G4Media.ro

Doru Căstăian: Hârțogari, sufletiști și salvatori sau despre depresia profundă a educației…

Doru Căstăian: Hârțogari, sufletiști și salvatori sau despre depresia profundă a educației românești

Cred că lucrurile nu merg deloc cum trebuie în sistemul preuniversitar românesc de educație și, deși sunt un om moderat, termenul dezastru nu mi se pare de cele mai multe ori exagerat. Astăzi, după 16 ani de catedră, mi se par greșite atât de multe lucruri încât, dacă mi s-ar cere să fac o hartă a răului, n-aș ști de unde să încep. Multe rele sistemice sunt denunțate zilnic în presă de oameni cu mai multă sau mai puțină îndreptățire, cu mai multă sau mai puțină cădere morală. Sigur, putem oricând chibița, nuanța sau contraargumenta, dar cifrele seci și evaluările oneste ne obligă să admitem că școala românească nu produce deloc ceea ce promite: tineri adaptați lumii în care trăiesc, posesori funcționali de competențe pedagogice.

De ce se întâmplă asta? E o întrebare pe care mi-am pus-o tot mai des, mai aplicat, mai iritat și mai deznădăjduit în ultimii ani. Desigur, ipotezele (multe lansate de oameni cu expertiză și bunăvoință dincolo de orice îndoială) nu lipsesc. De fapt, sunt foarte multe și toate sună cumplit de plauzibil: subfinanțarea, oportunismul profesorilor, lipsa de calitate în predare, lipsa de vocație, dezinteresul față de profesie sau, după caz, față de învățare, formarea profesională precară, derizoriul factorului politic, programele școlare etc Se pot umple pagini întregi.

 

 

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

4 comentarii

  1. Pamflet
    Decaderea invatamantului s-a produs datorita desfiintarii examenelor adevarate ( ce se intampla acum, cu subiecte extrem de usoare e un simulacru de examene) si datorita faptului ca la trecerea dintr-un ciclu in altul, exista locuri pentru toata lumea, deci dispare concurenta si interesul de a invata.
    In plus, faptul ca TOTI profesorii sunt corupti, face ca elevii sa aleaga alte cai de a obtine o diploma

  2. Romanii sunt prea ticalosi sa le pese de invatamant.

  3. Discurs bine intentionat, cred insa ca ii lipseste luciditatea. Pe scurt, lasand bagabonteala ipotezei psihiatrice, care de fapt nu este o ipoteza, este doar cadrul paradigmatic in care se desfasoara. E ca si cum vin si spun, ca orice inginer poate fi sociolog si trantesc necesitatatea si unicitatea stiintelor ingineresti pentru cresterea capitalului stiintelor umaniste, respectiv a sistemului de invatamant. Vad doar un pamflet care a uitat sa specifice despre entropia unui sistem si alte baliverne care incearca sa se substituie si cumva sa scuze incapacitatea stiintelor ingineresti de a furniza un invatamant de calitate, lucru vizibil de mai bine de 30 de ani…..

  4. Felicitări pentru articol,domnule Profesor. Ați făcut o analiză foarte bună a situației din învățământul preuniversitar românesc. Eu nu sunt jurnalist,sunt doar profesor și în această calitate m-a preocupat și mă preocup,evident,și pe mine soarta învățământului nostru. La analiza dumneavoastră eu aș adăuga câteva cauze ale situației sale care,dacă nu vor fi înlăturate,învățământul românesc nu poate suferi îmbunătățiri:
    1. Politizarea ;
    2. Sistemul de selecție a dascălilor ;
    3. Sistemul de evaluare periodică și de promovare în funcții și în grade didactice ;
    4. Instabilitatea ;
    5.Procesul de luyare a deciziilor referitoare la schimbările majore sau minore în învățământul românesc.
    Dacă doriți detalii trimiteți-mi adresa de E-mail. Mult succes.