G4Media.ro

Proiectul legii avertizorului de integritate, desființat de Comisia Europeană/ De această lege…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Proiectul legii avertizorului de integritate, desființat de Comisia Europeană/ De această lege depind banii PNRR / Ministrul Justiției cere corectarea legii avertizorului de integritate în Comisia Juridică pentru ca raportarea cazurilor de corupție să poată fi făcute anonim

Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a trimis ieri Secretariatului General al Guvernului o adresă prin care solicită Parlamentului să întoarcă legea avertizorului de integritate în Comisia Juridică și amendarea ei astfel încât raportarea cazurilor de corupție sau de încălcare a legii să poată fi făcută anonim. Ministrul Justiției subliniază că observațiile au fost formulate ”în cadrul discuțiilor cu Comisia Europeană în contextul PNRR pe Jalonul 430, ca urmare a analizei de către Comisia Europeană a proiectului de Lege”. Altfel spus, banii din Planul Național de Redresare și Reziliență sunt condiționați de adoptarea acestei legi, ca o garanție suplimentară că fondurile europene vor fi cheltuite cât mai corect.

  • UPDATE 12.21 Potrivit surselor G4Media.ro, conducerea Camerei Deputaților a discutat, marți, dimineața în Biroul Permanent despre solicitarea lui Predoiu și a decis ca legea avertizorului de integritate să nu intre la vot astăzi. Nu este clar însă dacă legea va fi retrimisă la Comisia Juridică, așa cum a solicitat ministrul justiției.
  • Redăm mai jos un fragment relevant din adresa ministrului justiției, Cătălin Predoiu:

III. Față de cele expuse mai sus, vă adresăm rugămintea, domnule Secretar de stat, de a solicita retrimiterea proiectului către comisia sesizată în fond (Comisia juridică, de disciplină și imunități), în vederea discutării soluțiilor legislative de la art. 2, art. 6 alin. 2, art. 33, art. 34 din proiectul de Lege, din perspectiva aspectelor sesizate de Comisia Europeană în cadrul discuțiilor din PNRR.

Anexăm prezentei corespondența cu reprezentanții CE, precum și propunerile de amenda­mente formulate de reprezentanții Comisiei Europene.

”Cu privire la amendamentul privind protecția persoanelor care efectuează raportări anonime, menționăm că reprezentanții Ministerului Justiției au propus admiterea acestuia.

În paralel, în cadrul discuțiilor cu Comisia Europeană în contextul PNRR pe Jalonul 430, ca urmare a analizei de către Comisia Europeană a proiectului de Lege1, reprezentanții Comisiei (denumiți în continuare reprezentanți CE) au formulat o serie de observații referitoare la textul proiectului de Lege, observații care au vizat atât soluțiile nou-introduse în cadrul procesului legislativ de reexaminare (raportările anonime), cât și soluții preexistente (cu privire la care Comisia a fost informată în cadrul discuțiilor PNRR).

Menționăm că potrivit susținerilor reprezentanților CE reformulările propuse au în vedere corelarea cât mai fidelă a soluțiilor legislative din proiect cu prevederile Directivei.

II. Redăm în continuare observațiile și recomandările de reformulare ale reprezentanților CE:

1. S-a arătat că din analiza textului de la art. 2 alin. (2) reiese că raportarea anonimă acoperă doar într-un caz foarte specific această modalitate de raportare, și anume în cazul în care persoana a obținut informațiile „în timpul procesului de recrutare sau al altor negocieri pre-contractuale sau în cazul în care relația de muncă sau raportul de muncă a luat sfârșit”, însă această soluție legislativă contrazice restul legii, care acoperă raportarea anonimă într-un mod mai general.

Față de cele de mai sus, reprezentanții Comisiei Europene recomandă, pentru claritate și previzibilitate, (s.n.) reformularea soluției legislative criticate, prin completarea articolului cu un nou alineat (3) care să aibă următorul conținut: „Prezenta lege se aplică, de asemenea, persoanelor care raportează sau dezvăluie public informații privind încălcări ale legii în mod anonim„, precum și eliminarea sintagmei „inclusiv anonime” din art. 2 alin. (2).

2. De asemenea, reprezentanții Comisiei Europene au criticat și soluția nou-introdusă în Senat cu privire la textul de la art. 6 alin.(2), recomandând reformularea textului prin eliminarea cerințelor referitoare la „datele de contact” și „calitatea persoanei care raportează în temeiul articolului 2″.

Recomandarea vizează necesitatea de a evita posibilitatea de a compromite anonimatul aver­tizorului în interes public.

