G4Media.ro

A fost modificat Codul Rutier: Pedepse mai drastice pentru comportamentul agresiv la…

sursa foto: Pexels

A fost modificat Codul Rutier: Pedepse mai drastice pentru comportamentul agresiv la volan

Guvernul a aprobat, în şedinţa de joi, printr-o ordonanţă, modificarea şi completarea OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, stabilind noi sancţiuni pentru mai multe abateri de la legislaţia rutieră.

Noile prevederi vor intra în vigoare la 3 zile după publicarea ordonanței în Monitorul Oficial și prevăd sancțiuni mai dure pentru șoferii care circulă agresiv.

Astfel, șoferii care circulă nejustificat pe banda de urgenţă a autostrăzilor vor primi amenzi de la 2.900 de lei ți își vor pierde dreptul de a mai conduce vreme de 90 de zile.

Șoferii care merg pe contrasens, întorc sau merg cu spatele și cei care trec calea ferată fără să se asigure pe își vor pierde dreptul de a mai conduce autovehicule timp de 120 de zile.

În noul act normativ depăşirea neregulamentară va fi mai aspru pedepsită. Se poate ajunge la 1.160 de lei, iar permisul de conducere va fi suspendat 60 de zile, față de 30 de zile, cât era până acum. În caz de accident, sancţiunile sunt și mai aspre: 2900 de lei amendă şi 90 de zile fără permis.

Pentru neacordarea de prioritate se poate ajunge pana la 2.900 de lei amendă şi 90 de zile suspendarea dreptului de a conduce.

În plus, Codul Rutier modificat îi pedepsește și pe şoferii care nu îşi curăţă parbrizul şi geamurile maşinilor și pe cei care îşi lasă maşinile parcate, fără să le asigure cu frâna de mana trasă.

Principalele modificări ale Codului Rutier:

  • se defineşte comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum şi sancţiunea corelativă adoptării acestui comportament cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni (580 lei – 725 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile, iar în cazul în care s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale se stabileşte amendă prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (870 lei – 1.160 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a circula nejustificat cu un autovehicul pe banda de urgenţă a autostrăzii (de la 580 lei – 725 lei la 1.305 lei – 2.900 lei); totodată, sancţiunea contravenţională complementară privind punctele de penalizare (3 puncte de penalizare) se înlocuieşte cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile;
  • se introduce sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile, de a circula în sens contrar direcţiei de mers pe calea unidirecţională;
  • se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire (de la 580 lei – 725 lei la 870 lei – 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii abaterea de la regulile privind depăşirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei -1.160 lei la 1.305 lei – 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate (de la 580 lei – 725 lei la 870 lei – 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a nerespecta regulile privind acordarea de prioritate, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei – 1.160 lei la 1.305 lei – 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;
  • se reglementează un nou prag de viteză, respectiv depăşirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile;
  • în cazul în care prin încălcarea regulilor de circulaţie privind circulaţia pe sens opus, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice ori conducerea pe autostradă s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce să majorează cu 30 de zile;
  • se reglementează interdicţia de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârşirea unor infracţiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.

sursa foto: Pexels

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

16 comentarii

  1. Redactia, aia cu „bagatu’ in viteza” zici ca a scris-o tovarasu’ meu de la a X-a F, ala care a ramas repetent vreo doi ani, sa mor de va mint!

    Il stiti, l-ati angajat?! 😆

    • Eu îl știu pe unul care în liceu era cu un an mai mare ca mine, apoi a fost deodată cu mine și apoi a fost mai mic ca mine și acum e mare sculă pe la fisc. Deci probabil că l-au angajat și pe al tău.

    • @Midhu: :)) 😆

  2. Bine ca avem legi dar le pune cineva in aplicare? In ultimul an nu prea mai exista politie pe nicaieri. Trec relaxati bizonii prin localitati cu 150 km/h.

  3. Ne invartim in jurul cozii: atat timp cat Politia Rutiera (in raspar cu judecatorii!!) continua sa sustina ca trebuie constatata contraventia live si direct de catre agentul constatator (adica nu conteaza cele 10 poze, 13 filmari si 15 martori ai reclamantului!), n-o sa se schimbe nimic prin statisticile cu accidente.

    Vor ei monopolul constatarii, de frica situatiei in care ar permite altfel si apoi chiar ar trebui sa aplice legea, la presiunea cetatenilor!

    • exact! acolo e problema. si exact acolo nu fac nimic. deci un fel de apa de ploaie.

      dar nu pricep ce nu iti place le expresia cu bagatul in viteza. asa se zice, cand lasi masina intr-o treapa indiferent ca e oprita sau nu, ca e bagata in viteza. nu semnifica ca se si deplaseaza.

