
USR, proiect pentru clase separate, nu simultane, în toate comunele ţării: În România anului 2025, aproape 20% dintre elevii de la sat învaţă în condiţii care nu pot fi numite „educaţie de calitate”
USR a depus un proiect de lege care prevede clase separate, nu simultane, în toate comunele ţării, arătând că în România anului 2025, aproape 20% dintre elevii de la sat învaţă în condiţii care nu pot fi numite „educaţie de calitate” iar eliminarea claselor cu predare simultană este o urgenţă pentru educaţia din România rurală, transmite News.ro.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
”În România anului 2025, aproape 20% dintre elevii de la sat învaţă în condiţii care nu pot fi numite „educaţie de calitate”: în clase cu predare simultană, unde un singur cadru didactic predă mai multor ani de studiu în acelaşi timp. USR consideră că această practică trebuie să înceteze”, arată formaţiunea. Un proiect legislativ iniţiat de deputata USR Corina Atanasiu vine cu o soluţie adaptată realităţilor din teren: organizarea de clase separate pentru fiecare nivel, indiferent de numărul de elevi.
”Eliminarea claselor cu predare simultană este o urgenţă pentru educaţia din România rurală. Potrivit studiului World Vision, peste 60% dintre elevii care învaţă în astfel de clase nu ating nivelul minim de literaţie funcţională. Un singur învăţător predă mai multor ani de studiu în acelaşi timp, iar copiii ajung să primească doar o fracţiune din atenţia şi timpul necesare învăţării reale. Această formă de organizare duce la rezultate slabe, abandon şcolar şi, pe termen lung, condamnă sute de mii de copii la inegalitate”, declară Corina Atanasiu, membră a Comisiei pentru învăţământ din Camera Deputaţilor.
Proiectul USR modifică Legea învăţământului preuniversitar (nr. 198/2023) astfel încât autorităţile locale să fie obligate să organizeze clase distincte şi în zonele izolate geografic sau lingvistic ori în care numărul de elevi este sub minimul prevăzut de lege. Cu alte cuvinte, legea va ţine cont de realitatea comunităţilor mici şi va garanta acelaşi drept la educaţie de calitate pentru toţi copiii. Potrivit USR, deşi numărul elevilor din sistemul simultan a scăzut faţă de 2021, problema rămâne semnificativă: aproximativ 97.000 de copii (20% din elevii de la sat) au învăţat astfel în anul şcolar recent încheiat. Potrivit World Vision, rata abandonului şcolar în aceste cazuri ajunge la 7,5%, semnificativ peste media naţională. În plus, 59% dintre profesori nu au materiale didactice adecvate, iar 56% întâmpină zilnic dificultăţi cu transportul până la şcoală. O treime dintre ei descriu aceste ore drept „servicii educaţionale minimale”.
”Cifrele din studiul World Vision arată că trebuie acţionat imediat. Iar desfiinţarea învăţământului simultan va obliga autorităţile locale la investiţii în transport, infrastructură şi resursă umană, dar mai ales în viitorul acestor copii. Într-o ţară europeană, nu e acceptabil ca şcoala să funcţioneze cu jumătate de măsură doar pentru că elevii locuiesc la sat”, adaugă Corina Atanasiu. ”USR propune o soluţie clară şi realistă: nu copiii trebuie să se adapteze la limitele sistemului, ci statul trebuie să-şi adapteze legislaţia la nevoile reale ale fiecărui copil, indiferent dacă locuieşte la oraş sau într-un cătun izolat”, mai arată formaţiunea.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.