G4Media.ro

Kelemen Hunor despre trenul de mare viteză București-Budapesta: Ar însemna o nouă…

Sursa foto: Facebook SNCF

Kelemen Hunor despre trenul de mare viteză București-Budapesta: Ar însemna o nouă construcție, un orizont de timp de un deceniu, cel puțin

Realizarea trenului de mare viteză București-Budapesta dorit de România și Ungaria ar însemna ”o nouă construcție” cu un orizont de timp de cel puțin un deceniu, a declarat la RFI România președintele UDMR, Kelemen Hunor. Premierul Marcel Ciolacu și omologul său de la Budapesta, Viktor Orban, au avut o întâlnire privată, la care au participat de asemenea liderul UDMR și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Cele două Guverne au în vedere un mare proiect comun de infrastructură, mai exact un TGV care să unească cele două capitale.

Kelemen Hunor spune despre întâlnirea dintre Marcel Ciolacu și Viktor Orban că ”într-un fel, este o reintrare sau o intrare în normalitate, fiindcă a venit premierul Orban în România, într-o vizită privată, cum face în fiecare vară. Săptămâna trecută, vineri, dacă nu mă înșel, a primit o invitație din partea premierului Ciolacu, dacă este în România, să se întâlnească și răspunsul a fost afirmativ, pozitiv, ceea ce mi se pare absolut normal. În câteva zile, s-a organizat această întâlnire informală între cei doi premieri, unde am fost invitat și eu și domnul Grindeanu (…). A fost o discuție informală, la o masă, la reședința premierului sau mă rog, unde ar fi reședința premierului, dar el nu stă acolo, în Floreasca, în zona Primăverii”.

Ce au discutat cei doi premieri? Liderul UDMR precizează că ”au discutat cei doi despre proiecte mari, despre lucruri care pot fi făcute împreună în anii care urmează, despre proiecte majore pentru ambele țări și un astfel de proiect ar fi o linie de tren de mare viteză între București și Budapesta, bineînțeles, asta ar însemna și mai departe spre Marea Neagră, spre Constanța, fiindcă atât România, cât și Ungaria din acest punct de vedere, ar avea doar de câștigat. Această idee există de mai multă vreme și eu cred că poate fi pusă o astfel de idee pe hârtie și trebuie proiectată, trebuie văzut în cât timp se poate face, fiindcă aici vorbim totuși de un proiect absolut mare, cu finanțare mare și pe termen lung, dar am văzut că există interes din ambele părți. A doua chestiune care a fost atinsă și am văzut că a apărut și în presă: premierul Orban a spus că așteaptă investitori români în Ungaria și ar fi de dorit să vină investitori puternici din România în Ungaria. Și a treia chestiune atinsă a fost chestiunea Schengen, fiindcă România așteaptă și face eforturi de a intra în Spațiul Schengen, în a doua jumătate a anului 2023, sub președinția spaniolă sunt discuții, apoi urmează jumătate de an cu alegerile europarlamentare anul viitor și sub președinția maghiară în a doua parte a anului viitor iarăși există o posibilitate, dacă nu se închide dosarul în 2023 și aici Orban a spus că Ungaria susține, a susținut și anul trecut și acum doi ani aderarea României la Spațiul Schengen. A fost o discuție informală și foarte constructivă, spun eu”.

Întrebat dacă Marcel Ciolacu și Viktor Orban au vorbit despre o linie de tren de mare viteză Budapesta-Constanța via București sau doar Budapesta-București, liderul UDMR a precizat: ”Ei au vorbit de Budapesta-București. Eu adaug Constanța, că vă dați seama că pentru România interesul este să meargă și până la Constanța, asta ne privește doar pe noi, din România, ei au vorbit de Budapesta-București”.

Întrebat când ar putea fi făcut proiectul liniei de tren de mare viteză, Kelemen Hunor a răspuns: ”E greu de spus, fiindcă în acest moment nu există un proiect concret. Într-adevăr, România prin PNRR acum modernizează linia Oradea-Cluj, dar asta înseamnă o modernizare care ridică viteza la 180-200 de km/h, dar nu înseamnă linie pentru tren de mare viteză, asta ar însemna o nouă construcție și aici Orban propunea să se gândească la o tehnologie europeană, cu francezii, fiindcă sunt cei mai buni în Europa și dacă ai găsit tehnologia, ai și parteneri care aduc tehnologia, e mai ușor să găsești și finanțare, dar asta înseamnă un orizont de timp de un deceniu, cel puțin, dacă suntem serioși și trebuie să fim. Nu se poate promite de la o zi la alta, fiindcă trebuie să faci proiectul, apoi trebuie să cauți tehnologie, finanțare, execuție, durează, dar dacă nu ai un deziderat, nu ai un proiect mare, sigur că nu se va realiza niciodată”.

Citește tot articolul pe RFI România

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii

  1. S a umplut Marea Balaton …acum vor la Marea Neagra.

  2. singurele realizari in domeniul feroviar ale PSDNLUDMR au fost facut sa devalizeze CFR .. citez pentru aia de voteaza de 33 ani hotii si se mira de ce CFR nu e ca afara : „anchetatorii au spus că erau scumpe, inutile și luate fără licitație: wc-uri ecologice la preț dublu, șuruburi, trandafiri, costume de scafandru”