G4Media.ro

Mai este justificată închiderea școlilor, atât timp cât disponibilitatea vaccinurilor depășește cererea?…

Foto: Edupedu.ro

Mai este justificată închiderea școlilor, atât timp cât disponibilitatea vaccinurilor depășește cererea? – cercetătorul Dacian Dolean

Închiderea școlilor pe perioada pandemiei a fost justificată (cel puțin parțial) de mai mulți factori pe care autoritățile din întreaga lume nu i-au putut controla. Unul dintre factorii cei mai importanți care au justificat închiderea școlilor ca strategie de diminuare a vitezei răspândirii noului virus a fost inexistența vaccinurilor.

Acum, ne aflăm la un punct de cotitură în care, cel puțin în România, oferta (disponibilitatea vaccinurilor) începe în curând să depășească cererea (interesul pentru vaccinare). Din acest punct nu mai avem nici o scuză să nu redeschidem școlile, indiferent de rata de incidență. Din acest punct, nu un indice de incidență ales arbitrar trebuie să decidă revenirea elevilor în școli, ci disponibilitatea vaccinurilor. Atât timp cât vor exista vaccinuri disponibile și membrii unei comunități refuză să se vaccineze (iar rata de incidență rămâne ridicată și neschimbată chiar după 4 săptămâni de vacanță de primăvară forțată), educația și comportamentul membrilor comunității (nu participarea fizică a elevilor la școală) trebuie văzute ca factori cauzali determinanți ai răspândirii virusului. În acest caz, eforturile autorităților trebuie să se concentreze pe educarea membrilor comunității (nu pe diminuarea oportunităților la o educație de calitate ale copiilor din aceste comunități, prin închiderea școlilor). Acești oameni au nevoie de mai multă (nu de mai puțină) educație, pentru a lupta cu succes împotriva pandemiei. De unde știm asta?

Rata de vaccinare în România începe să devină tot mai disproporționată, în funcție de nivelul de educație al membrilor comunităților (iar acest lucru va avea în curând un impact din ce în ce mai vizibil asupra ratei de incidență). Procentul persoanelor vaccinate din mediul urban (în general) devine mai mare decât procentul persoanelor vaccinate din mediul rural. Dacă ne uităm la indicatorii educației elevilor pe județe (ex. performanțele la bacalaureat și evaluarea națională), județele cu elevi cu performanțe mai bune la aceste evaluări au o rată de vaccinare mai bună decat județele cu performanțe mai slabe. Există și excepții de la această regulă, dar tendința este evidentă (vezi județele Cluj și Mehedinți, aflate la poluri diametral opuse atât la rata vaccinării, cât și la performanțele elevilor la examenele naționale). Toate aceste fenomene au loc în ciuda disponibilităților vaccinurilor (gratuite!). Acest fenomen se poate observa și în alte țări. De exemplu, în SUA rata vaccinării este cea mai scăzută în statele care au un nivel de educație scăzut (ex. Mississippi sau Alabama care au fost tot timpul la coada clasamentului statelor în funcție de nivelul de educație, au sub 30%). În schimb, state cum ar fi Massachussetts sau New Hampshire (unde nivelul de educație a fost întotdeauna superior restului țării) au o rata a vaccinării de peste 70%. În timp ce în Mississippi (ca și în Vrancea sau Mehedinți), un procent mare de doze stau nefolosite, în zone în care nivelul de educație este mai ridicat cum ar fi New Hapshire (ca și în Cluj, București sau Timișoara) oamenii continuă să se vaccineze la o rată promițătoare. Deci aici nu mai vorbim de lipsa oportunităților, ci de faptul că cei mai puțin educați sunt mai vulnerabili la dezinformare și manipulare, și implicit refuză vaccinarea.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

8 comentarii

  1. Din păcate argumentele corecte sunt interpretate greșit, iar cele incorecte intră în directă contradicție cu cele corecte.
    Insuficient documentat, extrem de subiectiv și fără aplicabilitate practică.

    • Exemple? Altfel pot spune și eu că raționamentul tău e „Insuficient documentat, extrem de subiectiv și fără aplicabilitate practică.”

    • 1. Aprecierea că elevii nu sunt un vector de răspândire a virusului este complet subiectivă.
      Cunosc multe cazuri de familii întregi îmbolnăvite de preșcolari.
      2. Rata de incidenta a cazurilor era pe tendința de creștere accelerată și a fost stopată și chiar inversată abia după 2 săptămâni de vacanță altfel era mult mai grav.
      3. Nu există o scădere a cererii pentru vaccinare. Există cu totul alte explicații și motivații care se pot vedea la cozile pentru vaccinare fara programare.
      4. Anumite reticente față de vaccin vor fi eliminate treptat pe măsură ce proporția vaccinărilor va crește și prin ridicarea diferențiată a restricțiilor.
      Sunt multe exemple unele care chiar frizează absurdul neținând cont de condițiile specifice în care anumite studii au fost efectuate o mare parte din variabile foarte importante pentru a trage concluzii corecte fiind eludate.
      Acest studiu este vădit încropit pentru a trage o concluzie stabilită anterior și acesta este lucrul cel mai evident care dincolo de superficialitate îl face să devină stupid.

  2. Ce prostii vb domnul. Cica e cercetator. Ce legatura are una cu alta? Hai sa facem ca la Antena3, sa impletim adevarat cu fals si sa me dea adevarat. Specialist, nu gluma.

  3. Timisoara nu este judet …

  4. Bine zicea careva:
    Ia sa anunte guvernul ca incepand din septembrie se plateste, fie si 5 lei pe vaccinare, sa vezi ce dau navala… Sa apuce moca…
    Acum se lasa rugati ca daca tot e gratis ar astepta ceva recompense.
    In loc sa terminam drkului cat mai repede cu toata tevatura asta si sa putem respira liber.

  5. In sfarsit un articol de bun simt, o analiza pertinenta.
    Felicitari autorului!

    • Ce are de a face disponibilitatea vaccinurilor cu deschiderea școlilor?
      Se fac vaccinări în școli?
      Sau ați rămas cu un singur neuron?