G4Media.ro

Cum formează regimul de la Tiraspol viitorii soldați: copii cu vârsta de…

Sursa Foto: Ziarul de Gardă

Cum formează regimul de la Tiraspol viitorii soldați: copii cu vârsta de 11 ani în „Școala militară Suvorov”

De la 11 ani în cazarmă, sub comenzi militare și cu arma în mână – așa începe viața pentru zeci de copii din regiunea transnistreană, înrolați în așa-numita „Școală militară Suvorov”, un proiect strategic sprijinit de Federația Rusă și controlat de regimul de la Tiraspol. Sub pretextul educației patriotice, instituția pregătește viitori „apărători ai patriei”, într-un sistem lipsit de transparență, militarizat și cu posibile încălcări ale drepturilor copilului, relatează Promo-Lex, potrivit Rador Radio România.

Urmărește cele mai noi producții video G4Media

- articolul continuă mai jos -

În anul 2017, la inițiativa liderului regimului de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski, a fost înființată „Școala militară Suvorov”, după modelul instituțiilor similare din Federația Rusă. Proiectul a beneficiat de sprijin politic și logistic din partea autorităților ruse, prin organizația „Integrarea Eurasiatică”. Școala, în ansamblu, este subordonată așa-numitului „Minister al Apărării”, însă anumite clase sunt specializate și atribuite „Ministerului Securității”, „Comitetului Vamal de Stat”, „Ministerului Justiției”, „Comitetului de Investigații” și „Procuraturii”.

„Școala militară Suvorov” este singura instituție de acest tip din regiunea transnistreană care combină învățământul gimnazial și liceal (clasele V–XI) cu pregătire militară sistematică. Din 2017 până în 2024, 137 de elevi au absolvit ciclul complet de 7 ani. Cei mai mulți absolvenți ai școlii sunt înscriși ulterior la „Institutul militar Ministerului Apărării”, „Institutul de Drept al Ministerului de Interne” sau în instituții cu profil militar din Federația Rusă.

„Școala militară Suvorov” are o capacitate de 300 de locuri. În 2024, erau înscriși circa 240 de elevi, inclusiv copii din UTA Găgăuzia și Federația Rusă. Într-o declarație din 2018, Vadim Krasnoselski, a afirmat că structurile din regiune primesc cereri de admitere la „școala militară Suvorov” atât din partea unor cetățeni de pe malul drept al Nistrului, cât și din partea cetățenilor Federației Ruse care nu dețin așa-numita „cetățenie RMN”.

Pentru a atrage un număr cât mai mare de elevi, administrația școlii desfășoară campanii de promovare în școlile din regiune și organizează „Ziua porților deschise”, la care participă elevi din alte instituții și școli-internat. De asemenea, mass-media locală contribuie activ la promovarea școlii, prezentând-o drept o „instituție prestigioasă” pentru copiii din regiune.

În cazarmă de la 11 ani

Elevii, începând cu vârsta de 11 ani, locuiesc în cadrul instituției, în condiții de cazarmă, sub supravegherea personalului militar. Aceștia sunt îmbrăcați în uniforme militare, care „au rolul de a le insufla mândrie și sentimentul de apartenență la așa-numita armată RMN”, scrie Promo-Lex. Personalul didactic este mixt, include civili, dar și militari activi sau în rezervă. Contactul cu familia este limitat, de aceea responsabilitatea pentru educația și creșterea lor revine, în practică, structurilor paramilitare. Regulamentul școlii prevede participarea minorilor la activitățile organizate de „Ministerul Apărării”, inclusiv exerciții de trageri cu arme, exerciții tactice pe teren și parade militare.

În procesul de predare se folosesc manuale și cărți rusești. Curriculumul este aliniat celui folosit în școlile militare din Federația Rusă. De altfel, întregul sistem educațional din regiune funcționează în baza standardelor educaționale rusești încă de la începutul anilor 2000. Programul de învățământ „este puternic centrat” pe istoria militară a Rusiei, glorificarea „moștenirii sovietice” și inocularea ideii că minorii nu sunt simpli copii, ci „apărători ai patriei”. La evenimentul de inaugurare a școlii, Krasnoselski le-a transmis copiilor: „veți fi bine pregătiți din punct de vedere ideologic și veți înțelege clar ce înseamnă Transnistria”.

Înscrierea în „școala militară” se face prin examen de admitere. Prioritate au copiii orfani sau cei lipsiți de îngrijire părintească, copiii din familii monoparentale, cei din familii ale angajaților structurilor de forță și militarilor din Grupul Operativ de Trupe Ruse sau forțele de menținere a păcii. Aceste categorii de copii reprezintă aproximativ 30% din numărul total al elevilor înscriși la școală.

