G4Media.ro

OFICIAL Armata Română nu a văzut pe radare avionul contrabandiștilor ucraineni, deși…

OFICIAL Armata Română nu a văzut pe radare avionul contrabandiștilor ucraineni, deși o patrulă a Poliției de frontieră l-a văzut cu ochiul liber și le-a atras atenția. Incidentul, pe granița UE și NATO

MAPN a admis într-un răspuns pentru G4media.ro că nu a reușit să localizeze pe radare avionul contrabandiștilor ucraineni care, în data de 7 august 2021, a intrat în spațiul aerian al României pe la Vicovu de sus, Suceava, a ieșit și apoi a fost interceptat de un MIG al ucrainenilor, se arată într-un răspuns la MAPN pentru G4media.ro.

Aceasta, deși o patrulă terestră a Poliției de frontieră a văzut aeronava, iar Poliția de frontieră a anunțat Centrul de Operaţii Aeriene de la Balotești din cadrul Forțelor Aeriene Române.

În data de 7 august, ora 06.28, Centrul de Operaţii Aeriene a fost informat de către Structura Poliţiei de Frontieră Vicovul-de-Sus, că o patrulă a observat şi a auzit un aparat de zbor de mici dimensiuni care a survolat frontiera de stat din Ucraina în România. Ca urmare a informării primite, au fost luate măsurile specifice prevăzute în planurile elaborate pentru astfel de situaţii, cu accent pe întărirea supravegherii aeriene în zonă, concomitent cu reanalizarea înregistrărilor informaţiilor furnizate de radarele în funcţiune.

Din analiza informaţiilor la dispoziţie nu au rezultat date care să confirme, în mod obiectiv, utilizarea neautorizată a spaţiului aerian naţional în zona de referinţă, arată MAPN.

Potrivit unui răspuns al Poliției de Frontieră pentru europalibera.org, polițiștii au văzut și când aeronava se întorcea în Ucraina. Ei susțin că au informat partea ucraineană, fapt ce a condus la interceptarea aeronavei de către ucraineni.

În jurul orei 6.45, polițiștii de frontieră români au observat și auzit pe aceeași direcție aparatul de zbor, întorcându-se în Ucraina. În urma informării polițiștilor de frontieră români, în jurul orei 7:50, autoritățile de frontieră ucrainene au transmis că au reținut pe teritoriul lor un avion de tip AN2 și 4 persoane, care în prezent sunt suspecte pentru săvârșirea infracțiunii de contrabandă. În urma măsurilor luate și cercetării zonei de responsabilitate polițiștii de frontieră nu au descoperit pe teritoriul țării țigări sau alte produse de producție ucraineană”, se arată în răspunsul ITPF Sighetu Marmației.

În plus, notează Europa Liberă, în zonă sunt trei camere de termoviziune, una fixă și două mobile, dar nu ar fi fost îndreptate spre traseul aparatului.

Polițiștii de Frontieră români au informat imediat autoritățile ucrainiene când au văzut aparatul de zbor. Am făcut tot ce e posibil ca avionul respectiv să fie reținut la sol. Este un caz în cercetare, colaborăm cu Ucraina în această speță. Camerele de termoviziune nu au fost îndreptate pe traseul aparatului, de aceea nu a fost văzut”, a declarat comisarul șef Ilie Poroch, ofițerul pentru relații publice al Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Suceava, pentru Europa Liberă.

Cum se justifică Armata

MAPN susține că ”în situaţia descrisă nu au fost întrunite criteriile legale pentru intervenţia cu aeronave militare aflate în Serviciul de Luptă Permanent – Poliţie Aeriană”, deși e greu de înțeles cum s-ar fi putut realiza analiza întrunirii acestor criterii din moment ce aeronava contrabandiștilor nici măcar nu a fost localizată de radare.

Potrivit MAPN, modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian naţional este reglementat de Legea nr. 257 din 2001.

Potrivit articolului 8 al acestei legi, Forțele de Poliție Aeriană ar fi putut lua măsuri graduale împotriva aeronavei contrabandiștilor, însă primul pas era ”stabilirea de la sol a poziţiei aeronavei, a legăturii radio şi a identităţii acesteia”.

