G4Media.ro

Alegerile din SUA, transformate de Trump într-un referendum despre imigrația ilegală. De…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alegerile din SUA, transformate de Trump într-un referendum despre imigrația ilegală. De ce strategia lui funcționează

Alegerile intermediare care vor avea loc marțea viitoare în Statele Unite s-au transformat într-un adevărat referendum național pe tema imigrației ilegale, în ton cu strategia președintelui Donald Trump de a face din acesta un subiect major în campania electorală. Discuțiile despre imigrația ilegală, avertismentele liderului american legate de limitarea dreptului la cetățenie al copiilor imigranților ilegali născuți în Statele Unite și desfășurarea la frontieră sudică a mii de soldați ce trebuie să oprească „invadarea” Americii de către „caravana imigranților” din America Centrală au ajuns să domine discursul public, iar republicani și democrați deopotrivă apelează la ele pentru a-și mobiliza susținătorii.

Mulți analiști cred că insistența lui Trump de a face din imigrație subiectul principal la scrutinul din 6 noiembrie are toate șansele să funcționeze, căci, până în acest moment, baza sa electorală pare că se va mobiliza ca să ajute candidații republicani la urne, în special în cursele electorale strânse.

Subiectul imigrației ilegale a căpătat o dimensiune politică majoră odată cu apariția primelor informații despre „caravana imigranților” care s-a format și a plecat în urmă cu câteva săptămâni dintr-un terminal pentru autobuze din orașul San Pedro Sula din Honduras. Așa cum explicam în acel moment într-o analiză pentru G4Media.ro, președintele Trump a descris grupul care se află în prezent în Mexic ca o amenințare la adresa securității, suveranității și identității Americii, adăugând că este vorba de o „situație de urgență la nivel național.” Din acel moment, atacurile sale la adresa caravanei au fost zilnice. Prin retorica sa vehementă împotriva imigranților, liderul de la Casa Albă a reluat astfel una dintre temele sale preferate din campania prezidențială din 2016 și, înainte de scrutinul crucial din noiembrie, încearcă să impulsioneze baza electorală republicană, pentru care imigrația reprezintă o temă favorită în actuala competiție electorală.

La 6 noiembrie, americanii vor fi chemați să aleagă toți cei 435 de membri ai Camerei Reprezentanților și 35 din cei 100 de senatori. La bătaie vor fi de asemenea 39 de poziții de guvernator, precum și numeroase alte mandate la nivelul statelor și la nivel municipal. Scenariul electoral cel mai vehiculat în acest moment este că Partidul Democrat va recâștiga Camera Reprezentanților, în timp ce republicanii speră că vor continuă să mențină controlul Senatului.

În acest context în care este confruntat cu spectrul pierderii majorității în camera inferioară a Congresului de la Washington și, foarte probabil, cu deraierea agendei sale politice de către democrați, nu este de mirare că președintele Trump a făcut din imigrația ilegală un subiect de dezbatere națională. În ultimele câteva săptămâni, liderul de la Casa Albă a reușit, prin mesaje tweet, în interviuri sau în declarații făcute la mitingurile electorale, să impună această discuție pe primul loc între problemele care îi preocupă pe alegătorii americani, în detrimentul economiei sau al asistenței medicale (70% dintre americanii chestionați într-un sondaj ABC News – Washington Post din 18 octombrie au afirmat că subiectul este „foarte important” pentru ei).

În condițiile în care votarea anticipată pare că va înregistra cifre record în acest an (au votat deja 24 de milioane de americani), președintele a a cerut intempestiv imigranților din caravană să facă cale întoarsă, a ordonat trimiterea la frontiera cu Mexicul a mii de soldați, a anunțat că intenționează să semneze un ordin executiv prin care să limiteze dreptul la cetățenie al copiilor născuți din imigranți ilegali, a spus că SUA vor începe să taie fondurile acordate Guatemalei, Hondurasului și celor din El Salvador (care au reprezentat circa 500 de milioane de dolari în 2017) și a afirmat că ia în calcul o acțiune executivă pentru a interzice imigranților să solicite azil în Statele Unite. El a descris, de asemenea, caravana imigranților care călătoresc spre America drept o „invazie” și a pretins, fără însa să prezinte dovezi, că grupul include „criminali și persoane necunoscute din Orientul Mijlociu.”

Cu câteva zile înainte, în timpul unui miting electoral, liderul american a vorbit despre “oamenii răi”, “infractorii”, “în niciun caz îngeri mici” și “oamenii duri, duri” din caravană. Iar tactica lui de a face din alegerile din această toamna un referendum despre imigrația ilegală pare că va continua și în următoarele zile. Miercuri, echipa președintelui Trump a prezentat un nou spot electoral, provocând o adevărată furtună în presa de peste Ocean, fiind acuzat de rasism. Clipul conține imagini cu Luis Bracamontes, un imigrant ilegal care a ucis doi polițiști și care se laudă zâmbind cu crimele lui. „Democrații l-au lăsat în țara noastră. Democrații l-au lăsat să stea. A ucis oamenii noștri!” se afirmă în clip, care se termină cu sloganul „President Donald J. Trump and Republicans Are Making America Safe Again.” (videoul poate fi vizualizat aici). Iar joi, la Casa Albă, Trump a declarat că finalizează un plan care va cere imigranților care solicită azil în Statele Unite să meargă la un punct oficial de trecere a frontierei și a avertizat că, în caz contrar, cererile lor vor fi respinse, accentuând astfel linia fermă referitoare la imigrație pe care a adoptat-o în ultima perioadă.

