G4Media.ro

BREAKING Un document intern semnat de ministrul Dezvoltării, Ion Ștefan, demolează propunerile…

BREAKING Un document intern semnat de ministrul Dezvoltării, Ion Ștefan, demolează propunerile ministrului Fondurilor Europene, Marcel Boloș. Documentul, făcut public de fostul ministru Daniel Suciu, invocă posibila cerere de autonomie pentru Ținutul Secuiesc

Fostul ministru PSD al Dezvoltării, Daniel Suciu, a prezentat marți în timpul audierii în Parlament a ministrului propus la Dezvoltare, Ion Ștefan, un document semnat de acesta și trimis premierului Ludovic Orban prin care sunt respinse propunerile de reorganizare a sistemului de gestionare a fondurilor europene făcute de un alt ministru liberal, Marcel Boloș.

Documentul semnat de Ion Ștefan amendează dur o propunere de descentralizare pe regiuni a gestionării fondurilor europene. Propunerea fusese înaintată încă din luna decembrie de ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, sub forma unui Memorandum discutat în ședința de guvern din 20 decembrie și transformat ulterior în mai multe proiecte de OUG adoptate în ultima ședință a guvernului Orban înainte de demiterea prin moțiune de cenzură. Proiectele au fost oprite de la publicare în Monitorul Oficial tocmai de Ludovic Orban.

”Prezint un document și dovada că dl Ludovic Orban și dl ministru al Fondurilor Europene ne-au ascuns adevărul. Vă asumați adresa pe care i-ați trimis-o premierului în 5 ianuarie 2020, intrată la cabinetul premierului în 6 ian, cu un punct de vedere privind arhitecturea de gestionare a fondurilor europene? E un  memoriu pe foarte multe pagini cu semnătura dvs. în care desființați proiectul de OUG, îl contraziceți pe dl ministru Boloș și desființați argumentarea premierului. 20 și ceva de pagini prin care îl contraziceți pe premier, care a spus că pârâcioșii se bagă și vă blochează la UE”, a spus Daniel Suciu în timpul audierii din comisiile parlamentare a ministrului Ion Ștefan.

Ministrul Ion Ștefan a admis implicit veridicitatea documentului, spunând că ”e un material înaintat, semnat, nu înțeleg întrebarea. Vom iniția un proiect de lege cu privire la descentralizarea programului regional de dezvoltare. Dl deputat Suciu va avea posibilitatea în comisiile de specialitate să-și spună punctul de vedere. Vom realiza 8 programe regionale, la nivelul fiecărei regiuni”.

Ce argumente aduce documentul semnat de ministrul Ion Ștefan și înaintat premierului Orban. Punctul de vedere sintetizează patru mari riscuri ale propunerii făcute de colegul de guvern, Marcel Boloș:

– Timp insuficient pentru crearea cadrului legislativ și instituțional pentru realizarea tuturor transformărilor propuse prin memorandumul Ministerului Fondurilor Europene
– Întârzierea procesului de acreditare a noului sistem de management și control, fără de care Comisia Europeană nu face rambursări, iar în condițiile noii reguli N+2 duce la riscul de dezangajare a fondurilor cel puțin pentru anul 2023
– Risc legislativ / constituțional – este necesară acordarea statutului de ordonator principal de credite actualelor ADR care funcționează ca ONG-uri, care potrivit prevederilor legale nu poate fi stabilit decât pentru instituții publice, caz în care este necesară și o reformă constituțională, fiind obligatorie o împărțire administrativ-teritorială a României la nivel de regiune
– Compromiterea actualei perioade de programare din care au mai rămas 4 ani de implementare și miliarde de euro, având în vedere propunerea de migrare a personalului cu experiență din actuala autoritate de management către noile structuri și programe propuse.

În plus, documentul prezintă un alt risc potențial născut din rediscutarea delimitării teritoriale a regiunilor: ”nu este exclusă nici oportunitatea UDMR de a formula noi cereri cu privire la autonomia Ținutului Secuiesc, pe care o va putea folosi ca instrument de negociere și presiune asupra unui guvern cu o susținere parlamentară firavă. Acest instrument de negociere și presiune va fi folosit nu doar de UDMR, ci de toate partidele care acordă sprijin parlamentar actualului guvern”.