Articolul 8

Împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României Ministerul Apărării Naţionale va lua succesiv următoarele măsuri:

a) stabilirea de la sol a poziţiei aeronavei, a legăturii radio şi a identităţii acesteia;

b) transmiterea de la sol a informaţiilor şi dispoziţiilor către pilotul sau echipajul aeronavei, în vederea utilizării autorizate a spaţiului aerian al României;

c) interceptarea aeronavei care continuă să utilizeze neautorizat spaţiul aerian al României;

d) executarea focului de avertisment de către aeronavele interceptoare;

e) executarea focului de nimicire de către aeronavele interceptoare;

f) executarea focului de nimicire de către mijloacele terestre de apărare aeriană”.

Potrivit MAPN, ”supravegherea spaţiului aerian naţional, pe timp de pace, în zona frontierei de Nord a ţării noastre, se realizează cu mijloace specializate din cadrul Forţelor Aeriene Române şi a altor instituţii cu responsabilităţi în domeniu din cadrul Sistemului Naţional de Apărare, Ordine Publică şi Siguranţă Naţională (SNAOPSN). Mijloacele de radiolocaţie din dotarea Forţelor Aeriene Române, destinate supravegherii asigură, potrivit misiunii încredinţate, descoperirea şi urmărirea aeronavelor care evoluează în spaţiul aerian naţional”.

Cu toate acestea, explică MAPN, aeronavele de mici dimensiuni pot scăpa radarelor. Reamintim că frontiera cu Ucraina este graniță UE și NATO.

Cu toate acestea, în funcţie de caracteristicile terenului şi condiţiile meteorologice din zona de dispunere a radarelor, a suprafeţelor de reflexie şi a caracteristicilor de zbor ale aeronavelor, pot apărea situaţii de diminuare a distanţelor şi înălţimilor de descoperire.

În situaţii particulare, pe timp de pace, evoluţia unor aeronave de mici dimensiuni şi cu suprafeţe reduse de reflexie, în proximitatea frontierei de stat poate fi dificil de detectat, pentru perioade reduse de timp şi la înălţimi de zbor foarte mici”.

MAPN susține că după acest incident de securitate a luat măsuri ca situația să nu se mai repete.

În scopul întăririi apărării spaţiului aerian naţional şi evitării situaţiilor specificate anterior, Statul Major al Forţelor Aeriene colaborează permanent cu celelalte instituţii cu atribuţii în domeniu prin luarea unor măsuri specifice precum: repoziţionare de radare şi reconfigurare a parametrilor de descoperire, intensificarea zborurilor de antrenament, cercetare şi observare în proximitatea frontierei de stat şi suplimentarea periodică a forţelor şi mijloacelor din serviciul de luptă pentru creşterea capacităţii de reacţie împotriva mijloacelor aeriene care evoluează la înălţimi şi viteze mici”, arată MAPN.

Nu este prima dată când radarele Poliției de frontieră și Armatei nu au funcționat

În martie 2019, 3 tone de cocaină au eșuat pe malul mării Negre la Sfântu Gheorghe. Potivit procurorilor DIICOT, radarul poliției de frontieră nu a fost funcțional din 16 martie 2019, inclusiv pe 17 martie 2019, exact când traficanții au aruncat cocaina în mare și au colectat-o din apă.

Contractul privind serviciile de mentenanță ale radarului SCOMAR, care trebuia să protejeze granița de est a UE, expirase din 2017, iar un nou contract a fost încheiat abia la sfârșitul lui 2019.

Introducerea cocainei pe teritoriul României a survenit și în condițiile unor disfuncționalităţi tehnice la sistemul SCOMAR, astfel cum rezultă din probele administrate în cauză”, arată DIICOT.

Din examinarea traseului navei (…), în perioada 16.03.2019 – 18.03.2019, reiese că aceasta a navigat pe lângă țărmul vestic al Mării Negre, iar la data de 17.03.2019, în intervalul orar 12:30-14:19, nu s-a recepționat semnal A.I.S. (Automated Information System), acesta fiind intervalul de timp în care au fost aruncate în mare pachete cu droguri”.

