G4Media.ro

Examenele de admitere la liceu, susținute prin pachetul de legi ale educației…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Examenele de admitere la liceu, susținute prin pachetul de legi ale educației – o sursă de inechitate în ochii OCDE. Organizația propunea, într-un raport de anul trecut, soluții prin care „să se pună mai puțin accentul pe rezultatele examenelor”

Admiterea pe bază de examen la licee de elită cum sunt colegiile naționale, urmărită prin pachetul noilor legi ale educației, este un model contestat de experții în educație ai Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Instituția, la care România dorește să adere, afirmă într-un raport de anul trecut că astfel de soluții de avans în școală sunt unele ce încurajează inechitatea și menționează că multe sisteme din Europa de Est și Asia Centrală, unde se întâlnesc des astfel de căi de admitere la liceu, caută alte rețete pentru întărirea învățământului liceal, în folosul tuturor copiilor, scrie Edupedu.ro.

Într-un raport privind „Educația în Europa de Est și Asia Centrală”, publicat în colaborare cu UNICEF în urmă cu un an și despre care Edupedu.ro a scris pe larg în acel moment, OCDE trece în revistă, între altele, sursele de inechitate ce apar pe parcursul ciclurilor educaționale, în sistemele de învățământ din regiune.

„O trăsătură-cheie a educației în unele părți din Europa de Est și Asia Centrală este că înscrierea în învățământul secundar superior este foarte selectivă din punct de vedere academic, în comparație cu țările OCDE. În această privință, se simte o segregare puternică în rândul elevilor de liceu; elevii cu rezultate slabe și cei cu rezultate superioare sunt izolați unii de alții în multe țări din regiune, la fel și elevii din medii cu rezultate superioare și cei din medii dezavantajate socio-economic. Având în vedere diferențele înregistrate în rezultatele educaționale din unele țări ale regiunii, aceste constatări ridică semne de întrebare cu privire la echitatea sistemelor de educație regionale. Elevii din medii mai avantajate, cu o performanță academică mai bună, pot să concureze pentru locuri în licee prestigioase, pe când elevii din medii dezavantajate sau cu performanțe academice mai slabe pot fi grupați laolaltă în alte instituții. Unele țări din regiune abordează aceste probleme prin îmbunătățirea calității educației din ciclurile inferioare, întărind valoarea tuturor programelor și căilor de avans în învățământul secundar superior, precum și prin reforma mecanismelor de selecție în licee, așa încât să se pună mai puțin accentul pe rezultatele examenelor”, arată analiza OCDE.

Documentul notează că examenele de admitere la liceu, în special la liceele de elită, unde mulți elevi aspiră să ajungă, sunt o astfel de sursă de inechitate. Autorii raportului critică inclusiv sistemul folosit până acum și în România, în care evoluția academică a elevilor în ciclurile inferioare liceului este luată în calcul pentru admitere, dar pune accent pe seriozitatea problemelor care apar în momentul în care admiterea la liceele de top se face pe bază de examen.

Citește integral pe Edupedu.ro.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

3 comentarii

  1. Românii nu vor Educație de calitate, ei sunt șmecheri și votează PSDNL, așteptând pomenile și sinecurile. Un popor ticălos nu poate produce o țară funcțională.

  2. Germania are un sistem asemănător de a diferentia elevii, inca de la nivel gimnazial fiind decise traiectoriile. Franta e foarte competitivă la admiterea in facultate, elevii fiind distribuiti in toata tara. In consecinta, multi studenți francezi „evadeaza” im Belgia unde nu sunt restricții… Este foarte tardiv a spune ca doar in zone din Europa de Est si Asia se intampla diferentierea.

  3. In sistemul de stat nu trebuie sa se faca diferentieri prin examene, note. Trebuie mentinut un nivel scazut astfel incat toata lumea cu intelect normal sa aiba acces si sa faca fata cu succes.

    Cine vrea performanta sa mearga la scoli private. Doar nu o sa plateasca statul pentru performanta…