
Google și Meta au acceptat bani negri pentru reclame care vizează Ucraina și opoziția maghiară
O companie maghiară nou înființată cheltuiește sute de mii de euro pe reclame care îl atacă pe liderul opoziției maghiare Péter Magyar și pe președintele ucrainean Volodimir Zelenski, depășind cu mult veniturile declarate și fără a dezvălui sursa finanțării sale, scrie vsquare.org.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Meta a eliminat în cele din urmă o serie de reclame similare care vizau oponenții lui Viktor Orbán pentru încălcarea termenilor și condițiilor sale de utilizare, dar numai după ce a profitat de afișarea acestora către milioane de utilizatori.
Într-o campanie publicitară difuzată pe Facebook, Instagram și YouTube, un videoclip animat îi arată pe Volodimir Zelenski și Péter Magyar aruncați ca gunoiul. Aceeași imagine apare pe sute de afișe și panouri publicitare din toată Ungaria, înfățișându-i pe cei doi bărbați ținând steaguri ucrainene. Mesajul este clar: pentru susținătorii lui Viktor Orbán, a fi asociat cu Ucraina este un motiv de ridiculizare, iar Péter Magyar este denigrat pentru asta.
Cea mai recentă campanie de afișe și videoclipuri care îl denigrează pe Péter Magyar și Volodimir Zelenski reflectă o strategie de atac caricaturală observată chiar înainte de alegerile din 2022 din Ungaria, când liderul opoziției de atunci, Péter Márky-Zay, a fost ținta unui atac similar.
Deși reclamele servesc în mod clar intereselor partidului Fidesz al lui Viktor Orbán, ele nu sunt publicate oficial de partid sau de guvern. În schimb, ele sunt atribuite unor companii private.
Una dintre aceste companii este Resistance Movement Non-Profit Ltd. (Ellenállás Mozgalom Nonprofit Kft.), fondată abia anul trecut cu un capital inițial de doar 7.500 de euro. În ciuda acestui început modest, compania a cheltuit recent sute de mii de euro pe publicitate politică, fără a dezvălui proveniența banilor.
Ceea ce se știe, însă, este unde se duc acești bani: în visteria giganților americani din domeniul tehnologiei Meta și Google, ale căror platforme publicitare găzduiesc campaniile de denigrare maghiare. Chiar dacă reclamele încalcă probabil regulile platformelor, aplicarea legii a fost întârziată sau absentă.
O campanie publicitară plătită, difuzată în prezent pe Facebook, Instagram și YouTube, îi înfățișează pe Magyar și Zelenski ca pe niște gunoaie care trebuie aruncate. Aceleași imagini acoperă acum spațiile publice din toată Ungaria – sute de afișe cu cei doi politicieni ținând steaguri ucrainene, o încercare clară de a-l discredita pe Magyar asociindu-l cu sprijinul pentru Ucraina, pe care aliații lui Orbán îl descriu ca fiind rușinos.
Deși costul exact al campaniei stradale nu este cunoscut, chiar și cele mai conservatoare estimări sugerează că acesta depășește sute de mii de euro. La prețurile minime de pe piață, o campanie națională care utilizează 500 de panouri publicitare și 1.000 de afișe luminoase ar costa aproximativ 107,5 milioane HUF (270.000 de euro).
Vsquare l-a contactat pe Bence Apáti, expert pro-Orbán și acționar unic al Resistance Movement Ltd., întrebându-l de unde provin fondurile. Întrebarea este cu atât mai relevantă cu cât guvernul maghiar pretinde că susține transparența financiară a grupurilor care influențează viața publică, așa cum demonstrează recent propusa „lege a transparenței”. Cu toate acestea, Apáti nu a răspuns. El nu a dezvăluit dacă compania primește finanțare publică sau bani din străinătate.
În plus, VSquare a contactat și Meta și Google, dar niciuna dintre aceste companii nu a răspuns la solicitarea de comentarii.