O strategie reușită
Subiectul imigranților ilegali domină în prezent ciclul informațional din Statele Unite, la mai puțin de o săptămână după ce mai multe pachete explozive au fost trimise unor politicieni și simpatizanți democrați, precum și postului de televiziune CNN, iar un atacator a împușcat mortal 11 persoane la sinagoga Tree of Life din Pittsburgh. Comentatori din ambele părți ale scenei politice americane recunosc că acest lucru se datorează, în principal, președintelui Trump, care speculează cu o abilitate remarcabilă insistența presei (care este majoritar liberală) de a prezenta non-stop toate declarațiile și acțiunile sale, indiferent de cât sunt de inflamatorii sau controversate.

Iar liderul de la Casa Albă a știut să se folosească de acest lucru pentru a-și promova agenda și a situa imigrația în centrul mesajelor, declarațiilor sau discursurilor sale electorale. Și face acest lucru cu o constanță notabilă, indiferent la criticile venite din partea democraților, a mass-media și chiar a unor lideri din Partidul Republican (așa cum este cazul actualului speaker din Camera Reprezentanților, Paul Ryan, care a afirmat că Trump nu poate modifica Amendamentul 14 din Constituție, cel ce garantează dreptul la cetățenie al tuturor persoanelor născute pe teritoriul Statelor Unite).

În cursul mitingurilor sale electorale de exemplu (și el a avut programate 11 întâlniri cu alegătorii în ultimele șase zile înainte de 6 noiembrie), Trump a negat că intenționează să provoace în mod deliberat frică în scopuri politice și a sugerat că ar putea trimite mii de trupe suplimentare la granița cu Mexicul. „Nu provoc teamă. Acesta este un subiect foarte important. Vom avea [între 10.000] și 15.000 de militari, pe lângă poliția de frontieră, ICE și toți ceilalți de la graniță. Nimeni nu intră,” a spus el zilele trecute. Liderul de la Casa Albă a insistat că personalul militar va avea rol de sprijin, deoarece armata americană nu are dreptul constituțional de a desfășura activități de aplicare a legii specifice polițiștilor.

Nu este astfel de mirare că, în urma acestui bombardament informațional continuu, sondajele recente au arătat că imigrația se situează aproape constant în topul preocupărilor americanilor, alături de îngrijirea medicală, economie și educație. În interviuri acordate ziariștilor, la mitingurile electorale și la secțiile de votare, alegătorii indică mereu aceste probleme ca fiind cele care îi motivează să voteze și nu subiectele pe care televiziunile de știri încearcă să le impună (ancheta procurorului Robert Mueller legată de interferența Rusiei în alegerile prezidențiale din urmă cu doi ani sau intensificarea extremismului de dreapta în societatea americană).

Unul dintre efectele strategiei electorale a lui Trump legată de imigrație este acela că subiectul a fost îmbrățisat cu aceeași determinare atât de republicani, cât și de democrați. În Missouri de exemplu, unde președintele Trump a luat parte joi la un miting electoral și unde va merge din nou și lunea viitoare, senatoarea democrată Claire McCaskill difuzează clipuri video în care evidențiază că este sprijinită de către Național Border Patrol Council (Consiliul Național pentru Patrularea Frontierelor). „Nu vreau ca granițele noastre să fie copleșite… Susțin eforturile președintelui pentru a mă asigura că nu sunt,” a declarat McCaskill.

La rândul său, senatorul democrat Joe Donnelly (Indiana), care se află într-o cursă strânsă cu republicanul Mike Braun, a vorbit constant despre voturile sale numeroase în favoarea unui zid la frontiera de sud a Americii. Donnelly a declarat, de asemenea, că va fi deschis reexaminării modificărilor legislative privind dreptul de cetățenie la naștere.

În sfârșit, ca dovadă că imigrația a devenit o chestiune definitorie în actuala campanie din Statele Unite, merită menționat că atât candidații, cât și comitetele electorale au cheltuit până în prezent în acest an peste 150 de milioane de dolari pe clipuri de campanie având ca temă imigrația, o creștere majoră față de ciclurile electorale recente. Tema este reluată în diferite moduri în clipuri care se difuzează în întreaga țară – de la spoturi creative ce prezintă evenimente dramatizate la anunțuri mai convenționale, în care se atacă direct adversarul politic, prin referire la chestiuni precum separarea familiilor, orașele sanctuare și desființarea agenției Immigration and Customs Enforcement (ICE).

