G4Media.ro

EXCLUSIV Preotul clujean acuzat de zădărnicirea combaterii bolilor după ce a împărtășit…

Sursa: Captura Youtube

EXCLUSIV Preotul clujean acuzat de zădărnicirea combaterii bolilor după ce a împărtășit zeci de oameni din aceeași linguriță: Nu mi-am pus problema că se va îmbolnăvi cineva, asta ține de credința noastră

Biserica Ortodoxă a fost absolvită de vină după ce a fost acuzată la Cluj-Napoca de „zădărnicirea combaterii bolilor.” Cinci plângeri penale au fost depuse în luna martie după o slujbă religioasă cu public în cadrul căreia zeci de persoane s-au împărtășit din aceeași linguriță.

*Preotul care a condus slujba de la Cluj spune că l-a deranjat cel mai mult faptul că a fost numit „criminal” și că „nu ne-am gândit nicio clipă că s-ar putea îmbolnăvi cineva.” Același lucru îl susține și purtorul de cuvânt al Mitropoliei Clujului, Bogdan Ivanov.

Pe 22 martie dimineața, după publicarea ordonanței militare nr.2 care interzicea slujbele religioase cu participarea publicului, la Catedrala Mitropolitană din Cluj mai mulți preoți au ținut slujba și au împărtășit zeci de persoane cu aceeași linguriță. Ordonanța fusese deja anunțată, dar urma să intre în vigoare la ora 22:00. În aceeași zi în România erau înregistrate primele două decese din cauza Covid-19 și 433 de cazuri de îmbolnăviri.




În dimineața zilei de 22 martie, în curtea Catedralei din Cluj, un sobor de preoți în frunte cu Simeon Pintea, eclesiarhul Catedralei Mitropolitane și cadru didactic la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca , ține o slujbă religioasă. Zeci de clujeni se înghesuie în curtea bisericii în plină pandemie și se împărtășesc din aceeași linguriță. La scurt timp se depun cinci plângeri penale pentru „zădărnicirea combaterii bolilor.” Procuratura preia cazul și îl clasează după două luni, motivând, între altele, că „împărtășirea mai multor persoane cu aceeași linguriță nu a condus la îmbolnăvirea vreunei persoane cu coronavirusul SARS-CoV-2.”

Preotul Simeon Pintea, cel care a condus slujba și i-a împărtășit pe credincioși din aceeași linguriță spune pentru G4media că: „Nici nu ne-am pus problema atunci și nici după să se îmbolnăvească cineva. De 12 ani îs preot și nu m-am îmbolnăvit niciodată de la Sfânta Împărtășanie. Sigur că acum a fost o situație specială, dar nu ne-am gândit la așa ceva. Cei care ne-au făcut plângere au spus, vezi Doamne, că oamenii au mâncat din același potir cu aceeași linguriță și că în acest fel răspândim boala. M-am simțit rău, m-au făcut criminal și asta a fost o apăsare pentru mine. Atunci nu erau date niște reguli, nici din partea bisericii și nici din partea statului. Nu puteam proceda altfel. La Biserică e ca la armată, facem ce ni se spune, există o ascultare ierarhică, or la vremea respectivă nu era interzisă împărtășania. Nu ne-am gândit că se poate îmbolnăvi cineva fiindcă nici n-am mai fost în situația asta. Apoi, cum puteam eu să iau o decizie să nu împărtășesc oamenii?”

  • Sursa Foto: Mitropolia Clujului/ Simeon Pintea

    „Ați proceda la fel și acum?” l-am întrebat pe preot. „În acest moment, împărtășaniile nu se mai fac decât la cerere. Dacă vrea cineva în particular, nu poți refuza omul. Va dura această chestiune o perioadă, până când se va sfătui Comisia Sinodală cu celelalte biserici ortodoxe din Rusia, Serbia, Grecia, să se ajungă la un consens și să revenim la împărtășania din timpul titurghiei, sub o formă sau alta. Niciunul dintre noi (preoți-n.r.) nu am avut intenția de a face un rău sau să tulburăm opinia publică. Drept urmare, slujba de seară din acea zi am ținut-o cu biserica închisă, pentru a nu mai da apă la moară nimănui. Eu cu colegii mei, preoții, am încercat să-i incurajăm pe oameni, să le dăm speranță, fiindcă și pe ei trebuie să-i ajute cineva din punctul acesta de vedere. Statul acesta aduce depresie și produce stări de deznădejde. Eu nu mi-am pus problema că de la Sfânta Împărtășanie se va îmbolnăvi cineva, asta ține de credința noastră. Nici credincioșii nu și-au pus problema asta. Actul respectiv este un act voluntar, cine vrea vine, cine are frică că poate păți ceva nu vine.”

