G4Media.ro

DNA, despre proiectul pentru desființarea Secției Speciale: A rupe din competența DNA…

Foto: Inquam Photos/ Liviu Florin Albei

DNA, despre proiectul pentru desființarea Secției Speciale: A rupe din competența DNA un sector vital pentru societatea românească este de natură să fragmenteze lupta împotriva corupției la nivel înalt și mediu și să îi reducă eficiența

Direcția Națională Anticorupție susține, marți, într-un comunicat de presă referitor la proiectul pentru desființarea Secției Speciale, că prin acesta este rupt din competența DNA un sector vital pentru societatea românească, ceea ce este de natură să fragmenteze lupta împotriva corupției la nivel înalt și mediu și să îi reducă eficiența.

DNA amintește că s-a exprimat în mod ferm și constant pentru desființarea SIIJ și revenirea în competența sa a faptelor de corupție și asimilate corupției săvârșite de magistrați.

„Pentru coerența urmăririi penale în cauzele de corupție de nivel ridicat, pentru a valorifica eficient resursele deja alocate, soluția nu este slăbirea mecanismului deja creat și funcțional, ci întărirea lui. Aceasta înseamnă, printre altele, asigurarea faptului că Direcția specializată are competență cu privire la toate sectoarele relevante ale societății și cu privire la toate funcțiile publice relevante”, subliniază DNA.

Direcția Națională Anticorupție atrage atenția că proiectul adoptat de Guvern, deși vizează desființarea SIIJ, nu reprezintă din păcate un progres în asigurarea eficienței combaterii corupției la un nivel înalt, nivel care, indubitabil, ar trebui să cuprindă și reprezentanții sectorului judiciar.

„Dimpotrivă, soluția adoptată prin acest proiect vizează înlocuirea unei singure structuri, SIIJ, cu 16 structuri diferite din cadrul Ministerului Public, cu păstrarea competenței după calitatea persoanei, și nu după materie, a noilor procurori ce vor fi desemnați. Aceasta reprezintă practic o disipare a resurselor și competențelor de urmărire penală și o perpetuare a ne-specializării procurorilor care vor instrumenta cauze de corupție privind magistrați”, arată DNA.

Mai mult decât atât, față de prevederile proiectului de lege, competența noilor procurori desemnați pentru a desfășura urmărirea penală în cauzele privind judecători și procurori s-ar putea extinde asupra altor persoane, ceea ce ar putea știrbi în continuare din competența DNA și ar putea afecta activitatea acestei Direcții.

„Totodată, modalitatea de selecție a procurorilor desemnați este, la rândul ei, de natură să compromită perspectiva efectuării unor anchete profesioniste și eficiente în ceea ce privește corupția în sectorul judiciar”, subliniază DNA.

Comunicatul integral:

În contextul dezbaterilor publice privind desființarea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), Direcția Națională Anticorupție aduce la cunoștința opiniei publice următoarele:

Direcția Națională Anticorupție s-a exprimat în mod ferm și constant pentru desființarea SIIJ și revenirea în competența sa a faptelor de corupție și asimilate corupției săvârșite de magistrați.

Această poziție fermă a fost adusă la cunoștința opiniei publice și a instituțiilor cu atribuții în domeniu, în repetate rânduri, ea bazându-se pe argumente temeinice.

Subliniem din nou nevoia României de a dispune de o structură de combatere a corupției, cu precădere la nivelurile cele mai înalte, care să fie  eficientă, funcțională, specializată, înzestrată cu un grad înalt de independență operațională și cu resurse umane și tehnice pe măsură. Structura pe care o avem în vedere a fost deja creată încă din anul 2002 și funcționează de 20 de ani, aceasta fiind  Direcția Națională Anticorupție.

Pentru coerența urmăririi penale în cauzele de corupție de nivel ridicat, pentru a valorifica eficient resursele deja alocate, soluția nu este slăbirea mecanismului deja creat și funcțional, ci întărirea lui. Aceasta înseamnă, printre altele, asigurarea faptului că Direcția specializată are competență cu privire la toate sectoarele relevante ale societății și cu privire la toate funcțiile publice relevante.