3. O altă recomandare a reprezentanților Comisiei a vizat soluția de la art. 2 alin. (1) teza finală, despre care s-a semnalat că nu respectă cerințele de transpunere corectă și completă a art. 4 alin. (1) din Directivă, în sensul că nu conține sintagma „cel puțin”, fapt care limi­tează domeniul de aplicare personal al legii.

În acest sens, se propune reformularea alin. 1 alin. (2) teza finală:

„Prezenta lege se aplică persoanelor care efectuează raportări și care au obținut informații referitoare la încălcări ale legii, într-un context profesional. în categoria acestor persoane intră, cel puțin, următoarele:”

4. În ceea ce privește soluțiile de la art. 33 și art. 34 din proiect, care reglementează elabo­rarea și revizuirea procedurilor interne, precum și înființarea structurii specializate din cadrul ANI, s-a precizat că este necesară reducerea termenului de 60 de zile la 30 de zile, astfel ca termenul de implementare să coincidă cu termenul la care urmează a se solicita următoarea transă din PNRR.

5. De asemenea, reprezentații CE au arătat că art. 2 alin. (2) nu acoperă în mod explicit persoanele „a căror relație de muncă nu a început încă”, așa cum prevede Directiva.

Acest lucru ar putea crea incertitudine juridică și lipsă de claritate în transpunere. Prin urmare, au recomandat modificarea alineatului în felul următor: „Prezenta lege se aplică, de asemenea, persoanelor ale căror raporturi de muncă nu au început încă, în cazul în care informațiile privind încălcări ale legii pe care le raportează la nivel intern sau extern sau pe care le fac publice au fost obținute în timpul procesului de recrutare sau al altor negocieri precontrac- tuale, precum și persoanelor care raportează la nivel intern sau extern sau fac publice infor­mații privind încălcări ale legii obținute în cadrul unui raport de muncă care s-a încheiat între timp”.

Vezi aici integral textul adresei și corspondența MJ cu Comisia Europeană

Context

Senatul a adoptat, joi, legea privind protecţia avertizorilor în interes public, reexaminată ca urmare a cererii formulate de preşedintele Klaus Iohannis, fiind preluate obiecţiile formulate de şeful statului. Reprezentanții ONG-urilor care monitorizează această lege importantă pentru semnalarea cazurilor de încalcarea legii în administrație au declarat pentru G4Media.ro că forma adoptată joi de Senat descurajează raportarea anonimă.

Aceasta ar fi condiționată de furnizarea datelor de contact ale avertizorului în interes public și precum și o serie de informații care descurajează semnalarea cazurilor de corupție sau de încălcări ale legii. Proiectul de lege mai trebuie adoptat și de Camera Deputaților pentru a intra în vigoare.

Reamintim că legea avertizorilor de integritate este un jalon în PNRR, având ca termen limită acest an. G4Media a scris pe larg despre prima formă a legii, votată în sesiunea de vară a Parlamentului și întoarsă de președintele Iohannis după critici dure ale societății civile.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

53 comentarii

  1. PSD, PNL si UDMR nu inteleg decat daca le arati maciuca.

    • „ca si rusii” – Unul şi acelaşi lucru.

    • Maciuca fiind, in cazul asta, banii din PNRR.

      Foarte bine ca au fost trecute in PNRR atatea bife privind activitatea legislativa. Actuala coalitie e prinsa bine in cleste: fie propune niste forme acceptabile ala legislatiei, fie pierde banii din PNRR. Ceea ce ar fi o catastrofa, la deficitul bugetar actual si la rata dobanzilor cu care se imprumuta statul roman.

    • SIGUR PUNE udmr O VIRGULA CEVA. SAU EXCELENTA LOR laura vicol…

    • Obstinaţia cu care coaliţia PNL & PSD & UDMR a pus tălpi repetate, ca să desfiinţeze anonimitatea avertizorilor de integritate (chiar şi după avertismentul Laurei Codruţa Kovesi, respectiv după retrimiterea consecutivă a legii pentru analiză (de la Cotroceni) arată că bandiţii au luat multe lopeţi peste faţă de la turnatorii anonimi.

    • Într-o țară normală Ministrul Predoiu și-a fi depus demisia !

    • Într-o țară normală, USR ar fi la 40% și PSDNL la vreo 3%, dar românii vor hoți la putere.

    • N-a ținut clasica șmecherie bolșevică, mai caută ei că sunt plini de smecherii … 😂😂😂😂

  2. Ministrul „Daaa?-Nu-Ştiam!”

    Au dat pensii speciale? – Daaa? Nu ştiam!
    Au dat prescripţie? – Daaa? Nu ştiam!
    Au dat clasare? – Daaa? Nu ştiam!
    Ne-a condamnat CEDO? – Daaa? Nu ştiam!
    Ne-am făcut iar de 💩 în toată Europa? – Daaa? Nu ştiam!

