G4Media.ro

Să dăm înapoi capitalismului ideologia pe care i-am furat-o (Op-ed)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

23 comentarii

  1. României îi lipsește ideologul Vlad Tepes.

  2. Este ingrozitor de plictisitor acest Lucian Croitoru, daca nu ar plati, nu i-ar publica nimeni submediocritatile

    • Atat a putut iesi din putul gandirii TALE? Te rog sa ne uimesti pe toti cu ceva asemanator sau mai bun decat ceea ce a produs autorul articolului…

    • Pai sugerati-i sa puna si poze, ca sa fie mai putin plictisitor pentru dumneavoastra.

  3. Va recomand Thomas Sowell

  4. Problema cu ideologia este ca, pe termen lung, tinde sa anihileze gandirea critica. Facem lucruri pentru ca asa ne este spus, nu pentru ca e bine sa le facem. Fascismul, comunismul sunt doar doua exemple puternice de ce ideologia e rea. Dar putem vedea chiar si in cazul USA de azi cum ideologia (intr-o forma diluata) poate (vezi mortalitatea infantila, costurile medicale, etc.)

    Ideologia poate functiona drept o anti-etica

    • @LT, foarte bine punctat. 🙂

    • Ideologia ca set de principii nu ar permite anihilarea rațiunii, ci doar i-ar arăta unde este contradictorie din perspectiva principiilor, stimulând-o și ghidând-o, cum văd că îi place domnului Croitoru să spună. Sunt de acord cu el.

  5. Pragmatismul versus liberalismul . Teoriile sunt ok , practica ne omoara . Nu putem sa facem un paralelism- teoretic – intre toate tarile ce se autodenumesc democratii . Nu suntem cu totii in acelasi moment al dezvoltarii economice , politice si teoretice si nici in acelasi moment al intelegerii la nivel de inteligenta colectiva . Romania este inca un stat autonumit democratic, dar in fapt ea este o struto- camila ideologica .Reminiscente din trecutul imediat se lupta inca in interiorul fiecaruia dintre noi si ele incearca sa se impuna , in modalitatea noastra de intelegere , afirmind propriul adevar . Cu totii incercam sa coabitam cu noile forme democratice exprimate politic si economic . Atita timp cit partea de liberalism este transformata politic in -asociatii politice – mai degraba bazate pe sentimentalisme de ginta , decit pe concepte filofice , Romania nu are cum sa evadeze de una singura spre capitalismul liberal . Ultimii ani ne-au aratat in clar cum politica romaneasca se rupe si se reaseaza apoi ,nu punind in fata tuturor lucrurilor interesul general ci mai degraba intersul de grup .Doar o reglementare clara (in viitorul imediat ) ce ar contine modificari juridice de amploare ,pe mai toate palierele principale ale politicii si economicului din tara mai poate aduce speranta democratizarii . In fapt presedintele tarii mai are la dispozitie aproximativ 4 ani spre a incerca o astfel de modificare juridico – ideologica ,realizata si cu ajutorul Uniunii Europene si cu ajutorul generatiilor ce vin din urma .

  6. „Liberalismul” lui Croitoru’ inseamna ca pestele din Norvegia sa mearga la feliat in China si sa se intoarca in Norvegia ca sa fie vandut … O totala risipa de resurse/energie * toate consecintele(poluare). Nu merge frate in lumea asta sa faca toti de capul lor, tocmai pt. ca in general suntem niste animale irationale, luam decizii gresite si anti ‘long term vision’, lucru care a adus lumea in punctul in care e si nu e deloc ok. (Domnu’ , sper ca de data asta nu-mi mai deletati comentariul … Asa ar fi finut. (N-am zis nimic de blockchain si de cryptovalute … + ca in termen lung bancile vor fi inutile si vor trebui sa dispara, tocmai pt. lipsa crasa de fairplay si profiturile obraznice, exorbitante, + jupuirea pielii oamenilor, dupa ce s-a jonglat la Bursa cu viitorul lor …

    Economia actuala este o mare Obraznicie si doar unul cu soricul gros nu ar fi de acord cu asta. E nevoie de plase de siguranta, cum am recomandat deja in articolul cu casele(daca scade piata imobiliara, sa scada si datoria celor care si-au luat credit direct proportional). Pai cine-i de vina ? Hai ca nu moare nimeni de foame daca ne mai pasa si de oameni, Dl. Croitoru.

