G4Media.ro

Marea secretomanie a subiectelor și baremelor de la olimpiadele școlare

Sursa foto: Facebook / Szijjártó Péter

Marea secretomanie a subiectelor și baremelor de la olimpiadele școlare

La mare căutare an de an, în aceeași zi sau în ziua imediat următoare, subiectele și baremele de la olimpiadele școlare județene și chiar și naționale sunt de negăsit pentru o foarte mare parte din disciplinele școlare, semnalează mai mulți profesori contactați de EduPedu.ro. Cel mai recent exemplu – subiectele și baremele de corectare pentru olimpiada județeană de limba engleză și pentru cea de limba franceză, susținute sâmbătă, 11 martie, nu au fost publicate de către Ministerul Educației sau de Centrul Național pentru Evaluare, din subordinea acestuia, cel care face și trimite aceste subiecte în centrele de concurs.

Zeci de mii de elevi care anual se înscriu la olimpiadele școlare naționale și profesorii lor sunt nevoiți să caute modele de subiecte pentru competiții și au de adunat, din surse, din edițiile anterioare, subiectele date și baremele pentru a se pregăti. Căutarea aceasta pare însă fără sfârșit, pentru că subiectele și baremele lor de corectare, de la diverse faze – locale, județene, naționale – apar cu întârziere de câteva luni și nici măcar în mod oficial în majoritatea cazurilor, ci publicate pe forumuri, bloguri sau aduse în școli de câțiva profesori care le-au obținut la consfătuiri sau au participat la scrierea lor; ori nu sunt făcute deloc publice, după olimpiade, de către grupurile de lucru care le-au conceput, după cum au declarat mai mulți profesori pentru EduPedu.ro.

În mod paradoxal, Ministerul Educației care susține la nivel declarativ, prin reprezentanții săi, că încurajează și promovează excelența și performanța, ține sub cheie resurse educaționale publice, cum sunt aceste subiecte și bareme pentru olimpiadele școlare județene și mai apoi naționale. Dacă în cazul examenelor și concursurilor de angajare, regula din legislație prevede publicarea lor în ziua în care au loc probele, pentru subiectele și baremele de la olimpiadele școlare legislația este săracă. Sub cele câteva prevederi disparate despre subiecte și afișarea baremelor se ascund funcționarii și cei din comisiile de olimpiade care, în marea lor majoritate, țin sub lacăt aceste resurse educaționale publice.

Conform metodologiei-cadru de organizare a concursurilor și olimpiadelor școlare, care stă la baza tuturor regulamentelor specifice de organizare și desfășurare, nicio prevedere nu se referă la publicarea subiectelor după terminarea timpului alocat rezolvării subiectelor. Conform articolului 20, alineatul 5, ”Secretarul/secretarii Comisiei centrale a concursului național are/au următoarele atribuții: (…) f) multiplică baremele aprobate de președintele comisiei și le afișează după epuizarea timpului destinat probei scrise/probei practice”.

Potrivit aceluiași document, articolul 20, alineatul 3, ”atribuțiile subcomisiei de organizare sunt: (…) e) multiplică baremele și le afișează după epuizarea timpului destinat probei scrise/probei practice”.

Altfel spus, responsabilitatea ca subiectele și baremele să fie publicate nu este în atribuțiile nimănui, deși vorbim despre teste și bareme făcute în cadrul competițiilor finanțate de către Ministerul Educației, din bani publici, susținute în școli publice, cu personal plătit din fonduri publice.

Citește articolul complet pe EduPedu.ro.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Dar pentru ce? Să învețe cineva din greșeli?
    Oricum noi „corectăm“ din pix.