G4Media.ro

EXCLUSIV Imunitate pentru ofițerii SIE: e nevoie de procurori și judecători ”anume…

Foto: SIE

EXCLUSIV Imunitate pentru ofițerii SIE: e nevoie de procurori și judecători ”anume desemnați” și de acceptul CSAT – proiect de lege

Cadrele militare din SIE pot fi audiate, percheziționate, reținute sau arestate preventiv numai de procurori militari anume desemnați, iar perchezițiile în sediile SIE pot fi realizate cu mandate date de judecători anume desemnați și cu aprobarea președintelui României, potrivit unui proiect de lege pentru funcționarea Serviciului de Informații Externe (SIE) aflat în dezbaterea coaliției de guvernare și consultat de G4Media.ro.

Ce prevede exact proiectul:

Art. 23. – (1) Cadrele militare din SIE desfăşoară activitatea în interesul statului român şi se află sub protecţia legii.

(2) Cadrele militare din SIE pot fi audiate, percheziționate, reținute sau arestate preventiv numai de procurori militari anume desemnați și cu informarea prealabilă a directorului Serviciului de Informații Externe și în prezența unui reprezentant al structurii juridice a Serviciului.
——–
(6) Pentru efectuarea oricăror activități de urmărire penală, accesul organelor abilitate în sediile și obiectivele Serviciului de Informații Externe se realizează doar cu aprobarea președintelui Consiliului Suprem de Apărare a Ţării și informarea prealabilă a directorului SIE, în baza unor mandate emise de judecători anume desemnați din cadrul Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Proiectul de lege consultat pentru G4Media introduce noi condiții și pentru urmărirea penală a directorului SIE.

Astfel, Articolul 6 din proiect prevede că:

(5) Directorul Serviciului de Informații Externe poate fi audiat, percheziționat, reținut sau arestat numai la sesizarea Procurorului General de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și cu încuviințarea prealabilă a CSAT.
(6) Urmărirea și trimiterea în judecată penală a directorului SIE se pot face numai de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție sau de către Direcția Națională Anticorupție, cu aprobarea Președintelui României. Competența de judecată aparține Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Prevederile din proiectul de lege pentru funcționarea SIE sunt similare cu cele din proiectul legislativ pentru funcționarea SRI.

De notat că prevederile privind imunitatea ofițerilor SIE și SRI sunt betonate și într-un al treilea proiect de lege, care privește activitățile de informații și contrainformații, aflat și el în dezbaterea coaliției de guvernare și consultat de G4Media.

  • Art. 33 din proiectul de lege privind activitățile de informații și contrainformații: Pentru efectuarea oricăror activități de urmărire penală, accesul organelor abilitate în sediile și obiectivele autorităţilor/ structurilor prevăzute la art. 6 în care se gestionează informații secret de stat, se realizează doar cu aprobarea președintelui CSAT și informarea prealabilă a conducătorului instituţiei, în baza unor mandate emise de judecători din cadrul ÎCCJ.

Prevederile legate de urmărirea penală a ofițerilor SRI și SIE nu există în legislația actuală care guvernează activitatea celor două servicii de informații.

Cum se desfășoară controlul parlamentar asupra SIE:

Proiectul de lege consultat de G4Media prevede, la fel ca și Legea 1 din 1998 (Legea SIE), că Parlamentul exercită controlul asupra activităţii Serviciului de Informaţii Externe, prin intermediul unei comisii parlamentare speciale.

Noul proiect aflat acum în dezbaterea coaliției exclude însă de la controlul parlamentar o parte a activității SIE. Mai precis, exclude ”planificarea, evidenţa, utilizarea, justificarea şi controlul cheltuielilor operative destinate realizării activităţii specifice Serviciului de Informaţii Externe se efectuează în conformitate cu regulile generale în această materie, aprobate de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării”.

Cum e numit și demis șeful SIE

O altă noutate din proiectul de lege e apariția unei proceduri clare pentru demiterea șefului SIE. Astfel, șeful SIE poate pleca prin demisie sau demitere de către Parlament, în ședință comună, la propunerea Preşedintelui României, dacă șeful SIE a încălcat prevederile care spun că nu poate face parte din partide, formațiuni sau organizații politice, nu poate candida pentru o funcție aleasă și nu poate desfășura activități de propagandă în favoarea sau defavoarea unui candidat pentru funcții alese.

Ce spune proiectul de lege:
Art. 7. – (1) Funcţia de director al SIE este incompatibilă cu orice altă funcție sau activitate publică sau privată, cu excepția funcţiilor sau activităţilor în domeniul didactic.
(2) Directorul SIE nu poate face parte din partide, formațiuni sau organizații politice, nu poate candida pentru o funcție aleasă și nu poate desfășura activități de propagandă în favoarea sau defavoarea unui candidat pentru funcții alese.
(3) Eliberarea din funcţie a directorului Serviciului de Informaţii Externe se poate face:
a) prin demisie, înaintată Preşedintelui României şi notificată preşedinţilor Camerei Deputaţilor şi Senatului;
b) pentru încălcarea prevederilor alin. (2), de către Parlament, în şedinţă comună a celor două Camere, la propunerea Preşedintelui României.

