G4Media.ro

Despre rolul Statului în societate sau de ce îmi este frică de…

Sursa Foto: Facebook/ Madalin Irinel Niculeasa

Despre rolul Statului în societate sau de ce îmi este frică de un Stat condus de PNL și PSD

Există o adiere politico-ideologică, ușor perceptibilă dar vizibilă cu ochiul liber, comună celor două partide politice, în ceea ce privește Statul și rolul acestuia în societate.

În acest sens, alianța dintre cele două partide politice nu este întâmplătoare și are la bază mai multe locuri comune decât ne-am putea imagina, nefiind datorată (alianța politică) atitudinii USR-ului (și aceasta poate fi discutată) sau nevoii de a controla resursele financiare alocate României în această perioadă de timp;

înțelegerea politică despre care vobim are la bază în mod esențial nevoia PNL, PSD și a Președintelui Iohannis de a implementa viziunea etatistă, a statului puternic pentru sine și în mod gratuit (si voluere, pentru că se poate), imbatabil și de neignorat în niciun fel.

Această viziune pur etatistă a fost urmărită și de politica anticorupție a fostului Președinte al României, Traian Băsescu, întrucât și în acest caz grja nu era față de drepturile și libertățile cetățenilor ci față de ideea de Stat, puternic și arogant cu orice fel și cu orice mijloace;

anticorupția s-a centrat pe sancțiunea penală și nu pe recuperarea prejudiciului dând astfel întâietate Statului (sancțiunea penală este forma în care Statul arată cât este de puternic) și mai puțin drepturilor și libertăților cetățenilor (recuperarea prejudiciului și folosirea respectivelor sume de bani pentru protejarea drepturilor și libertăților cetățenilor).

În acest sens, USR este în aceeași direcție: vor un Stat puternic și atât, nefiind interesați în mod special de menirea firească a oricărui alt Stat – medierea între interesul privat și interesul public.

Din perspectivă conceptuală, Statul este un intermediar, un mijlocitor între interesele individuale ale cetățenilor și interesele colective ale celor mulți, în sensul că Statul are grijă ca interesul privat și individual al unui cetățean să fie protejat și garantat în același fel în care este proteguit și interesul colectiv/interesul public.

Statul nu există pentru sine ci doar pentru cetățeni și în relația cu cetățeni, în condițiile în care conceptul juridic de drepturi și libertăți ale cetățenilor s-a ivit tocmai din nevoia de a limita forma de exprimare a puterii discreționare (nobilul a fost înlocuit de Stat).

Drepturile și libertățile există și sunt o garanție a faptului că Statul nu este autonom, nu are viață de sine stătătoare dincolo de cetățenii săi, în condițiile în care acestea (drepturile) sunt cele mai relevante în relația cu Statul (cel puternic în această relație).

Istoric, de la Cuza Vodă, trecând prin Monarhie și Comunism și până în perioada post-decembristă, România a transformat o slăbiciune într-o obsesie, în condițiile în care nevoia de Stat coerent și unitar a devenit în decursul timpului fobia omului de stat român (să avem un Stat puternic în sine și cu orice preț). Dintr-o extremă (a nevoii de stat normal la cap) am trecut în cealaltă extremă (a statului ce-și justifică existența dincolo de cetățeni).

În mod esențial, există 3 modalități principiale de rezolvare a Problemelor în România: (a) prima are la bază viziunea civilistă, a rezolvării prin negociere, dincolo de proceduri și forme; (b) a doua formă de soluționare se bazează pe politică și influența politică, de asemenea dincolo de orice forme și proceduri; (c) iar a treia variantă are la bază soluția procedurală, formală context în care se ivesc și drepturile și libertățile cetățenilor.

România își rezolvă problemele mai curând pe calea instrumentală a negocierii respectiv pe calea politică decât pe calea procedurală, a invocării drepturilor și libertăților anume reglementate. De aici și preocuparea majoră existentă în societate față de cele două perspective (negocierea și politica).

În momentul de față, Statul român, la nivelul de decizie este format din oameni ce și-au rezolvat problemele asemenea majorității, pe calea negocierii și a politicii, unde principiile și valorile nu sunt neapărat decelabile, vizibile, obiective.

Or, un Stat puternic doar pentru sine, condus de oameni ce consideră că problemele se soluționează dincolo de principii, drepturi și libertăți, pe calea ajustării din mers, a negocierii fără limite, creează o problemă majoră pe termen mediu și lung în ceea ce privește drepturile și libertățile cetățenilor.

Iar lucrurile acestea se întâmplă, atât pentru că România nu a reușit să depășească nivelul creării Statului normal la cap, dar și pentru că preocuparea, discuția ideatică în societatea noastră nu este neapărat despre drepturi și libertăți sau despre Statul ce-și justifică existența doar pentru a garanta existența drepturilor și libertăților, ci despre Stat, ca entitate abstractă și autonomă de membrii săi.