    Salutari Fratilor.

    • * In Retelistica exista un model numit ” Open Shortest Path First”, ar trebui aplicat si in Economie pt. eficientizarea propagarii resurselor. Bine, incurca putin afacerile ” Mainii Invizibile Smithiene „(care in realitate nu exista/ daca n-ar interveni guvernele protectionistic s-ar alege praful/ China ar suprasatura toate pietele), dar trebuie gandita pt. ca altfel se alege praful, tinand cont si de schimbarile climatice tot mai agresive …

      Nu vorbesc neaparat de o ‘self-suficient economy’ dar macar sa maximizam productia pt. ce se poate face la noi si sa saturam piata cu produsele noastre. Inseamna TVA care se intoarce la Buget si multe, multe alte beneficii, nu trebuie sa va invat eu economie.

  7. Ii recomand Dl.-ui Croitoru https://www.amazon.com/Bad-Samaritans-Secret-History-Capitalism/dp/1596915986 oricat de mult ar ura-o, in caz ca mai mult ca sigur stie de ea, dar nu numai. Si voua … Dragi Compatrioti. Despre asta vorbeste si ‘mafalda’ mai sus …

    • Prin ce ați spus în comentarii sunteți, din perspectiva lui Lucian Croitoru un raționalist-constructivist pur sânge. exact asta critică omul, acest tip de raționalism: crezi că nimic din ce nu e construit de om pentru societate nu e bun. Hmmm!

    • Nu stiu cum drq. ai ajuns la concluzia asta … Ai sarit Marele Canion si ti-ai frant creierul …

  8. Filosoful BNR-ului! Sper ca nu pentru asta e plătit Croitoru de BNR! Dar nu mă mai miră nimic, în BNR sunt oameni din toate profesiile…
    Totusi, Croitoru este mare economist teoretician!

  9. Cum vad eu: intuitia (si avertismentul) lui Croitorul sunt corecte, dar termenii sunt alandala (sau harcea-parcea) – si un bun exemplu de confuzie mentala in care ajung cei fara educatie stiintifica dar motivati (si uneori pe buna dreptate, ca in cazul de fata) sa duca pana la capat incercarea de exprimare a intuitiei initiale.
    Deci,
    1. As sublinia si eu ideea lui Croitoru ca avem nevoie de principii – si cu atat mai mult in deciziile care au implicatii pe termen lung, din motive evidente pentru orice om cu capul pe umeri.
    2. Legat de termeni: nu, ideologie inseamna un set de idei fixe (adica nebunie). Deci nu avem nevoie de ideologie. Dar eu nu inteleg de ce se tot face confuzia intre „un set de principii” si „ideologie”. Din pacate si Croitoru face aceasta confuzie – cred ca tocmai pentru ca nu are gandire stiintifica. Cei care nu au gandire stiintfica sfarsesc intotdeauna prin a-si incalci singuri mintea. Principala idee a lui Hayek este urmatoarea, spus dintr-o suflare: economia inseamna alocarea eficienta a resurselor (scopul fiind cresterea bunastarii unei comunitati)), iar aceasta necesita cunoastere (knowledge), iar cum cunoasterea nu are cum – prin natura ei – sa fie centralizata, si din contra, este distribuita intre actori locali, sistemele economice centralizate sunt inerent disfunctionale iar cel mai bun sistem (de alocare a resurselor) este cel bazat pe interactiunea neingradita intre actori, deci piata si regulile necesare ei si scopului schimburilor (adica cresterea bunastarii unei comunitati). Deci nu ce spune Croitoru cu ideologie si nu stiu ce.

