G4Media.ro

Trei asociații de magistrați își exprimă ”îngrijorarea extremă” cu privire la modificările…

Trei asociații de magistrați își exprimă ”îngrijorarea extremă” cu privire la modificările aduse la legile justiției prin OUG: Se creează peste noapte instituția judecătorului de tip nou, care, spre deosebire de cel autentic, poate oricând concura la funcții de conducere în parchet/ Iohannis, solicitat să sesizeze de urgență Comisia de la Veneția

Asociația Forumul Judecătorilor din România, Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor și Asociația Inițiativa pentru Justiție își exprimă ”îngrijorarea extremă” cu privire la modificările aduse marți ”legilor justiției”, se arată într-un comunicat comun. Cele trei asociații mai arată că legile justiției au fost modificate printr-o ordonanță de urgență adoptată de Guvernul României, ”fără asigurarea transparenței decizionale în modificarea legislativă propusă și fără a exista avizul Consiliului Superior al Magistraturii, garantul constituțional al independenței justiției, aviz a cărui comunicare nu a fost așteptată o perioadă rezonabilă”. Cele trei asociații îi solicită președintelui Klaus Iohannis, să sesizeze de urgență Comisia de la Veneția.

Cele mai importante argumente împotriva OUG formulate de asociațiile de magistrați

  • Legiferarea, criticabilă de la prima vedere pentru nesocotirea gravă și nescuzabilă a principiilor constituționale [art.1 alin.(5) și ale art.1 alin.(3) din Constituție], a tehnicii legislative și a previzibilității legii, poate pune în pericol insurmontabil statul de drept și independența magistraturii din România. Mai mult, posibilitatea executivului de a guverna prin ordonanțe de urgență trebuie să fie justificată de existența unor situații excepționale, care impun adoptarea unor reglementări urgente, în caz contrar putându-se vorbi despre o imixtiune nepermisă în competența legislativă a Parlamentului, încălcându-se principiul separației puterilor în stat. Prin Decizia nr. 421 din 9 mai 2007, Curtea Constituțională a României a statuat că urgența reglementării nu echivalează cu existența situației extraordinare, reglementarea operativă putându-se realiza și pe calea procedurii obișnuite de legiferare.
  • De asemenea, ordonanța de urgență nu poate contracara o lege adoptată de Parlament și, a contrario, nici măcar o propunere legislativă respinsă de Parlament. Totodată, Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept a reținut în Avizul adoptat la cea de-a 93-a Sesiune Plenară (Veneția, 14-15 decembrie 2012) faptul că „folosirea atât de frecventă a ordonanțelor de urgență este un motiv de îngrijorare”, iar „utilizarea aproape constant a ordonanțelor de urgență ale Guvernului nu reprezintă cea mai adecvată metodă” pentru adoptarea fără întârziere a unor reglementări.
  • Utilizarea ordonanțelor de urgență pentru a corela dispoziții din legi votate în cursul anului 2018, fără dezbateri parlamentare autentice, fără a ține seama de punctul de vedere exprimat de peste 90% din adunările generale ale instanțelor judecătorești și ale parchetelor de pe lângă acestea, ignorând total avizele emise de Comisia de la Veneția, rapoartele GRECO și ale Comisiei Europene, împreună cu inconsecventa abordare a principiului separării carierelor, clamat cu obstinație de legiuitor fix până astăzi, dovedește, fără îndoială, dezastrul în fața căruia se găsește justiția română, expusă unor experimente fără sfârșit, derulate fără analize sau studii de impact.
  • Presupusa necesitate a rezolvării situației delegărilor în funcțiile de conducere ale PICCJ, DNA, DIICOT și SIIJ, deși nu exista vreo problemă evidentă legată de modalitatea de delegare, se transformă într-o interdicție perpetuă a oricărui fel de delegare, rezultatul acestui text fiind că oricare dintre aceste structuri de parchet poate rămâne fără procuror general sau procuror-șef, vacantarea funcției putând fi generată de deces, boală sau demisie, caz în care procedura de numire nu ar putea fi finalizată de pe o zi pe alta.
  • Asistăm la revoluționarea modului de organizare a Ministerului Public și a principiului constituțional de ierarhie în cadrul parchetelor, prin schimbarea accepțiunii noțiunii de procuror ierarhic superior, doar cu privire la o anumită unitate de parchet (contestată la unison de magistrați, Consiliul Europei și Uniunea Europeană), acum devenită independentă chiar de Ministerul Public, într-un demers vădit neconstituțional. Nu în ultimul rând, se creează peste noapte instituția judecătorului de tip nou, care, spre deosebire de cel autentic, poate oricând concura la funcții de conducere în parchet, numai pentru simplul fapt că, undeva în cursul carierei sale, a îndeplinit o anumită perioadă și funcția de procuror, și sunt anihilate competențe de esență ale secției pentru procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.
  • Toate aceste modificări vor conduce, neîndoielnic, la apariția unor blocaje instituționale, afectând capacitatea Ministerului Public de a-și exercita atribuțiile constituționale de reprezentare a intereselor generale ale societății, apărare a ordinii de drept, precum și a drepturilor și libertăților cetățenilor.
  • Asociația Forumul Judecătorilor din România, Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor și Asociația Inițiativa pentru Justiție solicită Președintelui României, dl. Klaus Iohannis, să sesizeze de urgență Comisia de la Veneția cu privire la toate modificările aduse recent ”legilor justiției”, prin ordonanțele de urgență emise în ultimele luni.
  • De asemenea, cele trei asociații solicită Avocatului Poporului să își îndeplinească atribuțiile legale și să sesizeze imediat Curtea Constituțională. Așa cum a stabilit Comisia de la Veneția prin Avizul nr. 685 din 17 decembrie 2012, Avocatul Poporului are atribuția expresă de a sesiza Curtea Constituțională cu privire la legi și ordonanțe, iar aceasta nu este limitată la protecția drepturilor omului, rolul său trebuind să fie extrem de activ în apărarea statului de drept, prin urmare și a angajamentelor internaționale luate în acest sens de Statul român, ignorate fără niciun fel de explicație pe parcursul ultimilor doi ani.

