G4Media.ro

Foreign Policy: De ce nu va permite niciodată Putin Ucrainei să devină…

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

6 comentarii

  1. Într-adevăr, nu există acord de pace intre Ucraina și Rusia ( erau în aceeași ”tabără” pe durata războiului mondial ). În schimb Rusia a semnat nu mai puțin de cinci documente cu caracter de drept internațional, care se referă – intre altele – și la integritatea teritorială a Ucrainei.
    Primul acord ( 1991 ) a fost semnat de Rusia, Bielorus și Ucraina, după destrămarea Uniunii Sovietice, în care părțile recunosc și ratifică integritatea teritorială și inviolabilitatea granițelor, așa cum au existat pe parcursul fostei Uniuni !
    Al doilea este Memorandumul din Budapesta ( 1994 ) cu ocazia aderării Ucrainei, Bielorusiei și Kazahstanului la Tratatul de nonproliferare a armelor nucleare, semnat de Federația Rusă, SUA și Regatul Unit ( UK ), în care se reiterează din nou integritatea teritorială.
    Al treilea document este tratatul de prietenie și colaborare Ucraina – Rusia, semnată în 1997 în care iar se consfințește inviolabilitatea granițelor existente !
    Pe timpul primei președinții a lui Putin, în 2003 Ucraina și Rusia și- au reglemetat, din nou granițele comune, stipulând exact toate acele porțiuni, care nu erau fizic reglementate pe vremea Uniunii sovietice.
    Al cincilea, semnat în 2008, este prelungirea pe încă 10 ani a tratatului de prietenie și colaborare între cele două țări.
    Cu toate acestea Rusia a ocupat Crimeea în 2014 și incurajează ”independența” unor teritorii ucrainene ( Donbas și Luhansk )

  2. Așa un talmeș-balmeș e și articolul ăsta 🙁 Ucraina nu e neutră de facto atâta timp cât are deschise ușile NATO și cât există voința politică de a adera structurilor nato și ue. Ca să fie de facto ar trebui ca ea să nu dorească aceste lucruri, și nici să intre în alte alianțe militare și / sau economice posibil ostile fed ruse. Apoi vorbim de facto. Că de jure… niciodată nu va fi considerată neutră. E prea mare.

  3. Mi se pare cam trasă la păr identificarea neutralității Finlandei cu neutralitatea visată a Ucrainei. Rusia respectă neutralitatea Finlandei, în timp ce Finlanda face tot posibilul să nu trezească suspiciuni cu privire la neutraliatea ei. În plus Finlanda nu a fost niciodată membră a Uniunii sovietice, fapt ce denaturează din plecare comparația cu Ucraina care, pe vremea semnării memorandumului de la Budapesta în 1994, avea pe teritoriul ei a treia cea mai mare forță nucleară ofensivă din lume ( cu comandă din Rusia ).

  4. Aș menționa câteva aspecte importante :

    Criza ucraineană arată la vedere importanța și necesitatea unei regândiri și reglementări, convenite prin acorduri internaționale, al unui echilibru de forțe din Europa, ( un al doilea acord de la Yalta ? ) în care părțile decidente sunt SUA și Rusia, cu miză în componența NATO și de importanță vitală asupra securității țărilor europene ( și nu numai ). În acest echilibru, pe lângă chestiunea aderării unor țări considerate cheie la una sau alta din ”tabere”, un rol și mai important au raporturile de forțe ofensive strategice ( sisteme de rachete nucleare de medie și scurtă rază de acțiune, drone militare !!, ale căror statut și folosire NU este încă reglementat internațional etc. )

    Rusia a depus două proiecte de tratat în Decembrie 2021 la Nato și SUA în care pune un accent deosebit pe principiul ”indivizibilității securității”, conform căruia nici un stat nu-și poate crește securitatea în detrimentul securității altui stat ( principiu care a fost încălcat de el în 2014, ocupând Crimeea ).
    În aceste propuneri a solicitat garanții de la SUA și UE, ca în afara statelor baltice Letonia, Estonia, Lituania ( care sunt membre UE și NATO ) nici un alt stat din fosta Uniune Sovietică să nu adere la NATO. Datorită principiului de organizare al NATO a ”porților deschise” și în temeiul unui principiu de bază convenit în Actul Final de la Helsinki din 1975, cu privire la ”egalitate suverană” a statelor semnatare, nu există acte internaționale care să limiteze sau să interzică unui stat să adere la NATO. În censecință nu se pot da garanții suprastatale.

    La summitul de la Paris din 1997, cu privire la relațiile mutuale, de cooperare și securitate intre Nato și Rusia, părțile au convenit asupra consultărilor periodice și asupra faptului că NATO nu va instala arme nucleare pe teritoriul noilor state membre și că nu va mări contingentele militare existente, de natură să modifice echilibrul de forțe. Solicitarea Rusiei, de a reveni la situația dinaintea anului 1997 nu are obiect, deoarece Nato a respectat angajamentele sale ( contingentele americane în Europa au scăzut la un sfert, iar dizlocarea unor forțe în Polonia și alte țări, ca urmare a crizei din Ucraina nu modifică raportul strategic de forțe, mai ales din cauza forțelor ruse dizlocate la granița Ucrainei.

    În schimb, solicitarea Rusiei, ca NATO și SUA să ia în considerare anumite necesități rusești, cu privire la siguranța și securitatea Rusiei, pare a fi cel mai aproape de luat în considerare întrucât ”Vestul” este dispus să negocieze pe tema numeroaselor aspecte din acest domeniu al securității.

    Cred că, până în faza în care se definitivează detalii cu privire la noile raporturi de forțe, în care părțile să simtă existența unor garanții cu privire securitatea lor, Rusia va ține cald ”criza” ucraineană .

  5. O propaganda de diversiune generalizata !. Rene Nyberg – nascut in Helsinki si ambasador al Finlandei la Moscova intre 2000-2004, si ambasador la Berlin (intre 2004-2008) nu e finlandez ci iudeu.
    Din 2008 a parasit Diplomatia Finlandeza si locuieste la Londra frecventand acolo diverse institutii /jurnalism etc care nu au legatura cu Statul Finlandez.