G4Media.ro

Șase recomandări utile: Cum alegeți prima mașină

Sursa Foto: Unsplash.com

Șase recomandări utile: Cum alegeți prima mașină

Achiziționarea primei mașini este un moment unic în viața oricărui proaspăt șofer, iar alegerea unui exemplar potrivit va face diferența în numeroase aspecte, de la plăcerea de a conduce și până la niște costuri de întreținere rezonabile.
Sfaturile ce urmează a fi prezentate sunt obținute din expertiza profesională a unor membri cu vechime de peste 5 ani din cadrul companiei carVertical, specializați în autovehicule rulate.

1. Ajustați bugetul având un plan pe termen lung. O bună parte dintre tinerii șoferi își doresc o mașină mai specială, uneori chiar din segmentul premium, dar cu o vechime de 8-12 ani sau mai mult. O astfel de alegere nu este tocmai înțeleaptă financiar, chiar dacă exemplarul găsit este bine păstrat.

Costurile de întreținere vor fi considerabil mai mari față de un model/marcă populare, puterea motorului ar putea îndemna la un stil de condus agresiv, iar eventualele reparații în caz de accident vor fi, în unele cazuri, mai scumpe decât banii plătiți inițial pe mașină.

Cumpărarea unei mașini trebuie planificată și în funcție de prețurile celor mai comune piese consumabile (kit ambreiaj, kit distribuție, amortizoare, brațe, etc). Există și riscul de a achiziționa un autoturism popular, de exemplu, cu distribuție pe lanț, iar dacă are probleme, înlocuirea kitului să coste 600-1000€.

Dacă vă doriți să păstrați o perioadă mai lungă de timp prima mașină, asigurați-vă că nu veți cheltui de-a lungul anilor o sumă care să depășească prețul mașinii, lucru ce se întâmplă destul de frecvent în cazul mașinilor second-hand.

Analizați cu atenție specificațiile tehnice ale autoturismelor pe care le preferați (cu precădere motor și transmisie) și alegeți varianta căreia îi veți putea efectua fără un mare efort financiar toate lucrările de mentenanță, fie ele și preventive.

Dacă alegeți să achiziționați un autoturism nou există avantajul garanției, majoritatea defecțiunilor ce vor apărea fiind acoperite de aceasta. Totuși, o astfel variantă trebuie analizată în cazuri foarte particulare, având în vedere uzura pieselor și riscurile mai mari la care este expus un șofer începător.

2. Alegeți o mașină sigură. Dacă dispuneți de un buget limitat, cu siguranță ați vizionat numeroase anunțuri cu mașini second-hand la prețuri cuprinse între 2000-3000€. În aceste cazuri, „pretențiile” de a achiziționa un model fără rugină, fără evenimente și cu „kilometri reali” scad, prețul fiind principalul argument al vânzătorilor.

Evitați pe cât posibil „chilipirurile” deoarece acestea ascund defecte, evenimente rutiere sau reparații făcute ieftin și îndoielnic. O mașină sigură și la prețul corect nu va costa 1000€ și nici nu va avea 15-20 de ani.

Dacă circulați preponderent urban într-un oraș mai puțin aglomerat, un autoturism de 10-12 ani bine păstrat va fi acceptabil (riscurile de accidente grave fiind reduse), dar dacă aveți de parcurs frecvent drumuri în regim extraurban ideal ar fi să mai așteptați și să completați bugetul până când o mașină mai nouă devine tangibilă.

Lipsa unor sisteme de siguranță normale (ABS, ESP, ESC, HSA), coroziunea elementelor de structură sau uzură pronunțată a motorului/transmisiei sunt lucruri de care trebuie să vă feriți și din considerentul financiar dar mai ales din cauza siguranței scăzute.

3. Evitați propulsia (tracțiune spate). Când sunteți la început de drum ca șoferi, cea mai bună alegere și cea mai populară este tracțiunea față. Probabilitatea de a intra în derapaj este semnificativ mai mică față de propulsie, iar comportamentul mașinii este previzibil.

În cazul propulsiei, puterea este transferată pe puntea din spate, care este mai ușoară și predispusă alunecării când se virează brusc, mai ales pe carosabil umed sau înghețat.

Totuși, indiferent de preferințele pentru un anumit tip de tracțiune, anvelopele noi și de calitate (eficiență la frânare ≥ C) sunt obligatorii pentru orice șofer, fie experimentat sau începător.

4. Optați pentru o mașină compactă/subcompactă. Dacă locuiți într-un oraș aglomerat și cu locuri de parcare dificile și puține, o mașină de dimensiuni reduse va fi mai ușor de manevrat și de parcat fără prea mari emoții. Mașinile compacte sunt printre cele mai populare în țara noastră, prețurile sunt moderate și puteți găsi exemplare echipate și cu sisteme de asistență care vă vor face viața de șofer mai ușoară.

