G4Media.ro

De ce închide constructorul american de mașini General Motors fabrică după fabrică.…

COLMA, CA - JANUARY 03: New cars sit on the sales lot of a Chevrolet dealership on January 3, 2013 in Colma, California. Chrylser and General Motors led automakers in the best sales year since 2007. Chrysler's December sales jumped 10% while GM's was up 4.9%. (Photo by Justin Sullivan/Getty Images)

De ce închide constructorul american de mașini General Motors fabrică după fabrică. Furia inutilă a lui Donald Trump

Constructorul auto american GM dă afară mii de angajați și închide șase fabrici, dintre care patru în SUA. Ceea ce îl înfurie rău pe Donald Trump. Dar și el poartă o parte din vină pentru decizie, scrie jurnalistul Henrik Böhme într-un comentariu pentru Deutsche Welle.

Desigur că alții sunt de vină. Sigur că decizia luată de General Motors (GM), cel mai mare constructor auto american, nu are nimic de-a face cu politica. Sigur că șefa GM a ales să se „pună cu persoanele greșite”. Bineînțeles că GM trebuie să înceteze să mai producă automobile în China, ci ar face bine să deschidă cât mai rapid posibil o fabrică în Ohio. Astfel vede Donald Trump lumea, în culori și lumini atât de simple. Dar ea nu este așa.

General Motors, un simbol al industriei americane, care produce mărci celebre precum Chevrolet, Cadillac sau Buick, nu se află în altă stare decât ceilalți mari producători auto mondiali. Cu toții se află în fața unor schimbări uriașe. Este vorba de renunțarea la motorul clasic pe combustie și trecerea la motorizările alternative și la mașinile autonome (fără șofer). Este o schimbare de paradigmă, chiar dacă, în final, de pe benzile de producție vor ieși tot autoturisme cu patru roți. Dar pentru a construi aceste autoturisme noi este nevoie de mai puțini oameni. Și companiile auto trebuie să investească masiv, pentru a rămâne competitive în noile condiții de funcționare.

Este o situație similară la Volkswagen. Și acolo preocuparea principală este viitorul (pe lângă rezolvarea consecințelor scandalului Diesel). Și la VW vor dispărea mii de locuri de muncă, dar într-un mod mai acceptabil din punct de vedere social, așa cum se obișnuiește în Germania. Dar tot se fac investiții de miliarde în viitor. 44 de miliarde de euro, ca să fim mai exacți, vor fi investite în următorii cinci ani în electromobilitate, condus autonom, servicii de mobilitate și digitalizare. Investiții fără de care, se știe deja, constructorii auto riscă să își piardă relevanța în noul context de piață. VW pare să se fi învățat minte după amarul capitol Dieselgate.

Dar să revenim la Donald Trump.

După câte se pare, rigida politică economică a lui Trump pare să dea rezultat, mai ales măsurile comerciale punitive împotriva Chinei, dușmanul său economic preferat. Economia americană a crescut semnificativ în ultima vreme, vești bune au venit în mod regulat și de pe piața muncii. Experții au conchis că războiul taxelor vamale purtat acum de Washington și Beijing dăunează în principal chinezilor, în timp ce economia americană pare să profite. Dar, ca să revenim la industria auto americană: se pare că ea se află printre branșele economice care au de suferit major în urma taxelor vamale punitive impuse la importurile de oțel și aluminiu.

Deja în trimestrul trecut, GM a anunțat costuri de producție mai mari cu 300 de milioane de dolari, pentru că firma a fost obligată să plătească mai mult pe oțel și aluminiu. Analiștii au calculat că majorările de costuri au ajuns deja la un miliard de dolari. Cu o situație similară se confruntă și concurentul GM, Ford. Dacă Trump îi cere acum doar șefei GM, Mary Barra, să oprească producția în China și să o mute înapoi în America, atunci demersul său nu are nicio șansă de succes. Industria auto este orientată global și produce de regulă în piețele în care și vinde. Și chiar dacă GM ar face ce dictează președintele, chinezii ar impune imediat la rândul lor taxe punitive pentru fiecare automobil GM importat de China din SUA.

Problema este complexă.

Și, în cele din urmă, Mr. President ar trebui să știe că numeroase companii auto străine dețin fabrici în SUA: de exemplu Toyota sau cele trei nume mari din industria auto germană – Volkswagen, Mercedes și BMW. Aceștia din urmă produc în fabrica lor din Spartanburg (South Carolina) atât de multe mașini, încât sunt cel mai mare exportator american de automobile. Șefii celor trei concerne germane sunt invitați zilele acestea la Casa Albă. Ce vrea oare președintele american să discute cu ei? Căci despre eventuale taxe vamale punitive impuse producătorilor auto germani Trump nu vrea deloc să negocieze cu aceștia. Poate că domnii Diess, Zetsche și Krüger îi vor explica președintelui provocările cu care se confruntă în prezent branșa auto mondială – și că GM nu este o excepție. Furia nu ajută la nimic. Există realități în fața cărora nici măcar marele Donald Trump nu poate închide ochii. (Sursa: Deutsche Welle)

(Sursa Foto: Fortune.com)


Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

19 comentarii

  1. Oare cati au citit acest text? Probabil f putini. Oare cati au inteles ceva? Probabil eu sunt singurul. :))))

    • De ce esti atat de sigur?

