G4Media.ro

Op Ed / Daniel Funeriu: Zece ani pierduți pentru educație

Op Ed / Daniel Funeriu: Zece ani pierduți pentru educație

Astăzi se împlinesc 10 ani de la intrarea în vigoare a Legii educației 1/2011. Pentru adoptarea ei au fost făcute cele mai complexe deliberări din câte cunosc (începute cu raportul Comisiei Miclea [1] din 2007 și finalizate cu trecerea legii în variantă foarte apropiată de cea finală prin Camera Deputaților). Majoritatea conceptelor legii izvorăsc din rapoartele Comisiei Miclea (Mircea Miclea a avut contribuția principală) și au fost completate de mine, de Lazăr Vlăsceanu și de Răzvan Florian, precum și de alți participanți în deliberările publice. Aici găsiți întreg demersul.

Voi descrie aici, sintetic, ce au pierdut românii prin demolarea acestei legi[2] de către PSD (guvernul Ponta și miniștrii lui), într-un format simplu: ce ar fi fost azi dacă legea ar fi fost aplicată la literă.

  1. Am fi avut directori de școli de calitate, câștigători ai unor concursuri în care factorul politic ar fi avut influență zero. Directorii ar fi fost selecționați din sânul unui corp de elită, făcut în urma unor formări profesionale de top și selecții adevărate. Legea a fost modificată pentru a da putere totală politicului în selecția directorilor.
  2. Am fi rezolvat problema programei și examenelor, corelându-le. Degeaba predăm materii diverse, dacă examenele de-a VIII-a și bacalaureatul se dau din 2-3 materii: copiii învață materiile de examen, nu cele predate. Legea prevedea introducerea graduală a predării transdisciplinare și a unei evaluări pe măsură, astfel încât copiii să fie încurajați să învețe la toate materiile. Legea a fost modificată astfel încât azi se predă și se evaluează la fel ca acum 10 ani. Rezultatele elevilor ar fi fost mult mai bune, pentru că lipsurile lor ar fi fost depistate devreme în cadrul evaluărilor de la clasa a II-a, a IV-a și a VI-a. Nimeni nu s-a ocupat serios de această temă.
  3. Am fi avut profesori de calitate. Cel puțin o treime dintre profesori ar fi fost, azi, perfect formați profesional, bine selectați și, mai ales, corect răsplătiți. Legea introducea masterul didactic și formare profesională prin practică alături de cei mai buni profesori din sistem. Selecția ar fi fost făcută la nivel național, printr-un examen serios la finalul formării profesionale, iar angajarea la școală.
  4. Am fi avut finanțare diferențiată a școlilor în funcție de performanța lor. Ar fi fost răsplătite atât școlile care au olimpici, cât și cele care reușesc să aducă înspre școală copii săraci din comunități sărace și slab educate. Această prevedere nu s-a aplicat niciodată.
  5. Am fi fost perfect pregătiți pentru pandemie: legea prevede încă de acum 10 ani înființarea unei biblioteci școlare virtuale care să conțină toate resursele necesare, inclusiv formarea profesorilor pentru predare digitală, precum și proiecte finanțate din bani europeni pentru a adduce internetul în școli. După ce am plecat din minister, în 9 februarie 2012, nu s-a făcut nimic.
  6. Am fi avut un abandon școlar mult mai mic și mai mulți elevi din fiecare generație în liceele ”bune”: clasa a IX-a ar fi fost la școala generală, astfel educația de bază, de 10 clase, până la vârsta de 16 ani s-ar fi desfășurat aproape de casă, cu reducerea abandonului școlar ca o consecință. Este cunoscut că cea mai mare hemoragie a părăsirii școlii se face între clasa a VIII-a și a IX-a.
  7. Activitățile extrașcolare ar fi fost superb organizate: legea prevedea înființarea muzeelor interactive ale științei în jurul cărora s-ar fi structurat întreaga rețea de activități extrașcolare, de la cele artistice la cele de învățare remedială sau pentru performanță. În loc de lucruri cu sens, utile copiilor, cei pe care i-ați votat au risipit banii europeni pe baliverne. Miliarde de euro pe baliverne, nu pe educație.
  8. Am fi avut un învățământ profesional de calitate. Am început, conform legii, învățământul profesional pe model dual german în 2012, cu deschiderea școlii Kronstadt din Brașov. După… au moșmondit legea și măsurile până s-a dus aproape totul de râpă.
  9. Am fi avut universități curate și performante: școlile doctorale proaste ar fi fost închise, plagiatorii dați afară din universități, locurile ar fi fost finanțate la ceea ce e relevant pentru societate, iar universitățile ar fi fost finanțate în funcție de performanța lor. După clasificarea făcută de mine în 2011 nimeni nu a mai făcut nimic, dar toți au vorbit despre cum o vor face. Iar acum, în loc ca universitățile să fie finanțate în funcție de performanță, sunt încă finanțate din pixul politic al ministrului.
  10. Doctoratele ar fi fost ”pe bune”: ar fi primit finanțare doar pe bază de competiție cele mai bune proiecte din cele mai bune grupuri de cercetare, prezentate de cei mai brilianți tineri. Evident, odată cu plecarea mea din minister, legea a fost schimbată, organizarea doctoratelor compromisă.

