G4Media.ro

Trebuie să cadă podul de peste Dunăre pentru a începe reparația lui?…

Fostul ministru al Transporturilor, Iulian Matache, în 2015, la reparaţiile Podului Prieteniei Sursa foto: Ministerul Transporturilor

Trebuie să cadă podul de peste Dunăre pentru a începe reparația lui? Presa bulgară critică autoritățile de la Sofia pentru găurile din podul Giurgiu-Ruse

În zilele de sărbătoare care tocmai au trecut s-a făcut o gaură uriașă pe podul de peste Dunăre între Ruse și Giurgiu. Încă una în ultimii ani. Din fericire, nu au fost accidente. Doar câteva zeci de mașini şi-au spart cauciucurile. Administrația Regională de Drumuri din Ruse a anunțat că va fi efectuată încă o reparaţie de urgenţă de firma responsabilă cu reparația și întreținerea curentă a rețelei de drumuri republicane pentru regiunea Ruse. Când se va întâmpla acest lucru? Deocamdată asta nu se ştie. Noua conducere a Agenției pentru Infrastructura Rutieră (API) tace. Când va fi ceva de anunţat, vom anunţa, a transmis laconic Centrul de presă al API, ca răspuns pentru Mediapool, potrivit Rador Radio România.

În ultimii ani șefii Agenției Rutiere nu au ieşit să facă declaraţii luni la rând. Acesta este probabil și motivul pentru care nu apar în public. Un raport public despre ceea ce s-a făcut și ce nu s-a făcut este un miraj. Aparițiile lor publice sunt reduse și sunt pentru a apărea în faţa jurnaliștilor care habar nu au de licitaţii și de jocurile de la API. Pe scurt, câinele latră, caravana trece, iar oamenii îşi distrug mașinile și așteaptă ore și zile la rând pe podul Dunării să treacă de pe un mal pe altul. Iar lucrurile stau astfel de ani întregi. De mai bine de 15 ani se vorbește despre o revizie majoră a „Podului Prieteniei”, așa cum era cunoscut în perioada socialismului (podul a fost inaugurat în iunie 1954). Aceasta a fost convenită între Bulgaria și România încă din timpul triplei coaliții din 2008. Cele două țări au fost nevoite să aloce aproximativ 25 de milioane de euro fiecare pentru reparația podului, pentru ca acesta să nu se prăbușească și să nu avem o mare problemă.

Bulgaria a efectuat o reparație parțială a carosabilului în 2011. Atunci s-a turnat un nou carosabil din beton/asfalt din două straturi – un strat de uzură din beton asfaltic, respectiv o mixtură asfaltică cu bitum modificat cu polimeri. România și-a îndeplinit angajamentul în 2015 și a făcut o reparaţie capitală a părţii rutiere și feroviare a podului pe partea sa. Asta a costat-o în total aproximativ 30 de milioane de euro. Cu toate acestea, Bulgaria continuă să nu facă nimic și fiecare guvern ce vine amână în permanenţă reparațiile.

Podul peste Dunăre între Ruse şi Giurgiu a fost construit în perioada 1952-1954. Lungimea lui este de 2,8 km şi este la o înălţime de 30 de metri deasupra apei. Este construit pe două niveluri – pentru trenuri și mașini. Secțiunea din mijloc, cu o lungime de 85 m, poate fi ridicată pentru a trece nave mari. Arhitectura podului este opera arhitectului Gheorghi Ovcharov, iar amenajarea artistică – portalurile de pe malul bulgăresc și românesc, precum și capetele de vultur de-a lungul lungimii sale, sunt opera sculptorului ucrainean Mihailo Parașciuk. A fost inaugurat oficial şi dat în folosinţă la data de 20 iunie 1954 și la acea vreme era una dintre cele mai mari structuri de poduri combinate din Europa.

Secțiunea bulgară are o lungime de 1.057 de metri. Starea carosabilului pe tronsonul bulgar „este nesatisfăcătoare în prezent”. „Pe suprafața carosabilului sunt diferite tipuri de fisuri – fisuri longitudinale și transversale unice, găuri, petice, tasări. Acoperirea este slabă”, se precizează în documentația de achiziție a API.

Guvernul academicianului Nikolai Denkov a reușit să aleagă un executant pentru reparații, dar numai pentru partea de drum. Pentru calea ferată nu s-a anunţat nicio licitaţie. Licitaţia a fost câștigată de Asociaţia „Podul Dunării”, la care a participat GBS – Construcții Infrastructură AD și Road Engineering EAD din Ruse. Contractul cu aceștia de peste 37 de milioane de leva fără TVA pentru 1.057 de metri a fost semnat în ianuarie 2024.

