G4Media.ro

Studiu: Numărul accidentelor produse de șoferii drogați a crescut în Canada, țară…

sursa foto: Pexels

Studiu: Numărul accidentelor produse de șoferii drogați a crescut în Canada, țară în care marijuana este legală de 5 ani

Să fii drogat la volan poate fi mai periculos decât să conduci beat în Canada, unde canabisul recreațional a fost legalizat în 2018, potrivit unui nou studiu, scrie CNN.

Accidentele de circulație documentate legate de marijuana care au necesitat tratament la o cameră de urgență au crescut cu 475% între 2010 și 2021, potrivit studiului. Accidentele rutiere datorate conducerii în stare de ebrietate au crescut cu doar 9,4% în aceeași perioadă de timp, deși numărul accidentelor legate de alcool a fost de ordinul miilor, nu al sutelor ca în cazul canabisului.

„Îngrijorarea este că creșterea acestor leziuni rutiere rare, dar foarte grave, surprinde tendințe mai largi de creștere a conducerii sub influența canabisului de-a lungul timpului și după legalizare”, a declarat autorul studiului, dr. Daniel Myran, profesor asistent de medicină de familie la Universitatea din Ottawa.

Imediat după legalizarea canadiană din 2018, cercetătorii au constatat o creștere de 94% a vizitelor la urgențe, a spus Myran. Pe măsură ce comercializarea a crescut și marijuana a fost disponibilă pe scară mai largă, vizitele la camera de urgență au crescut cu 233% în comparație cu perioada de dinaintea legalizării ierbii recreaționale.

„Mesajul principal al acestui studiu foarte bine realizat nu este numărul absolut de accidente, ci creșterea ratelor. Canabisul este, de asemenea, probabil subraportat în cazul accidentelor de mașină, astfel că numărul absolut ar putea fi mult mai mare”, a declarat doctorul Marco Solmi, profesor asociat de psihiatrie la Universitatea din Ottawa și investigator la Institutul de Cercetare al Spitalului Ottawa din Canada. El nu a fost implicat în acest studiu.

Accidentele de mașină în care au fost implicate „ierburile” au fost grave. În cazul accidentelor în care a fost implicată marijuana, aproape 90% dintre victime au ajuns cu ambulanța, a constatat studiul. Atunci când nu a fost implicat alcool sau canabis, numărul persoanelor care au avut nevoie de ambulanță a scăzut la 40%. În plus, aproape 50% dintre consumatorii de marijuana implicați într-un accident de mașină au avut nevoie de internare în spital, față de puțin peste 6% dintre cei care nu consumau.

Internările la terapie intensivă au fost, de asemenea, mai mari. Aproape 22% dintre accidentele în care au fost implicați cei care conduceau sub influența drogurilor au avut nevoie de terapie intensivă, în comparație cu puțin mai puțin de 2% dintre accidentele fără implicarea alcoolului sau a canabisului, potrivit studiului publicat miercuri în revista JAMA Network Open.

„Din cauza modului în care canabisul influențează performanța la volan – reduce timpul de reacție, scade capacitatea de a se concentra sau de a fi atent la mai multe evenimente și poate crește comportamentul de asumare a riscurilor – persoanele care sunt sub influența canabisului în timp ce conduc pot conduce mai repede, observând pericolele mai târziu și deaccelerând mai încet … o rețetă pentru a intra în coliziuni de trafic mai grave și a necesita niveluri mai ridicate de îngrijire”, a declarat Myran într-un e-mail.

O problemă larg răspândită

În timp ce noul studiu a fost specific Canadei, problema se întâmplă în întreaga lume în zonele în care consumul de canabis în scop recreativ este legal, potrivit unei recente „analize umbrelă” a peste 100 de studii clinice și meta-analize privind avantajele și dezavantajele marijuanei.

„Percepția generală a canabisului ca fiind o plantă inofensivă „naturală” induce probabil în eroare subiecții tineri care ajung să consume produse cu un conținut ridicat de THC, cu evenimente neplăcute, inclusiv accidente de mașină”, a declarat Solmi, care a fost coautor al recenziei, prin e-mail.

THC este acronimul de la tetrahidrocannabinol, care este partea din planta de canabis care produce „high”.

„În plus față de accidentele de mașină, persoanele care utilizează canabis prezintă un risc crescut de performanță cognitivă slabă – care ar putea contribui la accidentele de mașină și la eșecul școlar – și un risc de tulburări mentale”, a spus Solmi.

Conducerea sub influența alcoolului a fost în scădere în Statele Unite, dar ultimul raport al Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi din 2014 a constatat o creștere cu 48% a numărului de șoferi testați pozitiv la marijuana. Un raport actualizat al NHTSA este așteptat în 2024.

