G4Media.ro

ANALIZĂ Trei cioturi de autostradă, zestrea anului 2018. România ajunge la o…

ANALIZĂ Trei cioturi de autostradă, zestrea anului 2018. România ajunge la o rețea similară cu cea a Poloniei de acum 13 ani

Autostrada București-Ploiești are șanse să fie deschisă integral traficului în această săptămână, la 11 ani și șase luni de la începerea lucrărilor.  Șefii de la Drumuri spun că pe 14 decembrie ar putea da unda verde șoferilor să circule și pe cei 6,5 kilometri din șoseaua de mare viteză, între Centura Bucureștiului și Șoseaua Petricani din Capitală. Până atunci ar putea fi inaugurate două loturi din autostrada Târgu Mureș – Câmpia Turzii, cu o lungime totală de 13,7 kilometri, care se vor lega de infrastructura existentă printr-o soluție considerată periculoasă de cei de la Asociația Pro Infrastructura. Asta ar însemna ca la final de an rețeaua de autostrăzi a României va însuma 805,4 kilometri și va fi similară cu cea a Poloniei de acum 13 ani.

În anul Centenarului, șefii de la Drumuri își propuseseră ca până la final de decembrie să inaugureze 100 de kilometri de autostradă. “De ce 100? Pentru că e anul 100. Şi am zis: Ministerul Transporturilor, împreună cu Compania Naţională de Drumuri, să contribuie într-un fel la Centenar. De aceea ne-am fixat 100 de kilometri. Că sunt 106, că sunt 104, asta mai puţin contează, dar să fim la cifra de 100 în trafic”, declara, în august, Narcis Neaga, directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, pentru Agerpres. O promisiune de care premierul Viorica Dăncilă și-a amintit abia acum, când din anul Centenarului au mai rămas puțin peste 20 de zile.

„Anul acesta, noi trebuie să terminăm 100 de kilometri de autostradă. Pe 31 decembrie, şeful CNAIR trebuie să vină şi să-mi spună: ‘Avem cei 100 de kilometri de autostradă’. Dacă zice ‘nu-i avem’, pleacă acasă. Deci avem un act semnat, am promis acest lucru, trebuie să-l facem”, a declarat recent Viorica Dăncilă la Antena3.

Cu 22 de zile înainte de finalul anului, șefii de la Drumuri sunt departe de a atinge o astfel de țintă. În 2018, până acum au fost inaugurați circa 38 de kilometri de șosea rapidă: loturile 3 și 4 din autostrada Sebeș-Turda și “celebra autostrada muzeu”, cei aproape 9 kilometri din A3, dintre Gilău și Nădășelu, unde lucrările s-au terminat anul trecut, dar care au rămas nefolosiți până la finalizarea podului peste Șomeșul Mic.

Săptămâna aceasta, însă, șefii de la Drumuri speră să mai adauge 20 de kilometri de autostradă pe lista realizărilor.

Sunt aproape de inaugurare:

  • două loturi din autostrada Târgu Mureș- Câmpia Turzii, cu o lungime de 13,7 kilometri între Ungheni (Aeroport Târgu Mureș) – Ogra și Iernut
  • încă 6,5 kilometri din autostrada București- Ploiești (3,3 kilometri de autostradă între Șoseaua Petricani și Strada Popasului, și încă 3,2 kilometri de autostradă dintre Strada Popasului și până la Centura Capitalei, gata încă din 2015).

București – Ploiești: 11 ani pentru 62 de kilometri de autostradă

Epopeea autostrăzii București-Ploiești a început în vara lui 2007 când s-au emis ordinele de începere a lucrărilor pentru lotul 2 al autostrăzii dintre Moara Vlăsiei și Ploiești, cu o lungime de 42,5 kilometri. Constructorul desemnat era asocierea formată din SC Spedition UMB SRL, SC PA&CO International SRL, SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC Com-Axa SRL.

Licitația pentru realizarea primilor 19,5 kilometri din autostradă, între Șoseaua Petricani din Capitală și Moara Vlăsiei, și-au adjudecat-o italienii de la JV Pizzaroti și Tirena Scavi.

În iulie 2012, șefii de la Drumuri în frunte cu premierul de la acea vreme, Victor Ponta, și cu Călin Popescu-Tăriceanu, au inaugurat porțiunea din autostrada cuprinsă între Centura Capitalei și centura Ploieștiului, cu o lungime de 55,5 kilometri. Autoritățile promiteau cu acea ocazie că și primii 6,5 kilometri din această autostradă, între Centura Bucureștiului și Șoseua Petricani, vor fi gata în cel mai scurt timp.

Promisiunile s-au dovedit fără acoperire, iar un conflict apărut între italienii de la Pizzaroti și Tirena Scavi și Compania de Drumuri a dus la rezilierea contractului în 2015 după ce aceștia realizaseră doar jumătate din cei 6,5 kilometri pe care îl mai aveau de construit. Micul ciot de autostradă realizat, între Centura Capitalei și până aproape de strada Popasului din Voluntari, era, însă, inutil în lipsa continuării șoselei până în București.

