G4Media.ro

Povestea unei evadări spectaculoase din lagărul comunist: Plecarea pilotului Marin Savu, cu…

Povestea unei evadări spectaculoase din lagărul comunist: Plecarea pilotului Marin Savu, cu tot cu avion, în Grecia

În toamna anului 1986, un avion utilitar care trebuia să verifice conducta de petrol Ploiești – Constanța a dispărut peste graniță. Pilotul Marin Savu a zburat la mică atitudine și a reușit să scape din infernul comunist evitând grănicerii și Bateriile antiaeriene.

Pe 21 septembrie 1986, ministrul de atunci al Transporturilor, Aron Pavel, îi transmitea lui Nicolae Ceaușescu o notă privind dispariția unui avion utilitar. Aparatul de zbor era folosit pentru verificarea stării conductei de petrol Ploiești- Constanța și era pilotat de Marin Savu.

”În ziua de 20 septembrie a.c., orele 11, avionul respectiv, pilotat de numitul Savu Marin, care nu era însoțit potrivit reglementărilor existente, a decolat de la Strejnic pe ruta Pitești-Otopeni-Jegălia (județul Călărași) – Tuzla (județul Constanța). După alimentarea avionului la punctul de aterizare Jegălia, s-a pierdut legătura cu aparatul. Din investigațiile făcute în zona traiectului de zbor ce trebuia să-l urmeze (conducta de petrol Ploiești- Constanța), nu rezultă că avionul să se fi prăbușit sau să fi aterizat forțat”, se arată în nota-raport întocmită de ministrul Pavel și descoperită în Arhivele Naționale ale României.

În nota înaintată către Ceaușescu, ministrul mai arată că, deși grănicerii și cei de la Antiaeriană nu au observat avionul deasupra zonei de frontieră, ”există indicii, având în vedere conduita morală necorespunzătoare a pilotului, că acesta ar fi putut să evazioneze”.

Urmează o caracterizare a pilotului de 37 de ani care lucra în aviația civilă de 14 ani.

”Este cunoscut ca un element anarhic, cu frecvente manifestări de indisciplină și nemulțumiri nejustificate, având o viață dezordonată și imorală”, scria ministrul Pavel Aron în nota întocmită de ministerul Transporturilor și cel al Ministerului de Interne.

El continuă denigrarea pilotului care a ales să părăsească România comunistă la manșa unui avion IAR 826 YR – MDL și arată că acesta fusese oprit de la zbor pe timp nelimitat pe data de 2 august de către comandantul Întreprinderii de Aviație Utilitară, dar ulterior, alți factori de decizie de la Aerobaza Clinceni au revenit asupra restricției de zbor și l-au programat pe Marin Savu să facă din nou curse de verificare a conductelor de petrol.

”Această situație s-a produs pe fondul stărilor de indisciplină și dezordine care dăinuie în unitățile subordonate Departamentului Aviației Civile, al lipsei de control, fermitate și exigență manifestate de factorii de conducere”, se mai arată în raportul înaintat către Nicolae Ceaușescu.

Am discutat cu Doru Vârlan, pilot care l-a cunoscut pe Marin Savu.

”Am auzit că ar fi aterizat în Grecia. Era un băiat la locul lui. Nu eram prieteni, dar ne știam, fiind dintr-o generație mai mare. I-au făcut acea caracterizare ca să se justifice în fața anchetatorilor și a partidului. Savu și-a premeditat fuga. Nu a fost descoperit de grăniceni și nici de radar. Asta înseamnă că a zburat la joasă atitudine, între 5 și 10 metri, ceea ce nu-i deloc ușor”, de-a declarat Doru Vârlan.

El mai spune că la Jegălia, județul Călărași, Savu a umplut rezervorul avionului și apoi a dispărut peste graniță.

Din documentul Arhivelor Naționale, rezultă că ministrul Pavel Aron l-a asigurat pe Ceaușescu că ministerul condus de el, împreună cu ”organele de drept” au luat măsuri de cercetare a comandanților întreprinderii de Aviație Utilitară și ai aerobazei Clinceni, ”precum și a altor cadre care poartă răspunderea în acest caz”. Vizați au fost în primul rând comandantul aeroclubului Strejnic și garda militară care au permis pilotului Savu să efectueze zboruri neînsoțit.

În final, Aron dă asigurări că cei vinovați vor fi trași la răspundere și se angajează să prevină în viitor orice astfel de evenimente.

Fostul demnitar s-a ținut de cuvânt.

”După acest incident i-au schimbat pe toți comandanții de la Aviația Utilitară. I-au găsit vinovați că nu au știut că Savu urma să fugă. O mare nedreptate”, a mai declarat pentru G4Media.ro pilotul Doru Vârlan.

Această prezentare necesită JavaScript.

Foto: Avioane IAR / Sursa: Facebook Fototech.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

5 comentarii

  1. Tare băietul .A fugit din Raiul ceaușist in care curgea lapte și miere ( mai ales fiere),Și când te gândești că unii Imbecili regretă comunismul?

  2. Un articol bun de prezentat la rubrica„ Așa nu„ în orice școală de jurnalism. Pe unde a trecut granița, cât de departe a ajuns, unde a aterizat, ce s-a intamplat cu pilotul etc.

  3. Cum o fi mers el toata Bulgaria la 5-10 m altitudine ca sa nu fie prins de radarele bulgaresti? Deasupra marii poate, dar toate tarile au paza de coasta. E atat de slab articolul ca e greu de luat drept adevarat.

    • E reală povestea .A fost un întreg circ atunci .S a lăsat cu destituiri masive .Inclusiv șeful apărării antiaeriene de atunci . Ceaușescu turbase .Nu se mai întâmplăse așa ceva în România.