G4Media.ro

557de dosare vor fi închise la DNA, după decizia ÎCCJ/ Prejudiciul total…

Foto: Inquam Photos/ Liviu Florin Albei

557de dosare vor fi închise la DNA, după decizia ÎCCJ/ Prejudiciul total al spețelor care vor fi afectate de prescripție este 1,2 miliarde de euro

Direcția Națională Anticorupție a transmis, vineri, că în urma deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție din 25 octombrie vor fi închise 557 de dosare penale cu un prejudiciu total de 1,2 miliarde de euro.

Valoarea totală a mitei și a traficului de influență se ridică la 150 milioane euro, iar magistrații vor fi nevoiți să constate încetarea proceselor penale și înlăturarea răspunderii penale pentru infracțiuni de corupție, asimilate corupției și având ca obiect fraudarea fondurilor europene, se mai arată în comunicat.

Conform DNA, 190 dosare au un prejudiciu estimat la 648.207.688 euro (valoarea totală a mitei și a traficului de influență 50.997.625 euro) și alte 367 dosare se află în diferite stadii de judecare (pe rolul instanțelor), cu un prejudiciu estimat la 561.230.056 euro (valoarea totală a mitei și a traficului de influență 99.471.962 euro)

Comunicatul integral al DNA

La solicitarea reprezentanților mass media privind posibile efecte pe care Deciziile Curții Constituționale a României (CCR) nr. 297/2018, nr. 358/2022 și Decizia pronunțată la data de 25 octombrie 2022 de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), referitoare la prescripția răspunderii penale, le-ar avea asupra dosarelor penale ale DNA (aflate în judecată și în curs de investigare), Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:

Ca urmare a Deciziilor CCR nr. 297/2018, nr. 358/2022 și a Deciziei ICCJ din data de 25 octombrie 2022 referitoare la prescripția răspunderii penale, Direcția Națională anticorupție (DNA) a întocmit o situație estimativă privind impactul aplicării respectivei Decizii asupra dosarelor penale.

În urma analizării cauzelor penale ale DNA, a rezultat că aplicarea directă a deciziilor menționate va avea consecințe asupra unui număr de 557 cauze penale aflate în curs de urmărire penală și în fața instanțelor de judecată.

În aceste 557 de dosare, în care prejudiciul estimat se ridică la 1,2 miliarde euro, iar valoarea totală a mitei și a traficului de influență se ridică la 150 milioane euro, magistrații vor fi nevoiți să constate încetarea proceselor penale și înlăturarea răspunderii penale pentru infracțiuni de corupție, asimilate corupției și având ca obiect fraudarea fondurilor europene.

Situația detaliată se prezintă astfel :
Dosare aflate în curs de urmărire penală (pe rolul DNA)
– 190 dosare
– prejudiciu estimat 648.207.688 euro
– valoarea totală a mitei și a traficului de influență 50.997.625 euro

Dosare în diferite stadii de judecare (aflate pe rolul instanțelor) de judecată, în diferite stadii
– 367 dosare
– prejudiciu estimat 561.230.056 euro
– valoarea totală a mitei și a traficului de influență 99.471.962 euro

În legătură cu această situație, DNA face următoarele precizări:

În perioada în care au avut cauze penale în lucru, procurorii DNA au respectat prevederile legale în vigoare și au întocmit acte de întrerupere a prescripției răspunderii penale, conform Codului penal și Codului de procedură penală, începând din 1 februarie 2014 (data intrării in vigoare a noilor Coduri) și în conformitate cu Decizia nr. 297/2018 a CCR începând cu anul 2018 (de la data intrării în vigoare a Deciziei respective).

Concret, în considerarea Deciziei nr. 297/2018 a CCR și în conformitate cu practica ICCJ, procurorii DNA au întrerupt cursul prescripției numai ca urmare a întocmirii unor acte din categoria celor care se comunică suspecților și inculpaților (începerea urmăririi penale in personam, punerea în mișcare a acțiunii penale, finalizarea dosarului penal cu trimitere în judecată, etc).

