G4Media.ro

Premieră istorică în infrastructură: două județe își construiesc la comun, fără implicarea…

Sursa foto: pexels.com

Premieră istorică în infrastructură: două județe își construiesc la comun, fără implicarea guvernului, un drum expres care va lega Aradul de Oradea

Pentru prima oară în istoria post-decembristă, două județe se coalizează și încep un proiect major de infrastructură fără a mai aștepta intervenția guvernului. E vorba despre construcția drumului expres Arad – Oradea (o autostradă fără bandă de siguranță și cu viteză maximă mai mică), ce va fi realizată de județele Bihor și Arad, în colaborare cu cele două primării de municipii.

Primarii din Oradea şi Arad, Florin Birta şi Călin Bibarţ, şi preşedinţii Consiliilor Judeţene Bihor şi Arad, Ilie Bolojan şi Iustin Cionca, au semnat marţi la Arad acordul de asociere pentru realizarea Drumului Expres de 134 km între cele două municipii. Pentru acest proiect, estimat la peste 1 miliard de euro din fonduri UE, autoritatea contractantă este CJ Bihor, potrivit Bihoreanul.

Cum a fost posibilă din punct de vedere legal această asociere și ocolirea CNAIR, compania deținută de Ministerul Transporturilor, care gestionează în mod normal toate aceste lucrări de infrastructură?

O ordonanță de urgență adoptată de guvernul Orban, OUG 101/2020, care permite autorităților locale să gestioneze proiecte de infrastructură rutieră.

G4Media.ro a scris în premieră în iunie 2020 despre această ordonanță, care reprezintă o mini-revoluție în administrația din România. Datorită acestei OUG, autoritățile locale pot prelua de la diferitele autorități, ministere și companii naționale proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local. Mișcarea a fost cerută de peste un deceniu de diferiți primari și șefi de consilii județene, care erau lipsiți de instrumentele legale.

Prima fază a proiectului realizat în asociere de Bihor și Arad este actualizarea vechiului studiu de fezabilitate, întocmit de CNAIR în 2007.

Proiectul va fi finanțat din fonduri europene și va avea profil de autostradă cu trei benzi de circulație pe sens pe o distanță de 14,6 kilometri, profil de autostradă cu două benzi pe sens pe o distanță de 43,5 km și profil de drum expres cu două benzi de circulație pe sens pe 76,4 kilometri, asigurându-se astfel conectivitatea cu infrastructura TEN-T existentă, respectiv sectorul Oradea-Borș și Nădlac-Arad-Timișoara, potrivit Bihoreanul.

Foto: Pexels.com

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

32 comentarii

  1. „Proiectul va fi finanțat din fonduri europene ”
    Exact aici vom vedea in perioada urmatoare daca alegerile au avut sau nu succes, ca in rest la tocat bani de la buget pentru care nu exista aproape nici un control sau raspundere, toti se pricep.

    Felicitari, si la mai multe astfel de initiative!

    • Partea nasoala este ca, la final, o sa se poata face comparatie intre costul acestui drum si costul altor drumuri (similare) facute de CNAIR … 😈

    • Tare observatia sanitarului

      La subiect: tipul asta din Oradea e dat dracu’
      Omul care FACE – rar , rar ca diamantul
      Imi vine sa ma mut acolo si sa ma implic pe langa el (sigur m ar aprecia, genul lui a invatat in timp sa i miroasa pe cei ca el)

  2. daca sunt fonduri europene de ce sa nuu ii lase. au curaj sa puna mana ?

  3. felicitari celor 4 si in special lui ilie bolojan care a initiat proiectul
    sper ca vot mai exista si alti primari din ro la care sa se invarta rotitele

    • Doamne, fa o minune pentru Romania: sa vina o zi cand Bolojan va fi premier !
      Media trebuie sa faca mai mult pentru promovarea unor astfel de oameni, ca sa fie cunoscuti si de „opinca”. Doar asa putem sa beneficiem de expertiza unor astfel de oameni.
      Bravo, Bolojane !