Într-un stat ca România, în care nivelul de percepție a populației cu privire la corupție rămâne ridicat, combaterea corupției nu poate pierde din vedere sectoare esențiale pentru funcționarea unui stat, așa cum este sectorul judiciar.  A rupe din competența DNA un sector vital pentru societatea românească este de natură să fragmenteze lupta împotriva corupției la nivel înalt și mediu și să îi reducă eficiența.  Acest lucru a putut fi observat în perioada în care a funcționat SIIJ, perioadă în care niciun dosar de corupție în sistemul judiciar nu a mai fost trimis în judecată. În contrast, în perioada în care a avut în competență fapte de corupție și asimilate corupției săvârșite de magistrați (2002 – octombrie 2018), DNA a trimis în judecată 161 de magistrați (76 de procurori și 85 de judecători), iar până în prezent au fost deja condamnați 117 de magistrați ( 56 de procurori, 60 de judecători și 1 magistrat asistent). Precizăm că mai sunt cauze aflate în continuare în diferite faze de judecată.

Pe de altă parte, nevoia de specializare a procurorilor și de creare a instituțiilor specializate în combaterea corupției prin mijloace penale, așa cum este DNA, este foarte clar prevăzută în convențiile internaționale la care România este parte și a fost subliniată în dese rânduri de Comisia Europeană și organizațiile internaționale. Cu titlu de exemplu, amintim art. 36 din Convenția ONU împotriva corupției[1], sau art. 20 din Convenția Penală împotriva corupției a Consiliului Europei[2] .

Proiectul adoptat de Guvern, deși vizează desființarea SIIJ, nu reprezintă din păcate un progres în asigurarea eficienței combaterii corupției la un nivel înalt, nivel care, indubitabil, ar trebui să cuprindă și reprezentanții sectorului judiciar. Dimpotrivă, soluția adoptată prin acest proiect vizează înlocuirea unei singure structuri, SIIJ, cu 16 structuri diferite din cadrul Ministerului Public, cu păstrarea competenței după calitatea persoanei, și nu după materie, a noilor procurori ce vor fi desemnați. Aceasta reprezintă practic o disipare a resurselor și competențelor de urmărire penală și o perpetuare a ne-specializării procurorilor care vor instrumenta cauze de corupție privind magistrați.

Mai mult decât atât, față de prevederile proiectului de lege, competența noilor procurori desemnați pentru a desfășura urmărirea penală în cauzele privind judecători și procurori s-ar putea extinde asupra altor persoane, ceea ce ar putea știrbi în continuare din competența DNA și ar putea afecta activitatea acestei Direcții.

Totodată, modalitatea de selecție a procurorilor desemnați este, la rândul ei, de natură să compromită perspectiva efectuării unor anchete profesioniste și eficiente în ceea ce privește corupția în sectorul judiciar. Astfel, pe de o parte, acești procurori sunt desemnați  printr-o procedură necompetitivă, spre deosebire de procurorii DNA care sunt numiți în urma unui riguros concurs. Apoi, unul din criteriile avute în vedere pentru desemnare, respectiv conduita morală ireproșabilă, este măsurată prin consultarea opiniei formulate de parchetele, instanțele de judecată și baroul din raza teritorială în care candidatul a funcționat. Cu alte cuvinte este solicitată tocmai opinia persoanelor care, potențial, ar putea fi subiect al anchetelor acestor procurori, ceea ce este foarte îngrijorător. Prin antiteză, procurorii DNA nu sunt selectați în funcție de opinia persoanelor din categoria celor pe care le anchetează. Mai mult decât atât, un alt element de apreciere a conduitei ireproșabile îl reprezintă ”rezoluțiile de clasare care privesc activitatea procurorului” emise de Inspecția Judiciară. Aceasta reprezintă o flagrantă încălcare a prezumției de nevinovăție a procurorului care, la un moment dat, ar fi putut să fie victima unei plângeri vexatorii, neconfirmate de ancheta disciplinară. Nu în ultimul rând, acestor procurori nu li se pretinde să aibă experiență profesională în instrumentarea cauzelor de corupție, ci doar o experiență generală în supravegherea sau efectuarea urmăririi penale, ceea ce încalcă în mod evident cerințele exprimate atât de Comisia de la Veneția cât și de rapoartele MCV.

În același timp, constatăm că discuțiile purtate la nivel public în legătură cu justificarea existenței unei SIIJ sau a unei forme alternative a ei sunt însoțite de o serie de atacuri la adresa DNA și afirmații cu privire la presupuse abuzuri comise în trecut de către anumiți procurori ai acestei direcții asupra unor magistrați, afirmații care tind să justifice înființarea unor astfel de structuri.

Conducerea DNA  respinge din nou, cu fermitate, acest tip de abordări denigratoare care, în ciuda dezmințirilor oficiale făcute atât de instituție, cât și de procurorul șef al DNA, continuă să prolifereze în spațiul public.

