G4Media.ro

Doborârea de către Ucraina a avionului de supraveghere A-50 reprezintă o lovitură…

Sursa foto: Facebook - NATO Air Command / Royal Norwegian air force

Doborârea de către Ucraina a avionului de supraveghere A-50 reprezintă o lovitură semnificativă adusă puterii aeriene a Rusiei (analist militar)

Doborârea unui avion rusesc de supraveghere cu rază lungă de acțiune A-50  în apropiere de Marea Azov de către Ucraina reprezintă o lovitură semnificativă pentru puterea aeriană a Moscovei, afirmă analistul militar al Sky News Sean Bell, un fost pilot de vânătoare.

De asemenea, Ucraina a susținut că a avariat grav un IL-22 al forțelor aeriene ruse.

Avionul rusesc Beriev A-50 operează de obicei cu un echipaj de 15 persoane și asigură supravegherea radar cu rază lungă de acțiune pe câmpul de luptă. 

Spre deosebire de radarele de la sol, care au o linie de vizibilitate limitată din cauza curburii Pământului, A-50 de concepție sovietică, denumit „Mainstay” de către NATO, poate detecta avioanele și rachetele inamice la o distanță de până la 400 de mile. 

Așadar, cum a reușit Ucraina să țintească cu succes două avioane rusești care ar fi trebuit să fie conștiente de orice amenințare ucraineană cu mult înainte de a se apropia? 

Sean Bell a declarat în podcastul său RedMatrix din această săptămână că acest atac aparent reușit a demonstrat „o victorie majoră a Ucrainei împotriva adversarului lor rus”.

El a precizat că armata rusă nu a negat că a pierdut un A50 și că au apărut dovezi ale unui „IL-22 grav avariat care a aterizat la scurt timp după incident”.

„Rusia ar fi putut doborî avionul din greșeală, dar în aceste circumstanțe ar fi fost o eroare deosebit de gravă”, a spus el.

Expertul militar a recunoscut că „probabil că nu vom ști niciodată toate detaliile pierderii acestor avioane rusești”, dar că există o paralelă cu atacul reușit al Ucrainei asupra navei rusești Moskva la 14 aprilie 2022, în urma căreia rachetele ucrainene au scufundat nava amiral în Marea Neagră.

Bell a sugerat că este „foarte posibil ca A50 rusesc să fi fost doborât de sistemul de rachete Patriot furnizat de SUA”.

Așadar, de ce nu a detectat avionul rusesc sistemul Patriot și nu a evitat atacul?

Bell a explicat că, dacă raza de acțiune a rachetelor este cunoscută, atunci avioanele rusești pot planifica să „evite să zboare prea aproape”, dar în acest caz, ucrainenii ar fi putut foarte bine să improvizeze și „să folosească o imagine aeriană de la o altă sursă radar, fără să trădeze astfel locația sistemului de rachete în sine”. 

Acest lucru ar putea duce la faptul că pilotul aeronavei rusești a crezut că se află în afara razei de acțiune a sistemului de rachete Patriot.

Dar, indiferent de tactica folosită de ucraineni, Bell a sugerat că avionul A-50 “ar fi trebuit să fie eminamente capabil să evite lovitura ucraineană”.

Context

Potrivit serviciilor britanice de informații ale Apărării, avionul de post de comandă aeropurtat Il-22M „face parte dintr-o flotă relativ mică de până la 12 aeronave, puternic utilizată atât pentru comanda și controlul aeropurtat, cât și pentru sarcini de releu radio. Aceste aeronave pentru misiuni speciale au jucat un rol cheie în orchestrarea forțelor rusești în războiul lor împotriva Ucrainei. Fiind bunuri de mare valoare, ele au operat în siguranța spațiului aerian rusesc, mult dincolo de raza de acțiune a sistemelor de apărare aeriană ucrainene”.

A-50 este o aeronavă militară sofisticată de supraveghere, cu capacități de comandă și control și cu capacitatea de a urmări până la 60 de ținte în același timp.

Rusia dispune de un număr. limitat de astfel de aeronave.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...