G4Media.ro

DIICOT a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane, în dosarul…

sursa foto: Facebook/ Sorin Grindeanu

DIICOT a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane, în dosarul CFR Marfă din 2017 / Grupul inculpaților a vândut 2.450 de vagoane la fier vechi, deși materialul era oțel, prejudiciul înregistrat fiind de 6 milioane de euro

DIICOT Timișoara informează că, prin rechizitoriul din 29.03.2023 (dosarul CFR Marfă), s-a dispus trimiterea în judecată a 35 de inculpaţi, cetățeni români și libanezi, pentru săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracţional organizat, delapidare în formă continuată cu consecințe deosebit de grave și spălare de bani în formă continuată. În grupul de inclulpați se află o parte din conducerea decizională/administrativă/executivă și tehnică centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă, respectiv fostul directorul general (Mihuț Crăciun, între timp decedat), directorul de operațiuni dezvoltare, directorul economic-financiar, directorul de vânzări, șefi serviciu, ingineri și contabil.

Ancheta în acest dosar a început în mai 2017 la DIICOT Timiș.

Fostul director al CFR Marfă, Mihuț Crăciun, fost consilier al premierului Dacian Cioloș, și a decedat în martie 2021.

Tribunalul Timiș a stabilit de două ori date de finalizare a acestei anchete, în 1 noiembrie 2019 și 28 martie 2020, la cererea inculpaților.

Reamintim că în mai 2017, DIICOT Timiș a reținut 19 persoane, printre care fosta conducere a companiei de stat CFR Marfă – reprezentată de directorul general Mihuț Constantin Crăciun, directorul operațiuni dezvoltare, Daniel Ciobanu, directorul departament vânzări – trafic, Pavel Bărculeţ Pavel, directorul economic – financiar, Eugen Tudor, directorul trafic Constantin-Nicolae Alupoaie-Drăgoescu, directorul vagoane, Florin-Claudiu Enache și şeful serviciului exploatare vagoane, George Niculescu -, dar și conducerea Remat Călărași, reprezentată de directorul general, Ion Găbreanu.

Cu toții au fost acuzați de grup infracţional organizat, delapidare cu consecințe deosebit de grave, șantaj, fals intelectual, și uz de fals.

DIICOT acuza conducerea CFR Marfă că ar fi vândut pe Bursa Română de Mărfuri, la un preț subevaluat, 2.450 de vagoane date la casat, ”facilitând astfel traficarea în folosul SC Remat SA Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate”.

Directorii ar fi vândut vagoanele conținând fier greu și oțel la preț de fier vechi. Cele 2450 de vagoane casate conțineau peste 35.000 de tone de oțel și peste 16.500 de tone de fier vechi greu, ”cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fier vechi”. Prejudiciul se ridică la peste 6 milioane de euro.

