G4Media.ro

Două asociații de magistrați, apel către președintele Iohannis, premierul Orban și ministrul…

Două asociații de magistrați, apel către președintele Iohannis, premierul Orban și ministrul justiției: Vă solicităm să găsiți soluții imediate pentru modificări legislative, în acord cu standardele statului de drept 

Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiției au dat publicității un apel adresat președintelui Klaus Iohannis, premierului Ludovic Orban și ministrului justiției, Cătălin Predoiu, în care solicită să găsească ”soluții imediate pentru modificări legislative, în acord cu standardele statului de drept”.

Apelul magistraților vine după ce ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a declarat joi că recursul compensatoriu nu va fi abrogat prin ordonanță de urgență de către Guvern, iar demersurile legislative pentru desființarea Secției Speciale de anchetare a magistraților vor fi demarate abia anul viitor.

Redăm mai jos apelul celor două asociații de magistrați

Domnului Klaus Werner Iohannis, Președintele României
Domnului Ludovic Orban, Prim-ministru al Guvernului
Domnului Cătălin Predoiu, Ministrul Justiției

Excelențele Voastre,

România a traversat în ultimii ani o perioadă de regres, în care atacurile la adresa magistraturii și a fundamentelor statului de drept au avut un caracter continuu, desfășurându-se sub toate formele imaginabile și inimaginabile.

Am fost etichetați frecvent de puterea politică de la acea vreme drept ”șobolani”, corupți”, “staliniști”, “securiști”, “torționari”, ni s-au promis „lupte în stradă” și „până la capăt” etc., amenințări grave și nemaiîntâlnite aduse independenței justiției într-un stat de drept.

Modificările aduse ”legilor justiției” au încorporat ”ura viscerală” împotriva judecătorilor și a procurorilor și dorința de a schimba din temelii echilibrul care ar trebui să existe între puterile unui stat constituțional.

A fost înființată o secție specială de parchet, care să ancheteze exclusiv magistrați, lăsându-se impresia că judecătorii și procurorii erau cu toții infractorii principali ai României, ni s-au impus bariere în libertatea de exprimare, șefi ai marilor parchete au fost îndepărtați din funcții de factorul politic, normele pentru răspunderea materială s-au modificat într-un mod care a șocat întreaga lume civilizată, iar meritocrația în magistratură a dispărut.

Nu au contat nici consultarea reală și efectivă a miilor de magistrați și a Consiliului Superior al Magistraturii, nici încălcarea angajamentelor internaționale ale Statului român asumate în cadrul Uniunii Europene sau Consiliului Europei, nici argumentele și soluțiile constituționale, consacrate în legislațiile și practicile statelor civilizate, cu democrații solide.

Cum democrația și libertățile fundamentale au fost în pericol, conștienți că „obligația de rezervă a magistratului a devenit subsidiară obligației de indignare” (Declarația privind etica judiciară, adoptată de Adunarea Generală a Rețelei Europene a Consiliilor Judiciare, Londra, 2010), nu am rămas indiferenți.

Ar fi fost simplu să alegem pasivitatea, pentru că salariile ne crescuseră, iar pensiile erau atrăgătoare, fiind chiar cu 30% mai mari decât salariile.

Așa că am înghețat pe treptele instanțelor, doar pentru ce unii denumeau un ”moft” – respectarea statul de drept – în zeci de rânduri, am protestat în toate modalitățile posibile, am întrerupt activitatea în instanțe și parchete tot în acest scop.

Nu am făcut-o pentru noi, ci pentru toți cetățenii acestei țări, conștienți că dezvoltarea ei sănătoasă nu va putea fi posibilă în lipsa unei justiții independente și eficiente.

V-am solicitat, Domnule Președinte, în multiple rânduri, sesizarea Comisiei de la Veneția, pentru a preîntâmpina un dezastru legislativ.

Nu am renunțat nici când ne-ați spus că e prea târziu și nici când obiecţiile trimise de dumneavoastră Curții Constituționale erau respinse ca tardive. E drept, am solicitat același lucru tuturor subiecților de sezină interni (președinți de camere parlamentare, prim-ministru, ministrul justiției), fără vreun rezultat.

