G4Media.ro

VIDEO INTERVIU Soluțiile ministrului justiției pentru degrevarea instanțelor: Crește taxa de timbru…

sursa foto: Pixabay

VIDEO INTERVIU Soluțiile ministrului justiției pentru degrevarea instanțelor: Crește taxa de timbru pentru a descuraja procesomanii/ Desființează instanțe cu activitate slabă și concentrează magistrații în instanțele aglomerate

Ministrul justiției, Stelian Ion, a declarat, într-un interviu acordat G4Media.ro, că are în vedere creșterea taxei de timbru pentru a descuraja procesomanii și pentru a degreva astfel instanțele de cauze minore.

”În privința taxei de timbru, am în calcul o evaluare asupra cuantumului acesteia, astfel încât instanțele să nu mai fie aglomerate cu chestiuni mărunte. Acces liber la justiție nu înseamnă nicio taxă de timbru. Și nu înseamnă o anumită taxă de timbru”, a declarat ministrul justiției.

O altă măsură pe care ministrul Stelian Ion spune că o discută în prezent în Consiliul Superior al Magistraturii este rearondarea unor instanțe. ”Sunt instanțe care au puține dosare, sunt instanțe care au foarte multe dosare și atunci o redesenare, poate desființarea unor instanțe care nu au foarte mult de lucru și concentrarea acelor magistrați în celelalte instanțe ar fi și asta o soluție”, a mai spus ministrul în interviul pentru G4Media.ro.

Alte declarații relevante din interviul acordat G4Media.ro

  • În primă fază, am acum în lucru, e aproape finalizat proiectul care se referă la punerea în acord cu deciziile Curții Constituționale și cu directivele europene. Trebuie făcut urgent acest lucru. Pe de altă parte, o evaluare a codurilor după atâția ani de la intrarea în vigoare este necesară. Într-o etapă ulterioară aș vedea, de anul viitor, să zicem, făcută această schimbare. Altfel, am văzut, dacă te apuci să lucrezi la două proiecte în același timp care au scopuri diferite, te blochezi, pur și simplu.
  • În orice caz, activitatea DNA, având în vedere și pandemia, mă pot referi chiar și la activitatea DIICOT, pentru că pandemia a afectat toate aceste zone e, a fost în parametri foarte buni, din punctul meu de vedere. Cel puțin activitatea DNA.
  • Ce e important, referitor la DNA, este să fie sprijinit DNA-ul din punct de vedere logistic și aici voi solicita colegilor din guvern, ministrului de Finanțe, voi solicita sprijin pe această zonă pentru că este nevoie de personal suplimentar, cel puțin de Poliție Judiciară, au nevoie de oameni acolo. A fost o solicitare de 90 de polițiști de Poliție Judiciară, dar s-a ajuns, într-o discuție cu ministrul de Interne, la o soluție de compromis astfel încât acești 90 de polițiști să vină în tranșe, să spun, câte 30 în fiecare an începând cu acest an. E foarte important lucrul acesta.

Vezi integral interviul cu Stelian Ion în variantă VIDEO

Filmare și montaj: Inquam Photos/ Autor: Ovidiu Micsik

Stelian Ion: Sunt foarte multe cauze care parazitează, pur și simplu, sistemul judiciar. Cauze mărunte. Am avut discuții cu judecători care au spus foarte clar că ar trebui găsite soluții alternative de soluționare a litigiilor. Ar trebui să existe anumite praguri pentru anumite dosare, anumite categorii de procese ar trebui să aibă o anumită procedură, și avem în legislație acum, dar se vede clar că nu e suficient: procedura accelerată de soluționare, unele instanțe sunt pur și simplu sufocate de sute de cereri făcute de aceeași persoană. Un singur om are sute de… e vorba de acei procesomani.

