G4Media.ro

Eurostat: România se situează pe ultimele locuri în UE după ponderea cheltuielilor…

Eurostat: România se situează pe ultimele locuri în UE după ponderea cheltuielilor cu protecţia socială în PIB

Protecţia socială a fost în 2019 cel mai important domeniu pentru cheltuielile guvernamentale în toate statele membre UE, însă ponderea acestor cheltuieli în PIB variază semnificativ între 24% în Finlanda şi 8,9% în Irlanda, arată datele publicate vineri de Oficiul European de Statistică (Eurostat), potrivit Agerpres.

Conform acestor date, cinci state membre (Finlanda, Franţa, Danemarca, Italia şi Austria) au alocat cel puţin 20% din PIB pentru protecţia socială în 2019, în timp ce Irlanda, Malta, Bulgaria şi România au cheltuit mai puţin de 12% din PIB pentru protecţia socială. În cazul României, ponderea cheltuielilor cu protecţia socială în PIB a fost de 11,9% în 2019, sub media de 19,3% înregistrată la nivelul Uniunii Europene.

În 2019, totalul cheltuielilor publice în UE s-a situat la 46,6% din PIB, similar cu nivelul din 2018, dar în scădere puternică faţă de nivelul de vârf din 2009 (50,7% din PIB).

În UE, cea mai mare parte a cheltuielilor publice în 2019 au fost reprezentate de „protecţia socială” (echivalentul a 19,3% din PIB), fiind urmată de „sănătate” (7% din PIB), serviciile generale ale administraţiei publice (5,8 din PIB%), „educaţie” (4,7 din PIB%), „afaceri economice” (4,4% din PIB), „ordine şi siguranţă publică (1,7% din PIB), „Apărare” şi ” recreere, cultură şi religie” (ambele cu 1,2% din PIB), „protecţia mediului” (0,8% din PIB) şi „locuinţe şi afaceri comunitare” (0,6% din PIB).

Când vine vorba de cheltuielile guvernamentale pentru sănătate, pe primul loc în UE este Austria, ţară care în 2019 a alocat 8,3% din PIB în acest sens, urmată de Danemarca (8,2%) şi Franţa (8%). La polul opus sunt România, Cipru, Letonia, Bulgaria, Irlanda, Ungaria, Polonia, Estonia, Grecia, Spania, Croaţia, Italia, Lituania, Luxemburg, Malta, Portugalia şi Slovenia, ţări care se situează sub media de 7% înregistrată în UE.

Suedia este pe primul loc în UE când vine vorba de ponderea cheltuielilor cu educaţia în PIB (6,9%), fiind urmată de Danemarca (6,3%), Belgia (6,2%) şi Estonia (6%), pe ultimele locuri fiind România, Bulgaria, Germania, Irlanda, Grecia, Spania, Italia, Lituania, Luxemburg, Portugalia şi Slovacia, ţări care se situează sub media de 4, înregistrată în UE.

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

13 comentarii

  1. Da, dar suntem mandrii ca ne aflam pe primele locuri la vaccinare.

  2. În România nu exista protecție sociala.Asistati social sunt doar securiștii, magistrații, milițienii, soldații și politicienii. În rest cei pe care voi ii numiți asistati social sunt de fapt umiliți social. Ce ar putea face un om cu probleme cu mai puțin de 50 de euro pe lună. Alocația copiiilor nu_mi ajunge nici de bani de buzunar. O pereche de adidasi e cât două alocații.
    Da, statul roman, e un stat fără protecție sociala întrucât romanii sunt prea buni ca să nu zic ca suntem prosti de-a binelea.

  3. Cum era: la muncă nu la întins mâna! Cum e domnilor politicieni? Ce va trebuie ajutoare sociale: la muncă sa plătiți 1 bugetar la 3-4 angajați în privat, sa plătiți pensii speciale, sa plătiți medici care va tratează ca pe niște scursuri, asta dacă se sinchisesc sa va consulte, sa plătiți autostrăzi pe care nu le veți avea, trenuri care merg cu 30 la oră, etc,etc.

  4. Nu contează, prostimea a pus botul la placa aia cu „asistații social care sufocă statul”, nu le-o mai scoți din cap

    • Astia de la Eurostat habar nu au care e realitatea.
      O fi „doar” 11.9% din PIB alocat pentru protectie sociala, DAR, veniturile statului roman raportat la PIB sunt cam 29% din PIB, MULT, MULT sub alte state mentionate mai sus. Asa ca, pentru protectia sociala se cheltuie un procent foarte mare din VENITURILE bugetare, din banii incasati de stat. E o diferenta aici. Si e valabil si pentru cheltuielile cu invatamantul si sanatatea. Cand Finlanda are venituri bugetare 55% din PIB (aproape dublu ca noi) e usor sa ai procent dublu din PIB pentru protectie (doar usor peste noi daca calculezi procent din veniturile bugetare).
      Vreti alocare cu procente PIB ca in Finlanda si alte tari nordice? Fiti pregatiti sa contribuiti la buget ca in tarile nordice (Finlanda are venituri bugetare de 55% din PIB).

