G4Media.ro

Rijksmuseum: Pictorul olandez Vermeer a folosit o cameră obscură la realizarea tablourilor…

Sursa Foto: Rijksmuseum

Rijksmuseum: Pictorul olandez Vermeer a folosit o cameră obscură la realizarea tablourilor sale celebre pentru utilizarea luminii / Pictorul a fost instruit în utilizarea camerei obscure de către preoţii iezuiţi, care o considerau un instrument de observare a luminii divine a lui Dumnezeu

Pictorul olandez Johannes Vermeer a folosit o cameră obscură la realizarea tablourilor sale celebre în întreaga lume pentru precizia lor şi utilizarea luminii, a anunţat vineri Muzeul Rijksmuseum din Amsterdam care citează o nouă biografie, transmite AFP, citată de Agerpres.

Cartea relatează că pictorul a fost instruit în utilizarea camerei obscure de către preoţii iezuiţi, ceea ce relevă pentru prima dată influenţa Bisericii Catolice asupra lui Vermeer (1632-1675), născut protestant înainte de a se converti, potrivit unui comunicat emis de muzeul din Ţările de Jos.

Rijksmuseum, care deţine 28 de picturi ale lui Vermeer, va organiza în februarie cea mai amplă expoziţie dedicată pictorului din Epoca de Aur olandeză, a cărui viaţă rămâne puţin cunoscută spre deosebire de lucrările sale, precum „Girl with a Pearl Earring” („Fata cu cercel de perlă”).

Locuinţa sa din Delft, între Haga şi Rotterdam, este situată lângă o misiune iezuită, cu o biserică ascunsă, unde pictorul „a intrat cel mai probabil pentru prima dată în contact cu iezuiţii şi cu camera obscura”, potrivit biografiei care urmează să fie publicată în această lună şi este semnată de conducătorul departamentului de arte plastice de la Rijksmuseum, Gregor Weber.

Folosită în diferite forme de mii de ani, camera obscură este un instrument optic ce implică o cameră întunecată sau o cutie în care imaginea exterioară este proiectată printr-un mic orificiu sau o lentilă.

„Efecte de iluminare specifice aparatului foto se regăsesc şi în picturile lui Vermeer, lăsând puţine îndoieli asupra faptului că artistul a fost inspirat de acest dispozitiv”, a declarat muzeul.

De mulţi ani circulă zvonuri potrivit cărora Vermeer ar fi recurs la o cameră obscură pentru a-şi realiza lucrările, renumite pentru modul de utilizare a luminii şi umbrelor.

Iezuiţii „considerau camera obscură drept un instrument de observare a luminii divine a lui Dumnezeu”, a precizat muzeul, adăugând că Weber a descoperit un desen al preotului care locuia lângă Vermeer în care sunt prezentate aceste efecte.

Efectul caracteristic produs de dispozitiv, în care partea centrală este în focus, iar restul zonelor sunt neclare, este „tocmai ceea ce realizează Vermeer” în pictura sa „The Lacemaker” („Dantelăreasa”), expusă la Muzeul Luvru din Paris.

Cultul catolic a fost interzis la sfârşitul secolului al XVI-lea de către calviniştii olandezi, însă aproximativ o treime din populaţie a rămas fidelă Vaticanului.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

6 comentarii

  1. Deci este practic, o semifotografie! 😏

  2. @G4M – woke-ism maxim. De ce pictura asta cu o negresa ? Originala e o femeie alba. Obositilor.

  3. Cred ca inainte de a comenta aiurea, cei care tot au aflat despre Vermeer ar trebui, daca ajung in Olanda, sa mearga la Haga la Mauritshuis, daca vor sa vada Fata cu cercel de perla si mai ales Peisaj din Delft, de Vermeer. Peisajul este cel mai evident argument pentru ceea ce se scrie in articol – lumina tablouui se schimba in functie de unghiul in care il privesti!

  4. Biserica i-a invatat pe toti carte, apoi s-au razvratit impotriva ei, ca niste copii nechibzuiti.
    Cine a infiintat primele universitati, in Europa? Biserica.
    Cine au fost primii savanti, filozofi, doctori in stiinte? Marii prelati si calugarii.
    Cine i-a tinut pe palme pe artistii Renasterii? Papa si cardinalii.
    Nu mai punem la socoteala ce bere buna faceau in abatii, care e acum cea mai de fite…

    • Minciunii și jumătăți de adevăr.