Nu sunt mulți la număr, dar destul de mulți pentru un sistem judiciar ca al nostru. Și pur și simplu ești nevoit să întocmești dosar, să faci cheltuieli cu dosarul ăla pentru un nimic sau pentru o chestiune informă. Care nu ar trebui să fie primită, pur și simplu, ca cerere de chemare în judecată. Și se pierde foarte mult timp cu acestea. Deci din politica de taxe de timbru, din chestiuni legate – avem discuții importante, legate de faptul că durează multe dosare în care sunt analizate proiecte mari de investiții și se ratează proiecte mari de investiții din pricina acestor contestări care durează foarte mult. Și atunci unii spun să facem tribunale sau instanțe specializate.

Asta nu este o soluție, pentru că, am verificat, oricâte tribunale specializate ai face, trebuie să vezi pe procedură cum faci. Ei, anumite filtre, anumite garanții depuse de către cei care contestă, astfel încât să nu îți permiți să oprești doar că vrei, așa, fără să ai neapărat un interes foarte clar sau fără să ai dovezi sau fără să ai dreptate, poți opri un proiect foarte mare. Deci s-au ratat multe proiecte. Și atunci sunt soluții de genul acesta și le discutăm intens acum la nivel de guvern.

Dan Tăpălagă: Ați spus ceva de taxa e timbru. Luați în calcul mărirea, creșterea taxei de timbru?
Stelian Ion: În privința taxei de timbru, am în calcul o evaluare asupra cuantumului acesteia, astfel încât instanțele să nu mai fie aglomerate cu chestiuni mărunte.

Dan Tăpălagă: Adică să descurajați procesele mărind taxa de timbru, asta înțeleg.
Stelian Ion: Da, din punctul meu de vedere, e important lucrul ăsta, da.

Dan Tăpălagă: Deci luați în calcul mărirea taxei de timbru pentru a descuraja procesele, să zicem evitabile, pentru a descuraja procesomanii.
Stelian Ion: Pentru a descuraja aglomerarea inutilă a instanțelor. Trebuie văzut pe ce categorii, în același timp trebuie să ai grijă foarte mare să asiguri accesul liber la justiție.

Dan Tăpălagă: Corect. Corect.
Stelian Ion: Dar acces liber la justiție nu înseamnă nicio taxă de timbru. Și nu înseamnă o anumită taxă de timbru.

Dan Tăpălagă: Acum cam cât e?
Stelian Ion: Păi nu, e în funcție…

Dan Tăpălagă: Diferă în funcție de cauză.
Stelian Ion: în funcție de cauză, da.

Dan Tăpălagă: O altă chestiune, dar spuneți, vă rog, continuați-vă ideea.
Stelian Ion: Era chestiunea taxelor de timbru și sunt mai multe soluții, astfel încât să ai mai puține cauze pe rol. Spre exemplu, rearondarea unor instanțe. Este foarte important să redesenăm harta, avem aici în birou o hartă judiciară cu curțile de apel. Avem discuții la nivel de CSM, astfel încât să se rearondeze. Sunt instanțe care au puține dosare, sunt instanțe care au foarte multe dosare și atunci o redesenare, poate desființarea unor instanțe care nu au foarte mult de lucru și concentrarea acelor magistrați în celelalte instanțe ar fi și asta o soluție.

Dan Tăpălagă: Foarte interesant, în legătură cu termenele care nu se respectă, mai avem un subiect, domnule ministru, și anume Camera Preliminară, iarăși – Tribunalul București, situație fericită, lucrurile au mers relativ repede acolo, nu a ,,zăcut” dosarul în Camera Preliminară, dar altele zac cu lunile, cu anii, deja oamenii din sistem semnalează un fenomen. Termenul, e un termen de 60 de zile pentru Camera Preliminară, el nu se respectă. Intenționați să modificați legea pentru ca să nu devină Camera Preliminară un nou motiv de tergiversare a dosarelor?
Stelian Ion: E posibil, la un moment dat, să ajungem și cu această chestiune la CEDO, pentru că, iată, în Camera Preliminară, uneori, stau dosarele ani de zile. De la 60 de zile la ani de zile e cale de ani lumină, să spun așa. Este o chestiune care a fost pusă în discuție și în anii trecuți și, la un moment dat, se discuta eliminarea acestei etape a camerei preliminare, dar vă spun foarte clar că am în vedere modificarea Codului Penal și de Procedură Penală în două etape, pentru că altfel nu… ne încurcăm și nu mai reușim să o mai scoatem la liman. În primă fază, am acum în lucru, e aproape finalizat proiectul care se referă la punerea în acord cu deciziile Curții Constituționale și cu directivele europene. Trebuie făcut urgent acest lucru. Pe de altă parte, o evaluare a codurilor după atâția ani de la intrarea în vigoare este necesară. Într-o etapă ulterioară aș vedea, de anul viitor, să zicem, făcută această schimbare. Altfel, am văzut, dacă te apuci să lucrezi la două proiecte în același timp care au scopuri diferite, te blochezi, pur și simplu.