    • @andrei: asta este exprimare folclorica, nu se foloseste in articole de pe site-uri care se respecta. 🙁

      Ce urmeaza, sa scrie despre „pe cap de creta”? Caci asa se zice. 💡

      Nu e chiar greu sa te exprimi calificat si sa spui „cuplatul intr-o treapta inferioara de viteza”! Caci, daca il intreb pe autor cum functioneaza o cutie de viteze manuala si ce mai exact „bagi” in ce anume … raspunde cu exclamatii si ridicat din umeri. Nu gasesti? 🙂

    • nu este deloc exprimare folclorica, asa se spune cand lasi masina oprita in orice treapta de viteza. de ce sa fie o treapta inferioara???? inferioara cui, daca sta pe loc???

      tu ai citit macar articolul? ca nu e prima oara cand ai tot felul de obsesii personale si insisti pe ele la infinit. sincer, pare ca problemele sunt de fapt la tine. acum 3 zile era unul care tipa ca de ce se folosesc cuvinte asa pretentioase. chiar as vrea sa vad cum ii poti multumi pe toti simultan.

      da, ok, putea scrie cu mult mai multe cuvinte. personal nu suport limba de lemn, o intalnesc zilnic. 3 fraze ca sa nu spui nimic. din partea e preferabil asa.

    • @andrei:

      1) inferioara intre cele 4-5 pe care le permite cutia de viteze. Si trebuie sa fie inferioara din cauza raportului de transmisie, altfel nu produce efectul dorit (adica rotile vor invarti motorul si autoturismul se va deplasa).

      2) limba de lemn nu exista in domeniul tehnic. Ea este posibila doar acolo unde nu ai referinte fixe pentru notiuni.
      N-ai reusit sa-mi zici pe cine bagi unde cand „bagi in viteza” si ai vrea sa exprimi asta intr-un articol, nu intr-o explicatie de langa batatorul de covoare.

      3) Nu te ingrijora, in curand vor fi numai autoturisme electrice si scapi de toate complicatiile astea. Putintica rabdare! 🙂

  4. radare fixe, de viteza medie, intre 2-3-4 etc. puncte, control trafic cu masini de politie „civile” si schimbata legea, ca si politistii sa poata lucra in civil pe aceste masini, suspendari de permise de la 6 luni in sus, toleranta 0 la alcool, centura si telefon

    • Aia e! Bautura, centura lipsa si „laivu” pe telefon la viteze peste limita legala. Acolo trebuie pusa sarea pe rana.

    • In Europa, zero permisivitate la alcool este doar in Cehia, Ungaria, Romania si Slovacia, restul tarilor permit niste valori mici (sursa wiki). In tarile amintite pedepsele pentru alcool sunt printre cele mai mari. Deci coco, atat timp cat legislatie avem suficienta dar este aplicata discriminator degeaba se inaspresc regulile. Vom avea in continuare accidente si multe decese.
      Si nu in ultimul rand, ne trebuie autostrazi. Este inadmisibil ca in sec XXI sa faci un drum Cluj-Bucuresti de 450 km in peste 7 ore. Asta daca ai noroc si nu te blochezi pe Valea Prahovei.

    • pe langa faptul ca am facut recent arad-bucuresti in sub 7 ore, nu pricep in ruptul capului ce sa cauti de la bucuresti la cluj prin valea prahovei. eu zic sa inveti sa folosesti hartile.

      iar permisivitatea la alcool, ca orice alta lege, se face dupa cate cazuri mortale ai . daca franta a avut toleranta mica si au murit multi, logic ca au inasprit apoi legislatia. si reciproca e valabila. deci nu te uiti la ce reguli au alte tari fara sa iei in calcul statistica locala, ca daca o faci vorbesti sa te afli in treaba.

      si nu in ultimul rand, am vesti proaste pt tine. NOI NU STIM SA CIRCULAM PE AUTOSTRAZI!!! si ti-o demonstrez cu zeci de exemple in care multi risca stupid si fac manevre absolut absursde fara nicio logica. asa ca pana la autostrazi, cred ca e cazul sa invatam sa conducem.

    • @Handrei: vorbesti sa te afli in treaba. Nu e treaba ta de ce ma duc eu pe Valea Prahovei, poate am o amanta la Sinaia pe care vreau sa o vizitez. Iar exemplul cu Arad-Bucuresti e hilar, ai mai mult de 80% autostrada pe traseu. Vezi in schimb cat faci pana la Suceava.
      Iar daca nu stii sa circuli pe autostrada, pune mana si invata. Altfel esti pericol public.

  5. Era bine să vedem ce anume e considerat comportament agresiv. Concret. Așa dacă rămâne doar „se definește comportament agresiv” rămâne la latitudinea organului încadrarea?

  6. Gasiti o solutie, faceti bizonii sa opreasca si la trecerile nesemaforizate!!