Procurorii DNA vor fi consecvenți în dosarele în care se va invoca prescripția răspunderii penale și vor solicita sesizarea Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) pentru a aprecia asupra concordanței deciziilor CCR, respectiv ICCJ cu normele europene și jurisprudența CJUE, care, printre altele prevăd obligația statului român de a cerceta și sancționa, într-o manieră efectivă, faptele de corupție și fraudarea fondurilor europene.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

21 comentarii

  1. Sunteți o țară de proști și de hoți. Ați votat PSDNL în loc de USR, deci vă meritați soarta. Veți fi jefuiți până emigrați.

    • Daca sute de dosare se prescriu, ori sistemul judiciar e varza, ori legea e exagerat de permisiva cu infractorii si nu lasa suficient timp pentru solutionarea vinovat/nevinovat a dosarelor.

  2. 2 întrebări retorice: – ce i-a împiedicat sa soluționeze cauzele in termenul general de p r e s c r i p t i e? – comisia care a elaborat codurile noi penale, care a încasat bani pt asta, are ceva de spus cu privire la modul de redactare a articolului cu p r e s c r i p t i a speciala? ( articolul era mai bine redactat in codul vechi penal, nu a fost declarat neconstituțional)

  3. Pur si simplu un stat mafiot, Cosa Nostra de Romania, mai platiti taxe la mafioti cat stati in tara …

  4. Victorrrriiieeee!NE AU CIURUIT! Marxiștii și urmași lor ne-au invins.

    • Dar cate întreruperi?Dar dosare ținute în nelucrare că doar dacă mai faci un act de procedura se întrerupe cursul prescripției răspunderii penale.Dacă bătaia peștelui e pe prescripția specială ce nu ar mai opera eu zic că e sufiient termenul de prescripție a răsp. penale pentru cei harnici,nu pentru că cei ce o lălăie.Așa poate nu vom mai avea fapte de acum 10-15 ani și se va realiza principiul promptitudinii răspunderii penale.Se aude???!!!

  5. Pentru cazurile care au ca obiect fraudarea fondurilor europene, indiferent de anii in care au avut loc infracțiunile (de corupție sau asimilate corupției), nu se pot trimite dosarele Parchetului European (EPPO)?
    De ce sunt plătite atâtea autorități in domeniul prevenirii si combaterii corupției si nici una nu își face treaba în mod performant?

    • Mi se pare firesc ca toate aceste cazuri sa fie judecate:
      –  in jurisdicția autorității finanțatoare (Comisia Europeană), Bruxelles (Belgia). Sau
      – in Luxembeourg unde au sediul EPPO si Curtea de Conturi Europeană – instituțiile asociate  “finanțatorului”, responsabile de audit si de trimiterea în judecată a autorilor infracțiunilor împotriva intereselor financiare ale UE.

    • A intrat P. Clej pe tura de a blocat (chiar si) erata de o propoziție ❓* Luxemburg

  6. Un miliard si ceva de euro pierdere? Suporta poullimea, nu e nici o problema. Românii au facut de mult alegerea potrivita, acum doar isi accepta soarta cu demnitate prin foame si lipsa confortului căldurii.

  7. Bravo dragi votanți! Va bucurați la o punga de faina, la 3 lei în plus la pensie și 2 la salariu. Aleșii voștri fura zeci de ani cu doua mâini și apoi își dau legi ca să scape de judecata. Va meritați soarta id10tilor! Problema este ca suferă o tara întreaga, suferă viitoarele generații pentru ca niște tamp1t1 votează cu stomacul pentru ca nu au creier.

  8. MU13 Yo Ha / MU13P3N3L3P5D

  9. Revin: Declic, #rezist, Funky Citizens, Geeks for Democracy, Coruptia ucide, Expert Forum si alte zeci de ONGuri militante, ce faceti? Dormiti?

    Sau asteptati ok-ul ”de dincolo”?

