amintind că revenirea la normalitate nu poate fi departe. O gafă de proporţii a cineastului Spike Lee, preşedintele juriului, a făcut ca numele marelui câştigător să fie cunoscut de la începutul galei, relatează News.ro.

Ediţia din 2020 a fost transformată complet din cauza pandemiei. Filmele selectate au fost prezentate, sub eticheta Cannes 2020, în alte festivaluri de renume, iar un eveniment de trei zile a avut loc în toamnă, unde, deşi nu au fost acordate principalele trofee, în cadrul unor evenimente restrânse au fost premiate producţii din competiţia Cinéfondation şi a fost acordat Palme d’Or pentru scurtmetraj.

După ce mai mulţi cineaşti au aşteptat revenirea festivalului la o formă pe cât posibil de „normală”, pentru ediţia de anul acesta au fost înscrise aproximativ 2.000 de producţii.

În competiţie au fost selectate 24 de lungmetraje, cu trei mai multe decât în urmă cu doi ani. Între regizorii care au concurat pentru trofeul Palme d’Or s-au numărat nume importante ale cinematografiei mondiale, ca Asghar Farhadi, Wes Anderson, Paul Verhoeven, Apichatpong Weerasethakul, Sean Penn, Leos Carax, Jacques Audiard şi François Ozon.

După un an de pauză, trofeul Palme d’Or este din nou acordat. În 2019, el a revenit sud-coreeanului Bong Joon Ho, pentru „Parasite”.

În competiţia Cannes FF 2021 au fost selectate: „A Hero”, de Asghar Farhadi, „Tout s’est bien passe”, de François Ozon, „Tre piani”, de Nanni Moretti, „Titane”, de Julia Ducournau, „The French Dispatch”, de Wes Anderson, „Red Rocket”, de Sean Baker, „Petrov’s Flu”, de Kirill Serebrennikov, „Par un demi clair matin”, de Bruno Dumont, „Nitram”, de Justin Kurzel, „Memoria”, de Apichatpong Weerasethakul, „Lingui”, de Mahamat-Saleh Haroun, „Les Olympiades (Paris 13th District)”, de Jacques Audiard, „Les intranquilles”, de Joachim Lafosse, „La fracture”, de Catherine Corsini, „Julie (en 12 chapitres)”, de Joachim Trier, „Hitty NRO 6”, de Juho Kuosmanen, „Haut et fort”, de Nabil Ayouch, „Ha’berech”, de Nadav Lapid, „Drive My Car”, de Ryusuke Hamaguchi, „Bergman Island”, de Mia Hansen-Love, „Benedetta”, de Paul Verhoeven, „The story of my wife”, de Ildikó Enyedi, „Flag Day”, de Sean Penn, şi „Anette”, de Leos Carax.

Juriul internaţional a fost prezidat de Spike Lee (scenarist şi regizor, SUA) şi completat de Mati Diop (regizoare, Franţa-Senegal), Mylène Farmer (cântăreaţă şi compozitoare, Canada-Franţa), Maggie Gyllenhaal (actriţă, producătoare, scenaristă şi regizoare, SUA), Jessica Hausner (regizoare, producătoare şi scenaristă, Austria), Mélanie Laurent (actriţă, regizoare şi scenaristă, Franţa), Kleber Mendonça Filho (regizor, prpducător şi scenarist, Brazilia), Tahar Rahim (actor, Franţa) şi Song Kang-ho (actor, Coreea de Sud).

Spike Lee s-a grăbit, când i-a fost dat cuvântul, şi a anunţat „Titane”, de Julia Ducournau, ca fiind marele câştigător al serii. Acest lucru, înaintea decernării celorlalte premii din competiţie.

El nu a înţeles ce i-a fost cerut prin întrebarea „care este primul premiu al serii?”, astfel că a anunţat câştigătorul Palme d’Or.

Vedetele au defilat pe covorul roşu pe muzica unora ca Mylène Farmer, Edith Piaf, Police şi AC/DC, iar fanii le-au aşteptat, ca în oricare alt an dinainte de pandemie, pentru a le aplauda, pentru a primi autografe şi a face fotografii. Diferenţa anul acesta a fost reprezentată de purtarea măştii.