Am scris atunci Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, care a înțeles situația concretă și a sesizat Comisia de la Veneția, înaintea oricărei autorități din România. Așa au apărut avizele Comisiei de la Veneția, apoi reacțiile în cascadă ale Comisiei Europene, Consiliului Consultativ al Judecătorilor Europeni, Consiliului Consultativ al Procurorilor Europeni și ale întregii lumi civilizate, îngrijorate și chiar oripilate de realitatea românească.

A apărut și necesitatea convocării unui referendum pentru statul de drept, al cărui spirit nu poate fi negat, laolaltă cu dorința exprimată de majoritatea covârșitoare a celor ce au votat de înlăturare neîntârziată a efectelor dăunătoare respectării minimale a cerințelor statului de drept.

Într-o atare stare de lucruri, nimeni nu mai poate nega necesitatea emiterii rapide a unui act legislativ, prin care toate recomandările instituțiilor internaționale relevante (Comisia de la Veneția, Comisia Europeană, Parlamentul European, GRECO, Consiliul Consultativ al Judecătorilor Europeni, Consiliul Consultativ al Procurorilor Europeni etc.) să fie aplicate fără excepție și fără artificii care să aducă atingere esenței lor.

Nu se pot perpetua conduite contrare unor standarde minimale specifice unei democrații consolidate (spre exemplu, declanșarea procedurilor de numire a procurorilor de rang înalt fără punerea în acord a dispozițiilor legale în materie cu recomandările internaționale, fără transparență și meritocrație, sau menținerea unei structuri de tipul Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție etc.) și nici nu se poate ignora influența negativă a Legii recursului compensatoriu asupra sentimentului de liniște și încredere a cetățenilor, ce se transpune și asupra activității organelor de urmărire penală și a instanțelor judecătorești, care trebuie să asigure ținerea sub control a fenomenului infracțional, în condițiile unei creșteri constante a volumului de activitate și ale subdimensionării schemelor de personal.

Este inadmisibil ca magistrații români să-și recupereze independența doar prin deschiderea a zeci de litigii la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (cereri de decizie preliminară) sau la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, iar autoritățile Statului român, alese prin vot universal, să asiste pasiv la degradarea cerințelor statului de drept.

În același context, nu poate fi ignorată nici lipsa de preocupare a puterii legislative și a celei executive față de victimele infracțiunilor, față de crearea unor mijloace juridice apte să protejeze siguranța cetățeanului – care să evite șubrezirea capacității de luptă a statului împotriva proliferării criminalității, cu precădere a celei organizate – ori față de potențialul de subminare a capacităților interne în materia luptei împotriva corupției și a infracționalității în general, care poate pune în pericol însuși parcursul României ca stat membru al Consiliului Europei.

De asemenea, nu poată fi ignorată lipsa de preocupare față de îndeplinirea condiționalităților necesare accederii la spațiul Schengen – recunoscut ca spațiu de libertate, securitate și justiție, în cadrul căruia se pune accent, în mod esențial, pe capacitatea de control al frontierelor externe – prin anularea eforturilor autorităților române de a respecta partenerii europeni, desfășurate constant în ultimii 20 de ani.

Vă cerem să nu abandonați principiile pentru conflicte anodine și cronofage.

Vă solicităm să respectați independența justiției, neutilizând instrumente contrare acesteia, și să găsiți soluții imediate pentru modificări legislative, în acord cu standardele statului de drept și cu spiritul în care au votat milioanele de cetățeni la referendumul din mai 2019, în concordanță cu recomandările tuturor entităților internaționale relevante.
Excelențele Voastre, se pare că timpul nu mai are răbdare și că orice întârziere este dăunătoare intereselor unei întregi națiuni.

Vă rugăm să primiți expresia înaltei noastre considerații.