Preotul Bogdan Ivanov, purtător de cuvânt al Mitropoliei Clujului, precizează că: „E firesc ce s-a întâmplat, salutăm decizia, nu e o victorie împotriva nimănui, ci a ieșit la iveală adevărul și ceea ce credem. Instanța și-a fundamentat decizia pe faptul că nu s-a îmbolnăvit nimeni.

Ceea ce s-a întâmplat atunci, pe 22 martie, a fost în regulă și nu trebuia să se creeze atâta panică și să se nască atât de multe discuții inutile. Eu dacă vă spun că împărtășania nu îmbolnăvește pe nimeni, fac o mărturisire de credință. Dacă ai credința că ceea ce primești acolo este trupul și sângele Domnului, nu ai cum să te temi.”

Potrivit lui Bogdan Ivanov, după data de 1 iunie împărtășaniile ar putea reveni în biserică.

Procurorii clujeni au clasat dosarul penal pe care l-au deschis după ce nu mai puțin de cinci clujeni au formulat denunțuri împotriva preoților ortodocși care au folosit aceeași linguriță pentru a servi zeci de credincioși în cadrul unei slujbe religioase ținute pe 22 martie, în plină pandemie de coronavirus.

În ziua următoare la Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca au fost înregistrate două denunțuri, iar trei zile mai târziu – alte trei. Dosarul penal a fost deschis în 6 aprilie. Martorii denunțători au fost audiați doar în 22 aprilie, adică la o lună după ce și-au depus denunțurile.

În 29 aprilie Direcția de Sănătate Publică din Cluj a arătat că nu deține informații privind persoane ce s-ar fi îmbolnăvit de coronavirus ca urmare a respectivei slujbe religioase și nici nu a deschis anchete epidemiologice în acest sens.

Concluzia procurorului a fost că din probele administrate slujba religioasă s-a desfășurat cu respectarea măsurilor dispuse de autorități. Cât privește gestul de a servi zeci de credincioși cu aceeași linguriță, atâta vreme cât acesta nu a fost interzis ”nici expres, nici implicit”, acesta ”nu poate fi calificat drept ilicit și nici ca o nerespectare a vreunei măsuri legale.”

De ce este importantă lingurița unică în viziunea Bisericii. Bogdan Ivanov, purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Clujului: Folosirea lingurițelor din metale prețioase este o chestiune de respect, iar folosirea unora din plastic, de unică folosință, ar însemna să banalizăm acest act sfânt. E o tradiție să dai împărtășania în linguriță din secolul al IX-lea.

Înainte se oferea împărtășania în mână credincioșilor, apoi s-a trecut la lingurițe ca o formă de respect. Să oferim împărtășania din lingurițe din plastic ar fi ceva vulgar. E ceva care se aruncă, iar în conștiința noastră, orice intră în contact cu trupul și sufletul Domnului trebuie pus undeva, păstrat, nu să devină un deșeu reciclat. Ține de respectul față de împărtășanie. Se poate lua decizia, de exemplu, să se facă împărtășania cu lingurițe din metal, să fie în fiecare biserică atât de multe, încât să ajungă la toți credincioșii. Dar nu din plastic.”

Context

Biserica Ortodoxă Română a anuțat pe data de 13 Mai că reîncepe slujbele cu credincioși în aer liber, dar refuză să renunțe la împărtășirea credincioșilor cu o linguriță comună și, în consecință, amână acest moment culminant al liturghiei.

