G4Media.ro

Încă o țară anulează două proiecte majore de infrastructură în parteneriat cu…

Încă o țară anulează două proiecte majore de infrastructură în parteneriat cu China din cauza costurilor exorbitante

Premierul malaezian Mahathir Mohamad a anunțat chiar la Beijing că renunță la două proiecte faraonice ce urmau să fie realizate în parteneriat cu China, transmite Sydney Herald. Proiectele în valoare de 22,3 miliarde de dolari (o cale ferată și o conductă de gaze) ar duce țara în faliment, a spus oficialul asiatic.

După Pakistan, Malaezia e a doua țară care într-un timp scurt anunță că are dificultăți majore la implementarea proiectelor convenite cu China și finanțate de China în cadrul proiectului ”Road and belt”. Este un program strategic pentru China, prin care președintele Xi Jinping încearcă de ani buni să transforme țara sa în principala forță economică în Asia și Europa.

Premierul malaezian l-a acuzat pe predecesorul său, Najib Razak, care a semnat cu China acordul privind lansarea acestor proiecte, de ”prostie”, scrie și ziarul economic rusesc Kommersant, citat de Rador. Premierul malaezian consideră că finanțarea chineză a proiectelor este mult prea scumpă, exact ca în cazul Pakistanulu, iar creditele ce ar trebui luate de la bănci chineze înseamnă o povară prea mare pe bugetul țării.

Premierul Mahathir Mohamad, în vârstă de 92 de ani, a revenit la putere în luna mai, după o întrerupere de 15 ani, pe valul de nemulțumire în ceea ce-l privește pe premierul Najib Razak, a cărui carieră a fost distrusă de un dosar de corupție în cel mai mare fond de dezvoltare din Malaysia, 1MDB. Reamintim faptul că, după cum s-a descoperit în 2015, fondul acumulase datorii de 11 miliarde de dolari, iar aproximativ 4,5 miliarde de dolari au dispărut într-o direcție necunoscută.

Printr-unul din primele decrete date după ce a venit la putere Mahathir Mohamad a înghețat proiectele chinezești privind construirea în țară a unei căi ferate de mare viteză și a două conducte de gaze. Inițial calea ferată costa autoritățile de la Kuala Lumpur 13,6 miliarde de dolari dar, datorită diferitelor acorduri suplimentare, valoarea acesteia a crescut la 16,5 miliarde de dolari. Mai mult decât atât, dacă sunt avute în vedere toate dobânzile pe care țara va trebui să le plătească băncii Exim Bank, suma va crește la 20 miliarde de dolari.

Despre toate acestea s-a aflat numai după schimbarea guvernului, care a descoperit, de asemenea, că în timpul lui Najib Razak datoria totală a țării a crescut la un trilion de ringgiți ( 252 de miliarde de dolari), în condițiile unui PIB al țării de 364 de miliarde de dolari.

”Tronsonul de cale ferată de pe coasta de est”, care a fost înghețat de Mohamad, era proiectul – amiral al inițiativei chinezești ”Centura și drumul” și ar fi trebuit să devină parte a traseului internațional care unește China și Singapore, prin teritoriul Asiei de Sud-Est. În momentul în care proiectul a fost oprit, pentru el deja se cheltuiseră aproximativ 5 miliarde de dolari. Valoarea creditului pentru țară era de 3,25% anual, termenul de plată – 20 de ani. Lucrările de construcție au început în anul 2017.

Când a oprit proiectul, Mahathir Mohamad a declarat imediat că ”el nu este un lider anti-chinez” și intenționează să meargă la Beijing pentru revizuirea condițiilor acordurilor încheiate. În cursul celor cinci zile de vizită, el s-a întâlnit cu președintele și cu primul ministru Chinei și cu o serie de alți oficiali. Judecând după declarația finală, nu s-a reușit revizuirea condițiilor creditelor. După cum a declarat premierul Mohamad, pentru aceasta ”este nevoie de mai mult timp”. El a dat totuși clar de înțeles că este gata să aștepte cât este necesar.

”Aceste proiecte nu vor fi realizate. Dacă trebuie să plătim daune, le vom plăti. Însă acum obiectivul nostru este să micșorăm datoria”, a declarat premierul malaysian. Mohamad a arătat că guvernul anterior ”s-a jucat cu banii, nu a făcut nici o apreciere firească a eficienței investițiilor, nici o documentație tehnico-economică”. Mohamad a dat asigurări presei că partenerii chinezi ”au privit cu înțelegere situația”. El l-a criticat dur și pe predecesorul său, Najib Razak. ”Semnarea acestor proiecte a fost o prostie. Acești bani îi vom scoate de la Najib”, a declarat premierul malaysian.

Situația se complică prin aceea că autoritățile malaysiene îl suspectează pe Najib Razak de faptul că a folosit creditele băncilor chinezești nu pentru construirea căii ferate și a două conducte, ci pentru umplerea găurilor din balanța 1MDB. Împotriva fostului premier au fost pornite în iulie trei dosare penale de corupție și delapidarea de statului.

Înghețarea de către premierul Mohamad a proiectelor chinezești constituie cel mai important incident de acest gen din istoria de cinci ani a inițiativei ”Centura și drumul”. Anterior, toate problemele apărute între Beijing și terțe țări se rezolvau pe culoare și, de regulă, în favoarea Chinei. Între altele, conducerea Republicii Sri Lanka, care nu dorea să-i plătească datoriile guvernului anterior al Chinei, a fost obligată să transfere la sfârșitul anului 2017 portul Hambanthota și teritoriul din vecinătatea acestuia sub administrarea unei companii chineze. În noiembrie 2017, Guvernul Nepalului а anulat construirea hidro-electrocentralei Budhi Gandaki de către o companie chinezească, contract care fusese semnat de guvernul maoist care pierduse puterea în iunie 2017.

Foto: Mahathir Mohamad si Xi Jinping (Sursa: Guvernul Chinei)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. Nu știu dacă a mers primul comentariu, așa că-l mai postez o dată: Muntenegru are fix aceeași problemă, inclusiv cu parteneriatele public-private de care PSD este atât de îndrăgostit. https://www.reuters.com/article/us-china-silkroad-europe-montenegro-insi/chinese-highway-to-nowhere-haunts-montenegro-idUSKBN1K60QX

  2. binevenite aceste articole externe de economie, nu prea sunt multe in presa romaneasca.

    lipsa lor ne face sa credem ca suntem buricul pamantului si altceva in afara de lupta cu statul paralel/ cei 4 asasini, si pamantul nu prea se mai invarte decat aici la noi.

    realitatea e ca in timp ce noi ne luptam cu jandarmii si ne chinuim sa facem cativa kilometri de autostrada, si singura viziune a conducerii e controlul justitiei, altii evolueaza, altii au aparat bugetar/birocratie redus/a spre 0 prin introducerea calculatorului, asa cum trebuie, in insitutii, altii fac poduri, aeroporturi, porturi, drumuri, fabrici pentru noi tehnologii