A susține că procurorii DNA au comis fapte de abuz în serviciu și șantaj față de magistrați  nu reprezintă  decât alegații nefondate, nesusținute juridic și menite să discrediteze  instituția și să aducă atingere probității profesionale și independenței magistraților procurori.

Nu există nicio hotărâre definitivă a vreunei instanțe care să constate săvârșirea presupuselor abuzuri comise de procurorii DNA; numărul de dosare înregistrate la nivelul DNA care vizează procurori și judecători a fost aproape egal pentru ambele categorii de magistrați, iar numărul sesizărilor din oficiu a constituit un procent redus din numărul total de dosare; majoritatea  dosarelor cu fapte de corupție săvârșite de magistrați fuseseră constituite la plângerile sau denunțurile depuse de cetățeni.

În ceea ce privește Raportul Inspecției Judiciare nr. 5488/IJ/1365/DIP/2018, din data de 05.04.2019 având ca obiect respectarea principiilor generale care guvernează activitatea Autorității Judecătorești în cauzele de competența Direcției Naționale Anticorupție vizând magistrați sau în legătură cu acestea  care este invocat uneori și care a devenit suport al alegațiilor referitoare la presupusele abuzuri ale procurorilor DNA, acest raport a fost contestat conform prevederilor legale. De altfel, chiar și Consiliul Superior al Magistraturii menționează că Raportul Inspecției Judiciare – nu produce efecte juridice, nefiind altceva decât “expresia rezultatelor unui control”.[3]

DNA contestă în continuare rezultatele acestui Raport.  Concret, la data de 20 ianuarie 2022, față de Decizia civilă prin care Înalta Curte de Casație și Justiție a validat Hotărârea Plenului CSM de aprobare a Raportului Inspecției Judiciare, DNA a formulat o Contestație în anulare întemeiată pe potențiala existență a unui caz de incompatibilitate a judecătorului, legat de  suspiciunea rezonabilă privind lipsa de imparțialitate a unuia dintre membri completului de judecată care a pronunțat decizia.

[1] Art. 36 – Fiecare stat parte face astfel încât, conform principiilor fundamentale ale sistemului său juridic, să existe unul sau mai multe organisme ori persoane specializate în lupta împotriva corupţiei prin investigaţii şi reprimare. Acest organism sau aceste organisme ori aceste persoane îşi vor acorda independenţa necesară, conform principiilor fundamentale ale sistemului juridic al statului parte, pentru a putea exercita eficient funcţiile lor la adăpost de orice influenţă necuvenită. Aceste persoane sau personalul respectivului ori respectivelor organisme ar trebui să aibă formarea şi resursele adecvate pentru a-şi exercita sarcinile

[2] Art. 20 – Fiecare parte adoptă măsurile care se dovedesc necesare pentru ca persoane sau entităţi să fie specializate în lupta împotriva corupţiei. Ele vor dispune de independenţa necesară în cadrul principiilor fundamentale ale sistemului juridic al părţii, pentru a-şi putea exercita funcţiile în mod eficace şi libere de orice presiune ilicită. Părţile veghează ca personalul respectivelor entităţi să dispună de o pregătire şi de resurse financiare adaptate funcţiilor pe care le exercită.

[3] Întâmpinarea nr. 4181 din data de 17.03.2021 formulată de Consiliul Superior al Magistraturii către Curtea de Apel București  – Secția de contencios administrativ, în cadrul acțiunii civile de revocare a Hotărârii Plenului CSM prin care s-a aprobat raportul IJ nr 5488/IJ/2501/DIJ/1365/DIP/2018. 

sursa foto: Inquam Photos/ Liviu Florin Albei

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

25 comentarii

  1. DNA este o MIZERIE! Să dea drumul la dosarele pe care le au, nu să le țină la sertar și să le scoată la comandă. Apropo, despre dosarul cu fraudarea alegerilor de la Sectorul 1, ce se mai aude? Parcă vad că o să fie scos de la naftalină în pragul alegerilor din 2024, ca să distrugă USR-ul, nu că nu mi-ar place, dar tot mi se pare o MIZERIE.

    • Dosarul ăla nici nu este la DNA.

    • „mi-ar plăcea”, pesedeugene, daca tot avem si liceul la CV.
      De acord cu ce spui, dar adauga te rog la final si precizarea ca tot ce scrii vine din dragostea ta sincera si neconditionata pentru psd.