Asociația Forumul Judecătorilor din România

judecător Dragoș Călin, co-președinte

judecător Anca Codreanu, co-președinte

Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor

procuror Antonia Diaconu, co-președinte

procuror Cosmin Adrian Iordache, co-președinte

Asociația Inițiativa pentru Justiție

procuror Bogdan Pîrlog, co-președinte

procuror Sorin Lia, co-președinte

Citește și

BREAKING Tudorel Toader: Guvernul a adoptat ordonanța care modifică legile justiției/ La funcțiile de conducere din parchete pot candida și judecători care au fost procurori/ Interimatul nu poate depăși 45 de zile/ Avizul se mută de la secția de procurori la plenul CSM/ Lazăr e blocat în raport cu secția specială

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

11 comentarii

  1. Luati atitudine, faceti greva, faceti ceva!

    • Ce penibili sunt „meseriasii” !

      Auzi la ei:

      „Se creează peste noapte instituția

      judecătorului de tip nou,

      care, spre deosebire de cel autentic,

      poate oricând concura la funcții de conducere în parchet”.

      Dar era / este SUPER-OK ca un procuror sa devina judecator – asa cum se intampla in prezent ?

      A, da, uitasem – procurorii – toti sunt niste genii (djini ai Carpatilor) care pot ocupa orice functii din ROMANIA (inclusiv cele de agenti secreti).

      PS
      il invit pe dl. BAD (dr. Honorius fara cauza) sa mi identifice „eroriile” (sic).

      Maestre, esti complet penibil:

      cand gresesc – sunt analfabet;

      cand gresesc, dar corectez – sunt analfabet;

      cand nu gresesc – sunt analfabet.

      Pentru sanatatea ta mintala, hai sa stabilim o axioma pt toti cei care citesc G4:

      eu, x-link, sunt analfabetul SUPREM,

      asta pt ca tu sa nu mai pierzi minute din viata ta minunata repetand ad-nausea, ca un papagal,

      „x-link e un analfabet”.

      Ce mai zici in rest ? Esti bine, sanatos ?

  2. Lăsați diplomația ,, vă îngrijorează,, faceti lucruri concrete, nu intrati in sedinte, ieșiți în stradă, SACRIFICATI-VA PENTRU NOI , PENTRU VOI SI PENTRU ȚARĂ, sunteți obligați să faceți ORICE, cu orice sacrificiu, CÂT SE MAI POATE, începeți VOI care știți mai multe decât noi și POPORUL VA FI ALATURI DE VOI. Nu fiți lași, voi judecători și procurori, pentru că lașitatea voastră ne vă condamnă pe toți.

    • Nu vei vedea niciodata asa ceva. Sunt prea pretiosi ca sa iasa in strada,nu isi pot murdari pantofiorii. Pentru imensa majoritate dintre ei chiar nu conteaza ce se intampla,ei vor primi aceleasi lefuri si pensii uriase.

  3. D-le Iohannis, de data asta, sesizarea Comisiei de la Venetia, de urgenta!!

  4. Ingrijorati. Si..atat.

    • De ce nu sesizeaza ei Comisia?PNL si Iohannis vor sesiza ca si pana acum toate institutiile europene,dar dansii nu pot?Ce si cine ii impiedica sa-si apere independenta?

  5. Trei?Atatea sunt in toata tara?!? Restul dorm?

  6. „Iohannis, solicitat să sesizeze de urgență Comisia de la Veneția”

    Johannis e în cârdăşie cu bandiţii care capturează statul. E un fel de Ciorbea mai puţin boţit.

  7. Preşedintele României aplică o lovitură năucitoare bandiţilor care schimonosesc instituţiile statului de drept ale ţării după chipul şi asemănarea lor şi le subordonează intereselor lor mafiote: CONSTATĂ !!! şi urmăreşte cu îngrijorare … de pe facebook !!! „Penalii” sunt în degringoladă! Nu se aşteptau la o asemenea lovitură. Ce noroc pe noi cu un aşa Preşedinte! Ce ne-am fi făcut fără el?!

  8. Lupta lui Johannis cu „penalii”

    „Penalii” dau o OUG cu efecte juridice instantanee, Johannis dă un mesaj de constatare pe facebook cu preluare imediată în presă.
    „Penalii” dau o decizie de decapitare a DNA prin CCR, Johannis semnează decretul de demitere a şefei DNA (şi o mai şi demite între timp pe consiliera lui Simina Tănăsescu, care i-a incomodat puţin pe onorabilii din CCR).
    O mutare nu pot face „penalii” fără a fi urmată de o constatare a „Preş”edintelui. Nu ştiu cât o să-l mai rabde! Trebuie suspendat!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.