PNL, PSD și Președintele Iohannis sunt pe punctul să ducă la apogeu această viziune pur etatistă, creând Statul suficient sieși și dincolo de cetățeni, de drepturi și libertăți. Îmi este frică de această abordare, de această modalitate de personalizare a Statului.

Notă: Madalin-Irinel Niculeasa este avocat specializat pe probleme de taxe, regulatory și drept constitutional, fiind doctor în drept fiscal. Din 2012 este coordonatorul primului Boutique Law Firm din Romania specializata pe probleme de Tax, Regulatory and Litigators.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

17 comentarii

  1. E o vorba; de ce iti este frica nu scapi.

    • @Spike @Zdrobiti PSD @Andrei și altora promovându-și formațiunea

      ați arătat – ce puteți

      ați arătat românilor – ăstora care-au rămas în țară, pr0ști da’ mulți cum îi numiți voi – le-ați arătat așadar ce și cât puteți oferi acestei țări

      s-a văzut în 3 decenii – de a trebuit să se vorbească până și în presa străină, că acțiuni precum elucidarea cazului Loviturii de Stat ’89 nu au fosr rezolvate

      nu mai vorbim de ce restul distrugerii – în țara asta

      așa că mai lăsați și pe alții afară de psd pnl url pcr și câți mânjiți cu sufletele vândute ați mai fi pe’aici

  2. Mai Mădălin sau Irinel cum îți place, nu mai filozofa!!!
    Spune pe șleau ca fără USR la guvernare nu se poate accepta!
    Pierzi timpul cu scrisul mai d nule!!!

    • Mi-ar fi groaznic de frica intr-un stat condus de usr! Ma cutremura ideea ca un analfabet funcțional ca mihăilă, ionel avocat de soi,cioloș, barna, sau ca zdrulici poate sa ia decizii pentru mine!
      PNL ul e singurul partid care poate reforma tara.
      Usr e mort și îngropat!

    • Este exact narativul unui interlop, mafiot, proxenet, infractor, ciorditor, adica a acelora ce sunt acum in fruntea statului. Evident ca daca vine USR beleste aceasta tumoare grava a societatii.

  3. Mi-ar fi groaznic de frica intr-un stat condus de usr! Ma cutremura ideea ca un analfabet funcțional ca mihăilă, ionel avocat de soi,cioloș, barna, sau ca zdrulici poate sa ia decizii pentru mine!
    PNL ul e singurul partid care poate reforma tara.
    Usr e mort și îngropat!

    • Este exact narativul unui interlop, mafiot, proxenet, infractor, ciorditor, adica a acelora ce sunt acum in fruntea statului. Evident ca daca vine USR beleste aceasta tumoare grava a societatii

    • @Spike
      Sper că vom scăpa de usr-iști pentru totdeauna! Un partid care propagă ideile marxiste este la limita legalității. Îmi place cum vorbesc eu de legalitate dar se fac că nu văd cum Barna a furat banii de la handicapați iar Clotilde fugea noaptea cu saci cu voturi. Vor spune: „justiția noastră nu i-a condamnat”. Da, da! Așa ziceau și ai lui Dragnea până când i s-a înfundat!
      USR = ☠️ României și îngenuncherea ei.