    • Cu e Eugenie cu astia de la USR care latra degeaba? Hoti ai ales, hoti sustii, hot esti.

  3. Asta nu înseamnă că nu se va fura, ci doar că unii își vor muta domiciliul in Grecia.

    • E hai ca nici cu distinsii nostri judecatori si procurori de la DNA nu mi-e rusine. Imi pare ca mai toti au mai degraba abilitati de jurnalisti de cancan decat de magistrati. Mai citeste si tu cate un rechizitoriu din cand in cand sa vezi cum suna.

    • Adica vrei tu sa spui ca justitia din Grecia, Italia, UK si Franta sunt aiurea si justitia de pe meleagurile dambovitene este vreo neprihanita? Romania este la mii de ani distanta fata de cum ar trebui sa arate justitia si ce rol ar trebui sa aiba in societate. Afara de salarizare si de restul beneficiilor nu au preluat nimic de la sistemele europene. Toate proiectele europene de care au beneficiat au fost mai degraba bani aruncati in vant.

  4. Cum adica, a ajuns Preshoiu, sluga lui Iohannis si a mafiei PSD-PNL-UDMR, dupa ce a fost strans de UE cu usa, sa fie de partea „turnatorilor” anonimi, cum erau numiti avertizorii de integritate de catre prostacii USL? 🙂
    Prostacii PSD-PNL care mancati cct pe aici, jucati-o si pe asta! 😛

  5. Sa mai adaugam ca legea, asa cum este ea acum, nu permite transmiterea unei avertizari de integritate prin intermediul unui formular online sau prin alte mijloace electronice. Asa ca degeaba se face si se drege cum recomanda CE ca cei care vor avea ceva de semnalat tot nu o vor putea face anonim.

    • „raportarea cazurilor de corupție sau de încălcare a legii să poată fi făcută anonim.” – daca nu indeplineste acest criteriu nu trece; sau daca o trec ai nostri altcumva, papa bani

  6. Vrem banii lor dar in conditiile noastre ca sa-i putem fura nepedepsiti ! :))

    PS. Dar doar nu s-a intalnit hotul cu prostul ?!!

  7. Costumul D-lui Predoiu este fain sau poza este reusita.

  8. Un pumn în fața justiției din Românica.
    Să mai zică careva că cei care fac legile sunt de bună credință. Nu se poate omite nici poziția verticală a LCK care a ,, mirosit” mișcările mafiei.
    Felicitări Comisiei Europene!

  9. Ce ziceti, „mai marii nostri” sunt slabi pregatiti sau rau intentionati?

  10. Ma intreb, jalonul cu pricina, e pus de Ghinea?

  11. sunt curios ce zice madam vicol,marea sefa de la comisia pe justitie!avocata baietilor buni si „nebunatici” cu ceafa groasa!!

    • Băi fato trebuie în prealabil să ceară aviz consultativ de la Clanul Cămătarilor, Clanul Sportivilor, Clanul Cocalarilor, Clanul Spoitorilor şi Clanul Interlopilor.

  12. În calitate de avertizor de integritate, am adus în atenția presei și instituțiilor abilitate, fapte ale conducerii Spitalului CF Witting care contravin prevederilor legale. Din păcate, și unele și altele, au fost prea puțin interesate de subiect. Astfel, multe alte infracțiuni raportate punctual, dacă nu vizează persoane cu un anumit impact mediatic, rămân simple lupte singulare și izolate ale unor “ nebuni” care vor dreptate și mor cu dreptatea în mână.

    • DIn păcate ai dreptate. Toti avertizorii de integritate sunt „paria” apoi pentru colegi sau conducere care îi denigrează si fac tot posibilul să îi dea afară

  13. „Proiectul legii avertizorului de integritate, desființat de Comisia Europeană”, iar Predoiu mai e Ministru?!
    DEMISIA urgent, j……..r!!!
    Intr-o companie privata, Predoiu ar fi zburat in secunda 2 daca firma ar fi ajuns in asemenea hal!!!
    Dle Haos, statul matale de drept n-ar avea nici o sansa daca nu ar exista Comisia Europeana!
    Ar fi fost si mai rau pentru noi azi, daca nu eram in UE: ati fi furat si ati fi facut ce vreti voi, fix cum ati facut pana la aderarea la UE!
    Rusine!!!

    • Predoiu și uselistii nu au rușine . Ei cred că totul li se cuvine . Adică să poată fură fara restricție . Iar ăștia de la UE le încurcă socotelile .
      Cât privește pe Predoiu : rușine nu are pt că nu are educație din familie decât pentru ciordeală.