În februarie, a fost anunţat şi supraveghetorul care va controla activitățile de reparație și refacere pe pod. Este vorba de Societatea bulgară „Podul Dunării – Investiţii Străine Directe – Strol”, care include companiile Patnivest-Engineering AD și Strol-1000 AD. Acestea au câștigat licitaţia cu un preț de 707.000 de leva fără TVA. De mai bine de trei luni, nu este clar din ce motive, nu a fost semnat un contract cu executantul selectat.

Iar la licitație a fost competiție extrem de mare – opt candidați. Nimeni nu a contestat rezultatele, lucru foarte rar la astfel de licitații. În sectorul rutier, ei spun că toată lumea este la curent cu starea de urgență a podului și din acest motiv nu au dorit să amâne și mai mult începerea reparației, pentru ca aceasta să nu devină „o mare problemă”.

Și în timp ce constructorii sunt conștienți că lucrurile nu stau deloc bine cu privire la starea podului, unii spun chiar că partea bulgară a podului este periculos de traversat, reparația a fost din nou amânată de autorități, care nu își asumă niciodată vina pentru nimic, chiar și după încă o tragedie. Procesul privitor la „drumul ucigaș” de lângă Svoge, unde 20 de persoane au murit în august 2018, nu a început încă.

„Reparația podului de peste Dunăre de lângă Ruse nu va începe înainte de sfârșitul verii, pentru a nu se îngreuna circulația în sezonul turistic activ, când traficul este cel mai intens, atât traficul greu de tranzit de mărfuri cât și al turiștilor români care călătoresc către stațiunile de la Marea Neagră”.

Această decizie a fost luată la sfârșitul lunii aprilie, la o reuniune a Agenției Rutiere, la care a participat președintele interimar al Consiliului de Administrație al Agenţiei pentru Infrastructură Rutieră, inginerul Iordan Vâlcev, un membru al Consiliului de Administrație al Agenţiei, Stoian Nikolov, primarul de la Ruse, Pencio Milkov, ministrul adjunct al transporturilor și comunicațiilor, Dimităr Nedialkov, șeful de cabinet al ministrului interimar al dezvoltării regionale și lucrărilor publice, Kiril Gaberov, precum și experți din Ministerul Afacerilor Interne – Poliția Rutieră și Agenția de Stat pentru Siguranță Rutieră.

Zece zile mai târziu, pe această „decizie controversată” a autorităților (reparațiile la pod vor avea loc fără oprirea traficului, iar acesta a fost unul dintre motivele pentru care e atât de scump), pe 4 mai, a apărut o groapă uriașă. Aceasta măsoară aproximativ 30 pe 40 cm şi se află la aproximativ o sută de metri de la începutul podului în direcția România.

Cauza prăbușirii este îmbătrânirea betonului de pe unul dintre panouri, traficul intens, precum și cantitățile mari de precipitații din ultimele zile, potrivit unui mesaj al administrației regionale din oraşul Ruse.

Administrația Regională a Drumurilor a încredinţat realizarea activităţilor de reparaţie firmei care se ocupă de efectuarea lucrărilor de reparație. Gaura periculoasă urmează să fie umplută cu beton și armată cu elemente metalice, iar apoi va fi asfaltată. Stamen Savov de la Administrația Regională a Drumurilor din Ruse a spus că gaura este în mijlocul unui panou, iar motivul este eroziunea betonului de sub stratul de asfalt.

„Din cauza ploilor abundente, podul se afla în această stare. Mă aştept ca în cursul zilei (marţi) să înceapă pregătirile pentru reparaţii. O parte din asfaltul din jurul găurii trebuie scos şi apoi turnat din nou beton. Vom lucra cu un amestec special care se întăreşte rapid. Putem pune asfaltul până mâine”, a declarat Savov pentru Nova TV. Potrivit acestuia, secțiunea din jurul gropii va fi închisă, iar traficul va fi limitat la o singură bandă.

Și câtă vreme autoritățile stau pe loc, rămâne riscul de a se întâmpla ce e mai rău, avertizează constructorii. Unul dintre cazurile recente este tragedia prăbușirii podului din Genova în 2018. Inginerii au avertizat despre starea gravă a podului, dar autoritățile au tot amânat…

Sursa:
MEDIAPOOL / Rador Radio România / Traducerea: Mirela Petrescu

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează