
Ilie Bolojan: Sper ca săptămâna viitoare negocierile să fie închise / Trebuie să le spunem oamenilor adevărul. Vor trebui luate măsuri de corecție, majoritatea nepopulare, dar necesare / Nici un guvern nu va putea face corecția fără creșteri de taxe și impozite
Ilie Bolojan, președintele PNL, face vineri de la ora 17.00 o conferință de presă despre negocierile pentru formarea guvernului. Urmărește LIVE conferința pe G4Media:
- Suntem la finalul unei săptămâni de discuții legate de programul de guvernare și formarea guvernului. Cred că e corect să vă prezint în mod onest în ce situație se găsește România
- Suntem într-o situație complicată și aș vrea să prezint câțiva indicatori
- Avem un deficit bugetar bugetar foarte mare, adică diferența între venituri și cheltuieli e cea mai mare din Europa. Anul trecut a fost de 9,3% din PIB. Înseamnă o presiune mare pe plata dobțnzilor și contractarea de credite
- Diferența dintre venituri și cheltuieli: anul trecut am cheltuit cu 152 de miliarde de lei decât veniturile de la bugetul statului. Diferența a fost acoperită prin credite
- Pentru că în fiecare an a trebuit acoperită datorie, și pentru că în anii următori nu vom putea renunța la credite, avem un efect de creștere accelerată a creditelor și a costurilor de finanțare
- Datoria a ajuns anul trecut la aproape 55% din PIB, iar la finalul acestui an ar putea ajunge la aproape 60% din PIB
- Situația a îngrijorat piețele și investitorii și asta se vede în costul creditelor. Cheltuielile cu dobânzile au ajuns la 2,3% din PIB. Anul trecut am plătit dobânzi de circa 40 de miliarde lei, iar anul acesta vom plăti mai mult
- Dacă nu se corectează acest deficit, spațiile vor fi tot mai mici, iar măsurile trebuie să aibă în vedere reducerea acestui deficit, care nu poate fi făcută decât printr-o combinație de scădere a cheltuielilor și creștere a veniturilor
- Depindem de accesarea fondurilor europene, dar avem o absorbție scăzută
- Avem PNRR de 28 miliarde euro la dispoziție. Am încasat până acum 10,7 miliarde euro, inclusiv ultima tranșă, adică puțin peste 36% din aceste fonduri. 6,4 miliarde sunt bani din granturi. Termenul final pentru a trage banii este august 2026. Pentru a ne asigura investițiile în continuare, situația impune o anumită urgență
- Al doilea program important e coeziunea. Și aici avem o absorbție scăzută, dar avem avantajul că e mai mult timp la dispoziție
- Avem o balanță comercială foarte dezechilibrată, importăm mult mai mult decât exportăm. Această cerere generată de creșterea de pensii și salarii e irosită pe importurile mari, ceea ce impune să gândim programe de susținere a exporturilor
- Aceasta e realitatea de la care plecăm și e corect să știm cum am ajuns aici, ca să știm ce trebuie corectat
- Am avut cheltuieli în ultimii ani care nu au ținut seama de venituri. În 2024, față de 2023, veniturile a crescut cu 10%, cheltuielile statului au crescut cu 19%
- Pe ce s-au dus acești bani? Salariile bugetarilor au crescut peste rata inflației și veniturile statului. În 2024 față de 2023 au crescut cu 24%. În anumite sectoare avem prea mulți angajați, există privilegii, există instituții unde fondurile de salarii pot fi corectate
- Avem o creștere de cheltuieli cu pensiile care nu a ținut cont de creșterea pensiilor. Fondul de pensii a crescut cu 53% în ultimii 4 ani. Avem pensia medie de 550 euro, dar în justiție pensia e de 5.000 de euro
- Facem comparație între cheltuielile din România și alte țări. În sănătate și educație suntem sub medie, dar în administrația publică și siguranță publică suntem peste medie
- Avem o problemă destul de mare pentru că prea puțini oameni muncesc față de câți beneficiază. Din populația activă, aproape 33%, adică circa 4 milioane de oameni, nu sunt în activitate. Suntem pe penultimul loc în Europa
- Din cauza pensionărilor anticipate, jumătate din cei între 55 și 64 de ani nu sunt în activitate, deși e o vârstă la care primează experiența și înțelepciunea
- Sistemul de sănătate, sistemul de pensii – ponderea contribuabililor e printre cele mai mici din Europa din populația activă. Deci anii viitori va fi o provocare cum vor fi plătite pensiile
- Cheltuielile de investițiile au crescut substanțial. Anul trecut au crescut cu 19%, un lucru bun, și în anii următori va fi o provocare și o necesitate
- Avem venituri scăzute din cauza unei legislații permisive, proaste, a performanței proaste a administrației. Avem o lege permisivă a insolvenței. Există posibilități importante de optimizare fiscală. Avem o impozitare foarte redusă, inechitabilă uneori, a proprietăților
- Trebuie să fim conștienți cu ce bani rezolvăm problemele. Avem printre cele mai mici venituri bugetare raportate la PIB. E foarte greu să ai cele mai mici venituri, dar să ai printre cele salarii și pensii mari
- Asta nu poate funcționa pe termen lung. Am ajuns la o limită. Guvernul care va veni e obligat să aplice o corecție
- Românii au o încredere scăzută în clasa politică, în direcția în care merge țara, în instituții
- Ce e de făcut și ce am încercat să facem? Trebuie să spunem deschis că nu există soluții simple. Cei care promit soluții magice sunt niște falși profeți
- Nu avem cum să schimbăm totul dintr-o dată. Putem repara ce e greșit, atacând constant fiecare lucru greșit și îmbunănătățind permanent ceea ce facem zilnic
- Trebuie să le spunem oamenilor adevărul. Vor trebui luate măsuri de corecție, majoritatea nepopulare, dar necesare. Pentru ele e nevoie de masă critică – de susținere parlamentară. Cred că se conturează masa critică și mă aștept ca săptămâna viitoare să se închidă discuțiile
- Cred că e nevoie să recâștigăm încrederea între partide, apoi încrederea cetățenilor
- Ce cred că trebuie făcut? Măsuri în regim de urgență și cele pe termen mediu
- Cele în regim de urgență – urgentarea accesării fondurilor UE. Trebuie să renegociem planul pentru că nu mai putemk respecta anumite ținte. E nevoie să urmărim respectarea tranșelor. Ultima tranșă nu a fost virată integral pentru că nu am respectat promisiunile pe pensii speciale și pe companiile de stat
- Trebuie înlocuite proiectele care nu mai pot fi terminate, precum cele cu spitalele
- Trebuie deschise toate apelurile de proiecte, înțeleg că unele nu sunt deschise nici acum
- Trebuie măsuri de debirocratizare pentru licitații, inclusiv mecanisme de prefinanțare a acestor programe din PNRR ca să recumperăm timpul pierdut
- O altă urgență e recâștigarea încrederii piețelor financiare și a Comisiei Europene în privința reducerii deficitului bugetar. Astfel vom putea scădea costurile creditelor. România s-a angajat să reducă deficitul bugetar la 7% din PIB, adică peste 2 puncte procentuale, aproape imposibil. Dar asta nu înseamnă că nu trebuie să venim cu un plan în zilele următoare pentru a prezenta creditorilor perpsectiva pe termen scurt: o corecție din creșterea veniturilor, eșalonarea investițiilor și scăderea de cheltuieli. Ar fi trebuit ca ordinea să fie inversă, dar din cauza perioadei electorale de un an și jumătate, estimez că nici un guvern nu va putea face corecția fără creșteri de taxe și impozite
- O analizare investițiilor și amânare sau chiar anulare a unora va fi obligatorie
- Sinecurile publice trebuie eliminate. Mă gândesc la un comitet pe lângă Eximbank, care a crescut de la 7 la 19 oameni
- Evaluarea investițiilor: trebuie prioritizate, analizat modul în care sunt alocate, cum se face cofinanțarea. Dar nu e totuna dacă o investiție zace nefolosită sau e folosită de mulți oameni
- Trebuie să creștem veniturile statului. Nu vom putea evita creșterea impozitului pe proprietăți, dar va intra în vigoare anul viitor
- Trebuie să evităm evaziunea fiscală. Când se ajunge la depășirea bunului simt, trebuie înăspirea legislației în domeniu. Altfel, prin măriri de taxe îi lovim tot pe cei care plătesc deja taxele
- Trebuie găsite mecanisme de taxare prin care cei care fac profituri bune în România să plătească
- Sper ca săptămâna viitoare negocierile să fie închise
Întrebări din partea presei:
Q: Ați face parte dintr-o rotativă guvernamentală? Susțineți un premier tehnocrat?