Potrivit unei analize CNN a datelor Kantar Media / CMAG (care nu include însa publicitatea digitală), în cursele de la Cameră, Senat și pentru guvernatori au fost cheltuite peste 124 milioane de dolari pe mai mult de 280.000 de spoturi publicitare TV legate de imigrare. Acesta reprezintă de peste cinci ori suma cheltuită în timpul alegerilor intermediare din 2014, când aproximativ 23 de milioane au fost cheltuite pe mai puțin de 44.000 de spoturi TV. „Intensitatea pe care o vedem anul acesta este fără precedent,” a concluzionat Ali Noorani, directorul executiv al grupului pro-imigrație National Immigration Forum. Iar acest lucru este evident și dacă luăm în calcul că aceste spoturi pe tema imigrației nu sunt difuzate doar în statele sudice, care se află la granița cu Mexicul, ci și în Indiana (43% clipuri legate de imigrație din numărul total al spoturilor TV electorale), Michigan (35%) și Kentucky (28%).

Concluzia. Președintele Trump a sugerat mereu că e convins că accentul pe care îl pune continuu pe politicile stricte de imigrație va duce la un „val roșu,” republican la alegerile din noiembrie. În interiorul partidului său, unii lideri încă se mai întreabă dacă aceasta este cea mai bună abordare electorală. Deocamdată însă, în ciuda criticilor democraților, presei liberale și grupurilor pentru apărarea drepturilor imigranților, tactica lui Trump dă roade. Pe Twitter, în declarațiile de la Casa Albă și în discursurile sale la mitingurile electorale, președintele a făcut din subiectul imigrației o tema centrală a scrutinului, și nu doar în Arizona, Texas sau California, ci la nivel național. „Trump Show” a câștigat bătălia informațională, ajutat de o incapacitate evidentă (sau de o lipsa de voință calculată) a principalelor canale media de a reacționa cum se cuvine la ofensiva sa „Make America Safe Again.” Rămâne de văzut dacă această abordare va ajuta republicanii să câștige în final războiul alegerilor intermediare, așa cum, în cursa prezidențială din 2016, imigrația a fost una dintre temele decisive care l-au propulsat pe Trump în fotoliul de la Casa Albă.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

14 comentarii

  1. Iar castiga rusii alegerile ?

  2. Telespectatorii Fox News sunt cei mai prosti oameni din SUA si voteaza cu mafia republicana.

    Cum sunt la noi cei care inca se uita la Antena 3 si voteaza cu mafia PSD.

    • Esti un bou comunist.

    • @Hk2a
      Asa zic toti fanii republicani cand nu au cum sa-mi atace argumentele.

      #bluewave2018

  3. Cel mai amuzant lucru : intr-o țara in care și după 20 de ani încă vorbiți de bordurile lui videanu, in care VoicuIescu încă are frâiele puterii in mâna, in care populația e 80% analfabeta funcțional și trăiește din mila PSD ului, in care sunteți Ocupați sa va omorâți unii pe alții pe șosele, o țara in care nu exista respect pentru cei vârstnici și in care va bateți pe locurile de parcare pentru cei cu dizabilități ca sa ajungeți primii la promoțiile cu tigăi; intr-o astfel de țara de 2 lei încă mai sunt susținători ai stângii care țin lecții de democrație singurei tari care ii apăra de ruși. E încă o enigma cum cloaca aia de țara a rezistat 100 de ani….

    • Te înșeli asupra unui singur lucru: PSD nu e partid de stânga. Vezi cine era stânga în România înainte să vina comuniștii. PS Trump e un derbedeu. In SUA sunt f mulți.

    • @Hk2a
      Daca tu ai reusit sa pleci, sa fii sanatos. Dar sa ataci tara cu cifre false arata ca nu ai evoluat deloc de cand ai plecat, tot un infantil ai ramas.

      Cum e viata cand livrezi pizza in SUA rurala?

    • @2087 pe fetele băieților care livrează se citește mai multă fericire decât pe fetele abrutizatilor dun satele românești care stau cățărați pe garduri așteptând ajutoarele sociale sa le dea pe băutura sau pe fetele nefericiților din piața victoriei care flutura steagul american cerșind ajutorul statelor unite in lupta pe care ei nu sunt in stare sa o ducă apoi se duc fuguta sa înjure pe internet ca vai ce nasol e Trump și America…

    • Cifra falsa care te-a deranjat a fost “2 lei?:))

  4. Functioneaza pentruca multi americani cred ca tara lor nu trebuia sa fie o stana fara caini.

    • Functioneaza pentru ca SUA are multe milioane de creduli amatori de „fear porn” la TV (FoxNews). Ca si Romania cu Antena 3.

      Desi Shep Smith a zis foarte clar ca nu e niciun motiv ca cetatenii sa se sperie, e singurul prezentator rational de la FoxNews, restul sunt echivalentul lui Gadea si Badea. Iar dupa Shep Smith vine Sean Hannity si incepe sa dezinformeze din nou…

  5. „[…] alegătorii indică mereu aceste probleme ca fiind cele care îi motivează să voteze și nu subiectele pe care televiziunile de știri încearcă să le impună […]”.
    Foarte, foarte bine punctat (dar cred că fără intenție). Ai naibii acești alegători care refuză cu încăpățânare să fie mințiți de televizor! Americanii refuză „extrema dreaptă”, românii refuză „spectacolul cătușelor” – statul paralel este peste tot!