  4. Bravo!!!

  5. La cat mai multe astfel de initiative.
    De fapt, o astfel de initiativa exista deja, vizeaza tot fonduri Europene, dar este mai mare si cu obiective ceva mai mari (deci cere si o coordonare mai de anvergura): orasele din Nordul Moldovei: https://clubferoviar.ro/moldova-se-dezvolta/

  6. Păi şi atunci de ce mai avem Minister … Guvern … sute de deputaţi şi senatori?

    • Un guvern de dimensiuni resonabile (adica mici) este necesar, iar Parlamentul trebuie redus la sub 300 de membri in total.

    • Ar trebui să ne bucure astfel de inițiative. CNAIR să ARF sunt 2 organisme create special pentru a absoarbe fonduri europene pentru infrastructură, dar populate cu functionari care nu știu si nu pricep nimic, dar remunerați peste medie. La ce sunt buni? Doar la a băga bețe în roată la orice, la fumat și băut cafea. Deunăzi, am auzit un ministru spunând că „plătim taxa pe prostie” , dar de vinovați nu sufla un cuvânt. Atunci, la ce ne mai mirăm? Succes, Ilie Bolovan, tu ar fi trebuit să fii președintele României!!!

    • Da ce te priveste ?
      Sau, daca iti produce greata, faceti-va dracului si un guvern propriu linga poteca aia plina de rasini si hai pa !!!
      Vedeti, insa, cum rezolvati cu covidu’ !!!

  7. Bravo, felicitări.
    Numai sa nu ne împotmolit ca si cu pasajul peste calea ferată, la ieșirea spre Siria- Pancota

  8. Felicitări!
    Daca reuseste Arad – Oradea inainte de Oradea Arges va fi cartonaș rosu pentru orice Ministru de la Transporturi.
    Exemplu ar putea fi urmat si de Ploiesti -Târgoviste si Târgoviste -Sinaia prin Moroieni.
    Inainte de Autostrada Valea Prahovei care se va termina prin 2050.

  9. Cred ca autorul articolului da dovada de un exces de entuziasm, ca sa nu spun ca nu s-a documentat suficient. Asocierea celor două consilii județene și a celor două municipii nu poate si nici nu ca construi nicio autostrada. Pot insa, si se pare ca o vor si face, sa grabeasca derularea acestei investiții prin preluarea responsabilității unor operațiuni pregătitoare cum ar fi finanțarea actualizării studiului de fezabilitate, urgentarea emiterii avizelor si autorizatiilor necesare, identificarea proprietarilor terenurilor afectate si, poate, efectuarea exproprierilor.
    Intr-o tara in care toata lumea așteaptă ca guvernul să rezolve totul, e bine si asa.

    • Indica-ne si noua sursele tale (prevederi legale, textul asocierii, etc.)

      Oricum, in articol zice ca vor face un drum expres, nu autostrada!

    • Nu exista nicio sursa si niciun argument solid.
      Doar o vesnica negare si bascalie, conditionare puternica prin zona noastra.
      In plus – nu intelege deloc cum functioneaza personaje ca fostul primar de acolo: altfel 🙂

  10. Acest proiect este unul din programul Aliantei Vestului,si este un semnal puternic pt opinia publica ,si un semnal de alarma pt politrucii de la Bucuresti.
    Se poate si fara voi !
    Bravo bihoreni,bravo aradeni!
    Cu siguranta se va realiza,avand coordonator de proiect pe dl.Bolojan.

    • Metroul de Cluj este pe start!
      Aștept cu interes conexiunea cu Oradea!!
      Hai siktir pregătitori de alegeri!

  11. Ce se-ntampla? obositii de nemunca din cnair pot fi trecuti oficial in somaj, apoi, te rog domn Orban, Cnair-ul desfiintat. nu are niciun un sens aceasta institutie unde se inghesuiesc directori fara subalterni, parasutati politic, dinozauri. out! un departament nou, ar putea eventual fi infiintat in Ministerul Transportului cu oameni noi, experti adevarati, negociatori-comerciali, si un singur sef responsabil de buget. n-au nevoie de sute de oameni. si asa subcontracteaza tot. platesc consultanti scumpi, rezultatele s-au vazut in toti anii. foarte, foarte slabe!! bravo lor, oradenilor si aradenilor. n-asa nene Iancule?