Comunicatul DIICOT Timiș

„În cauză s-a reținut că, în  cursul anului 2014, a fost constituit un grup infracțional organizat în scopul săvârșirii infracțiunilor de delapidare cu consecințe deosebit de grave și spălare de bani, grup format de o parte dintre membrii din conducerea decizională/administrativă/executivă și tehnică  centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă. Grupul, care a implicat factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport, a avut drept scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând însușirea de către o societate comercială a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate. Subevaluarea a fost realizată prin inițierea de către societatea de transport a unei proceduri de licitație pe Bursa de Mărfuri București  a 2450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară (fiind ascunsă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor). Având atribuții de administrare și gestiune, în perioada 2014 – 2017, la diferite intervale de timp, în baza aceleiași rezoluții infracționale, prin încheierea și semnarea contractului de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016 și cu prilejul executării acestuia prin 14 facturi de predare a bunurilor casate, membrii din conducerea decizională/administrativă/executivă centrală a societății de transport, cu susținerea structurilor sau departamentelor tehnice din subordine, au însușit, în folosul societății din Călărași, 2450 de vagoane subevaluate ca și deșeu de fier vechi, ascunzând  starea reală și elementele din fier greu și oțel, cu consecința producerii unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro). În cuprinsul actului de sesizare s-a reținut faptul că, reprezentanții din nivelul decizional și administrativ al societății comerciale din Călărași –  operator semnificativ, cu o vastă experiență pe piața deșeurilor feroase din Romania – au cunoscut activitatea de fraudare a patrimoniului realizată de angajații structurii de transport feroviar de marfă, aderând la grupul infracțional organizat și au încheiat contractul de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016, dobândind 2450 de vagoane subevaluate ca și deșeu de fier vechi, contribuind în această modalitate la cauzarea unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro). Ulterior încheierii contractului de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016, în vederea ascunderii adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor, în documentele privind operațiunile comerciale au fost atestate fapte și împrejurări nereale, activitate facilitată de reprezentanții din nivelul decizional și administrativ al societății comerciale din Călărași. În manoperele frauduloase au fost implicați factori de decizie de la nivelul central și teritorial a societății de transport, precum și reprezentanții societății beneficiare, după cum urmează: 1. Primul nivel al grupului infracțional organizat a fost constituit din conducerea executivă centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă, compusă din directorul general, directorul operațiuni dezvoltare, directorul departament vânzări – trafic și directorul economic – financiar, care prin intermediul unor operațiuni bursiere și comerciale, au prejudiciat patrimoniul societății, prin ascunderea adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea activelor societății, subevaluarea acestora și obținerea unui preț mai mic de vânzare decât valoarea reală.  2. Al doilea palier al grupului infracțional organizat a fost reprezentat de către funcționari din cadrul structurilor sau departamentelor tehnice care funcționau în subordinea directorului vagoane, care, contrar prevederilor legale, procedurilor și regulamentelor interne,  au întocmit documentația tehnică de specialitate, atestând fapte și împrejurări nereale privind componența activelor societății care au făcut obiectul operațiunilor bursiere și comerciale. De asemenea, aceștia au supravegheat modul în care structurile teritoriale din subordine au pus în executare dispozițiile privind fraudarea patrimoniului societății. 3. Al treilea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din administratorii structurii de transport feroviar care au pus în executare operațiunile bursiere și comerciale prin procedee tehnice menite să ascundă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea activelor societății. 4. Al patrulea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din reprezentanții societății comerciale din Călărași, beneficiară a contractului încheiat în 2016. Reprezentanții societății comerciale din Călărași au cunoscut activitățile de subevaluare și ascundere a naturii bunurilor operată de reprezentanții unității de transport feroviar de marfă și au facilitat activitatea de delapidare a acestei societăți.  Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantitățile de aproximativ 35.000 tone de oțel și 16.600 tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fiind fier vechi. Prejudiciul cauzat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A. prin activitatea infracțională se ridică la valoarea de 33.628.496,44 lei echivalent a 7.541.036,11 euro. Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A. s-a constituit parte civilă în dosarul penal. În cauză au fost instituite măsuri asiguratorii asupra a 76 de imobile din București și județele Călărași, Dâmbovița, Prahova, Constanța, Gorj, Hunedoara, Iași, Ilfov și Galați. Prin rechizitoriu s-a solicitat menținerea măsurilor asiguratorii și obligarea inculpaților la plata cheltuielile judiciare avansate de stat în cuantum de 136,831.45 lei. Dosarul a fost înaintat spre competentă soluționare Tribunalului Timiș. Precizăm că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale și trimiterea rechizitoriului la instanță, spre judecare, situație care nu poate în niciun fel să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție”

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

3 comentarii

  1. Ar trebui sa plătească prejudiciul cei ce sunt plătiți sa ancheteze. Faptele s-au prescris.

    • faptele s-au petrecut incepind cu 2014-2017, ancheta s-a finalizat in 2020 iar trimiterea in judecata in 2023. Tinind cont de complexitate (a fost sau nu otel) judecata va mai dura inca 10 ani. Dupa 20 de ani probabil vom afla ca judecatorul de caz se pensioneaza si trebuie reluat procesul, multi inculpati vor muri, vor dona casele la fostele neveste etc.

  2. Judecatorii care au judecat cauza, ar trebuii dați afara din justitie nu sa primească pensii speciale…..cei din justitie nu au nici un drept sa primească pensiile care le primesc, poporul ar trebuii să faca petiție catre forurile europene!