Studiul din 2016 privind riscul de accidente cauzate de droguri și alcool a constatat că marijuana a fost cel mai frecvent detectat alt drog decât alcoolul; în plus, persoanele care consumă canabis au fost mai susceptibile de a fi implicate în accidente.

A avea de-a face cu șoferi sub influența drogurilor de marijuana este o realitate a vieții de zi cu zi în Colorado, al doilea stat american care a legalizat canabisul în scop recreativ, a declarat farmacistul clinic Robert Page II, care nu a fost implicat în noul studiu. Page a prezidat grupul de redactare medicală pentru declarația științifică din 2020 a Asociației Americane a Inimii privind marijuana.

„Aici, în Colorado, când sunt pe drum, presupun că toată lumea este drogată”, a spus Page. „În comparație cu alcoolul, care este un deprimant, canabisul modifică percepția. Capacitatea șoferului de a reacționa este întârziată și, prin urmare, poate duce la accidente.”

Covid-19 ar fi putut agrava problema, potrivit studiilor. Un studiu din 2020 privind victimele rănite grav sau mortal a constatat că prevalența generală a consumului de alcool, canabinoide și opioide a crescut în timpul pandemiei, comparativ cu perioada anterioară.

Concepții greșite despre siguranță

Mulți oameni nu își dau seama că șofatul sub influența drogurilor poate fi periculos, ba chiar îl consideră sigur, a spus Page. Cercetările arată că aceste convingeri sunt în mod clar greșite. THC-ul din marijuana afectează abilitățile psihomotorii, împiedică capacitatea de a face mai multe lucruri în același timp, perturbă urmărirea benzii de rulare și funcțiile cognitive, și divizează atenția de la sarcina în cauză – șofatul – potrivit mai multor studii.

O altă problemă este potența în creștere a canabisului, a declarat Myran. „Utilizarea de produse mai puternice crește, de asemenea, afectarea și riscul. Un alt factor de risc major este combinarea canabisului cu alcoolul, ceea ce amplifică efectele dăunătoare ale ambelor substanțe.”

În ceea ce privește alcoolul, există limite prestabilite în ceea ce privește momentul în care o persoană poate conduce – limita federală pentru a conduce în mod legal în Statele Unite este un conținut de alcool în sânge de 0,08%. Dacă nivelul de alcool din sânge depășește acest nivel, se presupune că sunteți în stare de ebrietate și sunteți pasibil de o acuzație de DUI (conducere sub influența alcoolului). Cu toate acestea, majoritatea statelor au, de asemenea, niveluri de „toleranță zero” – adesea 0,02% sau mai puțin – care se aplică anumitor grupuri, cum ar fi șoferii de autobuz și de camion și adolescenții (care oricum nu ar trebui să bea).

Este ilegal să folosești marijuana la orice nivel și să conduci în Statele Unite, la fel ca și în cazul opioidelor, al metamfetaminei sau al oricărui drog cu potențial de afectare, chiar dacă este prescris, potrivit Administrației Naționale pentru Siguranța Autostrăzilor și Transporturilor.

„Nu există o regulă strictă cu privire la momentul în care este sigur să conduci după ce ai consumat canabis, deoarece riscul de afectare depinde de mai mulți factori”, a declarat Myran.

„Nimeni nu ar trebui să conducă dacă se confruntă cu orice efect psihoactiv acut. Liniile directoare canadiene privind canabisul cu risc scăzut recomandă să nu conduceți timp de cel puțin 6 ore după ce ați consumat canabis și să evitați canabisul și alcoolul împreună.Așteptarea mai mult timp este mai sigură.”

Este nevoie de mult mai mult pentru a reduce îngrijorarea tot mai mare legată de conducerea sub influența marijuanei, spun experții. „Educație, educație, educație, educație.Publicul larg ar trebui să fie educat cu privire la riscurile asociate canabisului, în special în straturile tinere ale populației”, a declarat Solmi.

„De asemenea, produsele care conțin THC ar trebui să conțină avertismente și imagini explicite bazate pe dovezi, exact așa cum se procedează în cazul țigărilor de tutun.”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Cel mai probabil au fumat iarbă atorii studiului și n-au mai știut să numere corect: de fapt accidentele au avut loc independent de consumul de marijuana, ăia care le-au produs făceau același lucru și dacă nu se drogau. Să explic altfel: dacă, să spunem, toți șoferii canadieni ar purta bască, atunci cercetătorii canadieni ar constata o crestere alarmantă a accidentelor provocate de purtarea băștii.

    Până atunci, să le spună cineva cercetătorilor canadieni că majoritatea accidentelor sunt provocate în prezent de cei care nu poartă bască.

    • Greșești. Să zicem ca toți canadienii nu poartă bască si au loc 10 accidente la milion. Le dai voie să poarte bască si au loc 33 accidente la milion si observi ca 20 accidente sunt produse de purtătorii de bască. Atunci rezultă că este ceva cu basca aia. Citește articolul, lasă titlul!