Înainte de a deveni oficial elevi ai „școlii militare”, minorii admiși urmează un stagiu intensiv de inițiere, denumit „cursul tânărului suvorovist”, desfășurat pe parcursul a 10 zile. În această perioadă, sub supravegherea reprezentanților structurilor paramilitare, aceștia participă la exerciții de tragere și disciplină militară, învață să folosească arme și iau parte la activități de „educație patriotică”. Totodată, elevii învață regulamentul intern al instituției, textul „jurământului suvorovist”, precum și modul corect de a purta uniforma militară și de a executa comenzile.

Pe lângă programul de învățământ obligatoriu, minorii participă săptămânal la diverse activități extracurriculare „militar-patriotice”, precum:

Exerciții de aruncare a grenadelor, din alergare, cu un automat Kalașnikov în mână, pentru a simula condiții reale de luptă;

Tabere de pregătire militară, unde elevii participă la exerciții tactice, demontarea și asamblarea armamentului, tragere la țintă, competiții cu specific militar și teste de istorie;

Evenimente militar-sportive de amploare, organizate pe stadionul din Tiraspol sau în zona Nistrului, cu implicarea tuturor structurilor de forță, paramilitare și a Grupului Operativ de Trupe Ruse. Evenimentele includ demonstrații de luptă corp la corp, marșuri, reconstituiri ale bătăliilor, toate desfășurate cu o puternică componentă de glorificare a armatei și „moștenirii sovietice”;

Vizite organizate la unități ale forțelor speciale ale „ministerului apărării”, unde elevii asistă la antrenamente militare și sunt familiarizați cu specificul muncii în trupele speciale. Aceste vizite sunt parte a unui „program de orientare profesională militară”;

Proiecții de filme documentare, precum „Bujorul însângerat – cazul teroristului Ilașcu” și „Războiul din Transnistria: s-ar putea repeta?”. Acestea promovează narațiunile false ale regimului de la Tiraspol potrivit cărora cauza războiului moldo-rus din 1992 a fost „agresiunea Moldovei” împotriva regiunii transnistrene. Astfel de evenimente au ca scop „cultivarea unei atitudini ostile față de autoritățile constituționale și malul drept al Nistrului”, scrie Promo-Lex.

Promo-Lex reclamă „lipsa totală de transparență în privința drepturilor copiilor și a mecanismelor de protecție împotriva abuzurilor”

Izolarea socială, separarea copiilor de mediul familial și simularea unui stil de viață militar de la vârste fragede creează un context propice abuzurilor, explică Promo-Lex, reclamând „lipsa totală de transparență în privința drepturilor copiilor și a mecanismelor de protecție împotriva abuzurilor”.

„Structurile transnistrene nu au oferit niciodată informații privind diferențele de tratament dintre copiii de 11 ani și adolescenții de 17 ani și nici despre modul în care programul educațional este adaptat la nevoile psihologice, emoționale și de dezvoltare specifice fiecărei vârste. Administrația școlii recunoaște că viața în cadrul școlii militare nu este ușoară. Accesul elevilor la telefoane mobile și alte dispozitive digitale este restricționat, iar întâlnirile cu părinții sunt rare. Din perspectiva regimului, aceste privațiuni sunt necesare «pentru a forma adevărați apărători ai patriei»”, punctează Promo-Lex.

Ba mai mult, Regulamentul școlii militare din Tiraspol menționează aplicarea unor „măsuri educative” în caz de abateri disciplinare, fără a detalia în ce constau acestea.

Absența totală de transparență și lipsa informațiilor privind condițiile de trai, procesul educațional și modul de îngrijire a copiilor din școala militară împiedică documentarea eventualelor abuzuri sau încălcări ale drepturilor omului. Deși așa-numitul „împuternicit pentru drepturile omului” din regiunea transnistreană susține în rapoartele sale anuale că a efectuat vizite de monitorizare la școala militară. Totuși, constatările acestor vizite nu sunt făcute publice, spre deosebire de alte instituții de învățământ pentru care au fost semnalate deficiențe.

Importanța demilitarizării educației în procesul de reintegrare a țării

„În prezent, peste 81 de mii de minori trăiesc sub influența structurilor transnistrene și, implicit, a Federației Ruse. Timp de trei decenii, câteva generații au fost formate într-un sistem educațional paralel, modelat de o ideologie străină valorilor păcii, democrației și drepturilor omului. În acest context, reintegrarea educației nu va putea fi concepută fără o intervenție strategică care să vizeze contracararea și eliberarea de influența ideologică a regimului de ocupație.

De asemenea, desființarea neîntârziată a structurilor paramilitare va fi esențială în procesul de reintegrare a educației, pentru a garanta un mediu școlar sigur și non-violent, pentru a proteja drepturile copilului, a dezideologiza sistemul educațional și a reduce riscul de radicalizare în rândul tinerilor”, concluzionează Promo-Lex.

Sursa: ZIARUL DE GARDĂ / Rador Radio România

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.