Ilie Bolojan: Nicio variantă la care se va ajunge nu va fi perfectă. Foarte probabil va nemulțumi unele forțe politice sau poate chiar pe toate. E important să fie cea mai bună soluție pentru România. Nicio variantă nu e perfectă, fiecare are avantaje și dezavantaje, nu mai e mult până săptămâna viitoare
Q: Susține PNL impozitarea progresivă?
Ilie Bolojan: Noi am susținut întotdeauna o impozitare echitabilă deci nu susținem impozitarea progresivă dar susținem ca toți care fac profită să plătească impozitele corect.
Q: Susține PNL impozitarea progresivă?
Ilie Bolojan: Noi am susținut întotdeauna o impozitare echitabilă deci nu susținem impozitarea progresivă dar susținem ca toți care fac profită să plătească impozitele corect.
Q: Sunteți gata să vă asumați că veți avea într-o săptămână pachetul de măsuri?
Ilie Bolojan: Sunt gata să-mi asum toate lucrurile care țin de mine. Nu o să fie ușor, în mod inevitabil vor fi greșeli dar atunci când luăm astfel de decizii ne dorim o decizie bună pentru cât mai mulți dintre români chiar dacă nu vor fi niște decizii perfecte. Ni s-a pus problema (unui guvern fără USR) și cu cât un guvern e mai stabil cu atât capacitatea de a lua decizii mai rapide și mai curajoase e mai mare.
Cred că în zilele următoare președintele va nominaliza persoana căreia îi va încredința această onorantă misiune
Q: Numele dvs a fost invocat de toată lumea. Ce vă ține pe loc pentru a accepta funcția de premier?
Ilie Bolojan: Indiferent cine e premier trebuie să aibă niște condiții minimale pentru a putea performa. Are nevoie de o echipă puternică și de o susținere pe măsură.
Q: Ce viață dați unei astfel de coaliții dacă PSD deja amenință să plece?
Ilie Bolojan: Sunt convins că atunci când un premier e desemnat deciziile se vor lua rapid pentru a avea efecte. Cu cât sunt mai multe partide într-o coaliție cu cât stabilirea unui punct de vedere comun e mai dificilă.
Q: Când ar trebuise intre în vigoare creșterile de taxe?
Ilie Bolojan: Cea mai mare parte dintre știrile pe care le-ați dat sunt o combinație de adevăruri și falsuri. Oricine spune că anumite aspecte linii sunt de netrecut vă rog să mă credeți că vă dezinformează. Și săptămâna viitoare și la Consiliul din iulie România trebuie să se prezinte cu un pachet credibil care să rezolve probleme structurale.
Cheltuielile de bază dacă nu sunt atacate întregesc acest tablou ceea ce înseamnă dobânzi mult mai mari. Cele pe termen scurt vor fi adoptate de Guvern pe data de 1 a lunii următoare iar ce înseamnă anumite impozite pe profit sau dividende se iau la începutul anului
Q: Considerați ca președintele ar trebui să desemneze mai întâi premierul sau ar trebui să continue discuțiile și să desemneze la final?
Ilie Bolojan: Indiferent cine va fi premier, își va pune amprenta pe detalii, un tempo în care se execută programul. Este o combinație și spre asta ne ducem
Q: Vă asumați funcția de premier?
Ilie Bolojan: E corect să le spunem românilor adevărul, să nu creăm așteptări nerealiste. Premierul care foarte probabil va fi desemnat săptămâna viitoare, indifirent cine e el, are nevoie de o majoritate, de o masă critică de susținere. Dacă nu ai autoritatea să sancționezi oamenii din guvern, va fi un premier de mucava. Eu am încredere în milioane de români din privat, în sutele de mii de români din sectorul public că înțeleg situația în care suntem și că le vor susține
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
39 comentarii