Dan Tăpălagă: Deci prioritatea acum e punerea codurilor în acord cu observațiile Comisiei, cu observațiile Comisiei de la Veneția, cu observațiile experților europeni pentru a putea ridica MCV, pentru că fără asta nu puteți ridica MCV, corect?
Stelian Ion: Mai degrabă la Legile Justiției se referă acele observații din avizele Comisiei, mai puțin la codurile penale, dar e un capitolaș, e un punct care se referă și la punerea în acord, dar cu deciziile CCR și cu directivele.

Dan Tăpălagă: Bun. Și modificările, evaluarea codurilor, inclusiv modificarea regulilor privind Camera Preliminară – anul viitor.
Stelian Ion: Eu spun că, realist vorbind, anul viitor va fi cel mai potrivit pentru a realiza acest lucru. Nu sunt de acord să facem lucrurile după ureche, heirupist.

Dan Tăpălagă: A trecut mai bine de un an, domnule ministru, de la numirea noilor procurori-șefi, au avut și bilanț, unii dintre ei, cum evaluați activitatea doamnei Scutea la Parchetul General, Crin Bologa la DNA?
Stelian Ion: Este o evaluare pe care o am în curs, aceste bilanțuri sunt foarte stufoase și le analizez. În orice caz, activitatea DNA, având în vedere și pandemia, mă pot referi chiar și la activitatea DIICOT, pentru că pandemia a afectat toate aceste zone e, a fost în parametri foarte buni, din punctul meu de vedere. Cel puțin activitatea DNA. Este important să observăm câteva lucruri. Au fost discuții foarte multe în perioada trecută referitoare la acele dosare făcute cu mult zgomot, cu presiune mediatică, cu camere de luat vederi îndreptate pe ușa DNA-ului. Lucrul ăsta nu s-a mai văzut în ultimii ani. Cert e că lucrurile nu au stat pe loc acolo. S-au făcut anchete și dumneavoastră, jurnaliștii, cu siguranță v-ați uitat pe acele bilanțuri și ați văzut că s-a lucrat. Ce e important, referitor la DNA, este să fie sprijinit DNA-ul din punct de vedere logistic și aici voi solicita colegilor din guvern, ministrului de Finanțe, voi solicita sprijin pe această zonă pentru că este nevoie de personal suplimentar, cel puțin de Poliție Judiciară, au nevoie de oameni acolo, 30 de polițiști…

Dan Tăpălagă: Au nevoie? Cam de câți?
Stelian Ion: 90, a fost o solicitare de 90 de polițiști de Poliție Judiciară, dar s-a ajuns, într-o discuție cu ministrul de Interne, la o soluție de compromis astfel încât acești 90 de polițiști să vină în tranșe, să spun, câte 30 în fiecare an începând cu acest an. E foarte important lucrul acesta…

Dan Tăpălagă: Dar știți că mulți oameni din sistem, din parchet, din DNA, se plâng de calitatea slabă a ofițerilor judiciari.
Stelian Ion: Calitatea aceasta ține de recrutare, e o chestiune foarte importantă și recrutarea în sine trebuie făcută în așa fel, încât să meargă cei mai buni polițiști acolo, dar orice polițist de Poliție Judiciară ar trebui să fie foarte bine pregătit. Lucrurile astea sunt structurale și pornesc de la unitățile de învățământ și până la modalitatea de susținere a examenelor. Ce-i important este să se meargă pe meritocrație, pe examene, concursuri și să demonstreze ca sunt buni specialiști.