Ordinul privind regulile pentru culte, în această perioadă a Stării de Alertă, a fost publicat vineri noaptea în Monitorul Oficial. Documentul relaxează măsurile restrictive prevăzute inițial pentru combaterea epidemiei de Coronavirus, în sensul că permite adunările religioase cu grupuri de 16 persoane. De asemenea, s-a renunțat la măsura utilizării lingurițelor de unică folosință pentru împărtășanie.

Așadar, este permis ca număr de maxim 16 credincioși să participe la slujbele private din interiorul lăcașurilor de cult, pentru botez, înmormântare sau căsătorie. Este obligatoriu purtarea măștii, iar între participanți trebuie respectată distanța de cel puțin doi metri sau un spațiu personal de 4 metri pătrați. Inițial era prevăzut  8 metri.

S-a renunțat, de asemenea, la prevederea ca împărtășania să se facă doar din lingurițe de unică folosință: „În cadrul ritualurilor religioase în care se vor folosi obiecte de cult care intră în contact cu credincioșii, acestea se vor dezinfecta după fiecare utilizare”, se precizează în Ordinul publicat în Monitorul Oficial.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

19 comentarii

  1. Păi ce(!?),clerul îmbolnăveste credincioșii de două mii de ani -la pupat de moaște și icoane !-fără sa dea nici o socoteală! Nu-i o noutate!Tot selecție naturală fac (!),fără sa le pese ,fără responsabilitate!Banul să iasă !…și mai fac și politică…Mai toarnă cate unul la securitate…..puțini cu har și frica lui Dumnezeu!

  2. „Alo, nea Alifie, nea Vaselină, domnu’ Unguent?
    N-aveți chef de un Popa Prostu’ pe dezbrăcatelea cu noul venit, că pe sub sutană n-are decât costumul lui Adam…?”

  3. Mă întreb cu groază ce se va intampla daca unul – fie numai unul – din cei 31 parinti calugari de la Putna va muri de covid. Iar aici, nu parintele Simion Pintea e principalul vinovat, ci mitropolitul Clujului, care a sfidat autoritatile. Nu-mi veniti cu justificari puerile – inca nu era aparuta Ordonanta militara in Monitorul Oficial – ca pandemia nu tine cond de ore.

    • A murit deja pimen. De la putna s a infectat. Acum probabil il contamineaza si pe scaraotchi, ca daca exista iad, sigur pimen acolo isi face veacul.

  4. Sa presupunem ca are dreptate si imbolnavirea tine de credinta. Deci cu buna stiinta ii condamna la imbolnavire pe cei mai putin credinciosi care participa la slujbe? E .. diavolesc, deci

  5. În 1 din 3 articole trebuie să fie ceva de biserica, comunistă publicatie, oamenii ăia și-au asumat credința și tot ce fac, mai bine va asumați și voi bolsevismul

    • Ba nu si-au asumat nimic tocmai. Cand iti asumi ceva doar din gura aia nu e asumare. Sa iti asumi inseamna sa fii dispus sa in induri orice consecinta. Ori nu tin minte sa fi acceptat pedeapsa autoritatilor fara sa o fi contestat. Deci unde e faimoasa asumare???

  6. Bravo ! Selecție naturală , se cern uscăturile . Cand prostia si credinta bat palma sunt capabili sa ne ingroape pe toti doar doar sa mentina fluxul de bani ce intra in visteriile prea fericitilor…

  7. Eu nu inteleg de ce trebuie sa se puna de acord cu rusia, serbia si grecia cu privire la impartasanie? Parca la ortodocsi e autocefalie, face fiecare ce vrea? Sa inteleg ca teodosie face a doua inviere dupa consultari cu chirila de la moscova? Sau nu? Daca nu, de ce e nevoie de acordul moscovei pentru impartasanie? De cand e bor subordonata rusiei? Daca e asa, sa stim si noi, trecem la greco-catolici sau protestanti, eu n-am chef sa imi dicteze rusia ritualurile!

  8. G4, vad ca o dati inainte cu vanatoarea de vrajitoare.
    Cazul a fost solutionat. Inteleg ca nu va convine clasarea, si se vede ca sunteti investiti emotional in aceasta situatie, pentru ca pur si simplu nu-i puteti da drumul.
    Dar ce faceti voi deja nu mai e jurnalism. E activism.