Sigur, sunt mult mai multe lucruri care pot fi spuse, mă opresc la 10. Dacă vă gândiți bine, aproape de fiecare dată când apare vreo problemă cu educația copilului dumneavoastră soluția e una din cele 10 măsuri de mai sus, impecabil gândite în Legea 1/2011.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

25 comentarii

  1. TOT CE SPUNE E CORECT ! DANIEL A FOST SINGURUL MINISTRU BUN !

    • Daniel Funeriu este un mincinos, ca si tine. Invatamantul de Stat, in 10 ani, numergea ,,mai bine” doar printr- un text scris pe o hartie care se numeste Lege.
      Ca sa merga Invatamantul de Stat ,,mai bine” este nevoie de mai multe lucruri decat un text pe o hartie din 2011.

    • Chiar azi mi-a cazut sub ochi din intamplare REGULAMENT-CADRU din 23 decembrie 2010 de organizare şi funcţionare a poliţiei locale care era semnat si de acest domn impreuna cu BOC.
      Dupa dlui daca faci 30 de ore de curs de management esti manager. Nota nici nu mai conteaza, doar sa te inscrii – esti ca si trecut.
      Atata fals in jurul nostru acceptat tacit de catre cei care au puterea la un moment dat sa scrie si sa accepte prin semnatura acele legi.

    • *
      HOTĂRÂRE nr. 1.332 din 23 decembrie 2010

    • Cei „Zece ani pierduți pentru educația” celor din Politia Locala au inceput cu semnatura dvs. domnule Daniel Funeriu

    • @Dragos
      REGULAMENT-CADRU de organizare şi funcţionare a poliţiei locale organizate în conformitate cu dispoziţiile Legii poliţiei locale nr. 155/2010.
      Art.11
      (3) Programele de formare iniţială sunt structurate pe module,
      parcurse prin cursuri la zi cu durata de 3 luni.
      (4) Pentru funcţiile publice de conducere, în programele de studiu
      se prevede obligatoriu un modul de management, cu durata de minimum 30
      de ore.
      Nu cred ca in politia locala au fost angajati necalificati.

    • Daniel Funeriu nu este un mincinos. Aplicarea legii a inceput in septembrie 2011 odata cu inceperea noului an scolar. Modificarea legii de catre PSD a inceput in luna mai 2012 prin nenumarate oridinante de urgenta si nu numai . . .
      Rezultatul il vedem azi: Romania se afla la coada lumii in cea ce priveste calitatea invatamantului.

    • In Politia Locala au fost angajati pe post de manageri pensionari din DNA avns curs de 30 de ore de management validat de prietenii lui.
      Tu ai vazut cineva valideaza notele obtinute la acel curs? #nimeni… aia care au validat si doctoratele lor.
      Rigurozitate – ce-i aia?
      Preventie? – pleaca ba d’aici

    • @Dragos Ca esti suparat se vede de la o posta.
      Ce are ministrul educatiei cu angajarile care s-au facut in jandarmerie, cu corectitudinea de aplicare a legii sau a hotararii?
      Am citit despre Academia de politie: „corpul didactic este format, în majoritate covârșitoare, din oameni care și-au construit cariera prin plagiat, autoplagiat, fraudă și corupție academică.” si altele asemenea. Treaba aceasta a aparut doar in 2020. Am aflat astfel pentru cine a trebuit modificata legea educatiei. Evident ca nu doar ie au beneficiat de aceste modificarii . . .
      https://pressone.ro/urgia-la-academia-de-politie-iv-la-un-pas-de-implozie

    • Nu e posibil sa semnezi un act oficial in calitate de ministru fara sa-l citesti si sa te opui daca e cazul.
      L-a semnat: are partea lui de vina pentru ce am ajuns.
      Lucrurile nu se lasa optionale in legi ci se impun in asa fel incat sa se evite impostura

  2. 32 de ani pierduți pentru Romania:
    pentru Educatie!
    pentru Investitii si dezvoltare,
    pentru reducerea corupției, jafului bugetar,
    pentru digitalizare si progres.
    Comunistii de ieri,
    Fanariotii de azi!
    Punct.