Dan Tăpălagă: Cei de la DNA mai au o problemă, la bilanț domnul Bologa reclama bugetul mic pentru Serviciul de Interceptări și Filaje. De ce nu v-ați bătut pentru un buget mai mare, făcând parte dintr-un guvern care susține, cel puțin declarativ, lupta anticorupție?
Stelian Ion: Am făcut demersuri nu doar pentru DNA. Am avut discuții la nivel de guvern și pentru Înalta Curte de Casație și Justiție, și pentru DIICOT. Există multe solicitări de genul acesta și au fost angajamente ca la rectificare să fie găsite aceste sume. E important de spus că Ministerul Justiției nu este ordonator principal de credite pentru DNA, nu este ordonator principal de credite pentru Înalta Curte. Asta nu înseamnă că nu mă implic, ca membru al guvernului, mai ales care ține de partea de justiție. Asta am și făcut și asta voi face în continuare.

Dan Tăpălagă: Apropos de DIICOT, domnule ministru, spuneați că veți declanșa procedura de numire a unui nou șef, cred că chiar în luna martie. S-a întâmplat asta, ați început procedura, sau…?
Stelian Ion: Nu. Am spus că iau în analiză să facem această procedură în prima jumătate a anului. Deci nu am spus în luna martie.

Dan Tăpălagă: Ok.
Stelian Ion: Este o chestiune care ține de stabilitatea instituțională. Aceea de a avea șefi permanentizați, ca să zic așa.

Dan Tăpălagă: Plini.
Stelian Ion: Cu mandat plin.

Dan Tăpălagă: Când veți declanșa procedura?
Stelian Ion: Am spus în prima jumătate…

Dan Tăpălagă: Deci încă nu. Suntem în prima jumătate, au trecut două luni…
Stelian Ion: Suntem, dar nu am trecut, da.

Citește și

EXCLUSIV VIDEO Ministrul Justiției, Stelian Ion, măsuri după clasarea dosarului 10 august: Voi sesiza vineri Inspecția Judiciară în cazul fostului procuror șef DIICOT, Georgiana Hosu / Voi cere procurorului general efectuarea unui control la Parchete/ Genul ăsta de preluare de dosare cu japca să nu se mai poată realiza

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

25 comentarii

  1. Specialii ăstia nu pot in doua schimburi?
    Pentru procesomani nu pot fi taxe progresive?
    In general sunt evidente si după procesul al V-lea se poate dubla taxa.

    • Multumim usr.
      La Suceava, prefectul e de la usr. Iar prefectul usr i-a pus pe patru dintre penalii care luau spaga la permise auto suceava, inapoi in functie. Adica sa examineze candidatii pentru permise de conducere.
      Bravo usr!

    • Foarte bună ideea cu taxele progresive, astfel garantează că omul de bună credință care-și caută dreptatea în instanță nu va fi oprit de taxa de timbru.

    • Rar mi-a fost dat sa vad o nesimtire mai mare decat la acest ministru. Dupa mintea lui, oamenii n-au ce face si se duc aiurea in instanta. D-aia merg treburile prost, ca sunt procesomani… Ca instituiile statului nuuuuu fac abuzuri.
      Eu zic altceva: hai sa punem sanctiuni magistratilor care pierd la CEDO: sa plateasa suma din buzunarul lor, si la al treilea proces pierdut sa fie indepartati definitiv din magistratura. Ce zceti?

  2. Eliminarea magistratilor corupti si cresterea pedepselor infractorilor pot degreva instantele si puscariile.

  3. Pai cat sa facem taxa asta de timbru? Acum pentru niste daune de 12.000 de RON se ia 6% la fond si inca 6% la apel si recurs. Hai sa facem taxa vreo 40% ca cei care sunt nedrepattiti sa ramana cu nimic.
    „Acces liber la justiție nu înseamnă nicio taxă de timbru. Și nu înseamnă o anumită taxă de timbru”, a declarat ministrul justiției.” Bun. Dar daca impui o taxa de vreo 50.000 de euro unuia care isi pierde terenul de 100.000 de euro, ca deh se fac lucrari de utilitate publica si ii dam 10.000 de euro, nu inseamna ingradire la justitie? Eu zic ca da.