  10. Pai daca aveau probe cine i-a impiedicat sa nu finalizeze dosarul si sa-l trimita in judecata ??! In opinia mea sunt dosare subtiri, fara probe si cu prejudicii inventate. Stiu cazuri concrete. De ce nu le ajung procurorilor cei 10 ani de prescriptie ca sa finalizeze un dosar ? Intr-o multinationala o problema dintr-un dosar trebuie rezolvata pe loc adica in 1-3 zile ca altfel isi pierd locul de munca dar magistratii nu au nici o raspundere pentru nimic chiar daca baga oameni nevinovati la inchisoare. Vi se pare normal sa nu raspunzi pentru greseli?. Numai in Romania e asa, in tari occidentale exista legea raspunderii magistratilor. La noi nu e o astfel de lege, vor salarii mari, pensii mari, sa iasa la 45 de ani la pensie dar sa nu raspunda pentru nimic.

  11. Schengen vs conturile bancare ale celor care conteaza.
    Conturile au castigat.
    Romanii au pierdut.

  12. Bună seara, am și eu o întrebare cu persoanele care sunt deja judecate tot în perioada 2018 și sunt închise ele fac in continuare pușcărie sau vor fi și ele eliberate?

  13. Si, se face si o anchetă internă sa se stabileasca de ce nu au fost lucrate dosarele?
    Să achite procurorii prejudiciul daca tot sunt dosare atât de importante.

  14. Propun ca cesti bani sa fie recuperati de la sistemul de justitie romanesc .

  15. Si totusi legiuitorul a avut o logică.Scurtand termenele de prescriptie fata de codul penal anterior,a marit posibilitatea intrerupeii lui,pentru a nu favoriza sustragerea de la raspunderea penala.Însa a avut grija sa puna o limită.La art.155 al.4,parcă,s-a prevazut ca termenul de prescriptie s-a inplinit daca a curs dublu fata de cel prevazut initial,de art.154 C.pen.Deci,iata ca exista o limita legală a termenului de prescriptie a raspunderii penale,nu asa cum a motivat CCR ca,vezi doamne, textul privind intreruperea termenului de prescriptie nu este predictibil,previzibil si clar.Asa orice text de lege poate fi anulat,fiindca,îmtr-un mediu volatil ca al nostru,aceste criterii pot fi,subiectiv,”întinse”pe toată legislatia.Fiind jundecatoarea legilor,onorata noastră curte constitutionala trebuia sa analizeze tot acest ansamblu de texte de lege care reglementeaza aceasta problemă a termenelor de prescriptie a raspunderii penale si obligatoriu,fiind nevoită sa constate ca in noul cod regimul termenelor raspunderii este mai bland si limitat(predictibil),ajungea la alta concluzie.Dar,aceasta n-a vrut sa vada „padurea”si s-a napustit asupra „copacului”,care dadea „roade” judiciare,substituindu-se,inadmisibil, legiuitorului.De aceea apelul la instanta europeana este mai mult decat constitutional.

  16. Daca deciziile CCR 297/2018 și 358/ 2022 și decizia ICCJ din 25.10.2022 sunt constituționale privind prescripția faptelor penale, atunci și drepturile/prejudiciile victimelor sunt constituționale. Păgubiții trebuie să iasă în stradă ,împotriva celor care zic că aplica justiția în România , și sunt plătiți și din banii lor, și să-si facă dreptate .

  17. Ce va împiedicat sa încheiați aceste dosare, ce probe noi pot sa apara dupa ani de zile de la presupusele fapte? A devenit o obișnuita la voi, sa va bateți joc de oameni, unii chiar nevinovați, sa-i țineți in stres atata timp ca nu sunteti capabili si nu aveti probe solide sa-i trimite-ti in instanta . Toti oamenii competenti din justiție fug repede la pensie din cauza presiunilor psihice la care sunt supuși, sa fabrice dosare si sa condamne si oameni nevinovați . Cine sunteti voi? Sa va creada aia care privesc la televizor si nu stiu realitatea !