G4Media.ro

Exerciții de inteligență artificială cu Mihai Viteazul, radicali, Sorescu, Harari și poluarea…

Foto: Pixabay.com

Exerciții de inteligență artificială cu Mihai Viteazul, radicali, Sorescu, Harari și poluarea din Ploiești / Cât de amenințător sau promițător este pentru școală și profesori ChatGPT, cel mai recent sistem AI disponibil la liber pe Internet

“Eufemism” de inteligență artificială: cel mai nou sistem AI dat în folosința publicului larg, sistem ce a stârnit un val de discuții în ultima săptămână prin modul spectaculos în care-și prezintă “deșteptăciunea”, ChatGPT “poate avea o serie de implicații interesante” în educație. O spune chiar el, sistemul ChatGPT. Ce fel de implicații? Poate “oferi feedback instantaneu elevilor” sau poate “crea conținut educațional personalizat”, între altele. Sună bine? “Desigur, ChatGPT poate avea și unele implicații negative în educație. (…) Există riscul ca ChatGPT să înlocuiască profesorii în modul lor de ghidare și îndrumare a elevilor”, scrie EduPedu.ro.

  • Nu sunt părerile vreunui om identificabil – ci chiar răspunsurile date, la întrebări puse de reporterul Edupedu.ro, de către platforma ChatGPT.

Pentru mulți, poate fi un semnal de alarmă cu privire la impactul pe care asemenea platforme îl pot avea asupra școlii. Dar, pe moment, ChatGPT ne îndeamnă, din momentul intrării pe platformă, să fim calmi: Printre primele mesaje când intri pe adresa unde este disponibil, apare unul care precizează: “Aceasta este o previzualizare gratuită destinată cercetării. (…) Sistemul poate uneori să genereze informații înșelătoare și să producă un conținut dezechilibrat sau ofensator. Nu este scopul său să dea sfaturi”.

Este, deci, un program aflat încă în teste, în care nu putem avea încredere, după cum el însuși avertizează. Dar, când te joci cu el să vezi ce poate să facă, te gândești, inevitabil, ce va putea să facă în momentul în care nu va mai fi în teste, când va fi “pe bune”.

Motiv pentru care a stârnit deja – prin capacitățile sale demonstrate în scurta perioadă de testare de până acum, de la aceea de a scrie coduri software până la tentative uneori stângace, alteori surprinzătoare de a scrie poeme – nenumărate discuții în presa din toată lumea, inclusiv din România. A ajuns să fie pus să elaboreze documente juridice sau strategii corporatiste, sau să spună ce crede despre reacția pe care ar trebui să o aibă Bucureștiul după decizia Austriei împotriva aderării României la Schengen, dar și să fie criticat, între altele, pentru “sexism”.

Am încercat să vedem ce poate să facă ChatGPT când vine vorba despre școală, domeniu în care cel puțin elevii lumii au început deja, cu mai mult sau mai puțin succes, să încerce soluții AI pentru a-și “rezolva” rapid temele, eseurile și alte activități. În presa anglo-saxonă, se discută deja despre un impact major așteptat în domeniu, în viitorul apropiat. Oare așa să fie și în România, cu școală în limba română? Și poate așa ceva să schimbe, într-adevăr, mersul lucrurilor, când la fel s-a spus, în bună măsură, și de când s-a răspândit rapid Internetul și au explodat site-urile de “referate”, sau când au apărut social-media, sau când pandemia a forțat totul să se mute online?

Articolul integral, pe EduPedu.ro.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Deocamdata e la liber