Acest lucru s-ar explica prin faptul că radarul Poliției de frontieră era stricat, spun procurorii DIICOT.

Cu privire la disfuncționalitățile sistemului de supraveghere S.C.O.M.A.R. (Sistemul Complex de Observare, Supraveghere și Control al Traficului la Marea Neagră), în registrele de informări operative de la G.N. Sulina și Garda de Coastă Constanța figurează consemnat la data de 16.03.2019 faptul că radarele și camerele S.C.O.M.A.R. au fost oprite și faptul că despre acest aspect a fost informată conducerea (…)

S.C.O.M.A.R. are ca principal obiectiv asigurarea supravegherii frontierelor maritime românești, precum și a celor ale U.E. și constituie o componentă a Sistemului Integrat pentru Securitatea Frontierei. Atât din adresa anterior menționată, cât și din adresa (…) a M.A.I. (…), respectiv (…) a I.G.P.F. (….), rezultă că Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră nu avea obligația de a informa Ministerul Administraţiei şi Internelor cu privire la defecțiunile survenite la sistemul S.C.O.M.A.R. și că structurile teritoriale ale Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră achiziționează serviciile de reparații ale sistemului prin fonduri financiare de la bugetul de stat.

Din anul 2017, contractul, ce avea drept obiect serviciile de mentenanță a sistemului, a expirat, iar procedurile de licitație pentru achiziționarea acestor servicii, gestionate de către Ministerul Afacerilor Interne erau încă în derulare la finele anului 2019”.

Chiar dacă radarul SCOMAR al Poliției de Frontieră era stricat exact când traficanții au aruncat cocaina în apă și au dus-o la țărm, e neclar cum vasul acestora a trecut și de radarul Armatei (NATO), amplasat cam la 100 de kilometri de coastă.

Foto: Avionul AN2 / Sursa: Obiectiv de Suceava

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

67 comentarii

  1. :Daca as fi pentru o zi presedinte,
    V-as amaneta pe toti si nu v-ati prinde…”

    • Dac aș fi președinte tot aș face ceva, aș interzice paraziții și m aș îmbăta (în vamă în mașină m aș urca și m aș arunca)

    • Seamana ciudat cu actiunile de pe Otopeni pe vremea Presedintelui Constantinescu cand Serviciile Secrete faceau contrabanda cu tigari.
      Ciudatenia este nici atunci nici acum si nici in 2019 Nimeni nu stie nimic.

  2. S.C.O.M.A.R Se strica destul de des. Auditurile pe IT sunt la misto, logurile se sterg nu se stie ce si cum.

    E presiune mare de 20 de ani sa nu se umble la structura asta.

    Evident ca acea casta de stapani care ne detin stiu foarte bine ce se intampla. Permeabilitatea granitelor pazite de romani e maxima.

    • Ar trebui data Informatica asta presei. Cred ca stii mult mai multe. Chiar si Rtv, Antene, oricui, caruia bate pe tambal. Ar mai productiv, cred.

    • Caz tipic, MAPN asi ascunde incompetenta in spatele limbajului de lemn. Oare au auzit de „razboiul asimetric” _vezi cazul Crimeea. Asa pot se treaca ca in „gara” cine vrea si cine nu vrea.
      Oricum trebue avut in vedere ca vecina Ucraina pentru noi este un vecin „neprietenos” , si care la orice ocazie nu ezita sa „bage batul prin gard” – vezi acum cativa ani cazul Rostock.
      Poate fi asta un „test de vigilenta”?

  3. Vinovatul responsabil cu detectarea radar ar trebui pensionat de urgenta (cu pensie speciala grasa, bineinteles)

    • eu zic totusi sa te mai interesezi. daca avionul ala zboara foarte aproape de sol e normal sa nu il detecteze. echipamentele de detectie au si ele niste limite. poate ar trebui sa vezi cum aduceau aia droguri in florida si nu ii detecta niciun radar, zburand foarte aproape de ocean.
      adica ok, daca ala de la radar dormea, e vinovat. dar oricum ala bipaie cand detecteaza, nu e mut. dar daca pilotul e cu adevarat destept si stie cum sa procedeze, poate scapa de detectie. nu e vina nimanui daca asta e cazul.