Deși un începător ar trebui să prindă experiență conducând fără prea multe ajutoare, există numeroase persoane ce folosesc mașina tocmai pentru a le fi mai ușor să se deplaseze. Nu este nimic greșit în a avea o mașină mică cu parcare automată, prejudecățile că „nu ești șofer adevărat” fiind de domeniul trecutului.

Siguranța și confortul sunt cuvinte-cheie în alegerea unei mașini, iar dacă nu sunteți „pasionați”, urmăriți ca prima mașină să aibă majoritatea elementelor care vă asigură un condus relaxat, lipsit de stres.

5. Ce fel de motor și cutie de viteze ar trebui să aibă prima mașină? Răspunsul la această întrebare variază de la caz la caz, însă există niște recomandări generale pentru cei mai nehotărâți:

  • Dacă mergeți des în mediul urban – benzină, hybrid sau electrică.
  • Dacă faceți naveta/drumuri frecvente extraurban – hybrid, Diesel, benzină turbo sau electrică (dacă aveți stații de încărcare la îndemână).
  • Dacă doriți să fiți mai implicați în conducere – cutie manuală.
  • Dacă doriți confort, consum și siguranță sporite – cutie automată.

În cazul în care vă doriți să vindeți la un preț acceptabil prima mașină, studiați piața și evitați de la bun început opțiunile „stigmatizate” precum Diesel ≤ euro 4 sau motoarele mici pe benzină aspirate natural și slabe la capitolul putere.

Cumpărați o mașină electrică dacă vi se potrivește și se încadrează în bugetul alocat achiziției (mașinile electrice având o întreținere considerabil mai ieftină decât cele pe combustie internă). Astfel, veți circula ecologic, iar mașina va putea fi vândută ulterior la preț bun.

6. Cât ar trebui să plătiți pentru prima mașină? În medie, o mașină second-hand din clasa compactă, cu vechime de 3-5 ani costă între 5000-12.000€. Pentru acești bani veți avea tot ce este cu adevărat necesar la un automobil (putere suficientă, spațiu interior acceptabil, dimensiuni medii – ușor de parcat fără a fi inconfortabilă pentru pasageri).

Dacă bugetul actual este sub 5000€ va trebui să vă orientați spre clasa subcompactă pentru a avea o mașină sigură și actuală, cu un mic sacrificiu, un exemplar nou sau aproape nou.

Evitați să plătiți sume mari pe prima mașină deoarece ca șoferi începători evenimentele rutiere sunt, statistic vorbind, cele mai frecvente. Mașina va suferi oricum o devalorizare, iar șoferul va putea deveni inhibat, gândindu-se la ce preț a plătit pe autoturism.

În concluzie, prima mașină trebuie achiziționată rațional, punând accent pe siguranță, confort și sustenabilitatea investiției. La ora actuală, pe lângă aceste considerente, trebuie avută în vedere și valoarea de revânzare a respectivului autoturism, unele motorizări devenind mai puțin dezirabile decât altele.

Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

4 comentarii

  1. Foarte simplu. Cilindree, marca, lipici la femei, prestanta, o minima practicalitate, banii din cont+limita de credit. La masina nu e ca la moto. Poti sa-i dai bolidul direct la copil.
    Altii sunt cu smarturile si masinute electrice. Loganurile de la firma dubitele de aprovizionare matizuri etc.
    IMO there is no replacement for displacement.
    Tbh. Skoda Octavia alba a bunicilor, ala mai veche ca 100 sau 120, arata ca Wartburgul. Asta era in ’86.
    Apoi Lada Neva ,bot de cal, BMW 735, 530, S-type R, iar amu am pus ochii deja pe un mertan din 2013. Plus nenumarate conserve ford si dacia vw renault si daewoo pe frime.

    • Amu intrebarea decisiva pt. mine a fost intotdeauna daca am incredere in masina aia da ma duca 700-1000km departare si sa ma aduca acasa fara defectiuni majore. Deci Viena-Constanta fara probleme. Indiferent daca e manuala automata sau duba de aprovizionare. ( si nu zic asta ca o indirecta impotriva masinilor electrice; problema acolo e sa bagi un motor pe benzina de cat vrea inima consumatorului pentru a stinge grijile oamenilor fata de technologia verde.)Restul se rezolva.
      Sincer ma si gandesc sa facem un hibrid cu motor de v8 5l si baterii si 2 motoare tesla S.
      Numa ca e mult de lucru si la noi si la mecanicul in care am mare incredere.

  2. Când căutați o primă mașină, probabil că nu sunteți un șofer foarte priceput. Așadar, vă recomand la început să vă uitați la siguranța mașinii. Analizați mașina folosind site-uri precum Carvertical și luați cu voi o persoană care cunoaște mai bine mașinile.

  3. Ieftină și sigură, cu kilometri puțini, numai în România există. O mașină pusă la punct,îngrijită, chiar dacă are o vârstă ,nu va fi niciodată ieftină oameni buni…sunt la fel ca femeile….🤣🤣🤣