Sute de reclame eliminate numai după încheierea campaniilor
Aceasta nu este prima campanie de denigrare opacă din politica maghiară. În martie 2025, o pagină de Facebook numită Aktuális a început să difuzeze campanii publicitare care atacau atât Ucraina, cât și pe Péter Magyar.
Pagina și marca erau deja active în timpul alegerilor din 2022. Pe atunci, Aktuális Media Non-Profit Ltd., fondată de un alt expert media pro-guvernamental, a derulat o serie similară de reclame finanțate din surse necunoscute, apoi a dizolvat compania chiar înainte de alegeri.
După o pauză de un an, Aktuális a revenit cu titluri precum:
„Péter Magyar și aliații săi nu doar aplaudă războiul — ei ar trimite arme”;
„TISZA ar admite Ucraina în UE! Sunteți de acord cu asta?”
Numai în martie 2025, Aktuális a cheltuit 14,8 milioane HUF (37 100 EUR) pe reclame Meta. În aprilie și mai, această sumă s-a dublat, ajungând la 31,8 milioane HUF (77.700 EUR), urmată de o campanie mai mică în iunie, de 3,3 milioane HUF (8.270 EUR).
Cine finanțează aceste reclame rămâne un mister. În biblioteca de reclame Meta, sponsorul este listat pur și simplu ca „Aktuális”, în ciuda faptului că compania înregistrată nu mai există. Aproape toate reclamele din 2022 ale Aktuális au fost în cele din urmă eliminate de Meta pentru încălcarea politicilor privind publicitatea politică.
Cel mai probabil, acestea au încălcat regulile împotriva reprezentării false a persoanelor fizice sau nu au dezvăluit sursele de finanțare. Dar, până în momentul în care au fost eliminate, reclamele ajunseseră deja la milioane de utilizatori, iar Meta încasase veniturile din publicitate.
Finanțe intenționat opace
Conform datelor din registrul comerțului obținute de Átlátszó, cealaltă companie care difuzează reclame similare, Resistance Movement Non-Profit Ltd., a fost înființată în 2024 și este deținută în totalitate de Bence Apáti, o personalitate media pro-guvernamentală.
Adresa sa înregistrată este sediul unei firme de avocatură din Budapesta, care a aparținut cândva actualului ministru al Justiției, Bence Tuzson. Conform documentelor, Apáti poate utiliza sediul firmei de avocatură fără a plăti chirie.
În cel mai recent raport financiar, compania a înregistrat un bilanț total de 22,45 milioane HUF (56.300 de euro) și un profit net de 19,4 milioane HUF (48.640 de euro). Sursa acestor venituri nu este identificată, iar acum compania a obținut cumva acces la fonduri semnificativ mai mari.
Conform Ad Library de la Meta, Resistance Movement Ltd. a cheltuit 32,2 milioane HUF (80.236 de euro) pe reclame pe Facebook și Instagram numai în luna iulie. Centrul de transparență al reclamelor Google arată că compania a cheltuit aproximativ 70 de milioane HUF (175.516 de euro) pe doar șase reclame YouTube.
Cea mai scumpă reclamă – „Like two eggs” (Ca două ouă), care îi înfățișează pe Magyar și Zelenski ca fiind gunoi – a costat 24 de milioane de HUF (60.180 de euro) și a devenit cea mai costisitoare reclamă politică a Google în Ungaria în cele 30 de zile premergătoare datei de 12 iulie.
Inițial, compania a încercat să-și ascundă cheltuielile clasificând reclamele sale ca „reclame comerciale”, care nu intră sub incidența regulilor Google privind transparența reclamelor politice. Clasificarea a fost corectată ulterior, dezvăluind cifrele reale. Însă aplicarea întârziată a regulilor înseamnă că acestea au un efect practic redus: până când se iau măsuri, răul este deja făcut.
Chiar și încălcările repetate nu au consecințe reale. În ciuda faptului că sute de reclame au fost eliminate pentru încălcarea politicilor, pagina Aktuális continuă să deruleze campanii similare fără a fi împiedicată.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii