G4Media.ro

Faceliftul urban din centrul Clujului se încheie cu trei șantiere de 100…

Faceliftul urban din centrul Clujului se încheie cu trei șantiere de 100 de milioane de lei: cum va arăta orașul după investițiile cu fonduri UE

În Cluj au început lucrările la primul dintre cele trei șantiere cu care se încheie procesul de modernizare a străzilor și piețelor din nucleul istoric al orașului, proces început în 2005. Dacă totul merge conform pragramării, în vara anului 2022 lucrările de reabilitare vor fi gata. La finalul celor trei șantiere, cu un cost cumulat de 99,3 milioane de lei, tot centrul istoric al Clujului va fi fost modernizat, după un concept unitar – același tip de pavaje, mobilier urban, spații verzi etc. Nucleul istoric al orașului se suprapune peste cetatea medievală, cu o suprafață de 45 de hectare.

Restart în 2005

Procesul de modernizare a străzilor din centrul istoric Clujului a început încă din 2005. La acea vreme, după 12 ani de mandat ai primarului Gheorghe Funar, cel mai mare oraș al Transilvaniei nu avea nicio stradă sau piață pietonale. Modernizările au început cu Piața Muzeului – prima piață a orașului medieval – și au continuat cu Bulevardul Eroilor – cea mai importantă arteră din centru -, dat în folosință în noua înfățișare în 2007.

Au urmat, pe rând, alte zone importante, precum zona străzii Fortăreței, cu zidul cetății și, mai ales, Piața Unirii – inima orașului. O mare parte dintre aceste lucrări au fost finanțate prin fondurile europene din perioada 2007-2013, în cadrul a două proiecte majore: „Refacerea infrastructurii Orașului Comoară” și „Modernizare și amenajare Piața Unirii”.

În 2016, la finalul perioadei în care s-au putut consuma banii aferenți programării 2007-2013, au mai rămas de modernizat Piața Lucian Blaga, în fața Casei de Cultură a Studenților, cu străzile adiacente strada Mihail Kogălniceanu, unde se află sediul central al Universității „Babeș-Bolyai”, cu străzile adiacente, și strada Regele Ferdinand, cu câteva străzi adiacente. Toate cele trei zone vor fi reabilitate prin proiecte finanțate din fondurile europene aferente perioadei de programare 2014-2020.

Luni, 26 august, au început lucrările pe strada Regele Ferdinand, care a fost parțial închisă circulației. Artera este una dintre principalele străzi comerciale ale orașului, făcând legătura între culoarul Someșului și Piața Unirii.

Potrivit anunțului oficial, lucrările vor dura 11 luni. Proiectul prevede modernizarea străzilor Regele Ferdinand, Tipografiei, Emile Zola și Sextil Pușcariu, precum și a scuarului din fața Prefecturii (pe strada Cuza Vodă). Valoarea totală a proiectului este de 23,056 milioane de lei, din care finanțarea nerambursabilă este de 21,425 milioane de lei.

Lucrările presupun implementarea conceptului „shared space” – strada ca spațiu urban prioritar pentru pietoni și bicicliști, utilizată în comun cu transportul auto, la viteze de maxim 20 km/oră -, pe străzile Tipografiei, Zola și Pușcariu; bandă dedicată transportului în comun pe Regele Ferdinand și scăderea suprafeței carosabile a acestei străzi de la 4,1 mii de metri pătrați la trei mii de metri pătrați; modernizarea iluminatului stradal, instalarea de mobilier urban nou (bănci, coșuri de gunoi, jardiniere, stații de biciclete ș.a.m.d.), îngroparea cablurilor aeriene, plantarea de arbori etc.

Vor fi de asemenea amenajate stații de încărcare pentru biciclete și trotinete electrice, stații de încărcare pentru autoturisme electrice, prize pentru iluminatul festiv, integrate în stâlpi, și va fi extinsă rețeaua wireless.

Se pregătește Piața Blaga

Al doilea contract semnat vizează zona pieței Lucian Blaga și străzile Napoca, Petru Maior, Emil Isac și un tronson din Republicii. Și aici se introduc amenajările urbane de mai sus, iar suprafața carosabilă a întregii zone va scădea de la 12,1 mii de metri pătrați la 8,8 mii.

Potrivit directorului Direcției de Dezvoltare Locală din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, Ovidiu Cîmpean, licitația pentru lucrările proiectului este în faza finală. După atribuire, câștigătorul va avea la dispoziție două luni de proiectare și un an și jumătate de execuție. Astfel, estimează Cîmpean, lucrările vor începe cel mai probabil în primăvară, urmând să se încheie în toamna lui 2021. Valoarea proiectului este de 27,6 milioane de lei, iar finanțarea nerambursabilă este de 24,9 milioane de lei, potrivit contractului de finanțare semnat cu Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest.

