G4Media.ro

Oglindă, oglinjoară, cine-i cea mai frumoasă? (Op-ed)

Oglindă, oglinjoară, cine-i cea mai frumoasă? (Op-ed)

Cred ca multi dintre cititori se intreaba ce legatura poate fi între renumitul basm Alba ca Zăpada al Fratilor Grimm și un articol despre economie. Astăzi este ziua în care vorbim cu toții frumos despre România. Avem și curajul să spunem în fiecare zi că România are nevoie de un program structurat care să îi susțină imaginea în lume? Că avem nevoie de un program de branding de țară, construit împreună cu specialiști din mai multe domenii? Chiar dacă de mai bine de 30 de ani ocolim acest subiect, cred că a sosit în sfârșit momentul să nu o mai facem și să răspundem DA, clar și raspicat la această întrebare.

Sunt multe domenii economice care suferă pentru că România nu investește deloc în imaginea sa. Sigur că la prima vedere pare că cea mai strânsă legătură cu imaginea o are turismul, dar nu e vorba doar despre asta.

Candidaturile Romaniei pentru organizarea competițiilor sportive, congreselor medicale sau chiar dorința noastra de a fi gazda unor instituții internaționale, să ne amintim doar de intenția de a atrage Agenția Europeană pentru Medicamente, care își muta sediul de Londra, se bazează și pe o imagine construită, și nu lăsată la voia întâmplării.

Haideți să ne gândim și la ce dificultăți întâmpină exportatorii romani în a-și vinde produsele și serviciile pe piețele internationale unde imaginea Romaniei nu exista. Sigur vând mai ieftin și mult mai puțin decât ar permite piața respectivă. Iar fluxul de investiții străine s-ar putea schimba radical, dacă potențialii investitori ar cunoaște mai multe despre țara noastră.

Dincolo de efectele economice și sociale, mă gândesc și la felul în care ne-am simți cu toții, dacă am putea fi parte a unui proiect comun, în care să ne recunoaștem valoarea.

Din păcate însă, România nu a demarat până acum un astfel de proiect și nici nu pare să se grăbească să o facă. Este un mare paradox ca o țară a cărei populație este foarte atentă la aparențe, o tara în care individual se cheltuie chiar peste posibilități pentru a se cultiva o anumită imagine, nu vede nevoia și nu găseste resursele pentru un proiect  comun de imagine.

Știu, este mai greu măsurabil și durează mai mult să investești în imagine decât să construiești o clădire sau un pod. Este de asemenea mai riscant pentru că experiența a dovedit că orice decizie ai lua, corul detractorilor va fi mai mare decât cel al susținătorilor. Dar nevoia este atât de mare și sansele de reușită atât de mari, încât asumarea unui asemenea program devine obligatorie.

Am străbătut Romania în lung și lat în proiectele mele de a deschide hoteluri prin tara sau în încercările de a promova turismul românesc. Am lucrat în București, la Constanța, am susținut un prieten când și-a cumparat un hotel în Deltă, am fost in Sibiu, în Galați, sunt din Oradea si acum iată-mă în Timișoara.  Peste tot, fără nicio exceptie, am gasit locuri mai frumoase decât erau prezentate, oameni mai frumoși decât auzisem, povești mai fascinante decât cele pe care reușisem să le citesc. Același lucru îl spun și străinii care vin în vacanțe sau cu afaceri în România: Realitatea depășește așteptările

Orice companie are bugetul ei de marketing, iar valorile companiei, avantajele sale competitive sunt evidențiate peste tot. Fiecare persoana iși alocă o parte din bugetul propriu pentru a arăta bine, pentru a fi văzuți în locuri și cu oameni speciali. Aproape toate țările fac la fel. Se îngrijesc ca tot ce au mai bun să fie văzut.

Din păcate, România nu este încă printre aceste țări, cu care mai ales in aceste conditii economice dificile generate de pandemie, concurează într-o luptă economică acerbă. Apelurile noastre repetate, lansate prin structurile patronale nu au gasit încă răspunsul necesar.

Dacă ne dorim ca oglinda să spuna măcar uneori, măcar la anumite întrebari că ROMÂNIA e cea mai frumoasă, trebuie să ACȚIONĂM.  Riscăm altfel să rămânem o țară frumoasă, dar nevazută și neapreciată decât de foarte puțină lume. Noi jucăm acum o falsă carte a modestiei, în care nu vrem să spunem nimic despre noi, dar așteptăm totuși să fim văzuti și admirați. Ei bine, această carte este una pierzătoare și nu ne rămâne de făcut decât să mergem pe o alta strategie – aceea de a povesti întregii lumi ceea ce avem noi mai bun și mai frumos. Și trebuie să o facem ACUM.

Federația Industriei Hoteliere din România relansează astăzi campania de promovare a României, prin care filmele produse de Charlie Ottley vor fi difuzate de BBC, pentru ca întreaga lume să vadă România la adevărata sa valoare. Inițiem și susținem constant campanii și idei menite să promoveze țara. Dar nu e suficient. Trebuie să ne unim eforturile, pentru că în Unire este puterea.

Călin Ile este președintele Federației Industriei Hoteliere din România

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

5 comentarii

  1. raspunsul il cunosteti de multa vreme nu e o noutate

  2. Parcă mai mult m-ar interesa să ne spună de ce sunt prețurile mărite an de an la noi. În contradicție cu calitatea serviciilor care „intră la apă”!?

  3. Este de fapt o strângere de fonduri, promovată ca ”op-ed”.
    O campanie cam aiurea, în raport cu timpurile, folosind Ziua Unirii în scop mercantil. Dacă e vorba de turim, acesta nu se va relansa încă ani buni de aici înainte. Documentarul lui Oatley este în mare parte o viziune comsetizată a României, bine realizată, într-adevăr.
    Nu cu astfel de campanii se face o imagine bună țării, ci cu realități și realizări care se impun de la sine.
    P.S: Au mai fost campanii și bani tocați pe campanii de imagine a țării. Ați uitat de Elena Udrea și de frunza ei?!

  4. Pentru risipirea de bani in folosul citorva este mereu invocata „imaginea” ca o baba fardata si prezentata ca fecioara.
    Poate ca continutul/substanta produsukui ar fi mai importanta