    • @Spike Asa e, o reformeaza de nu mai pot…

  4. „Toti suntem romani mai mult sau mai putin onesti” ca tot romanul impartial”, am putea zice asemeni dramaturgului sau oare cui ii pasa de rolul Statului in societate ? Cum ne pozitionam , ca si cetateni ,in aceasta „ viroaga” in care ne aflam de multa vreme .Este Presedintele natiunii creatorul „Statului suficient sieși!,asa cum il numeste autorul textului sau decizia Presedintelui, ce aduce laolalta , in aceasta situatie grea pentru intreaga omenire , doua Partide romanesti de forta ca si garant al indeplinirii tuturor cerintelor, mai noi sau mai vechi, ale Cetatii si locuitorilor acesteia, este corecta ? Ultimul an ne-a aratat o confruntare , nemaivazut de acerba, intre jucatorii politici existenti, pe scena politicii Dimbovitene, rezultata in urma rezultatelor alegerilor Parlamentare .De o parte s-au asezat, politic , Presedintele Natiunii si Premierul Citu , pe de alta parte ,am vazut intelegerea facuta de catre fostul USRPLUS impreuna cu o parte din PNL condusa de fostul lor sef , ce au incercat sa zdruncine guvernarea de dreapta atit de dorita de catre cetateni si de catre Presedinte , ba mai mult ,au incercat sa declanseze si alegeri anticipate si posibilitatea demiterii actualului sef al statului . Nu au reusit . Au pierdut partida si seful statului a fost pus in fata singurei alegeri posibile .O noua alianta este formata din PNL,USR si UDMR. Daca aceasta alianta va rezista timpului vom vedea dar aducerea la guvernare a UDMR si a Minoritatilor aduce Aliantei 70 de procente vot in Parlament , moment in care Alianta poate face toate modificarile pe care le doreste fie ele modificari ale legilor organice sau chiar modificarea Constitutiei .Daca nu doreau a face asta nu vad rostul aducerii la guvernare a celor pomeniti mai sus .Sa nu uitam :Romania nu mai este singura pe aceasta lume .Suntem parte a UE si NATO si avem cu SUA legaturi foarte puternice de nezdruncinat .Ideea ca presedintele Iohannis„ face si desface ”este cu siguranta o forma de manipulare . Presedintele tarii se misca doar in zona competentelor constitutionale .Alianta nou creata este dincolo de jocul politic al declaratiilor ce ne-au tinut adversari politici pe multi dintre noi .Suntem intr-un alt moment al adevarului .Coalitia aflata la guvernare ar fi prea „natinga ” ca sa nu performeze . Au si banii ,au si procentele necesare punerii in practica a marilor modificari cerute de toata lumea civilizata si au acum si sprijinul Presedintelui .Pina in 2028 vom fi martorii aparitiei unei noi Romani sau daca nu : actuala Coalitie , aflata la guvernare va disparea din jocul politic al natiunii .

  5. „Toti suntem romani mai mult sau mai putin onesti” ca tot romanul impartial”, am putea zice asemeni dramaturgului sau oare cui ii pasa de rolul Statului in societate ? Cum ne pozitionam , ca si cetateni ,in aceasta „ viroaga” in care ne aflam de multa vreme .Este Presedintele natiunii creatorul „Statului suficient sieși!,asa cum il numeste autorul textului sau decizia Presedintelui, ce aduce laolalta , in aceasta situatie grea pentru intreaga omenire , doua Partide romanesti de forta ca si garant al indeplinirii tuturor cerintelor, mai noi sau mai vechi, ale Cetatii si locuitorilor acesteia, este corecta ? Ultimul an ne-a aratat o confruntare , nemaivazut de acerba, intre jucatorii politici existenti, pe scena politicii Dimbovitene, rezultata in urma rezultatelor alegerilor Parlamentare .De o parte s-au asezat, politic , Presedintele Natiunii si Premierul Citu , pe de alta parte ,am vazut intelegerea facuta de catre fostul USRPLUS impreuna cu o parte din PNL condusa de fostul lor sef , ce au incercat sa zdruncine guvernarea de dreapta atit de dorita de catre cetateni si de catre Presedinte , ba mai mult ,au incercat sa declanseze si alegeri anticipate si posibilitatea demiterii actualului sef al statului . Nu au reusit . Au pierdut partida si seful statului a fost pus in fata singurei alegeri posibile .O noua alianta este formata din PNL,PSD si UDMR. Daca aceasta alianta va rezista timpului vom vedea dar aducerea la guvernare a UDMR si a Minoritatilor aduce Aliantei 70 de procente vot in Parlament , moment in care Alianta poate face toate modificarile pe care le doreste fie ele modificari ale legilor organice sau chiar modificarea Constitutiei .Daca nu doreau a face asta nu vad rostul aducerii la guvernare a celor pomeniti mai sus .Sa nu uitam :Romania nu mai este singura pe aceasta lume .Suntem parte a UE si NATO si avem cu SUA legaturi foarte puternice de nezdruncinat .Ideea ca presedintele Iohannis„ face si desface ”este cu siguranta o forma de manipulare . Presedintele tarii se misca doar in zona competentelor constitutionale .Alianta nou creata este dincolo de jocul politic al declaratiilor ce ne-au tinut adversari politici pe multi dintre noi .Suntem intr-un alt moment al adevarului .Coalitia aflata la guvernare ar fi prea „natinga ” ca sa nu performeze . Au si banii ,au si procentele necesare punerii in practica a marilor modificari cerute de toata lumea civilizata si au acum si sprijinul Presedintelui .Pina in 2028 vom fi martorii aparitiei unei noi Romani sau daca nu : actuala Coalitie , aflata la guvernare va disparea din jocul politic al natiunii .

  6. In cazul unui stat esuat precum Romania, sa ai nelinisti d’astea metafizice … e cam exagerat. ☹

    Nu cred ca majoritatea populatiei considera menirea statului ca fiind crearea cadrului legal pentru tratamentul egal al fiecarui individ, ci, mai degraba, ca ar fi ocuparea intr-un grad cat mai mare a fortei de munca si realizarea pacii sociale.