Proiect spectaculos pentru cea mai frumoasă stradă

Al treilea și cel mai mare proiect a cărui finanțare este asigurată din fonduri europene este modernizarea străzii Kogălniceanu și a străzilor adiacente, respectiv Universității, Hermann Oberth, Emmanuelle de Martonne, Gaál Gabor, Kovács Dezső, Bolyai Janos și, foarte importantă, Iuliu Maniu.

Kogălniceanu este considerată de mulți ca fiind cea mai frumoasă stradă din Cluj, aici aflându-se Biserica Reformată, statuia Sfântului Gheorghe, Universitatea Babeș-Bolyai, Colegiul Academic, Biblioteca Academiei, dar și liceele Emil Racoviță și Reformat.

Lucrările în cadrul acestui proiect sunt estimate acum la 48,7 milioane de lei, deci aproape cât celelalte două proiecte la un loc. Potrivit lui Ovidiu Cîmpean, 10 decembrie este termenul-limită până la care trebuie finalizat proiectul tehnic, apoi se va lansa licitația. Lucrările nu vor începe mai devreme de vara anului viitor și vor dura doi ani, deci până în vara anului 2022. „Este un proiect foarte frumos, rezultat în urma unui concurs de idei supervizat de Ordinul Arhitecților. La finalul său, vom avea o nouă piațetă, în fața Bisericii Piariștilor, cu o singură bandă carosabilă, în regim shared-space. Va fi readusă statuia Fecioarei Maria în această piațetă. Un alt lucru deosebit este spațiul dintre liceele Racoviță și Reformat, unde vor fi doar câteva alei pavate, în rest, vor exista mulți arbori și spațiu verde, zona apropiindu-se mai mult de înfățișarea unui parc decât a unei străzi pietonale”, spune reprezentantul primăriei.

În acest proiect a fost prinsă și modernizarea străzii Iuliu Maniu, cunoscută ca „strada în oglindă”, datorită clădirilor gemene din capătul ei dinspre Piața Unirii. Mobilierul stradal și celelalte amenajări urbanistice vor fi realizate după tipicul celorlalte două proiecte.

„La final, dacă ne uităm pe hartă, toate străzile din nucleul istoric al orașului vor fi modernizate, cu excepția străzii Petrovici și a Parcului I. L. Caragiale, pentru care avem un proiect ulterior”, spune Ovidiu Cîmpean, directorul Direcției de Dezvoltare Locală din cadrul Primăriei Cluj-Napoca.

Finanțare cu suspans pentru alte proiecte importante

Cu aceste trei proiecte, la care se adaugă și strada Molnar-Piuariu, din apropierea căminelor studențești din cartierul Mărăști, Clujul își epuizează suma alocată prin Programul Operațional Regional pentru realizarea de planuri de mobilitate urbană, în vederea scăderii emisiilor de carbon (45 de milioane de euro). Rămân astfel fără finanțare două mari proiecte, cele de reamenajare a malurilor Someșului, cu o valoare estimată de 35 de milioane de euro, și a Bulevardului 21 Decembrie, cu valoare de 12,3 milioane de euro. „Noi am pregătit proiecte în valoare de 200% din suma alocată, ca să fim gata cu ele, dacă se vor face redistribuiri de fonduri, de pe o axă pe alta, sau chiar de pe un program operațional pe altul. S-au mai făcut astfel de redistribuiri și în perioada de programare anterioară și mizăm că ele se vor face și în exercițiul bugetar curent. Deocamdată, însă, de la nivel de Guvern se întârzie cu aceste redistribuiri”, explică Ovidiu Cîmpean.

Foto: Strada Regele Ferdinand, acum și la finalul lucrărilor | Foto: Dan Bodea, Primăria Cluj-Napoca

Simulare computerizată: Piațeta din fața Bisericii Piariștilor | Foto: Primăria Cluj-Napoca

Simulare computerizată: Strada Kogălniceanu, zona liceelor Racoviță și Reformat | Foto: Primăria Cluj-Napoca

Acest material face parte dintr-o serie de articole despre România și UE, iar apariția lor este sprjinită de Reprezentanța Comisiei Europene în România.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra informațiilor prezentate revine autorului.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

16 comentarii

  1. Pai cum sa arate, ca Focsaniul….in mama lor de pesedisti nenorociti. Si astia ii tot voteaza…

  2. Bucureștiul va fi gazda Euro 2020 și arată mizerabil. Centrul are fațade coșcovite, trotuare prăfuite, ca după bombardament, pline de urină și cacao de câini, cu tomberoane de gunoi din care se scurge o zeamă maro pe stradă cu miros infect.

