G4Media.ro

Artexim, organizatorul Festivalului George Enescu, solicită Ministerului Afacerilor Interne să facă demersurile…

Artexim, organizatorul Festivalului George Enescu, solicită Ministerului Afacerilor Interne să facă demersurile pentru a verifica legalitatea scoaterii la licitație a bunurilor și manuscriselor compozitorului

Artexim, organizatorul Festivalului George Enescu, a solicitat Ministerului Afacerilor Interne să facă demersurile pentru a verifica legalitatea scoaterii la licitație a bunurilor și manuscriselor compozitorului.

Artexim precizează, într-un comunicat de presă, că a informat, vineri, Ministerul Afacerilor Interne în legătură cu anunțul făcut de o casă de licitații din București, cu privire la punerea în vânzare a unor bunuri și manuscrise care au aparținut compozitorului George Enescu și care, potrivit specialiștilor, ar trebui să fie în patrimoniul național.

Artexim a solicitat MAI să sprijine clarificarea situației, prin demersurile legale pentru a verifica proveniența acestor bunuri și dacă scoaterea la licitație respectă cadrul legal.

Artexim a arătat că felul în care este anunțată scoaterea la licitație a acestor bunuri ridică numeroase semne de întrebare, pe care autoritățile trebuie să le verifice, precum:

    1. Nu este cunoscută proveniența acestor piese manuscrise, dintre care unele sunt inedite. Este specificată colecția Romeo Drăghici, avocat prieten și secretar personal, multă vreme, al lui Enescu. Dar Romeo Drăghici, totodată fondator și primul director al Muzeului „George Enescu“ și mai ales legatarul său testamentar, a donat el însuși mai multor fonduri publice – în primul rând Muzeului Enescu, apoi Arhivelor Naționale și Cabinetului de Muzică al Academiei Române – tot ceea ce rămăsese de la Enescu. Fidelitatea sa pentru orice a rămas de la Enescu (încredințat lui direct, în 1946) sau a rămas în cuprinsul proprietăților din țară ale lui Enescu (după moartea sa, în 1955, respectiv după 1968, la moartea soției lui Enescu) justifică, în contextul acestei licitații, examinarea juridică și patrimonială cea mai atentă.
    2. Manuscrisul tragediei lirice (numită „piesa“) Œdipe, cu preț de pornire la 100.000 euro și evaluat a fi adjudecat la 300.000 euro, este și mai problematic. Œdipe, după standardele creatorului său și ale muzicologiei internaționale, este reușita supremă a lui Enescu. Casa „Historic“ nu menționează nici dimensiunile, nici datarea, nici traseul partiturii, iar cele câteva fotografii plasate pe site-ul licitației justifică ele însele un control, știut fiind că un asemenea document nu poate lua calea unei colecții private, căci angajează la cel mai înalt nivel responsabilitățile patrimoniale maxime ale Statului român.
    3. Vioara menționată a fi un Guarneri dăruit lui Enescu de Casa Regală, la o dată și într-un context complet neclare, este un instrument care nu apare în familia viorilor bine-cunoscute pe care a cântat de-a lungul vieții Enescu (în principal patru, fiind cunoscute un număr de douăsprezece, printre care aceasta de la 1885 nu figurează). De aceea, se poate presupune că este vorba de o informație falsă, câtă vreme nu există dovezi clare să susțină aserțiunile organizatorului.
    4. Astfel de practici asociate celor mai importante fonduri de patrimoniu cultural din ultimii 150 de ani au fost sesizate și la licitațiile anterioare. În decembrie 2019 și în aprilie 2021, Casa de licitații „Historic“ a organizat două licitații cu manuscrise care i-au aparținut lui Mircea Eliade, unele inedite, altele defectuos editate. Cele două licitații cu fonduri din colecția Mircea Handoca, obținute de acesta fraudulos înainte de decembrie 1989 și niciodată restituite circuitului public, au fost blocate în urma presiunii publice. Astfel, majoritatea loturilor din licitația din 4 aprilie 2021 au fost cumpărate – prin drept de preemțiune – de Academia Română pentru Biblioteca Academiei Române, dar numai după ce a fost anulat un drept de preemțiune obținut în condiții neclare de Casa „Historic“ de la Arhivele Naționale. Similitudinea între risipirea tezaurului de manuscrise Eliade și risipirea tezaurului de manuscrise Enescu devine tot mai documentabilă.

G4Media.ro a scris despre faptul că licitația George Enescu – Univers şi Creatie, organizată de casa de licitații Historic, în 22 septembrie, a provocat un val de reacții din partea mai multor oameni de cultură români.

Au reacționat printre alții filosoful Mihai Șora, istoricul Eugen Ciurtin, dirijorul Gabriel Bebeșelea, toți îndoindu-se de veridicitatea obiectelor scoase la licitație, dar și punând un semn de întrebare cu privire la înstrăinarea patrimoniului național, dacă acestea sunt originale.

Ulterior, ministrul culturii, Bogdan Gheorghiu, a anunțat că dosarul pentru o partitură scrisă de George Enescu scoasă la licitație îndeplinește condițiile legale, dar că pentru dosarul privind vioara care i-ar fi aparținând muzicianului urmează să fie aduse completări.

Citește și

Controverse în jurul unei licitații George Enescu / Întrebări legate de veridicitatea obiectelor și înstrăinarea patrimoniului național puse de Mihai Șora, Eugen Ciurtin și Gabriel Bebeșelea / Poziția casei de licitații

Ministrul culturii, după semnele de întrebare din jurul licitației Enescu: Dosarul pentru partitură îndeplinește toate condițiile, pentru dosarul privind vioara urmează să fie aduse completări

Sursa foto: George Enescu Festival / Facebook

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

1 comentariu

  1. Probabil au fost imprumutate de la vreun muzeu de catre PSD si au fost ”arse in incediul ” unde au ars si tablourile de patrimoniu de care se scria prin presa acum cateva saptamani.
    Acum dupa ce au fost ”facute pierdute” sunt scoase la licitatie. Sa nu ne miram daca cel care va incasa acesti bani este vreun politician.