G4Media.ro

Tramvaiul 5 din București ar putea să ajungă până la Mall Băneasa…

Tramvaiul 5. FOTO: Metrou Ușor, Facebook

Tramvaiul 5 din București ar putea să ajungă până la Mall Băneasa – proiect al primăriei

Primăria Capitalei vrea să prelungească linia tramvaiului 5 până la complexul comercial Băneasa, cu 4 stații noi, iar în acest scop a comandat pe 3 iulie 2023 un studiu de fezabilitate în care specialiștii trebuie să analizeze toate soluțiile posibile. Dificultatea în acest caz este încadrarea tramvaiului pe culoarul îngust pe lângă Aeroportul Băneasa, în paralel cu drumul național – DN 1.

„O situație aparte regăsim între zona aeroportului „Aurel Vlaicu” și zona celei de a treia stații propuse (zona Lukoil – magazin Dedeman), unde soluțiile tehnice vor fi constrânse de situarea amplasamentului în zona de servitute aeronautică. Ca și soluție tehnică, pe zona descrisă va exista o singură linie, iar electrificarea va fi propusă la nivelul solului (șinei)”, se arată în caietul de sarcini al PMB la studiul de fezabilitate, extras postat de Asociația Metrou Ușor.

Astfel, ținând cont de restricțiile impuse de compania națională aeroporturi, CNADR, Primăria Capitalei a cerut executantului studiului de fezabilitate să analizeze varianta introducerii tramvaielor cu alimentare de la sol pentru 4 stații, precum și construcția unui singur fir de circulație în ambele direcții.

Variantele nu și-ar atinge scopul mobilității integrate, este critica Asociația Metrou Ușor, respectiv în cazul alimentării de la sol, tronsonul Aeroport Băneasa-Mall Băneasa ar deveni incompatibil cu restul rețelei, iar în cazul construcției doar a unui singur fir ar însemna o limitare drastică a frecvenței de circulație a liniei 5.

„Atragem atenția încă de acum că implementarea unor astfel de soluții atipice (precum alimentarea de la sol) ar face acest tronson să fie incompatibil cu restul rețelei, fiind dependent de un tip special de tramvaie și de un set special de condiții tehnice de operabilitate. Practic, această extindere va necesita tramvaie special adaptate pe care STB nu doar că nu le deține, dar nici măcar nu sunt prevăzute în strategia de achiziții viitoare de material rulant. Soluția alimentării de la sol contravine flagrant mobilității integrate, flexibile și a bunelor practici europene pentru care noi milităm.

Mai mult, gâtuirea circulației prin implementarea unui singur fir în dreptul aeroportului ar limita drastic frecvența de circulație a liniei 5. Problema devine și mai gravă în contextul viitoarelor extinderi ale liniilor 16 și 36 spre nord via Bd. Barbu Văcărescu (proiect deja aprobat de municipalitate esențial pentru mai buna conectare a nordului orașului).”, este analiza postată de asociația de infrastructură de transport în comun „Metrou Ușor” pe Facebook.

Potrivit unui răspuns pentru G4media, datele tehnice complete ale liniei propuse sunt următoarele:

  • se vor realiza 4 noi stații de tramvai: Grațioasă, Aero Băneasa, Lukoil/Dedeman și P&R Tokyo
  • cale (linie) simplă între Aeroport Băneasa și benzinăria Lukoil Băneasa
  • alimentare la nivelul solului (neclar dacă doar pe tronsonul amintit sau pe toată distanța extensiei)
  • capăt de linie cu rebrusment care implică achiziția de tramvaie bidirecționale
  • Park&Ride localizat departe de Complex Băneasa, respectiv lângă Decathlon, la viitoarea stație de metrou Tokyo

Asociația Metrou Ușor mai anunță că, la fel ca în cazul celorlaltor proiecte de extindere ale rețelei de tramvai, vrea să contribuie „constructiv la acest proiect încă din prima etapă”.

„Vom trimite o serie de propuneri către PMB în cadrul etapei de dezbatere publică, atunci când aceasta se va organiza. Cu toate acestea, nu cunoaștem suficient de bine normele de siguranță aviatică aplicabile unui asemenea proiect, pentru a putea veni cu propuneri realiste.”, mai spune organizația, care a solicitat un punct de vedere la ROMATSA pentru a lămuri „câteva aspecte tehnice în ideea de a explora potențiale alternative mai bune la soluția propusă spre studiere”.

SF-ul trebuie finalizat în 9 luni, contractul fiind semnat pe 3 iulie cu finalizare estimativă în luna aprilie 2024.

Reacția STB: Studiul va conține și o analiză cost-beneficiu, dar soluția cu alimentarea de la sol, chiar dacă este analizată, ea nu este fezabilă

Conducerea STB afirmă pentru g4media.ro că, la cererea Primăriei Capitalei, executantul studiului de fezabilitate trebuie să țină seama de posibilele restricții impuse de compania națională de aeroporturi, CNADR, și că s-a luat în calcul varianta „materialului rulant cu autonomie”.

„Ideea cu alimentarea de la sol, chiar dacă e analizată, nu e fezabilă în condițiile în care tramvaiele nu pot fi interconectate. Analiza trebuie să cuprindă și traseul de la depou la tronsonul de linie pe care va circula, respectiv o analiză cost-beneficiu care cu certitudine n-ar fi fezabilă doar pe un tronson scurt.

Sunt mai multe soluții ce trebuie tratate de către executantul studiului de fezabilitate. Ele trebuie să țină seama de posibilele restricții impuse de compania naționala de aeroporturi, CNADR, însă pot trata și componenta materialului rulant cu autonomie, ceea ce ar reduce costurile cu infrastructura dar le-ar crește pe cele cu achiziția de tramvaie.”, a declarat, pentru g4media.ro, directorul general STB, Adrian Criț.

Chiar dacă admite că nu este fezabilă varianta introducerii tronsonului cu alimentare de la sol, șeful STB menționează că studiul de fezabilitate nu poate fi modificat și trebuie, la solicitarea PMB, să analizeze și această soluție.

Linia 5 are acum tramvaie cu 2 capete, tramvaie V3A bidirecționale, care pot întoarce fără utilizarea unui capăt tip buclă, însă după finalizarea reabilitării buclei de întoarcere de la Bulevardul Aerogării, prevăzută pentru această vară, se va circula cu tramvaie normale.

Tramvaiul de pe linia 5 este unul dintre cele mai problematice mijloace de transport ale STB din București, dar și foarte solicitat pentru zona de business din Pipera. Circulația lui a fost suspendată timp de 5 ani și repusă în circulație anul trecut, însă infrastructura lui trebuie modernizată de urgență.

În prezent, modernizarea liniei 5 este în faza licitației, pe tronsonul Str. Barbu Văcărescu și Str. Căpitan Av. Alexandru Șerbănescu, practic de la Șos. Ștefan cel Mare la Pod Băneasa, urmând să fie desemnat un câștigător, declara primarul Nicușor Dan pe 3 iulie.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

5 comentarii

  1. Peste 100 de ani

  2. O fi greu rău să cumpere niște tramvaie cu autonomie și cu asta-basta? E o soluție folosită și în Nisa, unde în centrul orașului tramvaiul își rabatează pantograful!

  3. Bizar, spre inept, cu simptome de stupiditate acuta.
    Costuri imense, incasari modeste. Alternativa rezonabila ar fi autobuzele electrice, care sa le inlocuiasca, in timp, pe cele actuale, dupa amortizare. In plus, oricum se face metroul pana in Otopeni.