G4Media.ro

EXCLUSIV O instituție-cheie care supraveghează Portul Constanța a devenit ținta PSD. Ministerul…

sursa foto: GSP

EXCLUSIV O instituție-cheie care supraveghează Portul Constanța a devenit ținta PSD. Ministerul Transporturilor vrea să golească de atribuții funcția de director al Autorității Navale / Legături cu eșuarea navei Queen Hind

Un proiect de hotărâre de Guvern inițiat de Ministerul Transporturilor, condus de Sorin Grindeanu (PSD) golește de atribuții funcția de director general al Autorității Navale Române (ANR) și îl subordonează total Consiliului de conducere compus din șapte membri numiți de ministrul Transporturilor. Miza sunt trei posturi de conducere vacante din cadrul autorității, potrivit unor surse G4Media, iar vizat pentru o funcție e fostul șef al Căpităniei Midia, în mandatul căruia a avut loc dezastrul navei Queen Hind, soldat cu moartea a mii de oi.

De ce este importantă Autoritatea Navală Română? Instituția are atribuțiile de inspecție, control și supraveghere a navigației în apele române. ANR verifică dacă navele care vin și pleacă din principalele porturi, inclusiv Portul Constanța, respectă toate regulile privitoare la siguranță (dacă depășesc încărcătura admisă, dacă au sistemele de securitate necesare etc.). În plus, ANR e unica instituție care clasifică și certifică navele și acordă brevete pentru personalul navigant.

În condițiile în care România a devenit principala rută de transport maritim și fluvial pentru mărfurile din Ucraina afectată de război, controlul asupra navigației, exercitat de statul român prin intermediul Autorității Navale Române, e cu atât mai important.

Proiectul de hotărâre de guvern, pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și aflat acum în circuitul de avizare interministerial, ia practic atribuțiile principale de la directorul general (post ocupat din 2019 de Cosmin Laurențiu Dumitrache) și le transferă Consiliului de conducere, controlat direct de Ministerul Transporturilor, care face numirile în acest organism.

Miza mutării, potrivit informațiilor G4Media, este ocuparea unor funcții executive de control în principal în Portul Constanța. E vorba despre funcțiile de director Căpitănia Zonală Constanța, de director Adjunct Căpitănia Zonală Constanța și de director Siguranța Navigației, Securitatea Navelor și Personal Navigant. Există poziții vacante și în alte servicii, în urma unui val de pensionări în instituție.

Așadar, potrivit proiectului elaborat de Ministerul Transporturilor, directorul general își pierde calitatea de președinte al Consiliului de conducere. Astfel, președintele Consiliului de conducere va fi numit prin decizie a ministrului Transporturilor.

Proiectul mai prevede ca directorul general să nu mai poată propune Consiliului de conducere numirea sau revocarea din funcție a directorilor din subordine, în situația interimatelor până la ocuparea funcțiilor prin concurs. Consiliul se va ocupa inclusiv de numirile șefilor de serviciu ai ANR. În plus, toate angajările și concedierile se vor face cu aprobarea Consiliului de conducere.

Proiectul este contestat de mai mulți experți în legislație navală, ei declarând pentru G4Media că o astfel de modificare nu se poate face prin hotărâre de Guvern, deoarece dubla calitate a directorului este garantată de lege, un act normativ cu forță juridică superioară.

Una dintre mizele proiectului este instalarea pe una dintre funcțiile vacante a lui Florin Cristian Șincan, susținut de o grupare din PSD, au declarat pentru G4Media surse oficiale. Proiectul a apărut după ce actualul director al Autorității Navale Române a refuzat să îl numească pe Șincan în funcție.

De numele lui Șincan se leagă unul dintre cele mai mari scandaluri navale din ultimul deceniu. E vorba despre eșuarea în 2019 în Portul Midia a navei Queen Hind, supraîncărcată cu oi vii, eveniment în urma căruia au murit mii de animale înecate.

La acel moment, Florin Cristian Șincan era şeful Căpităniei Midia, adică instituția care trebuia să controleze respectarea regulilor de securitate de navele care veneau și plecau din Portul Midia. El a fost acuzat de presa locală că nu a gestionat corect situația navei încărcate cu oi (vezi aici mai multe detalii).

De asemenea, presa locală scrie despre susținerea pe care Florin Cristian Șincan o are în rândul unor lideri PSD.

Ministerul Transporturilor nu a răspuns la întrebările adresate de G4Media încă de săptămâna trecută în legătură cu acest proiect de hotărâre de guvern, iar Autoritatea Navală Română a transmis G4Medi că ”la această dată nu are de formulat observații sau propuneri cu privire la acest proiect de act normativ”.

Ce se întâmplă cu proiectul de act normativ? Proiectul de hotărâre de guvern se află acum pe circuitul de avizare la ministere. Dacă va primi toate avizele necesare, ar putea fi pus pe ordinea de zi a unei ședințe a guvernului și adoptat.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Logic nu? Unde este mai bine? La munca sau la inspectie si supraveghere?

  2. schimonositu’ are rude de angajat ….