  3. de la revolutie , invatamantul s-a distrus. incredibil totusi ca unii care au facut dovada incompetentei, ca funeriu, mai au tupeul sa dea sfaturi

    • gicule daca Funeriu s-a ocupat cu distrugerea invatamantului ce dracu au mai facut Abramburica, genunche si altii foarte multi ca si ei?

  4. Cu tot respectul, dar punctul 2 este o mare gresala (cel putin la clasa 8-a) Abia se descurca la cele doua materii de examen, nu suntem in situatia sa dam examene la 7 materii. O sa iasa un dezastru si mai mare.
    Singura solutie decenta, care a functionat in Romania, este examenul de intrare la liceu. De cand s-a scos si a inceput „marea reformare” invatamantul s-a degradat in continuare.
    Hai sa introducem examen la intrarea in liceu si o sa avem si rezultate mai bune.
    Examene la 7 materii in clasa 8-a nu reprezinta solutia (nu are de ce sa invete fizica de nota de top, pentru a intra la un liceu bun, un copil care vrea sa urmeze o traiectorie umanista). In functie de liceul pe care vrea sa-l urmeze trebuie sa urmareasca si materiile la care invata. Si asa din cauza calculatoarelor este greu sa focusezi copilul pe ceva … daca ii imparti atentia la 10 materii, din care unele nefolositoare pentru traiectoria lui, nu obtinem nimic

    • Are copilul de ce să învețe fizică și absolut toate materiile care țin de științe, chiar dacă face muzică în viață, fiindcă altfel nici becul nu știe cum funcționează și crede orice năzbâtie care ține de pseudoștiință, exact cum se întâmplă acum. E suficient să deschidă gura Olivia Steer ca să vezi câtă școală de calitate a făcut.

      Problema e că programs e aiurea și te învață lucruri sterile, de care nu ai nevoie, plus că ai un corp didactic din ce in ce mai slab.

    • @Miki
      Daniel Funeriu: Educația era mai bună înainte de 1989, pentru că profesorii erau mai buni. În ultimii 31 de ani, cel mai mult s-a degradat calitatea cadrelor didactice.
      „Ceea ce s-a degradat cel mai mult după 1989 încoace, dincolo de orice povești nemuritoare, e calitatea cadrelor didactice. De ce? Pentru că au intrat în sistem oameni care au făcut fabrici de diplome în loc să facă facultăți serioase, s-au înființat tot felul de structuri pedagogice total aiurea, în loc să se facă ceea ce în Legea din 2011 am spus că trebuie să se facă – master didactic cu pregătire profesională inițială și continuă de calitate.
      Educația era mai bună pentru că pofesorii erau mai buni. Ceea ce trebuie să facem azi, dincolo de orice chestie, e să investim în calitatea profesorului” – pe B1 TV. 22.01.2021

  5. Păcat că oameni ca Funeriu au fost dați deoparte. Păcat că Boc nu a mai prins cel puțin un mandat de 4 ani de prim ministru. Ne place nu ne place a fost singurul care a avut sânge în instalație sa curețe sistemul bugetar.
    Sa nu uitam că tot el a scos țara din criza din 2008. Plus, sa ne uitam la Cluj unde a fost și unde este azi. Funeriu, Boc și Paleologu atât a fost bun din fostul PDL.

    • Nu a curățat nimic stai liniștit. I-a permis blondei supreme ca împreună cu gasca sa suga masiv din bugetul tarii. Iar cat despre reducerile aplicate ghiotura ale salariilor, alea au fost pentru fraieri, pentru cine trebuie nu s-a redus nimic. S-au mărit din pix salariile cu 25% ca sa aiba dupa aia ce sa reducă luna următoare.