    • Dan, ai dreptate, acesta este adevărul.

  4. Un AN-2 nu este deloc de „mici dimensiuni”. Este un biplan de productie sovietica folosit si acum pentru salturi cu parasuta, tratamente agro pe suprafete intinse etc. Daca insa a zburat f jos atunci este posibil sa nu fi fost surprins de radare. Depinde in final si unde sunt amplasate aceste radare.

    • De acord, am putea spune chiar ca avionul este un mid-range airplane si unul destul de zgomotos din cauza motorului cu piston si al capacitatii cilindrice mari ( 30 litri). Motorul are cam 1.000 CP iar zgomotul este destul mare si din cauza elicei cu 4 pale cu unghi destul de inclinat.
      Avionul este posibil sa fi fost folosit foarte inteligent in sensul si-a luat altitudine mare in Ukraina si apoi a planat pe granita cu motorul la relanti sau chiar oprit. Avionul asta are caracteristici f bune pentru planare datorita aripilor duble.

  5. Principalul vinovat este DRULA, avionul transporta droguri deci e clar ca ministrul transporturilor trebuie sa raspunda.
    Sper ca Bode cu ministerul lui de speciali si Ciuca cu celalat minister de speciali sa discute rapid cu Catu sa i se ceara demisia lui DRULA

  6. E clara treaba ! Drogurile nu se vad pe radar . 😆😆

  7. Traficul de droguri, țigări, carne vie, armament se desfășoară cu implicarea și girul de la la cel mai înalt nivel al statului, de la ăla vinde produsul finit până la comandantul suprem al CSAT, restul care nu sunt implicați sunt cei care semnalează și tot ei vor avea de suferit, așa că mhwuie parlamentului, Guwernerului și Cotroceniului

  8. Mâine, poimâine, ne trezim cu rușii in case… vai de capul lor. Au facut atâtea investiții și nu sunt in stare sa intercepteze un avion, probabil sunt pe mana cu șmecherii.

  9. Era avionul lui Trevor Phillips, de aia nu l-au prins :))

  10. Stie Olanda ce stie!

  11. Cum spuneam….o natie de pr0sti….

    0 actiune, 0 raspundere, 0 pe linie… noroc ca suntem in UE altfel am fi ajuns ca ucraina…

    • O țară condusă de Partidul Național Democrat Liberal și de CURcubeii neomarxiști, neocomuniști USR + un mutoman un im be cil notoriu

  12. Statul român există doar să fure, plecaţi cât mai puteţi!

  13. Ciuca al nostru

  14. E plin de „siguranță și încredere” peste tot!

  15. Niste demisii pe la Balotesti. ASa ceva nu poate sa se intample la granita NATO si niste APV-isti sa ridice din umeri fara sa pateasca nimic.

  16. ai zice ca astea de acum sunt produse de Dugeen, nu de occidentali

  17. Ce politicieni buni sunt cei de la MApN!!!
    Normal ca „nu au fost întrunite criteriile legale pentru intervenţia cu aeronave militare”, cand nici nu stii ce s-a intamplat 😂🤣😅

    Dar acum, daca analizam la rece… n-ar fi ajutat oare un buletin cu steag si sex in cazul asta?
    Ca doar o tara nu e facuta din radarele pe care le are, avioane de lupta si frontiere sigure.
    Steag si sex, dragii mei, steag si sex!

  18. Bode: România este un stat sigur!!!

    Vai de capul nostru nici granițele nu suntem în stare sa le securizam.

    • Ba au fost secu-rizate odată, că să intrăm în Schengen măcar cu spațiul aerian, dar cât să reziste și ele!!!

  19. Dacă avionul ăsta s-o fi târât pe burtă, cum să-l vadă radarul?!

  20. Daca radarele ucrainene au vazut avionul si cele cumparate de la americani si modernizate cecent nu , nu mai am nimic de zis . Platim 2% din PIB unor maimutoi sa ia pensii speciale si salarii de bastani , de rest : alcool si curve . Traiasca NATO , Traiasca Republica Socialista Romania si preaiubitul conducator al CSAT-ului .