Porțiunea rămasă de construit, circa 3,3 kilometri, a fost recontractată în decembrie 2015. Acesta includea nu doar construcția tronsonului cuprins între Strada Popasului și Șoseaua Petricani, ci și realizarea nodurilor de legătură cu Centura Capitalei și cu drumul județean 101 spre Moara Vlăsiei.

Grecii de la Aktor împreună cu românii de la Euro Construct Trading ’98 și-au asumat realizarea lucrărilor pentru 129,18 milioane lei fără TVA. 

Lucrările au început în februarie 2016 și ar fi trebuit să se încheie în noiembrie 2017.

Din cauza unor probleme apărute cu expropierea unor imobile dar și cu relocarea unor stâlpi de electricitate, șefii de la Drumuri au agreat împreună cu grecii de la Aktor prelungirea termenului de finalizare a lucrărilor cu 272 de zile, până pe 29 septembrie 2018. Ulterior constructorul a solicit o nouă prelungire a termenului, până pe 15 noiembrie. Reprezentanții Companiei de Drumuri spun că, în prezent, drumarul nu mai are motive pentru a cere o nouă prelungire a duratei de execuție a proiectului și că pentru orice zi ce întârziere acesta este sancționat cu 129.000 lei.

Specialiștii de la Compania de Administrare a Infrastructurii vor merge astăzi în inspecție pe șantier. Dacă toate lucrurile merg bine ar putea decide darea în exploatarea a celor 6,5 kilometri de autostradă dintre Centura Capitalei și Șoseaua Petricani începând cu 14 decembrie.

Autostrada dinspre Ploiești se va termina în strada Petricani, unde va fi instalat provizoriu un semafor, până când Primăria Capitalei va finaliza lărgirea la patru benzi șoseaua Fabrica de Glucoză, care vine în prelungirea autostrăzii. Ulterior în zonă va fi construit un sens giratoriu.

Aproape de inaugurare și circa 14 kilometri din autostrada Târgu Mureș – Câmpia Turzii

Tot în această săptămână s-ar putea deschide traficul și pe două loturi din autostrada Câmpia Turzii – Târgu Mureș cu o lungime totală de 13,7 kilometri.

Lotul Ungheni – Ogra

Lungime:  10,11 km.

Constructori: Strabag SRL și Straco Group SRL.

Cost: 251,35 milioane lei fără TVA.

Contract semnat în februarie 2015

Lot Ogra – Iernut

Lungime: 3,60 km.

Constructori: Geiger Transilvania SRL și Wilhelm Geiger GmbH & Co. KG.

Cost: 69,17 milioane lei fără TVA.

Contract semnat în februarie 2015

Pentru ca cele două loturi să poată fi deschide traficului, în lipsa nodului de la Iernut, care face parte din lotul Iernut – Chețani ce nu va fi gata mai devreme de vara anului viitor, șefii de la Drumuri au cerut constructorilor ca în zonă să fie construit un sens giratoriu pentru a lega autostrada de DN14A. Acesta va fi realizat fix în capătul autostrăzii, pe aliniament, la câțiva pași de trecerea (cu barieră) la nivel cu calea ferată.

“Girația provizorie este ultima șansă de inaugurare în 2018 a celor două loturi de 13,7 km între Iernut, Ogra și Aeroport Târgu Mureș. Problema este că această variantă creează o situație periculoasă când se pune bariera, șoferii fiind nevoiți să aștepte 10-15 minute, formând cozi care se vor întinde pe autostradă. Apare așadar riscul de accidente, mai ales în condiții de vizibilitate slabă (noapte, ceață) și/sau aderență scăzută (ninsoare, polei) combinate cu neatenția și imprudența șoferilor”, scrie Asociația Pro Infrastructura pe pagina de Facebook.

Compania de Drumuri pe de altă parte suține că în zonă vor fi montate instalații de semnalizare automată, care vor fluidiza traficul. Comisia de receptie se va deplasa pe cele două loturi de autostradă pe 11-12 decembrie.

Sursa foto: Pexels.com

Doneaza prin PayPal paypal icon
Donatie recurenta

Doneaza lunar pentru sustinerea proiectului G4Media

Doneaza prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Doneaza prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

3 comentarii

  1. LOL, semafor trebuie acolo la intersectia cu Petricani, si daca l-au pus, asa moare. O sa fie giratoriul ala (care nu e solutia cea mai buna) facut in 10 ani

  2. Acum am inteles!
    A trebuit sa puna putin frana ca erau gata sa treaca de 200 de kilometri si nu dadea bine.
    Asa, se poate zice: sub 100 si, iata, apare „100” in raportul de realizari.

  3. stiti de ce? pentru ca psd nu aloca bani pentru autostrazi. banii se duc in pensii speciale, nu in sosele.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.