La gala de închidere au fost prezenţi, pe lângă starurile filmelor din competiţii, ministrul francez al Culturii, Roselyne Bachelot, regizorul Oliver Stone, actorii Sharon Stone, Rosamund Pike şi Jean Dujardin.

„Este atât de frumos totul aici. Este o frumoasă sărbătoare a cinema-ului”, a spus Stone.

Apichatpong Weerasethakul a declarat, tot pe covorul roşu: „Este un dar să putem sărbători în seara asta. Este ireal după tot prin ceea ce am trecut. Filmele s-au schimbat după asta. Este visul nostru devenit realitate”.

Juriul secţiunii Un Certain Regard a fost condus de regizoarea şi scenarista britanică Andreea Arnold, cel al secţiunii Cinéfondation a fost compus din cineaşti din Tunisia, Franţa, Spania, Suedia şi Egipt, iar actriţa franceză Mélanie Thierry a fost preşedinta juriului Camera d’Or, care a premiat un lungmetraj de debut selectat la Festivalul de Film de la Cannes 2021.

Festivalul a fost deschis de actriţa, regizoarea şi producătoarea americană Jodie Foster, care a primit trofeul Palme d’Or onorific, în semn de recunoştinţă pentru întreaga carieră.

Cineastul italian Marco Bellocchio a fost recompensat cu un trofeu Palme d’Or onorific, la gala de închidere. El şi-a prezentat în festival cel mai recent lungmetraj, documentarul „Marx può aspettare”. Paolo Sorrentino, un alt exponent al cinematografiei italiene, i-a înmânat trofeul şi a spus că Bellocchio reprezintă un model pentru el, fiind un cineast cu un parcurs „coerent”.

Bellochio a dedicat trofeul actorului francez Michel Piccoli, care a murit în mai 2020 şi cu care el a colaborat.

Invitaţi speciali au fost şi Bong Joon Ho, Matt Damon, Isabelle Huppert şi Steve McQueen, care s-au întâlnit cu publicul în cadrul seriei „Rendez-vous with…”.

Prima producţie proiectată anul acesta la Cannes a fost filmul romantic muzical „Annette”, regizat de Leos Carax, cu Adam Driver şi Marion Cotillard în rolurile principale.

Lungmetrajul „OSS 117, Alerte rouge en Afrique noire”, regizat de Nicolas Bedos, va fi proiectat la Grand Théâtre Lumière, pe 17 iulie, în încheierea celei de-a 74-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes.

România a fost reprezentată la Cannes de „La civil”, regizat de Teodora Mihai şi produs de Cristian Mungiu, în competiţia Un Certain Regard, de scurtmetrajul „Interfon 15”, de Andrei Epure, în competiţia secţiunii Semaine de la Critique, şi de lungmetrajul „Întregalde”, de Radu Muntean, inclus în selecţia programului Quinzaine des Réalisateurs, secţiune necompetiţională paralelă festivalului. În plus, Mungiu a fost preşedintele juriului Semaine de la Critique, iar producţia românească „Prin oraş circulă scurte poveşti de dragoste”, de Carina-Gabriela Daşoveanu (UNATC), se numără între filmele selectate în concursul dedicat şcolilor de film, Cinéfondation.

Lista câştigătorilor celei de-a 74-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes

Competiţie

Palme d’Or –
Marele Premiu al Juriului – ex aequo – „A Hero”, de Asghar Farhadi, şi „Hitty NRO 6”, de Juho Kuosmanen
Premiul Juriului – ex aequo – „Memoria”, de Apichatpong Weerasethakul, şi „Ha’berech”, de Nadav Lapid
Premiul pentru regie – Leos Carax, pentru „Annette”
Premiul pentru scenariu – „Drive My Car”, de Ryusuke Hamaguchi şi Takamasa Oe
Premiul pentru interpretare masculină – Caleb Lanry Jones, pentru „Nitram” (r. Justin Kurzel)
Premiul pentru interpretare feminină – Renate Reinsve, pentru „Julie (en 12 chapitres)” (r. Joachim Trier)
Menţiune specială a juriului –
Caméra d’Or – „Murina”, lungmetraj de debut semnat de Antoneta Alamat Kusijanovic
Palme d’Or pentru scurtmetraj – „Tian Xia Wu Ya”, de Tang Yi
Menţiune specială a juriului pentru scurtmetraj – „Ceu de agosto”, de Jasmin Tenucci
Palme d’Or onorific – Jodie Foster; Marco Bellocchio