  21. E sigur pentru hoți, violatori și contrabandiștii cu droguri, țigări și carne vie.

    Evident că Iohannis, șeful CSAT, e mut că o lebădă. El are nemulțumiri legate doar de Stelian Ion. Că doară nu ați vrea sa le solicite demisiile lui Bode și Ciuca. Că aia sunt oamenii lui

    • Câtă nesimțire își permite până la urmă și Președintele ăsta?! Cine îi dă dreptul să selecteze temele cu care iese în declarații sau conferințe de presă?! Mutul uită că a fost votat direct și nu pe liste?! Merită suspendat mai mult decât Băsescu!

  22. MApN incompetenta
    Miliarde pe tehnica ineficienta

  23. MAPN= varza murata

  24. Sper ca radarele respective, au fost castigate la tombola, sau primite in zestre 😀

    Bun, lasand gluma la o parte, pentru o tara membra a OTAN… e cam dezordine. Nu mai suntem in anii 40, nici macar in anii 90. Este o buna lectie pentru Vest. Granitele reale ale OTAN, sunt la Vest de Romania. Tot a folosit la ceva incidentul. Nimic nu este grav, din omentul in care stii de ceea ce dispui cu aadevarat, nu pe hartie si la simulari.

  25. De aici și expresia ” să zbori sub radar” . Oricum, nici o scuză, având în vedere că a fost observat de la sol și anunțați cei în măsură să acționeze…

  26. Bine, bine, nu l-a văzut. Si? Gata?
    Măsuri, ninica?
    Macar sa le dea niște ochelari de cal granicerilor, daca n-au.
    – 10 august
    – Caracal
    – cocaina pe plaja
    – avionul asta
    Cam se aduna…

    • Ai utat de masini aruncate in aer unde se cauta vinovatii de luni de zile.
      ‘Tara este sigura ” pentru mafioti.

  27. Dezinformari. Armata nu ofera niciodata informatii cu privire la capacitatile de detectie, deoarece sunt informatii clasificate. Este proabil un caz de contrabada desfasurat cu stirea autoritatilor. Faza ca nu l-au vazut pe radar este o minciuna sfruntata, sunt complici la contrabanda.

    • Aproape zilnic poliția d frontiera „găsește” abandonate colete cu mii d pachete d țigări de contrabandă, mai ales în zona graniței cu Ukraina. Aproape
      niciodată nu găsește și contrabandiștii care ar putea declara și cantitatea reală d țigări pe care o transportau. Găsești țigări ukrainiene in toate piețele din RO, de la Timișoara până la Constanța. Oare cine organizează distribuția și aprovizionarea lor? A trecut un AN 2 observat și…s-a întors la fel d observat fara să aibă probleme in RO. Dar cate au zumzăit neobservate, ale cui erau, ce transportau spre/dinspre RO. Daca aveau țigări era că apa de ploaie, dar uraniu, heroina, bani falși ar interesa pe cineva? AN2 este așa de lent că îl poți lovi cu praștia, dar poliția de frontieră nu are praștii, ea are doar polițiști vigilenți bine plătiți.

  28. Aici trebuie facuta o ancheta prin cooperare cu partea ucraineana.Interesant ar fi de stabilit pe criterii obiective masurile luate sau care trebuiau luate potrivit reglementarilor legale de partea romana din momentul in care avionul care transporta tigari de contrabanda a fost detectat sau putea fi detectat din punct de vedere obiectiv si tehnic pe teritoriul statului roman.Bun,sunt de acord ca a fost informata partea ucraineana de catre politia de frontiera romana si e bine in acest sens,dar pana atunci era posibil din punt de vedere obiectiv,tehnic si legal sa se intervina pe teritoriul statului roman?Acest lucru ar trebui stabilit printr-o ancheta interna.