    • Nu mai știu precis,e o poveste,se zice că Lenin sau Stalin -nu-mi amintesc- când avea de gând să facă o lucrare rapidă,punea peste executanți un singur șef iar dacă voia să facă o lucrare de mai mică importanță și nu așa de repede, atunci punea mai mulți responsabili… În alte condiții și cu alte mize,cam așa-i la noi acum…

    • Buna ziua
      Eu cred ca trebuie maxim de 150 de parlamenrari si senatori.Din toate partidele si formatiunile.Varsta maxima sa fie de 60 de ani,restul nu au ce cauta pe acolo…..

  12. Ce se-ntampla din nou? daca nu ne grabim cu autostrazile, si evident ca sunt multe piedici legale, caci evident legislatia a fost facut si cu lautari, in 2o de ani va fi prea tarziu. oamenii vor gasi alte solutii tehnice. hyperloop, flycars..au trecut de stadiul de plansa, pardon design computerizat. in fapt IA va putea da o mana de ajutor tehnic cam peste tot unde se va voi o viteza de deplasare demna de filmele SF de serie B ale anilor 60-70-80 din secolul trecut. machine learning, nene Iancule, nu glume si aberatii CNAir, Bode si toti predecesorii lui!

  13. ce se-natampla? de fericirea vestii asteia am tras un paharel de Bourbon! buun. daca reuseste binomul Oradea-Arad sa construiasca drumul asta rapid(ist), pastrand o calitate buna si la costuri normale, atunci e clar. toate judetele Moldovei se pot uni si pot sa traga o verticala si o orizontala rapida.next step? cine trece muntii cu bine cu un astfel de proiect? Sibiul cu Valcea? Brasovul cu Prahova? sau unde dai si unde crapa.. sare Neamtul si se uneste cu Bistrita. la Covasna-Bacau nu am curaj sa ma gandesc, trebuie sa beau toata sticla de bourbon Kentucky si ..cred ca tot mai as avea dubii! treceti sosele Carpatii. unde esti nene Iancule sa vezi minunea???

  14. Ce ce ce se-nnntampla?! De prea mult entuziasm utopic am baut tot bourbon-ul. Vad deja drumul ala fantastic Oradea – Aaa Arad. e perfect! in locurile periculoase, noaptea se aprind luminile la trecerea masinilor, are 2 -3 poduri ecologice, e top de top. sunt atatea solutii minunate usor de realizat si uite ! nea Base’ stie ca dupa un uischi de calitate, neuronii care nu mor instantaneu incep sa se agite foarte mult, creeaza retele neuronale in devalmasie, vezi totul foarte clar, poti rezolva orice problema tehnica, logistica, chiar politica. dupa trezire e mai nasol. nene Bolojene, sa termini cu bine proiectul ca altfel bagi pe multi in deprimare si alcoolism cronic si nici nenea Iancu nu-i mai scoate.

  15. Nu, nu e vb de bucuresti – ilfov!!!
    E vb de judete civilizate, traite sub maret imperiu, nu sub hoti cum suntem azi!

  16. CNAIR una dintre principalele instituții de sifonare a banului public din România.O adevărate revoluție se va face când se va desființa aceasta instituție care nu a realizat niciun km de autostrada sau drum expres in Oltenia,in ultimii 30 de ani.

  17. Aceasta nu suna bine, defel. Cum să fie ocolite instituțiile de sufonare a banilor publici? Ele trebuie să gesltioneze, să avizeze. Fără ajutorul lor nu se va putea realiza proiectul fructuos. Va fi un banal drum între Oradea și Arad, făcut repede și bine. KMKZ nu va mai avea de ce râde, noi nu vom avea de ce sudui că nu mai prind drunul nici copiii noștri…. Nu sună bine, defel!

  18. În sfârșit, s-au trezit! Dacă nu era Oradea… Da’, de-acu-nainte n-or să mai steie toți la mila Miticilor, care, oricum, s-au baricadat între Dunăre și Carpați și nu vor vă iese de-aci, nici dacă le faci tu șușelele!