    • Hai nu zau. Ce treaba are articolul cu partea penala de care zici tu ca e incheiata? Ca nu pricep.

  9. E tare popa ăsta! Face cît doi-trei de Iisus. Pe cîntar pus.
    Dacă suia popa pe măgar, n-ajungea la poarta Ierusalimului, că murea mîrțoaga…
    Dacă era popa nost’ ăla răstignitu’, nu avea nevoie de Dumnezeu să-l învie, că se rupea crucea, scăpa…
    Adunați-i, bă BOR-iștilor pe toți ,,slujitorii lui Iisus” și puneți-i să cutreiere Palestina toată, în sandale, ca să avem o socoteală clară: cîți Îl urmează cu-adevărat?! Iar ăi mai breji, cum e Daniel, să meargă pîn’ la Roma!

  10. Instanțele au hotărât că la Cluj, Constanta sau Putna nu este nicio încălcare a legii. După cum reiese și din textul acesta mai mulți ateisti in frunte cu balbaitul ăla de la USR,cu Moisa ala parca de la Buzău,și alti bolșevici asemenea lor au făcut diverse plângeri penale.Daca nu va convine soluțiile mergeti mai departe,Cedo,brusel,ONU,nato va așteaptă. In alta ordine de idei ,preotul respectiv n-a greșit cu nimic nici fata de legea laica nici fata de cea bisericescasca. In ce privește respectarea de către biserica a legilor statului,da le respecta până la „dați Cezarului ce este a lui” iar mai mult de atât nu se poate.Pur și simplu nu cunoașteți istoria,în primele 3_4 veacuri au fost mii și mii de martiri,iar de a lungul veacurilor la fel.Doar în URSS putem vorbi de 50 de milioane de victime,sute de mii de biserici rase de pe fata pământului În URSS din sute de mii de preoți au ajuns să fie la un moment dat la un singur episcop.Aste se întâmplă când statul cere Bisericii mai mult decât i se cuvine.Cunoasteti cifrele astea ,dragi bolșevici?Asa_i că vreți să repetam istoria?

  11. Ritualurile tin de componenta mistica a religiei . Cealalta componenta cuprinde invataturile si este ok. Mare parte din credinciosi sunt atasati mai mult de ritualuri , pentru ca sunt mai accesibile ca invataturile. Renuntarea la ritualuri ar insemna demistificarea religiei si dezamagire in randul credinciosilor, care cred ca respectarea ritualurilor (si poate si a invataturilor, partial sau in totatlitate) va fi rasplatita in felul dorit de ei. Altfel zis: credem si ne conformam, dar nu degeaba, nu fara minuni.

    • Nu înțeleg ce vreți să spuneți? Credința creștină e bună dar ritualurile sunt proaste sau nenecesare? Cultul creștin e unul liturgic ce provine din cultul liturgic al
      VT. Credința,faptele bune, învățăturile crestine, ritualul sunt legate între ele.Se susțin una pe alta.Lingurita tine mai mult de Tradiție.Categoric nu putem folosi linguri de plastic pt simplu motiv că noi credem că pe linguriță e însuși trupul Domnului
      Sa arunci lingura de pe care ai luat Trupul Domnului? Eventual mai multe lingurițe dacă tot se face atâta caz.

    • Scrie și în articol, lingurița asta buclucasa a intrat în ritual la un moment dat, inițial i se dădea direct credinciosului. Reveniți la anterioara procedură, și gata cu atâta discuție.

  12. Cretin. Imi pare rau daca par lipsit de respect dar el este fata de credinta noastrsa. Ca nu e doar biserica lor daca poarta o sutana si a dat spaga sapronda o biserica buna. E credinta noastra a tturror si a celor ce credem in cele 10 porunci in cuvintele lui IIsus care nu cu scamatorii a creat o religie. Unii membrii BOR pun accentul pe miostic senzational, aduna usor prostimea i jurul lor. Dar noi cei care am vrea o biserica alfel, fara idioti si troglodii care se cred mi press de orice…