Context. Coaliția de guvernare dezbate proiectele legilor securității naționale, un pachet mai amplu de legi care privesc funcționarea și organizarea serviciilor de informații, a armatei, ministerului de Interne și CSAT. Premierul Nicolae Ciucă a anunțat pe 27 mai că proiectele sunt analizate în cadrul fiecărui partid din coaliție, iar într-o săptămână vor intra în dezbaterea Guvernului, pentru a fi trimise la Parlament. (Foto: SIE)

Citește și

Citește și...

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

24 comentarii

  1. Securitatea conduce România, fiindcă voi votați PSDNL 55%.

  2. Justitia unde iti alegi tu judecatorul… asa ceva numai in Sierra Leone sau Burkina Faso.

    • Reînvie din nou casta celor mai presus de lege…

    • Nu reînvie, doar se securizeaza!

  3. Cand va „povesteam” prin pandemie ca este doar inceputul , eeee acum va bucurati de ce ati sadit. Toti care zbieratii, sosocii vor sa ne omoare, sosocii indeamna la nesupunere, curand drepturile voastre nu vor valora nici o ceapa degerata!!!
    Abuzurile vor fi greu ,daca nu imposibil de pedepsit!!!
    Sclavi ati fost , sclavi veti ramane!!!
    ###Serviciile sunt la putere!!!

  4. Sincer,chiar dacă mi-o iau,nu mi se pare aproape nimic greșit în modificări,Efectiv,totul ar fi ca în SUA pe zona de intell,iar cum România chiar nu a avut mari probleme,eu sunt de acord.

  5. Pai dupa salarii speciale, pensii speciale, casa de asigurari speciala, era nevoie si de o justitie speciala, cu legi speciale.

  6. Asta explica totul.
    In fine aflam cine conduce tara asta. Cine l-a pus pe Iohanis sa refaca mafia USL2. Cine sufoca USR. Cine il manevreaza pe Ciolos.
    Acum vor sa-si aleaga cine ii judeca. Greseala lor este ca e prea pe fata si acum stim.

  7. Desigur, proiectele de legi sunt de-a dreptul TUPEU ORDINAR, insa trebuie AFLAT cine face parte din cercul de indivizi câte au gândit asemenea ordonarie… pentru ca nu cred ca in guvern sau in parlament sunt indivizi care au aptitudinea mintala sa gândească așa ceva!

  8. Păi până acum era altfel? Curios că nimeni din presă nu cere desființarea firmelor serviciilor secrete, și interdicție pentru afaceri pentru ele. Bă ! Da nimeni din presă nu vorbește despre asta.

  9. Iata pricina! Aceasta tentativa ilustreaza perfect gradul de coruptie al SIE care este evident implicata in activitati de incalcare a legilor pentru bani, multi bani pe persiana fizica folosind structura. Este vorba probabil de contrabanda, firme acoperite evaziune fiscala. Acum sau gandit sa isi faca si mecanism de acoperire in justitie. Statul Esuat Romania. Sa vedem daca trece in Parlament ca sa constatam si gradul de recrutare a parlamentarilor

  10. Toți parlamentarii vor face parte din SIE

  11. Până la aprobat și promulgat mai e timp ori de proteste, ori de parasit țara.

  12. Singura diferență intre ce este acum si ce ar fi cu noile legi este ca vor fi date NUP uri foarte rapid cam pentru orice. Acum e puțin mai complicat, „baieții” trebuie sa transpire puțin . La plagiatul lui Ciuca au băgat repede un dosar penal in curs care se va prelungi pânâ si dacă se alege Ciucă presedinte(ha ce glumă)… Dosarul 10 august este mutat intre parchete pana uită lumea – sunt si acolo niste agenți de la „2 și un sfert” care ar trebui sa faca parnaie pt. ce au orchestrat..Sau cu băiatul (Iulian Gherghe) din Serviciul secret al armatei care a luat 100 000 de euro din fondurile operative. Omul, serios de altfel, a luat cu suspendare fiindcă s-a căit..

  13. Dar cu foștii ofițeri DIE dinainte de 89 care au furat România cât au putut, cum rămâne? Pe ăștia cine-i poate ancheta pentru crimele de la Revoluție?

  14. Pai sa-i facem imuni 100% ! Ca doar tara asta de securitate e condusa dintotdeauna ! Asta e consecinta faptului ca ne-am resemnat si nu mai protestam la magariile care le fac ! Pandemia a trecut….putem sa reluam protestele ! Doar asa se vor opri !!