
De ce nu mai vrea guvernul israelian mașinile chinezești BYD
Este o informație care a scăpat observatorilor lumii și relațiilor sale internaționale. În ianuarie, Ministerul israelian al Apărării a luat o decizie majoră: să interzică utilizarea vehiculelor electrice ale producătorului chinez BYD de către ofițerii săi superiori (și să excludă aceste modele de la licitațiile guvernamentale). În același timp, anumite modele chinezești au fost de asemenea interzise în bazele militare sensibile, relatează site-ul israelian de știri Ynet, citat de Le Figaro.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
Afacerea ar putea părea un episod dintr-un serial de spionaj, dar pentru statul evreu este o chestiune extrem de serioasă. Motivul invocat de ministerul israelian al apărării este teama că aceste vehicule ar putea fi utilizate ca platforme de colectare a informațiilor în numele Beijingului.
Platforme mobile de informații
Această temere nu are nimic teoretic: modelele moderne sunt echipate cu numeroși senzori (audio, video, geolocație, biometrie) și module de comunicare la bord capabile să transmită toate aceste informații către servere din străinătate, după cum explică pentru Ynet doctorul Harel Menashri, fost șef cibernetic al Shin Bet, serviciul de informații interne al Israelului.
Pe scurt, aceste mașini acționează ca platforme mobile de informații, capabile să colecteze și să exfiltreze date despre ocupanți, deplasările acestora și anturajul lor, expunând potențial informații confidențiale legate de deplasările sau obiceiurile unor ofițeri israelieni de rang înalt.
Confidențialitatea nu este garantată
Contraspionajul israelian este preocupat atât de sofisticarea tehnică a acestor vehicule, cât și de cadrul legislativ chinez. Legea națională privind serviciile de informații în vigoare la Beijing obligă toate întreprinderile din țară să „coopereze” cu autoritățile dacă acestea solicită acest lucru.
Această obligație, combinată cu opacitatea software-ului de bord și imposibilitatea de a verifica întregul cod sursă, înseamnă că nu poate exista nicio garanție privind confidențialitatea datelor sensibile colectate la bordul vehiculelor BYD.
Neîncredere împărtășită
Această problemă nu privește doar Israelul: neîncrederea în tehnologiile chineze conectate a devenit o tendință generală, în mare parte determinată de Statele Unite. În ianuarie 2025, administrația Biden a anunțat o regulă radicală de interzicere a importului și vânzării de mașini conectate echipate cu software sau componente de origine chineză, indiferent de locul în care acestea sunt asamblate.
Potrivit ministrului american al comerțului de la acea vreme, Gina Raimondo, „automobilele moderne sunt adevărate centre de date pe roți, echipate cu camere, microfoane și GPS. În mâinile cui nu trebuie, aceste tehnologii ar putea deveni instrumente de spionaj formidabile”. Nu există nicio îndoială că această politică nu va fi pusă sub semnul întrebării, deoarece Trump a desemnat în mod deschis China drept un rival strategic.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.