G4Media.ro

Religia la Bac în țările europene: în unele nu există deloc, în…

Foto: Pexels.com

Religia la Bac în țările europene: în unele nu există deloc, în altele apare ca opțional, atât ca studiu al diverselor doctrine, cât și prin abordări de filosofie și istorie a religiei, religie și sexualitate, religie și știință

Religia, ca materie de studiu în mai multe țări europene, fie obligatorie, fie opțională, este abordată diferit în diversele tipuri de examene date de elevi la finalul liceului – Bacalaureat, Matura, Abitur sau alte evaluări. Dacă în unele țări, inclusiv într-unele unde clerul are în continuare o influență puternică asupra școlii și statului, ea nu apare deloc ca opțiune la Bac, în altele ea figurează ca opțional, preponderent prin prisma influenței ei asupra istoriei și societății, prin asociere cu alte materii (etică, filosofie) sau prin cea a unor teme de actualitate: pluralism religios, religie și știință, religie și studii de gen sau sexualitate.

În state laice, precum Franța, dar și în țări unde Biserica (preponderent cea Catolică) își păstrează o puternică influență asupra societății, precum Italia, studiile religioase nu apar ca opțional la Bacalaureat. Nici în examenele panelene, organizate la final de liceu în Grecia, nu figurează ca materie, deși religia este, în această țară, materie obligatorie în școală.

Pe de altă parte, în țări unde sistemul de învățământ este strâns legat, din punct de vedere istoric, de comunitățile religioase, precum Germania sau Irlanda, studiile religioase apar ca opțional la examenele de final de ciclu secundar, materia fiind abordată, însă, mai degrabă cultural, istoric și prin impactul pe care îl are asupra societății de azi.

Edupedu.ro prezintă modul cum Religia / studiile religioase figurează sau nu ca materie (opțională) la Bac în diverse țări europene unde fie există o infliuență puternică a Bisericii în stat și societate, fie există o dezbatere publică intensă pe tema rolului religiei pentru om și comunitate. Analiza ține cont de contextul specific țărilor analizate.

Marea Britanie

Studiile religioase reprezintă o opțiune pentru ambele runde de examene-cheie aplicate în învățământul secundar superior în Marea Britanie, GCSE și A-Level. În cazul acestor studii, nu sunt abordate dogmele religioase ca atare, ci există o dublă abordare aplicată: Filosofia religiei (inclusiv teme precum limbajul religios, experiența religioasă, miracolele etc.), respectiv Etica și religia (teorii etice, probleme despre viață și moarte pentru om/animal, responsabilitatea morală, conștiința etc.).

Accentul este pus pe capacitatea de dezbatere și de analiză a temelor religioase, cu scopul deschiderii către alte perspective. Sunt evaluate, între altele, teme precum: religia și știința, religia și laicizarea, pluralismul religios, religie-gen-sexualitate, principiile morale, expresia identității religioase.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

5 comentarii

  1. Cam asa vad si eu lucrurile.

  2. In primul rand, sub orice forma ar continua sa fie predata religia in scoli, important este sa o faca teologi cu pregatire pedagogic, nu POPI. Mi se pare ca ar fi o foarte buna completare a culturii generale a romanilor sa fie invatati despre religiile lumii, principiile si miturile pe care se bazeaza, asemanari si deosebiri intre ele, istoria lor si cum au influentat societatile samd. Nu o combinatie militanta de Tatal Nostru, Crezul, afurisire a minoritatilor, batjocorirea altor forme de educatie ( sexuala in primul rand) si alte derapaje ( ca o forma particulara, biserica rusa face propaganda pro razboi si asigura soldatii de izbavire prin moartea pe front ).

  3. ai nostri ca brazii, vor sa fie mai catolici decat papa; Al. I. Cuza si ceilalti fondatori ai statului român modern se fac ventilator in mormant

  4. Cu tot respectul pentru aportul religiei/ilor in evolutia societatilor pe parcursul istoriei umanitatii, suntem acum in sec. XXI, in plina revolutie digitala. Religia poate ramane ca subiect de interes intelectual numai ca optiune libera la nivel individual/personal, nu si ca materie de studiu si de bacalaureat in sistemul educational public.

    • @I Petrescu – Absolut de acord, cel mult ca o materie de studiu din perspectiva filozofica, istorica, sociologica etc.