Asociația „Forumul Judecătorilor din România”
judecător Dragoș CĂLIN, co-președinte
judecător Lucia ZAHARIA, co-președinte

Asociația „Inițiativa pentru Justiție”,
procuror Sorin Marian LIA, co-președinte
procuror Bogdan-Ciprian PÎRLOG, co-președinte

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

14 comentarii

  1. Baftă cu noul PSD.
    Aceași oameni se află la conducerea instituțiilor publice.

  2. Un text corect exprimat ca dorinte comune cu noi toti ,dar din punctul meu de vedere trebuiau prezentate si solutii la toate aceste cereri imperative adresate presedintelui . Mai degraba solutiile trebuiau sa vina de la semnatarii textului si adresate guvernului in particular , altfel textul este mai degraba o compozitie politicianist exprimata .

    • @mafalda. Esti haioasa! Solutiile le da guvernul. N-ai vrea sa faca magistratii treaba guvernului?

    • Ma refer la solutiile juridice ce pot determina punerea in aplicare rapida a doleantelor exprimate in text ,macar asa ca ajutor dat guvernului Orban ,nu ca o decizie asumata Intelegi la ce ma refer.Adica daca si tu ai cunoasterea atit de avansata , dupa ce iti exprimi niste doleante vino si cu rezolvari .

  3. Povesti, povesti.
    Sa-mi spuna acesti „vajnici aparatori ai STATULUI DE DREPT”, cum raspund magistratii pentru abuzurile pe care le fac, daca se desfiinteaza Sectia Speciala? Cei care construiesc dosare la ordinul unor politicieni? Cei care dau solutii dupa plicul primit de la servicii? Cei care au albit 39 de dosare penale ale lui Iohannis pe busite? Cei care au lucrat pe baza de protocoale cu serviciile? Cei care au nenorocit sute de oameni, fara sa aiba nici o vina?

    • Așa cum răspund în toate statele civilizate, FĂRĂ TRIBUNALE SPECIALE!

    • De ce ai iesit tu din coconul din Kisseleff 10 unde ti-era asa de bine alaturi de toate larvele alea ? Tu nu vezi ca inca nu esti pregatit sa rezisti ? Mananci aceleasi cacaturi ca si ceilalti pesedaci !
      PS. Mars la loc ! 🙂

    • Aceasta sectie nu lua fiinta daca CSM -ul isi facea treaba si taia in carne vie. Eu ca cetatean , am vazut ce decizii nedrepte au luat fata de unii judecatori si procurori si ce decizii favorabile au avut fata de altii . Kovesi a facut presiuni tot timpul asupra CSM-ului pentru solutiile ei politice. PS. De ultima ora : toate portocalele au scapat , repuse in functie si cred ca le vor fa si banii din urma. Asa ceva! PS2. Are cineva un exemplu cand un judecator/ procuror a platit pt destinele distruse ? PS3. Cand vor fi scosi din magistratura acesti procurori ? Singurul magistrat este maria sa judecatorul, punct

    • Și dacă CSM sau altă instituție nu își face treaba înseamnă că rezolvăm ceva cu tribunale speciale ca în Coreea de Nord sau ca în țările bananiere? Nu e România singura țară cu magistrați corupți, deci nu trebuie să inventeze apa caldă, poate să folosească soluții care funcționează în alte țări cu aceleași probleme.

    • Democratia iti permite in cazul in care esti nemultumit de o decizie sa te adresezi la o instanta superioara , asta asa pentru cei care mai cred ca s-au facut nedreptati . Ceea ce ati vazut sub forma de dosare respins sau de decizii judecatoresti contradictorii fac parte dintr-o legislatie mereu in schimbare (politicul este vinovat de asta ),legislatie ce permite reluari de procese ,anulari decizionale sau schimbari de incadrare juridica . Este insa adevarat ca uneori se sare calul (cum se spune in popor ), dar cei vinovati trebuie sa plateasca ,insa nu prin decizie politica ci judecatoreasca .

  4. Ii doare la basca. Au batut palma cu mafia ca sa castige puterea. Sa n-aveti pretentii.

  5. Si au gasit îngerul pazitor (Adina Florea) care, dupa ce a ciordit documente de la serviciu, va face curatenie printre magistratii rai si urâti…

  6. Acesti HYPERINBUIBATI BUGETARI ,nu sufla nici un cuvant despre cate destine au distrus ,
    in cardasie cu serviciile secrete , de la cere primeau solutiile , iar ei le puneau in practica .