G4Media.ro

(P) După primii 5 ani de mandat ai Președintelui Iohannis, România este…

Foto: Presidency.ro

(P) După primii 5 ani de mandat ai Președintelui Iohannis, România este mai protejată împotriva amenințărilor externe

Dacă în economie sau administrație Guvernul are instrumente mult mai concrete de intervenție decât șeful statului, în domeniul apărării atribuția sa constituțională e evidentă, lucru care îi oferă și pârghii mai clare de acțiune prin intermediul CSAT.

Desigur, incompetența, corupția și agresivitatea politicianistă ale PSD au avut efecte negative și asupra domeniului siguranței naționale: o instabilitate cronică la vârful MAPN; atacul la șeful Statului Major, generalul Ciucă; atacul la adresa serviciilor de informații, lăsate fără bani și atribuții pentru a ilustra stupida luptă cu ”statul paralel”; hemoragia profesioniștilor din sistem, din cauza incertitudinii totale în privința regulilor de pensionare; incapacitatea de a pune în practică programul de modernizare a Armatei pe fondul suspiciunilor de corupție; sfidarea militarilor care luptă în Afganistan, care nu au fost vizitați niciodată de actualul ministru al Apărarării, fiind în schimb tratați cu o privire în telefon de acesta atunci când îi dădeau onorul.

Totuși, chiar și așa, cu tot sabotajul oamenilor lui Dragnea, liniile strategice impuse de președintele Iohannis au reușit să asigure progrese majore făcute de România în domeniul apărării în ultimii cinci ani:

1. Principiul 2% din PIB pentru Armată – bani pe termen lung pentru modernizare și tehnică performantă

Unul din primele demersuri majore ale președintelui Iohannis a fost să convingă toate forțele parlamentare din România să semneze un Pact care garanta un buget mult sporit (2% din PIB) pentru a adapta Armata Română, în următorul deceniu, la nivelul amenințărilor apărute după invadarea Crimeei de către Rusia.

Acest principiu a oferit posibilitatea lansării unui program de modernizare care asigură țării noastre sistemul de apărare anti-aeriană Patriot, lansatoarele de rachete HIMARS, corvete, noi avioane F-16, transportoare blindate Piranha 5 și alte tehnologii adecvate secolului XXI. Și în plan internațional, Pactul lui Klaus Iohannis a avut un efect important, el fiind indicat explicit de președintele Statelor Unite drept un model de abordare responsabilă în cadrul NATO.

2. Consolidarea rolului României de stat furnizor de stabilitate și securitate în regiune

Președintele Iohannis a reușit acest lucru în ciuda contextului politic complicat nu doar la nivel național, ci și regional. România și-a asumat o serie de obiective strategice pe care le-a atins în cadrul apartenenței la NATO și la UE – în primul rând echilibrarea măsurilor de apărare și descurajare pe Flancul Estic.

Șeful statului a obținut acest rezultat prin operaționalizarea Facilității de apărare împotriva rachetelor balistice de la Baza Deveselu și integrarea acesteia în sistemul NATO de apărare, în contextul unui lobby constant și foarte puternic al Federației Ruse împotriva acestei Facilități. Un alt factor important a fost creșterea profilului Mării Negre pe agenda NATO prin evaluarea periodică a situației de securitate din regiunea Mării Negre.

Klaus Iohannis a fost unul dintre liderii care au pledat pentru o prezență Aliată bine conturată în plan terestru, maritim și aerian, ca formă de apărare și descurajare împotriva agresivității ruse. Tot aici trebuie remarcată operaționalizarea Brigadei multinaționale a NATO în România, care nu are doar rol strategic, ci le oferă militarilor români posibilitatea de a se profesionaliza în cadrul antrenamentelor alături de militari din state aliate.

În mandatul lui Klaus Iohannis a fost dezvoltat planul de contingență (plan de răspuns al aliaților în caz de agresiune asupra României) și a fost asigurată operaționalizarea completă a Unității NATO de Integrare a Forțelor din România.