  5. Este un fake news!
    Parintii si bunicii nostri nu vor pensii decente! (nu asa spunea Danca si Catu?) Si eu ii cred!
    Persoanele cu handicap nu vor ajutoare sociale pentru ca la unii le creste piciorul la loc, sau persoanele cardiace li se reface inima.
    Fostii lucratori de la CAP nu vor pensii decente doar cresc mai mult de 5 porci
    Copiilor din orfelinate le ajunge 10 ron/zi pentru mancare
    Si multe altele!
    Deci … Fake News! Eurostat = PSD=Ciuma Rosie!

  6. Cum adica suntem ultimii la protectie sociala? Pai Vladut are abia 22 consilieri. Pe langa mai are secreter general, 2 secretari adjuncti, secretara, sofer si bineinteles SPP. Sper ca sunt platiti cu minim pe economie. Problema in Romania nu sunt bugetarii pe care ii vedem si multi ii injura ca nu muncesc, sunt sefii lor, majoritatea pe pile personale sau/si politice. Acei bugetari castiga bani multi, dar de ai nu se va atinge nimeni.

  7. Ce este amuzant este ca conform Eurostat noi avem cc. 16% din angajati in domeniul bugetar (in 2018 – https://ec.europa.eu/eurostat/cache/digpub/european_economy/bloc-4d.html?lang=en ), daca evolutia vs 2016 sau 2014 nu te astepta ca in 2021 sa ai 70% la stat, probabil cifra e intre 16-17% pentru 2020.

    Cei mai putini angajati in ai statului ii are Germania in 2018 cca 10%. Daca reduci bugetarii cu 50% fara a avea nici o forma de digitizare care sa inlocuiasca sistemul arhaic de plimbat dosare, te vei trezi cu cea mai mica pondere din UE (urraaa) dar si probabil cu cel mai prost posibil serviciu public, ce stai acum 7 luni sa ti se aprobe o cerere, dupa ce reduci cu 50% o sa stai 3 ani .

    Si bugetarii au rostul lor, problema majora e sistemul, care, la cum este configurat acum, are nevoie de ei ca sa functioneze, fie cu functionare deficitara, probabil dupa eliminarea a 30-50% din bugetari, intra in colaps total.

    Iar daca pui un privat sa preia din atributiile statului o dam in alta situatie interesanta, privatul are nevoie de profit ca sa se dezvolte si sa creasca, cum obtine el profit, legal, din contracte exclusive cu statul ? Prin cresterea tarifului. Ca sa se echilibreze acest tarif are nevoie de concurenta. Cum se poate genera concurentialitate in domeniul privat pe activitatile statului, cand noi avem 1 singur stat? Daca erau 10 state atunci da, puteam dezvolta 10 privati, sa zicem, fiecare dovedindu-si capacitatea si reglandu-si tarifele concurential. In cazul in care exista 1 privat care acopera o activitate a statului integral, celelalt care l-ar putea inlocui cu cine are contract ca sa isi faca experienta practica, respectiv sa se finanteze?

    Toate au rostul lor, iar o schimbare trebuie facuta cu cap, nu populist, nu hei-rupist pentru a obtine ceva capital electoral. Ca sa nu facem cum s-a tot facut in Romania, schimbam ceva ca asa vrea poporul si ne aduce voturi pe termen scurt, dar pe termen lung nu am facut decat sa adancim groapa in care suntem.

    • E de ajuns sa se facă regionalizarea. Fiecare regiune independenta, sa se gestioneze singură. Unica problema aici o văd cu maghiarii pentru că pentru ei e o oportunitate pentru autonomie. Poate că și ăsta e un motiv pentru care nu se face.

    • Regionalizarea nu se face pentru ca PSD si PNL ar pierde o gramada de posturi caldute. S-ar face doar in varianta propusa de PSD, cu regiuni DEASUPRA judetelor, deci inca o tura de posturi caldute, peste ce exista acum.
      Iar comasarea localitatilor e si ea aproape imposibila pentru ca se cere (sanchi) referendum. Si cum primarul unei comune periurbane are grija sa tina taxele locale jos si sa se foloseasca gratis de infrastructura orasului vecin, n-ai sa vezi nici comasarea comunelor satelit cu orasele vecine. Ca doar nu ar vrea sa-si piarda job-ul, doamne ferese, nu?

  8. La noi salariul de la stat este o forma de ajutor social.Oamenii lucreaza la stat „pt ca au si ei copiii” nu pt ca fac vreo treaba.

  9. se se studieze si cit se aloca pentru cloaca de borfasi din jurul mai/mapn/servicii.
    ca sa se stie are sint adevaratii asistati, dar si borfasi ai tarii.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.