  29. Întrebarea ce trebuie pusă nu este de ce nu a fost vazut pe radar avionul, ci de ce după ce a fost observat de la sol nu erau in aer in următoarele 10 secunde ceva avioane de vânătoare pe care platiram ceva zeci de miliarde de euro…

  30. Am putea spune chiar ca avionul este un mid-range airplane si unul destul de zgomotos din cauza motorului cu piston si al capacitatii cilindrice mari ( 30 litri). Motorul are cam 1.000 CP iar zgomotul este destul mare si din cauza elicei cu 4 pale cu unghi destul de inclinat.
    Avionul este posibil sa fi fost folosit foarte inteligent in sensul si-a luat altitudine mare in Ucraina si apoi a planat pe granita cu motorul la relanti sau chiar oprit. Avionul asta are caracteristici f bune pentru planare datorita aripilor duble.
    Insa orice am spune autoritatile romane sunt apa de ploaie iar lucru asta trebuie schimbat rapid prin includerea in codul Penal al nerespectarii atributiilor de serviciu pentru astfel de autoritati speciale. Procuratura militara ce o face la ora asta ? Cu ce se ocupa aia oare ? ceva sesizare din oficiu ?

    • De 2 ani De zile se stie de avioanele de la Botosani si nu se face nimic, întrebați IGPF, care cauta vinovați acu, …..Nu este prima oară când trece un avion…..cel puțin 1 data pe saptamana trecea prin zonă Botosani.

  31. Dupa al doilea razboi mondial ar fi trebuit sa existe tehnica sa fie detectata aviatia inamica indiferent de altitudinea de zbor si de aparatul pe care il foloseste. Si atunci zburau razant cu solul. Sunt atatea documentare si chiar filmari publicate din timpul actiunilor aviatiei. Vezi operatiunea Tidal Wave 1 august 1943 cand tot de la nivelul solului au venit escadroanele alea din Libia si au ras Ploiestiul.
    Pana acum, dupa ce am fost si in spatiul sovietic in timpul Razboiului Rece, ar fi trebuit sa avem mijloacele de identificare a aviatiei inamice. Acum cu NATO ar trebui sa avem mijloacele de identificare NATO. Nu ne spuneti povesti de copii cand am vazut ca satelitar se poate supraveghea un teritoriu la nivel de detaliu, mai tineti minte cand Trump a publicat o fotografie detaliata din satelit si a compromis secretul acelei tehnologii cu care se obtineau acele imagini? Asa ca supravegherea se poate face dar nu se vrea.
    Daca rachetele alea de care ne aparam cica vor veni razant cu solul? Nu vom sti ca au venit decat cand au explodat pe teritoriul nostru.
    Suntem departe de raspunsul la milisecunde al aviatiei si armatei israeliene care are sistemul Iron Dome, se pare ca am ramas la nivelul de raspuns al anilor 1940.
    Preventia presupune sa fii pregatit inainte de a se intampla folosind informatiile evenimentelor istorice care s-au intamplat.
    Un grup ostil care ar vrea sa faca rau Romaniei s-ar folosi de lacomia celor care ne pazesc granitele, sa le spuna ca le aduce marfa de contrabanda (tigari, si ce se mai face contrabanda) si de fapt sa lanseze atacuri devastatoare cu pagube imense. Lacomia distruge Romania!

  32. Sa ne ferească Dumnezeu de o invazie, ca altcineva se pare ca nu ne poate ferii :-))). Dacă și scutul antiracheta funcționează tot asa…. E clara treaba… Carne de tun :-)))

  33. Avionul AN2 zboara lent, probabil la inaltimi mici ar fi greu si riscant de urmarit cu un avion cu reactie care are viteza de zbor mai mare .

  34. Nu sunt bune astea pe care le avem? 1 miliard de $ si cumparam altele =))))

  35. Culmea performanței, adică, o rachetă rusească poate „șterge mucii rachetelor defensive de la … Deveselu” fara prea mare bătaie de cap. Johannes probabil căuta prin dosarul infractorului bețiv Citu … etc.

  36. Bă proști ne cred mafioți nimeni na văzut și nici nu a auzit avionu de hârtie chiar așa . Onorabilă presă nu are curaj, că de de unde le vine banu,de la mafie și hoți ce conduc țara. Vă imaginați că președintele este implicat total. De acum nu mai sunt supărat pe Olandezi, știu ei ce știu.

  37. Bravo granicerilori române de la graniță…cu niște comandanți amețiți care nu și au luat prafurile …ăilalți se uitau după muște…bine ca nu au trecut cu niște ogive nucleare ….