    • Total de acord, vorbeau de stat de drept…ceea ce fac nu conduce decat la restricționarea liberului acces la justiție. Sa organizeze concursuri și sa crească numărul magistraților.

    • Nu e vorba de astfel de cazuri, ci de procesomani care vin cu cauze minore (de genul vecinul si-a facut gard nou si lui nu-i place culoarea). Se judeca luni de zile, iar apoi 2-3 recursuri ca la sfarsit sa plateasca trei lei cheltuieli de judecata. Sunt astfel de oameni care au zeci de procese pe rol, cu vecini, cu autoritati, oricine, doar sa-si ocupe timpul. Iar marile dosare se claseaza fara sa ajunga in instanta.

  4. Normala e anularea taxei de timbru nu creșterea ei.

  5. Taxa de timbru trebui să fie mărită, eventual la nivelul a trei salarii minime pentru cauze minore și la 80% din prejudiciu în cazul celor majore, să descurajăm procesomanii ! Un capsoman mai mare decât acest ministru al justiției nu am întâlnit până acum. Cum justifică el o măsură infectă, nedemocratică și neconstituțională de limitare a dreptului la justiție ! Acest … ministru este de formație avocat, dacă poți să crezi așa ceva. Mă mir cum de nu interzice orice sesizare a persoanelor fizice, orice apel la justiție să fie controlat prin organele abilitate care se vor autosesiza, dar în așa fel încât să nu „pună presiune” pe sistemul judiciar ! Culmea este că are și adepți.

    • Ministrul asta trage usr in jos cu ideile lui tâmpite.

  6. Creste taxa de timbru, creste si spaga.

  7. fiecare mica comunitate are cite un procesoman , daca nu mai multi . Cum opresti pe cineva sa dea in judecata indivizi ce nu ii produc reclamantului pagube personale si care indivizi nu incalca legea ?

    • Sefii parchetelor locale avertizeaza de multa vreme victimele atrocitatilor crimei organizate institutionale ca nu au nicio sansa i9n justitia romana deoarece politicinii locali comanda verdictele instantelor de judecata si rezultatul anchetelor penale!

  8. Zau? si sutele de oameni cu dosarul 10 august sunt procesomani daca se vor duce in instanta? Niste magistrati si-au batut joc de cetateni si acum va fi o explozie de dosare in penal. Cine-i de vina?
    Sunt multe procese pentru ca institutiile statului fac abuzuri impotriva cetatenilor si trebuie sa te adresezi instantei chiar si pentru o simpla hartie care putea fi obtinuta in 5 minute! De ce nu sunt sanctionati functionarii institutiilor care pierd procese cu cetatenii? de ce nu sunt sanctionati judecatorii care pierd la CEDO? Tot cetatenul este de vina ca „streseaza” instantele cu problemele lui (inchipuite, fireste).

  9. Taxa de timbru este modalitatea prin care se restringe dreptul si accesul liber la justitie . Mai ales al cetateanului simplu .
    Este adevarat ; la o justitie corupta . Cunosc cel putin 4 judecatori corupti . Mai bine nu i-as fi cunoscut …..

  10. O idioțenie mai mare ca asta n-am auzit.
    Vă veți trezi cu o groază de procese pe la CEDO și Curtea Europeană de Justiție.