    • corect, frate Eugene.
      DNA este o mare mizerie pentru noi si pentru toti fratii nostri pesedisti si penelisti. DNA trebuie sa se ocupe doar de babutele care fac evaziuni imense prin gramezi de patrunjel vandute la colt de strada nu de judecatorii care ne scapa de puscarie contra unor mizilicuri de milioane de euro..

    • Vezi sa nu-l scoată și pe al tau.

    • @Eugenia am aceiasi intrebare pentru tine ca si in alte comentarii: Poti s-o su.gi fara s-o u.zi?

  2. DNA-ul încă nu pricepe că soarta sa este pecetluită de sluga Predoiu, este inițiată de Tudorel Toader și Dragnea și este definitivată de Iohannis. Ei sunt cei care au scos pe tușă DNA-ul. După viziunea profesorului Voiculescu, zis Varanu… Știe cineva poziția publică a locatarului de la Cotroceni legată de trecerea în vacanță a DNA-ului? Sau îl doare în…

    • Nu Predoiu a pecetluit soarta DNA, ci DNA și-a pecetluit soarta când a făcut mizerii de dosare, gen Toni Greblă sau Tiberiu Nițu

    • @ s&p
      Mizerii de dosare? Personalitățile de care amintești, unu cu ouăle de struț, celălalt cu antemergătorii care-l duceau acasă, dacă aveau dreptate se adresau justiției. Dar știind ei că justiția este de partea hoților nu au făcut acest lucru. Așa că degeaba le plângi de milă. Nu erau icoane la care să se închine săracii. Viață noastră e mai frumoasă fără Greblă și fără Nițu. Și DNA a popit mulți ecscroci. Și asta nu e mizerie. Noroc de ei.

    • …escroci…Scuze.

    • Lotus, de ce crezi că nu au fost condamnați?

    • @straight & proud (tot cu dildo-n c.r) lasa-me frate cu Toni Grebla al tau ca daca n-am auzit Toni Grebla zilele astea de mi-a iesit pe nas. Du-te si lasa-ne ca pe noi oamenii de rand care n-am furat nimic in viata asta, nu ne deranjeaza abuzurile DNA fata de „bietii” politicieni si alti cefe late.

  3. Dna-ul vrea să-i stăpânească pe judecători?

    • Da, ai inteles perfect.
      Mai pune-ti un pahar si hai, la culcare. Statia de betoane nu functioneaza singura si maine la 5 vine autobuzul sa te ia.

  4. Răspunderea magistraților și confiscarea extiinsă este cea mai importantă solutie de reducere a corupției dar că …… cei care ar trebui să decidă sunt și beneficiarii situației actuale …. și ceea ce va urma

  5. ăștia plâng că nu mai pot decide cine moare și cine trăiește în țara asta.
    DNA-ul trebuie scos în afara legii și toți dintre ei anchetați.

  6. Mafia din justiție se pregătește de o și mai mare măgărie, având în vedere că magistrații corupți vor fi cercetați de câte un procuror ”desemnat” ( ca și în poliție (numit), politică/instituții publice (angajat fără concurs) dintre cei slugarnici și, desigur, competenți… la final, niciun magistrat nu va scoate bani din buzunar pentru plata nenorocirilor dispuse în calitate de mare jmecher (jude): așa să le ajute Dumnezeu!

    • E nasol rău că procurorii care anchetează magistrați să fie aleși de CSM și nu de procurorul șef, pus politic?
      Eu cred că toți magistrații ar trebui puși de CSM, asta înseamnă independența justiției, fără nici un amestec al politicului, nu să pună anumiți politicieni capii procuraturii și judecătorilor

  7. Atat DNA, DIICOT cat si sectiile militare trebuie desfiintate. Nu prea au corespondente in EU. Ca sa avem drepturi si obligatii egale cu celelalte state. Sau???

    • Păi nu e cu supremația dreptului european?
      Normal ar fi să avem aceleași instituții care să facă dreptate :))

  8. relax, usl-ul detine dreptul absolut cu privire la modalitatile de intelegere …a libertatii 🙂 traim in universul inchis al infractorilor care dirijeaza totul ! De ce nu au reusit sa aduca dovezi cu privire la presupusele abuzuri …unde sunt victimele ? 🙂

  9. DNA-ul e peste judecători? Alți procurori nu mai exista? Și-au luat-o in cap rău de tot. Sunt atâtea alte dosare de care ar putea sa se ocupe.