  6. 10 masuri foarte bune care ar trebui aplicate incepand de azi. Dar va fi greu iar rezultatele se vor vedea , optimist, peste multi alti zece ani.
    Cum spunea cineva ajuns pe meleagurile astea raspunsuri la multele noastre intrebari gasim daca ne uitam pe harta. Scoti o harta si iti dai seamna ce influente zac in noi.
    Cred ca daca masurile de mai sus s-ar aplica brusc iar elevii si profesorii le-ar imbratisa de azi ne-am trezi maine cu doua societati diferite si in conflict sangeros.
    Probabil ca nu e singurul set de masuri exceptionale dar fondul lor ar trebui sa fie acelasi : educatia trebuie sa livreze in primul rand oameni, azi nu mai avem loc de specialisti fara caracter si toti sunt specialisti. Ne-a gasit pandemia fara cele necesare, cu spitale macheta iar cele in marime naturala mustind de nosocomiale.
    Pandemia asta a aratat si mai mult de ce suntem in stare, de la vladica pana la opinca nu avem respect pentru legi, regulamente si viata. Cred ca de aici trebuie inceput.

  7. Publicati din nou ipocrizia cruntă a complexatului national

    Ok
    Decizie: nu mai revin pe aceasta pagina de internet
    Exista suficiente surse azi cat sa nu pierd absolut nimic

    • Nu ai vazut ca e Op Ed? – Omul a platit sa apara aici sa ne faca `creeri vraiste`, sa ne uitam unde ne arata el si nu unde se sifoneaza banii prin angajat oameni buni de nimic, inchis ochii le ilegalitati, aprobarea tacita a produselor/serviciilor neconforme

  8. poate aveti dreptate.
    dar este sigur ca asa cum au mers lucrurile, au mers nu pentru ca au venit niste martieni (sau guvernul ponta) si ne-au deraiat (asta este doar partea vizibila_ ci pentru ca celor mai multi (sau/si influenti) dintre noi ne-a convenit ca situatia sa ramana asa cum a si ramas. la fel cu spitalele, primariile, autostrazile etc. avem o porblema de calitate umana inainte de toate

    • Calitatea umana e impinsa de la spate de obligativitatea respectarii procedurilor, de pastrarea evidentelor fara a le mai putea modifica mai tarziu – lucruri de care se ocupa cei de la RENAR si afiliatii

  9. Citesc toate comentariile, citesc și nu îmi vine să cred!
    Învățămntul, sănătatea, industria, toate sunt la pământ și sunt rodul alegerilor făcute de noi in ultimii 30 de ani:
    1 Fsn-ul ridicat pe cadavrele Revoluției, votat de majoritatea Românilor rămași prinși în nostalgie!
    Acest FSN a născut doi monștrii:
    -psd- votat în continuare de nostalgici
    -psd- votat de tinerii hotărâți să aleagă răul cel mai mic!
    Până aici totul e clar ce se întâmplă cu Pnl-ul??
    Pai Pnl-ul această domnișoară virgină este de fapt târfa care a trecut prin patul psd-ului născând usr-ul și prin așternuturile psd-ului nascind pdl-ul!
    Schimbarea a venit odată cu Colectivul, și atunci pe alte cadavre s-a ridicat usr+/-PLUS care acum guvernează Romania la braț cu virgina-tirfa PNL!
    Stimați colegi Ne merităm soarta, păcat de copiii noștrii!
    Ne mai miram de ce copiii aceștia s-au radicalizat și au adus în Parlament un partid ca AUR??!
    Deoarece nu vor sa fie comuniști ca bunicii lor dar nici sclavi ca părinții, să tremure din 4 in 4 ani și să aleagă tot timpul Răul cel mai mic din același lighean cu lături numit ” politică românească”!

  10. În mare, comentariul dumitale îmi bulversează puțin logica dar nu asta mă preocupă, las’ așa! :))… Ceea ce nu mă pot abține să spun, fiindcă o constat (atât la copiii/nepoții noștri cât și la cei din occident si din SUA inclusiv) este că , din cauză că ei n-au avut de-a face cu comunismul, tocmai li se pare că ar fi o aventură interesantă. Jur. Și nu-i o glumă. Am mari temeri că în SUA vom vedea nu peste mult timp un soi de socialism. Curentul acesta este puternic infiltrat in randul studenților (chiar elevilor) și chiar profesorilor lor…’Om trăi și ‘om vedea…