  38. Posibil , vinovatul se va pensiona cu o pensie speciala grasă

  39. desteptzilor care e sectziunea radar a aunui avion din panza apretata pe un schelet de lemn?

    plus ca dupa cum bine stizti ca sa se discearna avioanele de nori radarele incerca sa puna un treshhold in functzie de viteza de deplasare a obiectului detectat deorece avioanele au o stall speed cu atat mai mare ca cat sunt mai moderne shi ghicitzi ce avioane au cea mai maica viteza de stall (cea mai mica viteza la care aripe asigura portantza avionului) ?
    Nu cumva cele biplane ?
    Plus ca zburand in rasul solului nu asha ….. a ajuta mult la detectzia radar .

    Mias tzinetzi minte de avionul german de acrobatzie care a decolat din RFG si a aterizat in Piatza Roshie in vremea lui Gorbaciov ?

    nu zic da spui

    a shi mai zic ceva despre atelierele ilegala care fac avioane destinate pentru traficatzi prin Republica Moldova atz-i citit vre-o ceva ?

    nu zic da spui

  40. Ploi dacă nu au văzut ditamai avionul pe radar…. Darr racheta lu putin nici atăt.! cred că, o săi scoale din somn. E grav!! Așa securitate

  41. Normal ca nu l-au detectat, ei investesc în echipa de fotbal nu în aparatura de ultima generație

  42. Suntem praf, când vor intra rușii peste noi și ne vor ocupa,nici nu o sa ne dam seama,mă întreb mai are vreun rost că suntem parte a grupului NATO,bine că nu suntem la granița cu Talibani.

  43. In viată nu e ca-n filme, pană la urmă ceea ce este important este că e bine cand se termină cu bine si nu se intamplă ceva rău, pot fi erori, si aviatorii se pot rătăci si abate de la traseu , si contrabandistii au copii etc etc.

  44. Coruptii au orbul gainii… pana cand nu comit fapte grave care afecteaza societatea civila nimeni nu vede ce este si in acest cuib de sacali…

  45. Demisia ministrului ciucă.demisia tuturor capilor armatei.parchetul militar la puscarie cu ei

  46. Auzi tupeu la ei.Radarul nu a functionat in ziua X si ziua Y,exact in acel moment au intrat tone de cocaina in tara.Pai bai traficantilor din Mapn,chiar ne credeti prosti?Mai bine spuneti ca in ziua respectiva VOI ati oprit radarele ca sa va faceti treaba.Acum ziceti k nu ati putut observa avionul de mici dimensiuni pe radar,dar ati raportat vecinilor Ukrainieni iar acestia ia prins pe traficanti care nu aveau nimic asupra lor.Pai normal ca nu aveau,pt ca „marfa”au aruncat-o din avion la noi in tara.Doar nu era sa se intoarca inapoi cu ea in Ukraina.Asta denota cata coruptie la nivel inalt este la noi.

  47. Nu iau neaparat apararea armatei in acest caz, dar radarele obisnuite au un unghi mort sub care nu pot detecta obiectele zburatoare. Pentru asemenea situatii exista radare speciale de joasa altitudine sau observarea optica directa. Nu stiu daca granita cu Ucraina este presarata cu radare de joasa altitudine pentru a detecta orice avion sau elicopter care zboara sub plafonul de detectie al radarelor clasice.

  48. Treaba trebuia transata mai simplu daca se vroia.
    Acel avion evident ca nu avea nici un transponder rezultand ca era un pericol (daca transporta o arma nucleara, chimica sau biologica ?) . Deci se incerca contactarea pilotului prin radio de 2 ori , a 3-a oara cu foc de avertisment de la o baterie antiaeriana care cu siguranta ca exista in zona, sau pur si simplu de la sol cu mitraliere daca avionil zbura incet si foarte jos.
    Daca nu se primea nici un raspuns atunci se putea trece la anihilarea acelui avion cu o racheta .
    Daca se urmeaza acest protocol consecvent timp de 2-3-5 ani…..contrabandistii o sa trimita doar porumbei cu cateva tigari prinse de picior sau poate drone…..