  11. saracii nu vor gasi bani, dar care-i problema? numai masteranzii in oceanografie au nevoie de ajutorul legii

  12. Tipul asta e plecat ?!
    Parerea me este ca sunt prea putine procese!! Sunt multe domenii ca asigurarile, serviciile publice, serviciile bancare, jocurile de noroc etc, in care clientul este de partea pierzatoare a contractului, de cele mai multe ori, si accepta acest lucru pentru ca se ia cu mainile de cap doar la ideea de a da in judecata. Daca, insa, ar fi mai multi care ar da in judecata o autoritate, sau societate, s-ar crea o masa critica, iar societatea ( presa, organe abilitate) ar sesiza numarul de procese si ar constata ca e o problema. Asa, daca ai cateva procese pe an cu societatile de asigurari, de exemplu, nu consideri ca ar fi vreo problema in domeniu… Ar trebui sa gaseasca solutii de suplimentare a personalului, nu de ingradirea accesului la justitie !! Ca in multe domenii in Romania se ia o exceptie (procesomanii) pentru a justifica o reglementare, ceea ce e complet eronat!! Incredibil…

  13. Ce e dragilor?
    Deja vă e greață de USR?
    După câteva luni doar…Sensibili mai sunteți.

    Măreața taxă de timbru îngrădește accesul la justiție.
    Taxa ar trebui plătită după ce instanța dă o decizie definitivă si irevocabilă. (Sigur ati auzit celebra formulă,,Admite în parte…”)

    Adevărata reformă ar presupune introducerea precedentului judecat.
    Pe o speță identică cu aceleași probe, soluția sa se emită standard, din oficiu in camera preliminară.

    Dar nu, noi avem 500 de decizii diferite pe aceași speță cu aceleași probe in dosar.

    Justiția pt. cetățeanul de rând e o bătaie de joc. Fără bani pierzi orice șansă la dreptate în justiție.
    Restul e PR de prost gust tavalit prin televiziuni aservite.
    Justitia nu înseamnă sa arestezi 2-3 corupți ci sa iti poti găsi dreptatea ca cetățean obișnuit.

    • Dar la ajutorul public judiciar nu umblati? Tot limita de 300 lei lunar/ membru de familie ramane pentru ca statul sa suporte integral taxa de timbru?
      Voi chiar nu va ganditi la amaratii aia de batrani care au pensii de 700-800 lei? Aia trec si de 600 lei/lunar si nici macar nu pot plati doar 50% din taxa.

  14. Ministrul justitiei este ori idiot ori jigodie. Intr-o tara in care institutiile statului colcaie de functionri prosti sau corupti esti nevoit sa apelezi la justitie pentru a obtine un drept legitim. Si in prezent taxele de timbru sunt destul de mari pentru multi cetateni. Dimpotriva, ar trebui ca unele taxe de timbru sa dispara.

  15. Un tâmpit acest ministru. Taxele si asa sint mari. Milioane de romani sint hartuiti de firme de recuperare credite moarte si nu pot plati taxele pentru a se apara.
    Noul cod de procedura este de vina pentru aglomerare. In penal la fel – un dosar flagrant, ori cu recunoastere, pe codul vechi se judeca in 2 luni, acuma in 2 ani.

  16. Isi freaca banksterii si corporatiile mainile.Hai, da pe cineva in judecata pentru clauze abuzive…sau statul ca ti-a subevaluat terenul expropriat!

  17. Pentru degrevarea instanțelor de judecata, in principal trebuie analizat , de ce anume se adreseaza un numar atat de mare instanțelor de judecata….
    Atunci s-ar constata faptul ca Romania are o legislatie total haotica, interpretabila, alambicata, stufoasa, unde exista legi speciale in contradictie cu cadrul standard dat de legea organica, s.a.m.d.
    Asa incat, daca insasi Constitutia este interpretabila , si predispusa la schimbări iminente, cred ca reanalizarea cadrului legislativ general- plecand de la cei care emit acte legislative si nu au pregatire in domeniu- ar reintroduce puterea judecatoreasca in planul ei natural.
    In egala masura, cresterea numarului de magistrati pentru o perioada de 5 ani- prin accederea in profesie prin similitudinea pregatirii – adica prin asimilarea profesiilor conexe, avocati , consilieri juridici, etc in conditii de intervievare in principal- ar rezolva problema …..
    Faptul ca ingradesti accesul oamenilor la justitie, prin obligativitatea achitarii unor taxe de timbru covarsitor de oneroase, denota o extrem de slaba cunoastere a functionarii sistemului juridic din Romania …..