Context. Pe scurt, Ministerul Fondurilor Europene propunea o schimbare majoră în arhitectura instituțională de gestionare a fondurilor europene aferente Politicii de Coeziune din viitorul cadru financiar al UE (2021-2027). Principala modificare față de situația actuală este descentralizarea completă a gestionării fondurilor din Programul Operațional Regional (POR), adică acea linie de finanțare adresată comunităților locale și din care, de obicei, atrag fonduri europene primăriile. Descentralizarea înseamnă, potrivit propunerii Ministerului Fondurilor Europene, ca Ministerul Dezvoltării să își piardă calitatea de gestionar al POR în favoarea celor opt Agenții de Dezvoltare Regională (ADR), în coordonarea Ministerului Fondurilor Europene.

Marea problemă a acestei propuneri este că cele 8 agenții de dezvoltare sunt acum ONG-uri care nu pot îndeplini funcția de autoritate de management. De altfel, potrivit surselor G4Media.ro, un aviz al Ministerului Justiției care invocă exact această problemă e motivul pentru care premierul Ludovic Orban a oprit proiectul de OUG adoptat de la publicarea în Monitorul Oficial, deși Orban a vorbit public despre presupuși ”pârâcioși” care au criticat proiectul la Bruxelles.

Foto: Ion Stefan și Marcel Boloș (colaj InquamPhotos)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

13 comentarii

  1. In conformitate cu Regulamentul European ADR-urile pot îndeplini funcția de autoritate de management. Cadrul legislativ intern putea fi „acordat” fără nicio reforma constitutional. Asta dacă vrem, să vorbim despre MANAGEMENT. Dacă tema este „nu ne vindem țara” și autoritatea este un pârlit de parlamentar, slugoi fruntaș a lui Dragnea și reprezentant al curentului peremist din pesede, atunci, desigur, n-are niciun rost să mai povestim. Și uite așa mai trece o perioadă de programare în care Romania va avea un din nou o politică regională centralizată la București care va funcționa la fel ca înainte. Că, știe de acum toată lumea, înainte era mai bine. Un lucru rămâne neclar. De ce l-am mai împușcat pe Ceaușescu?
    Regulamentul 1303/2013 – Articolul 123 „Desemnarea autorităților (1) Fiecare stat membru desemnează drept autoritate de management, pentru fiecare program operațional, o autoritate publică națională, regională sau locală sau un organism public național, regional sau local sau un organism privat. Aceeași autoritate de management poate fi desemnată pentru mai multe programe operaționale.”

  2. Zici guvernul Mandolină și tragi apa

  3. Extraordinar, in PNL oamenii au voie sa aiba dezbateri interne, sa analizeze, sa aduca argumente pro si contra ca sa se ia cea mai buna decizie. Probabil cei de la PSD sunt socati, ei stiu doar ca totul trebuie sa vina de sus, de la tatuc. Daca cineva are alte pareri, ei cred ca aia e linia venita de sus, ca se ascunde adevarul.

    • Marea problemă a acestei propuneri este că cele 8 agenții de dezvoltare sunt acum ONG-uri care nu pot îndeplini funcția de autoritate de management.
      extraordinar mai animalule este, ca doar asta ai inteles , dormi cu poza celui mai inalt dintre fizicieni la cap si razi de aia de la psd, patetic.

    • @Mototolule, citeste ce a zis Alexandru mai sus. Pot fi autoritati de management si organisme private. Nu te mai abera degeaba ca cei de la PSD nu ti-au zis tot.

    • Intai dai cu barda, apoi dezbati? Ca discutam deja despre 25 de ordonante de urgenta care (aproape) au fost adoptate! Asta legata de fonduri europene cu posibile efecte chiar nasoale. Asta e „dezbatere interna”?