    • Hai să fim 2 . Nu vreau sa te las singur .

    • Fara chinezii nu se poate. Asta e concluzia. Chiar si atunci cand raurile din Asia vor deversa in oceane minunata apa rocvaiv, cu un imbietor miros de petrosin, iar in local de pesti doar plastic, mult plastic, iar in aer doar freon si sulfuri, ei si atunci, autorii articolelor economic vor ridica in Slavi vitala economie chineza.

    • articol pur propangadistic de genul „sa moara si capra vecinului”.

      dupa ce USA este cea care a identificat manariile facute de fritzi (manipularea rezultatelor noxelor la masinile diesel) se bucura ca prostii

      am 2 intrebari:

      fritzii LUPTA impotriva INCALZIRII GLOBALE – A POLUARII ?

      sau

      fritzii lupta PENTRU incalzirea globala – a poluarii ??

      „GM poised to close plants in Michigan, Ohio, Maryland, will cut 15% of salaried workers ”

      „The moves reflect the stark consumer shift to SUVs, crossovers and pickups. All of the GM plants on the chopping block make passenger cars.

      „While sales of those models were suffering, they continued to support thousands of jobs. GM has about 1,500 employees at the Detroit plant, 1,600 at the Lordstown factory and 2,500 in Oshawa.”

      „About half of those workers will be given the chance to relocate to another GM operation, the company said.”

      https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2018/11/26/gm-general-motors-plant-closures-job-cuts/2113275002/

    • @ ANA

      vezi ca se spune ROGVAIV : initialele cuvintelor

      rosu oranj galben etc

    • Samir se crede singurul destept cititor al G4 MEdia, buricul pamantului.

  2. Admir, mai ușor cu ego-ul, nu de alta dar tare bine semeni cu Mr. Trump

  3. Viitorul auto e pentru automobile cu consum mic, hibride sau electrice.

    • Serios? Ia imagineaza-ți cam cât ar creste nivelul consumului de curent in România numai când toți meltenii o sa își încarce Electricele la scara blocului, nu prea gândiți cu mintea voastră, asa-i? De asta de 100 de ani nu sunteți in stare sa aveți o țara:)))

    • Postac anti-roman detected.

    • Da, da:) m-am rușinat dar asta nu raspunde la întrebare, nu-i așa?

    • @Hk2a
      O sa creasca consumul de curent mai putin de cat o sa scada consumul de petrol, istetule.

    • @Hk2a ce mah sufera Rusia ca nu se mai vand produsele petroliere si nu mai stiu ce sa faca ca sa puna bete in roate pentru a opri evolutia tehnologiilor electrice? Hai sictir!

    • Va place sa strigați la ruși din spatele armatei americane:))) când o sa plecam de acolo o sa ridicați iar osanale ca înainte de 89… sunteți atât de prosti încât nu meritați șansa sa trăiți liber. De 30 de ani ați fost slugi la PSD pentru un kil de zahăr… sa va fie rusine

  4. s-a spus foarte corect „Este vorba de renunțarea la motorul clasic pe combustie și trecerea la motorizările alternative și la mașinile autonome (fără șofer). Este o schimbare de paradigmă, chiar dacă, în final, de pe benzile de producție vor ieși tot autoturisme cu patru roți.”

    inca cu 15 ani in urma era clar ca GM cu motoarele sale de 5-7 litri si consum de 10-25l la 100km va ceda lupta cu Toyota, si altii producatori ale caror automobile pot consuma si 5-7 litri/100km. Insa GM a dormit si a pierdut timpul in zadar.

    promisiunile electorale ale lui Trump din 2016 au fost gogosi deoadata, pur si simplu americanii au fost momiti cu promisiunea de a reinnoi, de a regenera industria auto grea.

  5. Government Motors has been the fat cow of automotive industry for decades. Subsidized by us, the tax payers, during the last recession along with the fat whales of the financial industry.
    Labor unions are draining all resources of the company which now sells a truck for $60K twice the price of others competitors.
    Ford on the other hand survived the recession alone, trimmed the fat, reinvented itself and now is the most successful of the US car makers.
    GM gets exactly what was coming for them.

  6. Romanians that know every country’s political policy over here but dont give a fuck about their’s.
    they sell theirs body for sugar and backed beens .
    now they bark standing behind nato .
    just sit the fuck down and shut up you loosers

    • I don’t understand your rage. It’s a news article and if you don’t like it, you can skip reading it without insulting here and there. In my opinion, this kind of opinion should be kept for yourself. Have a nice day