    • Baiul pentru ei ar fi fost ca nu prea ar mai fi avut ce fura.

  14. Nu se poate asa ceva. Legile propuse de specialistul Predoiu sunt desfiintate de Comisia Europeana? El, cel mai expert dintre experti, marele luptator anti-coruptie pica la un examen minor despre avertizori de integritate?

  15. USR face mai multe pentru tara din opozitie decat fac Psd/pnl de la putere!

    • E dureros penru actuala coalitie: e calare peste tara din toate punctele de vedere, are totul la picioare, dar e fortata sa guverneze dupa prioritatile lui Ghinea…

  16. corect ar fi ca ambele variante sa fie cuprinse in lege . alegerea sa fie a avertizorului de integritate .

    • Logic, nu? De ce ați încercat acea șmecherie atunci?

    • motivul e simplu de observat se numeste responsabilitate dar si frica care pazaste pepeni e buna in aceasta situatie in care ne gasim cu totii

  17. Batjocura asta de lege a iesit prin interventia substantiala a geniului inconfundabil care conduce comisia juridica din Camera Deputatilor. Acea madama pe numele ei de jurist maret Vicol. Si predoiu are meritul sau la cat a stat sub pres si a tacut cand geniala Vicol masacra legile tarii. Halal !

  18. Sa spunem sus si tare cui ii apartine smecheria, madamei Lora Vicol, eminenta cenusie a gandurilor juridice pesediste.

    • Hai sa nu aruncat totul in carca lui madam Vicol. Stim ce ii poate capul si in ce mediul interlop se invarte de 10 ani,

      Realitatea e ca o intreaga coalitie de guvernare a votat mizeria asta, desi stiam ca poate sa iasa nasol. in frunte cu Predoiu.

  19. deci sa intelegm ca ceea ce a propus ministru care a fost de 5-6-7… ori ministru la justitie, si care ii povestea de sus lui stelian lucrurile astea, face treaba de mantuiala? tztztzt

    ROMANICA EDUCATA infrange si justitia inca odata cu lopata PRESHOIU

  20. V-ati crezut jmekeri.

  21. Dacă vrei sa vorbești despre gunoaie, vorbește de toate gunoaiele. Citește cartea „USR – nașterea și patologiile unui partid” ca să va vedeți și pe voi! Tot gunoaie!

  22. Mai dați -le iar douăzeci la sută!a treia oară anul acesta!

  23. La un angajator privat, dacă un salariat dădea atâtea rateuri, era concediat de zeci de ori până acum. Dar la stat, poţi să bagi ţara în căcat şi nu se supără nimeni.

  24. Cartea aia e scris de unii dezamagiti, care au plecat din USR. In mare, sunt nemultumirile lor (justificate sau nu) legate de organizarea interna a USR. Lucru care, in realitate, te afecteaza putin. Putin, adica aproape deloc.

    Noi discutam acum despre majoritatea PSD-PNL si despre legile propuse de ei. Care chiar te afecteaza, caci e vorba de modificari critice in domenii precum justitia, educatia sau securitatea nationala.

    Dar grija ta maxima e tot USR-ul…

  25. Către: Colegiul Medicilor Psihologi/Psihiatri din România:
    Prin prezenta rog a mi se răspunde la următoarea întrebare:
    E adevărat că un copil ignorat de ceilalți copii la locul de joacă de la bloc poate dezvolta comportament slugarnic in viața de adult și mici deficiențe de vorbire ?
    Mulțumesc anticipat!

  26. Către: Redacția G4M:
    Prin prezenta țin să mulțumesc pentru permisiunea de a putea posta după orele 17 ale zilei curente, dar nu mai târziu de orele 9 (AM) ale zilei următoare !

  27. Varianta analizată de Comisia Europeană avea viza penibilului ministru al Justiției ?
    Dacă da, de ce mai este în funcție ?
    Sau giroscopul adormit de la Cotroceni are „toleranță zero” doar față de plagiatori ? Iar semibâlbâitul nu avea de unde plagia această lege.

  28. Hai cu legea, abia astept sa torn anonim zilnic vecinii, primarul, ziaristii șpăgari , etc, sa vad cum ii salta si apoi le dau drumul, ca pe vremea lui Kodruta Plagiatoarea:))

  29. Conform celor spuse de SUPREMUL, în România nu mai este corupție, a eșuat.

  30. Ar fi normal sa aflam si de ce aceasta prevedere nu a fost mentionata in prima redactare.
    Cei responsabili sa fie trasi la raspundere.
    Nu exista incompetenta, exista rea vointa.

  31. Într-o țară normală TURNĂTORIA, BINGĂNEALA , nu sunt la mare cinste.