      Si cum ziceam, guvernul PNL a reusit performanta sa adopte ordonante de urgenta, dar nu chiar. Pe modelul „a ramas aproape gravida”

  4. Deci iei un domeniu unde suntem pe ultimul loc la management și absorbție, adaugi o frica obsesiva a populației și la final blochezi totul – pur tehnica de manipulare. Ar trebuie o descentralizare a managementului de fonduri că să nu mai existe un monopol. Atât timp cat banii trebuie sa treacă printr-un singur punct o sa exista o singură direcție a intereselor și zone favorizate și nefavorizate din țară.

    • @ dan

      tu nu inca nu ai inteles ca intentionat se pun piedici pt ca banii UEss sa nu fie absorbiti de ROMANIA ?!

      de asta abia astept 4-5 ani de guvernare pdl-usr-ista + parlament de culoarea guvernului

      pt ca atunci nu o sa mai puteti vina pe nimeni din interior

      abia atunci o sa vedeti ca imparatul e gol

  5. @sim12345 – Ia mai citeste o data stirea, poate n-ai inteles bine. Tocmai, documentul semnat de Ion Stefan AMENDEAZA (poate nu stii ce inseamna exact cuvantul, zic si eu) un memorandum cu un anumit continut. Printre argumente cu care se contreaza cu ministrul fondurilor se afla si asta „nu este exclusă nici oportunitatea UDMR de a formula noi cereri cu privire la autonomia Ținutului Secuiesc, pe care o va putea folosi ca instrument de negociere și presiune asupra unui guvern cu o susținere parlamentară firavă.” Deci, de asta zic, mai citeste o data poate n-ai inteles.

  6. Măi oameni buni, ce regionalizare sau descentralizare, cât timp noi funcționăm după o organizare teritorială total depășită, cu mii de unități administrativ-teritoriale, care nu-și mai justifică existența, consumă resurse cu nemiluita, iar rezultatele și beneficiile pentru cetățeni sunt pe nicăieri. În 2020, încă România este organizată teritorial după împărțeala făcută în perioada regimului comunist, iar noi vrem progres? Îl vom avea, având în vedere situația dată, la paștele cailor! Dacă se dorește cu adevărat să se facă ceva ân această țară, lucrurile trebuie începute cu reforma administrativă, redefinirea funcției publice, regândirea teritorială și responsabilitate în utilizarea resurselor publice. Este inadmisibil ca, în România anului 2020 să existe peste 3.000 de unități administrativ-teritoriale, peste 1.200.000 de bugetari, sute de instituții care toacă bani fără a produce nimic, și o birocrație excesivă, menită a scuza inactivitatea sau lipsa de rezultate a sistemului administrativ. Până nu vor fi înțelese toate aceste aspecte, luându-se măsurile de rigoare, vom bate pasul pe loc, ne vom învârti în jurul cozii, și aici vom rămâne. Toată această fragmentare teritorială, cu mii de sate și sătucuri, cu mii de comune etc, împiedică vădit orice posibilă reformă sau inițiativă de dezvoltare. Eficiența administrației locale este vitală pentru dezvoltarea unei țări, iar în situația dată, cu modul actual de organizare și funcționare, cum vrem să evoluăm? Cum putem progresa, cât timp lucrăm după niște coordonate învechite, complet depășite, care nu se mai pliază sub nicio formă pe cerințele actuale. Deci, oare și peste o sută de ani tot actuala organizare teritorială o vom avea? La cum se mișcă lucrurile, pare că da. Nimeni nu este interesat de cetățean și nevoile acestuia, ci doar de propriile privilegii. Și atunci, de unde reformă, viziune sau strategii durabile? Numai dacă nu o ploua cu ele din cer, altfel nicio șansă.

    • Cica rezolva Iohanis si asta!

  7. Un mare bravo d.lui Stefan. Si in plus , aprecieri pentru afirmatia in fata presei.”Nu cedam. ati tras in noi, in parintii si concetatenii mei in anii `60 la colectivizare, ati tras in noi in `90, ne-ati gazat la mineriada si-n 10 August si nu va vom mai lasa sa o faceti”.

  8. Tot timpul apare o grindă din cauza căreia timp de zece ani nu plăteşte impozitele locale. Nu face nimic, ȋi asigurăm salariul de ministru din taxele pe care le plătim noi !