    Ar trebui sa trimită la Cluj niste delegați de la primărie SĂ COPIEZE PROIECTELE și să treacă la treabă!

    • Nick, singura explicatie decenta la care pot sa ma gandesc, de cativa ani incoace, care explica lipsa proiectelor europene in sudul tarii ar fi lipsa sanselor de sifonare a banilor. Proiectele europene dupa cum stim, vin cu verificari aditionale si un traseu bine stabilit de la aprobare pana la implementare.

  3. Pană în pălărie și chiloții rupți în fund! Clujul nu are șosea de centură, parcări în zona universității și a liceelor centrale. Proiectul acesta e bun, însă fără parcări și centură circulația din infernală o să fie imposibilă…

    • Asta fiindca o autostrada se face numai de la guvern. Nu o face o primarie.

    • Exact. Primarele Boc etern ca si Putin, pare sa uite ca orasul Cluj se intinde si in afara Centrului. Se face ca nu vede ca Somesul e o groapa de gunoi, ca se construieste aproape exclusiv prin derogari de la planul urbanistic. ca orasul este sufocat de trafic si noxe, de dezastrul ecologic de la Patarat sau preturile de Viena. Clujul e o gogoasa umflata cu marketing fals. Doar 8% din vizitatorii Clujului se reintorc aici. Dar nu conteaza. Sa curga spaga din imobiliare. Sa infloreasca coruptia. Hai sictic Boc…

    • Mai asta, coclete cu gura mare, ce dreak ai tu treaba prin Cluj? Muta-te bai taranete in Caracal sau prin Teleorman ori Vaslui, sa preamaresti nivelul de viata si civilizatie de pe acolo si le canti in dramba primarilor respectivi, daca Boc iti da frisoane. Tot felul de vinituri prin Cluj, care cum se vad la oras, incep sa aiba impresii si sa dea din clanta, crezandu-se mai isteti decat gaina. Si asa cum bine zici, hai sictir, cocalare! Bineinteles, m.ie PSD-ALDE-UDMR! Tu de la care esti, ghiolbane?

    • Coclete e ma-ta bai putza bandajata. Scrie pe tine Pantelimon din cap pana in picioare bai labagiu trist. Du-te si suge-i pnl lu’ boc.

    • Bai cocalar coclit, ti-am zis ca esti tampit, uite ca te si grabesti sa confirmi. Ce Pantelimon visezi tu in povestea asta, bai imbecilulue? Ce treaba are cartierul ala cu Clujul? Ti-am zis ca esti tampit? Du-te si suge-i ciorapii Veoricai, papagal rosu ce esti! Si behaie la alta masa, n-ai tu treaba cu Clujul si cu ce se intampla pe aici, istetule!

  4. Da, pe cat e de laudat ca Mecca dezvoltarii economice romanesti, Clujul chiar are nevoie de un facelifting!

  5. Bogdan Stanciu, cate mii de metri patrati au strazile alea? Emanuelle de Martonne zici? Care serie?

  6. Ce imi place cand apar haterii!! Sunt curios prin ce orase, cartiere locuiesc astia de au ciuda pe Cluj.

    • Papagalii astia sunt, mare parte dintre ei de pe la pzd-alde-udemr si altii asemenea, pusi de propaganda sa se bage in seama pe aici, poate-poate il afecteaza in vreun fel pe Boc. Sau sunt sugaci de-ai lui Liviu Alexa, ala de ar o fituica penibila in care il musca de koor pe Boc, permanent, de ciuda ca nu i-a ieisit pasienta cu Primaria Cluj. Tot felul de nefericiti ai soartei. Clujenii stiu cel mai bine ce si cum, pe majoritatea ii lasa rece grohaiturile ghiolbanilor astora.

  7. Aştept cu mare interes faceliftul Bucureștiului, a Brăilei, plus Caracal, Alexandria, Turnu Măgureke, Videle, Calafat, Slatina, Focșani, Vaslui, Urziceni, etc. Vă rog eu mult să nu uitați să dați știre când se faceliftează aceste oraşe, vreau să vin în vizită!!!

  8. Cei ce fac proiectele astea se fac a nu pricepe ca practic centrul orasului e de neevitat pe axa est-vest, fiindca realmente nu ai pe unde traversa orasul. Daca ar fi transport subteran, gen metrou, tunele rutiere etc. s-ar putea gandi astfel de spatii pietonale in centru, insa cand esti obligat sa te duci din Manastur in Someseni pe unde naiba sa treci ? Proiectele sunt altfel dragute, eco, bla-bla-bla dar rupte de realitatea dura a zilei, adica sunt ca nuca in perete. De altminteri centrul acela pietonal e fortat, Clujul nu e Milano sau Barcelona sa trebuiasca spatiu de deplasare pentru cohortele de turisti pedestri.