Un Certain Regard
Marele Premiu – „Unclenching The Fists”, de Kira Kovalenko
Premiul Juriului – „Grosse Freiheit”, de Sebastian Meise
Premiul pentru ansamblu– „Bonne mère”, de Hafsia Herzi
Premiul pentru curaj – „La civil”, de Teodora Ana Mihai
Premiul pentru originalitate – „Lamb”, de Valdimar Jóhannsson
Menţiune specială – „Noche de fuego”, de Tatiana Huezo

Cinéfondation
Premiul I – „L’enfant salamandre”, de Théo Degen (Belgia)
Premiul al II-lea – „Cicada”, de Yoon Daewoen (Coreea de Sud)
Premiul al III-lea – ex aequo – „Prin oraş circulă scurte poveşti de dragoste”, de Carina-Gabriela Daşoveanu (România); şi „Cantareira”, de Rodrigo Ribeyro (Brazilia)

Semaine de la Critique
Marele Premiu (Grand Prix Nespresso) – „Feathers”, de Omar El Zohairy
Prix Fondation Louis Roederer de la Révélation – Sandra Melissa Torres, pentru interpretarea din „Amparo”, regizat de Simón Mesa Soto
Prix Fondation Gan à la Diffusion – Zero Fucks Given”, regizat de Emmanuel Marre şi Julie Lecoustre
SACD – „Olga”, scris de Elie Grappe şi Raphaëlle Desplechin

Quinzaine des Réalisateurs, secţiune paralelă
Premiul SACD – „ Les magnétiques”, de Vincent Maël Cardona
Premiul Europa Cinemas Label – „A chiara”, de Jonas Carpignano
Carrosse d’Or – Frederick Wiseman

Trofeul Queer Palm, premiul LGBT, a revenit anul acesta lungmetrajului „La Fracture”, de Catherine Corsini, cu Valeria Bruni Tedeschi şi Marina Foïs în distribuţie.
Distincţia Palm Dog, acordată celui mai bun câine dintr-un film, a fost oferită ex aequo pentru Dora, Rosie şi Snowbear, care au apărut alături de Tilda Swinton în „The Souvenir: Part II”.

sursa foto: Pexels

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Nu am vazut filmul si nici nu planuiesc sa-l vad.
    S-a dus demult vremea cand premiile Palm D’or si Globul de Aur erau acordate filmelor cu adevarat bune.
    Acum un film nu are nicino sansa sa castige vreun premiu daca nu e plin de propaganda BLM, LGBTQ+, diversity etc. De exemplu:
    – in rolul principal OBLIGATORIU trebuue sa fie cineva din grupul minoritatilor, ideal un transgender musulman negru homosexual.
    – personajul(personajele) negativ este un barbat alb, crestin, straight, deloc inteligent, fara umor, rau intentionat etc
    – in celelalte roluri mai apar un negru/gay/transgender pe post de director/ministru/doctor/avocat/presedinte etc, sau orice pozitie superioara in societate.
    – subiectul filmului trebuie sa fie bazat sau cel putin sa aduca in discutie una din temele progresiste favorite (slavery, sexual discrimination, green crap, feminism etc) sau o combinatie din temele astea.
    Si lista continua.
    Goebels cu al sau Minister al Propagandei ar fi fost invidios pe ticalosii progresti din ziua de azi.
    Cancerul progresist a infectat toate institutiile, a ajuns in toate nivelurile sociale, s-a extins in toate tarile occidentale ca o metastaza.