    Nu ca majoritatea si-ar fi pus vreodata intrebarea asta cu menirea sau ca ar putea concepe vreun raspuns articulat la ea. Dar, daca i-ai lua, ca la sondaje, cu intrebari ajutatoare, cred ca la ideea asta comuna, cu “sa faca, sa dea la lume si sa fie bine ca sa nu fie rau” ai ajunge.

    De fapt, tehnic, suntem in situatia spusa de italianu’ ala: “Am facut Italia, acum trebuie sa-i mai facem si pe italieni.” Sarbatorim, ne impaunam, drapelam stindarde … dar cetateni n-avem nici de prasila. Norod insa, garla (desi a inceput sa se imputineze si ala, ca au cam plecat in pribegie).

  7. Bun articol!
    „Statul suficient siesi” este probabil consecinta politizarii cvasitotale, principiile sunt ignorate, nu sunt bune pt obiectivele privilegiatilor si profitorilor, iar sistemul electoral autohton asigura mentinerea status- quo(nu se schimba mai nimic, aceleasi personaje castiga mandate dupa mandate, trecandu-se primele pe listele de candidati si candidand in colegiile unde opozitia este slaba). In afara exista conceptul potrivit caruia binele colectiv este o suma formata din binele fiecarui individ, insa in societatea autohtona individul nu conteaza decat sub forma de contribuabil sau alegator , comunicarea se face unilateral, prin monolog sustinut de politicieni(lideri), democratia si economia sunt dirijate de cei de la butoane.

  8. Statul e o va ca de muls?

  9. Bre nene, m-ai spart cu vocabularul folosit.
    Dexonline.ro m-a lamurit cu ce inseamna etatist.
    Dar voluer(e)? Pe bune?
    Pai daca DEX nu stie ce inseamna, cum oi vrea tu sa te-nteleaga lumea?

  10. Ai si tu dreptate, desi ma bucur ca apare un specialist si scrie pe G4. Deci, in scolile la nivel de cercetare inveti sa te exprimi utilizand doua limbi. Una profesionala, cu regulile ei foarte stricte, dar apoi trebuie sa inveti si sa-ti prezinti ideile, activitatea astfel incat oricine de pe strada sa inteleaga. Atunci, de exemplu, lasi citatele in latina sau neologismele, acestea fiind considerate elitiste, in contextul limbii, on vest numita ”populara”. E, romanii si francezii au, cred , o alta parere, 😉. Mai mult, ai obligatia sa participi la evenimente, la radio/tv si sa explici oamenilor cu ce te ocupi. Pe de o parte comunicare, pe de alta educatia maselor in mod natural. Nu sa-i lasi la vatra dupa opt ani de scoala si sa fie “educati” numai de TV pentru restul vietii. Desi, yes, filmele documentare BBC sunt foarte bune, dar nu se dau in Romania. Pericoloso sporgersi daca te uiti si in alte parti, pentru guvern, politicieni si BOR.

  11. Domnule Niculeasa, ati punctat foarte bine rolul statului in societate, insa statul nu inseamna decat clasa politica ( parlament , guvern ,presedinte) . Exista si alta putere a statului, putera judecatoreasca. Problema in Ro o reprezinta faptul ca aceste puteri ale statului isi aroga mai multa putere decat le permite Constitutia. Mai pe romaneste puterea politica vrea sa subordoneze puterea judecatoreasca, iar puterea judecatoreasca vrea sa devina jucator politic (adica sa puna ei presedinti , parlamentari, etc) sau mai grav , atunci cand reprezentanti ai acestor puteri colaboreaza in interes reciproc si fac trocuri gen : (il sustinem pe Basescu, dupa care el ne asigura un nou mandat). Am dat un exemplu total aleatoriu , cu siguranta exista multe alte exemple si mai recente De aici se ajunge la statul nenormal la cap, stat care este intr-o continua degringolada si intr-o dezordine juridica fara precedent ( vedeti interpretarea deciziei CJUE privind SIIJ, de catre cele doua tabere). Abuzul institutional se naste din interese meschine ale celor care reprezinta puteri ale statului si contamineaza intrega societate, abuzul devenind o forma de pastrarea functiei sau de inaintare in ea. Consider ca pentru intarirea statului este nevoie de reformarea constitutiei, in vederea unei mai bune separatii ale puterilor statului, iar aliantele politice nu sunt relevante in aceasta ecuatie. Daca ne dorim o respectarea drepturilor si libertatilor noastre ar fi nevoie de oameni cu initiativa care pot initia un proces de schimbare a constitutiei. Domnule Niculeasa, poate faceti un efort si ii explicati si distinsei cliente a dvs, doamna Camelia Bogdan, cum este cu drepturile si libertatile cetatenesti, ca se pare ca a lipsit la lectia asta.