România a devenit în această perioadă un furnizor de securitate, prin măsuri precum sprijinul pentru consolidarea capacității de apărare a Republicii Moldova și includerea pe agenda NATO a necesității retragerii trupelor militare ruse din regiunea transnistreană sau coordonarea de către experții români a activității de îmbunătățire a securității cibernetice din Ucraina.

Tot aici se înscriu participarea la misiunea Resolute Support din Afganistan și participarea la eforturile de combatere a ISIL prin trimiterea de instructori în Irak.

3. Asigurarea stabilității instituționale și a predictibilității în relația cu partenerii internaționali prin blocarea politizării de către PSD a Armatei Române

E suficient să amintim aici modul descalificant în care actualul ministru al Apărării l-a târât prin tribunale pe șeful Statului Major, generalul Ciucă (un specialist unanim apreciat), în încercarea de a dovedi că Liviu Dragnea poate ajunge să controleze chiar și Armata Română.

Grăitor este faptul că, în acest moment, fostul lider PSD Liviu Dragnea face obiectul unei ample anchete penale în Statele Unite ale Americii tocmai pentru un contract din cadrul programului de modernizare a Armatei Române. În sfârșit, să ne amintim că Guvernul PSD a reușit performanța de a-și reclama singur la DNA propria licitație pentru corvete, riscând să afecteze încrederea societății într-un program de modernizare atât de necesar.

4. Consolidarea Parteneriatul Strategic cu SUA, axă prioritară a politicii externe și de securitate a României

Klaus Iohannis a fost, fără îndoială, președintele român care s-a bucurat de cea mai explicită apreciere din partea partenerului american, vizitele sale la Washington reprezentând evenimente diplomatice importante și consistente (a se observa, pentru comparație, eforturile descalificante ale premierului Dăncilă de a fi primită de primari de localitate din SUA).

Prezența americană în zonă, sprijinul Statelor Unite pentru securitatea României și pentru statul de drept s-au extins în mandatul președintelui Iohannis, în ciuda eforturilor disperate ale liderilor PSD de a-și construi filiere paralele de influență peste Ocean, inclusiv prin acțiuni care ignorau clar strategia de securitate națională (cazul anunțării de către Dragnea, fără consultarea președintelui, a mutării unei importante ambasade a României din Orientul Mijlociu, deși acest lucru avea implicații majore asupra statutului țării noastre în UE și, indirect, asupra modului în care ne raportăm la probleme precum Moldova, Kosovo sau Crimeea).

Într-un moment în care liderul Statelor Unite își exprima îngrijorarea față de nivelul ridicat al corupției din România, Iohannis a menținut și extins parteneriatul cu America, protejând în același timp Justiția de asaltul PSD.

5. Blocarea, în limitele prerogativelor constituționale, a tentativelor de fragilizare a statului de drept

În ciuda tentativelor lui Liviu Dragnea de a elimina problema statului de drept din zona preocupărilor care vizează siguranța națională, președintele Iohannis a menținut acest principiu – evitând însă încălcările sau forțările Constituției.

Eficiența acestei metode – care a refuzat să utilizeze abuzul pentru a ține piept abuzului, ci a mizat pe sprijinul populației și pe corectitudinea actului de justiție – a adus, în fapt, cele mai eficiente rezultate în lupta împotriva corupției: blocarea contrareformelor PSD, blocarea amnistiei și grațierii pentru liderii acuzați de corupție, care au fost în final condamnați, compromiterea electorală a partidelor anti-Justiție.

Din aceste motive, pentru oamenii care înțeleg progresele făcute de România în domeniul apărării și siguranței naționale în ultimii cinci ani – în pofida destabilizării deliberate urmărite de PSD – ”five more years” pentru Klaus Iohannis reprezintă singura soluție normală și dacă ne raportăm la interesele strategice ale țării noastre.

NOTĂ: Ovidiu Raețchi este deputat PNL, președintele Comisiei de Apărare și Siguranță Națională PNL

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...