    • Chiar Hayek s-a referit la ideologie: „în general la fel de nepopulare cum le-a fost dictatorilor aspiranți ca Napoleon I și Karl Marx, cei doi oameni care au dat cuvântului sensul său derogatoriu modern. Dacă nu greșesc, acest dispreț la modă pentru ‘ideologie’ sau pentru toate principiile generale sau ‘isme’ este o atitudine a socialiștilor deziluzionați care, pentru că au fost forțați de contradicțiile inerente ale propriei lor ideologii să se debaraseze de ea, au concluzionat că toate ideologiile trebuie să fie eronate și că pentru a fi rațional cineva ar trebuie să lucreze fără vreuna. Dar a fi ghidat numai, așa cum își imaginează ei că e posibil, de scopuri particulare explicite (a se citi pragmatism–nota mea) pe care cineva le acceptă în mod conștient și a respinge toate valorile generale ale căror beneficii pentru rezultate particulare dezirabile nu pot fi demonstrate (sau a fi ghidat numai de ceea ce Max Weber numește ‘raționalitate cu scop’) este o imposibilitate. Deși, să admitem (admittedly), o ideologie este ceva ce nu poate fi ‘dovedit’ (sau demonstrat a fi adevărat), ea poate foarte bine să fie ceva a cărei largă acceptare este condiția indispensabilă pentru cele mai multe lucruri particulare pentru care ne străduim.”

    • prima parte a raționamentului referitor la cunoaștere e corectă. concluzia ta că ideologia este o nebunie e greșită, dacă liberalismul este „the system of principles”

    • Tu nu ai citit citatul din Hayek? „în general la fel de nepopulare cum le-a fost dictatorilor aspiranți ca Napoleon I și Karl Marx, cei doi oameni care au dat cuvântului sensul său derogatoriu modern. Dacă nu greșesc, acest dispreț la modă pentru ‘ideologie’ sau pentru toate principiile generale sau ‘isme’ este o atitudine a socialiștilor deziluzionați care, pentru că au fost forțați de contradicțiile inerente ale propriei lor ideologii să se debaraseze de ea, au concluzionat că toate ideologiile trebuie să fie eronate și că pentru a fi rațional cineva ar trebuie să lucreze fără vreuna. Dar a fi ghidat numai, așa cum își imaginează ei că e posibil, de scopuri particulare explicite (a se citi pragmatism–nota mea) pe care cineva le acceptă în mod conștient și a respinge toate valorile generale ale căror beneficii pentru rezultate particulare dezirabile nu pot fi demonstrate (sau a fi ghidat numai de ceea ce Max Weber numește ‘raționalitate cu scop’) este o imposibilitate. Deși, să admitem (admittedly), o ideologie este ceva ce nu poate fi ‘dovedit’ (sau demonstrat a fi adevărat), ea poate foarte bine să fie ceva a cărei largă acceptare este condiția indispensabilă pentru cele mai multe lucruri particulare pentru care ne străduim.”

  10. citatul dat de Croitoru din Hayek este pentru a arăta că ideologia este indispensabilă:

    „în general la fel de nepopulare cum le-a fost dictatorilor aspiranți ca Napoleon I și Karl Marx, cei doi oameni care au dat cuvântului sensul său derogatoriu modern. Dacă nu greșesc, acest dispreț la modă pentru ‘ideologie’ sau pentru toate principiile generale sau ‘isme’ este o atitudine a socialiștilor deziluzionați care, pentru că au fost forțați de contradicțiile inerente ale propriei lor ideologii să se debaraseze de ea, au concluzionat că toate ideologiile trebuie să fie eronate și că pentru a fi rațional cineva ar trebuie să lucreze fără vreuna. Dar a fi ghidat numai, așa cum își imaginează ei că e posibil, de scopuri particulare explicite (a se citi pragmatism–nota mea) pe care cineva le acceptă în mod conștient și a respinge toate valorile generale ale căror beneficii pentru rezultate particulare dezirabile nu pot fi demonstrate (sau a fi ghidat numai de ceea ce Max Weber numește ‘raționalitate cu scop’) este o imposibilitate. Deși, să admitem (admittedly), o ideologie este ceva ce nu poate fi ‘dovedit’ (sau demonstrat a fi adevărat), ea poate foarte bine să fie ceva a cărei largă acceptare este condiția indispensabilă pentru cele mai multe lucruri particulare pentru care ne străduim.”